Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet

Vierailija
19.07.2015 |

Mitä olette bonganneet?

Kommentit (5332)

Vierailija
2081/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kotitonttuhomma ja varsinkin Hermionen yritys vapauttaa ne on mun mielestä vaan häiritsevää, eikä sille asialle koskaan tullut mitään fiksua päätöstä. Ainoastaan Dobby halusi olla vapaa ja kaikki muut tontut olivat kauhuissaan koko ajatuksestakin. Ja sitten tulee tosiaan tuo pointti että miten ne lisääntyvät, astutetaanko ne niinkuin koirat. Velhoilla on orjia ja kaikki vaan sanoo että lol lol ne haluaa olla orjia. Olisi voinut jättää ne kokonaan pois.

Kun olen lukenut kirjoja uudestaan niin mua on alkanut häiritä Voron ammatti. Se joutuu kuuraamaan linnaa jatkuvasti ja tekemään ylitöitä ja siivoamaan noitien ja velhojen jälkiä... Jotka ihan itse voisivat sauvaa heilauttamalla siivota omat jälkensä! Ekoissa kirjoissa hän sentään oli jotenkin sympaattinen hahmo, mutta myöhemmin muuttui yksiulotteiseksi sadistiksi.

Vierailija
2082/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni häiritsevä itseä häiritsevä asia oli "elävien" valokuvien logiikka, niissähän kuvatut hahmot esim. vilkuttelivat katsojalle. Entä jos joku ottaa kuvan sanomalehteen esim. katastrofista tai onnettomuudesta? Jos joku esim tippuu alas katolta ja siitä otetaan kuva, toimiiko se kuin gif, toistaa tilannetta lyhyessä luupissa vai hengaako kuvattu vain ilmassa loputtomiin? Vai näkyykö kuvassa siinä vaiheessa kun lehti on jaettu koteihin, miten tippuneen katkennutta jalkaa paikataan tai tyhjä maisema kun loukkaantunut vietiin jo sairaalaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:26"]

Velhot elävät HP-maailmassa vähän teknologiasta jäljessä, ja senhän minä toki ymmärrän...Mutta ihmettelen silti velhojen vessakäyttäytymistä. Tylypahkan perustajat ovat hienosti rakennelleet koulun täyteen vessoja, mutta kirjan hahmot käyttävät niitä vain itkemiseen, kuolemiseen ja monijuomaliemen keittelyyn, unohtamatta sitä miten Fred ja George yrittivät postittaa yhden pytyn Ginnylle. Muistaakseni ainoa hahmo, joka on osoittanut tietävänsä miten vessassa asioidaan, on Albus Dumbledore, kun hän (neljännessä kirjassa?) kertoi heränneensä keskellä yötä ja löytäneensä tarvehuoneen, joka oli sillä kertaa täynnä yöastioita. En yhtään ihmettele, miten Voldemortista pääsi kehittymään sellainen mörkö, kun vessassakin käyminen koetaan niin hankalaksi, että sen taitaa lähimailla ainoastaan se vanhin ja viisain jannu, ja hänkin osaa käyttää vain pottaa...Noh, vitsit sikseen ja oikeisiin ihmetyksenaiheisiin. Tylypahkan oppilaitten lukumäärä, tämä minua on häirinnyt alusta asti. Rohkelikon poikien makuuhuoneessa nukkuu Happy Potter, Ron Weasley, Neville Longbottom, Seamus Finnigan ja Dean Thomas. Viisi poikaa. Nyt oletetaan, että joka tuvan jokaisella vuosikurssilla on suurin piirtein sama määrä poikia ja tyttöjä. Eli viisi oppilasta, kertaa kaksi sukupuolta, kertaa seitsemän vuosikurssia, kertaa neljä tupaa. Tylypahkassa on kerrallaan n. 280 oppilasta. Se on niin paljon vähemmän, kuin mitä tarinasta voisi välillä kuvitella...Ja sitten ne Kolmivelhoturnajaiset :D On varmaan yleisölle aivan hirveän mukava tapahtuma. Ymmärrän vielä lohikäärme-kultamunajahdin viihdearvon, vaikka en tajuakaan, miksi velhomaailman teini-ikäiset laitetaan koululaitoksen puolesta katselemaan noin gladiaattorimaisia huveja. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miten ne tyypit jaksavat seurata jossain katsomoissa järven pintaa ja pohtia, että missähän ne kisaajat nyt oikein mahtavat mennä. Sama juttu labyrintin kanssa, "jee ne meni sisään, nyt katsellaan vihreää pensasaitaa ja odotellaan, että ne tulevat ulos!"

Haha samoja juttuja oon miettiny :D Tuo oppilasmäärä on aika hämmentävä juttu, mutta toisaalta Rowling on itsekki myöntäny että matematiikka ei oo hänen vahvin laji.

Tää nyt ei oo mikään sarjan epäloogisuus mutta oon kans miettiny että kuinkahan usein tylypahkassa joku pamahtaa paksuksi ja pidetäänkö jotain seksivalistuksia yms, kuitenki aika monta teiniä suljetaan samaan paikkaan eikä valvovia silmiä oo ihan kokoajan ja kaikkialla :D Varmasti hormonit hyrrää vaikka siitä ei varsinaisesti kirjoissa niin kerrota.

kolmos kirjassa sanotaan"200 päinen joukko" jolla tarkoitetaan Luihuisia

Vierailija
2084/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:15"]Onko tätä jo kysytty ja vastattu? Kun kerran kuraveriset oli niin kamalaa ja kamalia, miksi Harryn äitiä ei kukaan haukkunut ja pilkannut. Hänhän oli siskonsa kanssa (jonka luona Harry asui) molemmat ihan tavallisia jästejä. Miksi Harrya siis pidettiin ihan oiekana velhona vaikka äitinsä oli jästi? Vai onko minulta mennyt jotain ohi?

Niinpä. No Kalkaroshan jissain muistossa jaukkui Lilyä kuraveriseksi. Voldemort itse oli myös puoliverinen. Ja Kalkaros, puoliverinen prinssi. Eli oikeastaan kirjan tärkeimmät hahmot olivat ei niin puhdasverisiä, Harry, Volde ja Kalkaros. Toki Dumbbis ja Ron sekä Hermione ovat myös supertärkeitä hahmoja, mutta jos ajatellaan tarinan alkuideaa, niin näin.

harry ei varsinaisesti ole kuraverinen, sillä molemmat vanhemmat olivat velhoja, äiti vain oli kuraverinen (vaikka pitkää velhosukua eniten arvostetaankin). myös hermionen molemmat vanhemmat olivat jästejä. dumbbiksesta ei nyt tiedä, mutta tärkeiden hahmojen parista muistaakseni ainoastaan weasleyn ja malfoyn suvut olivat pitkälti pelkkiä velhoja.

sanottiinko jossain vaiheessa että Harry on kuraverinen?

Vierailija
2085/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos kaksi kuraveristä, velho ja noita, saavat lapsen, joka pystyy taikomaan? Miksi tämän lapsen verisyyttä sanotaan? :D

jos ihan tarkkoja ollaan niin se olisi yksi neljäs osa verinen

Vierailija
2086/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa se, että Hagridin isä oli normi tallaaja, mutta äiti jättiläinen. Fine, mutta myöhemmin jättiläiset kuvataan kivenmöhkäleiden näköisiksi sammalta kasvaviksi idiooteiksi jotka ovat kaikenlisäksi agressiivisia. MITEN Hagridin vanhemmat ovat tavanneet ja ylipäätään lisääntyneet? Ja kun nelosessa Hagrid kysyy madame Maximelta, kumpi hänen vanhemmistaan oli jättiläinen, ja jos M olisikin sitten vaikka vastannut että joo isäni oli jättiläinen ja äitini velho/jästi, niin miten ikinä sen jättiläis isän penis olisi mahtunut ihmis äitiin ja miten tuollainen puolijättiläis vauva mahtuisi syntymään (olettaen että ovat myös vauvoina valtavia). Maximehan ei vastannut Hagridille, mutta mietinpähän vaan että kumminpäin.

sitä samaa olen miettinyt

Vierailija
2087/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos materiaalia ei voi taikoa tyhjästä, miksi esim Dumbledore Piirsi tuolin tyhjästä?

materiaalia voi mutta esim. ruokaa ei

Vierailija
2088/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luihuiset, jotka näyttävät järjestään olevan Voldemortin kannattajia, haluavat putsata Tylypahkan muista kuin puhdasverisistä velhoista? Voldemort itsekin oli vain puoliksi velho, toinen vanhemmista oli jästi (en muista kumpi).

Mistä tulee Kalkaroksen nimitys Puoliverinen prinssi? Hän oli ilmeisesti puoliverinen, mutta tarkoittaako se prinssi sitä, että hän oli Voldemort-"kuninkaan" seuraaja?

Vierailija
2089/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luihuiset, jotka näyttävät järjestään olevan Voldemortin kannattajia, haluavat putsata Tylypahkan muista kuin puhdasverisistä velhoista? Voldemort itsekin oli vain puoliksi velho, toinen vanhemmista oli jästi (en muista kumpi).

Mistä tulee Kalkaroksen nimitys Puoliverinen prinssi? Hän oli ilmeisesti puoliverinen, mutta tarkoittaako se prinssi sitä, että hän oli Voldemort-"kuninkaan" seuraaja?

Eihän Voldemortin puoliverisyydestä tienneet kuin ne jotka hänet jo koulusta tunsivat.

Kalkaroksen "prinssi" tuli äitinsä tyttönimestä.

Vierailija
2090/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Voldemortin puoliverisyydestä tienneet kuin ne jotka hänet jo koulusta tunsivat.

No mutta kai niitä siellä oli pilvin pimein, jos kerran Hagridkin oli samaan aikaan koulussa kuin Voldemort.

Vierailija
2091/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kai niitä siellä oli pilvin pimein, jos kerran Hagridkin oli samaan aikaan koulussa kuin Voldemort.

Ne jotka asiasta tiesivät, eivät huudelleet tuleville sukupolville. Eihän esim. Bellatrixkaan tiennyt asiasta, luuli että Harry valehtelee.

Vierailija
2092/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Olen katsonut leffat, mutta kirjoista on vasta kakkososa menossa äänikirjana.

Vierailija
2093/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aiemminkin puhutta seljasauvasta ja sauvojen omistajuuden siirtymisestä. Ymmärrän selitetyn mekanismin, mutta mielestäni se on silti epälooginen ja tuntuu viimeisen kirjan päälleliimatulta yllärikeksinnöltä, kun ajattelee koko sarjaa taakse päin. Jotenkin luulisi, että "kukistamiseen" tarvittaisiin vähän muutakin, kuin pelkkä aseistariisumisloitsu tai fyysinen sauvan kaappaaminen. Myytti kuitenkin oli, että sauvan haltija täytyy tappaa, että omistajuus siirtyy, niin joku karkotaseet on aika antiklimaattinen. Dumbledoren ja Grindewaldin kamppailu on varmaan ollut aika hurja ja kukistaminen ja haltijan vaihto ihan ymmärrettävä, mutta että pikkuinen karkotaseet loitsu? Halvalle menee ja eiköhän sauvan omistajuus tuollaisella vaihdu sitten ihan yhtenään. Pelkästään koulussa kun harjoittelevat tuollaista loitsimista niin johan siinä jokaisen oppilaan sauvat menisivtä ristiin kiertoon. Vai koskeeko tämä nimenomaan vain seljasauvaa, ei välttämättä muita omia sauvoja?

Pointtihan tässä tietysti on ollut saada tuohon loppuun jännityselementti siitä ettei sauva ollutkaan uskollinen sille jolle Voldemort luuli sen olevan, mutta kuten sanoin vastaus on mielestäni erittäin antiklimaattinen.

Ehdottomastihan tuo koskee muitakin sauvoja; itse ainakin muistelen Harryn tuskailleen viimeisessä kirjassa vähän aikaa Hermionen sauvan kanssa omansa rikkouduttua. Hermionella taisi olla Bellatrixin sauvan kanssa samaa ongelmaa Irvetaan murtautuessa. Viimeisessä kirjassa oikeastaan kerrotaan sauvoista enemmän kuin koko muussa sarjassa yhteensä ja vihjataan jopa, että sauva kykenee itse "päättämään" miten hyvin se toimii vieraissa käsissä. Harryhan onnistui kaappaamaan Dracolta useita sauvoja, mutta piti näistä itse sen joka hänellä parhaiten toimi, eli ilmeisesti oli suostuvaisin uuden omistajansa tahtoon.

Lorehan on monilta osin varsin sekavaa ja epäjohdonmukaista, mutta sauvojen "tietoisuus" on ollut melko konsistenttia läpi sarjan vaikkei sitä olekaan sen kummemmin avattu. Oletettavasti siis tietoisuus riittää ymmärtämään, milloin on tosi kyseessä ja milloin höntsäloihtiminen. Ei olisi varmaan ihan tuulesta temmattua olettaa, että seljasauva voimakkaimpana olemassa olevana sauvana on jonkin verran enemmän "älyllinen" kuin keskivertosauva ja kykenevämpi vaikuttamaan asioihin.

Hypoteesi voisi mennä siis esimerkiksi jotenkin näin: Draco riisuu Dumbledoren aseista, jolloin sauva tiedostaa tämän mutta ei erikoisemmin halua alistua Dracolle. Dumbledore kuitenkin kuolee, joten sauvan uskollisuus tälle loppuu väkisin. Dumbledoren kuollessa Draco on kuitenkin riisunut tämän aseista jo aiemmin, jolloin Dracosta tuli ikään kuin perillinen sauvan uskollisuudelle eikä suinkaan Kalkaroksesta, vaikka tämä tappoikin Dumbledoren. Tällä perusteella voisi myös olettaa, ettei sauva toimisi Dracon käsissä täydellä teholla, mutta mene ja tiedä. Harryn riisuessa Dracon myöhemmin aseista sauvan uskollisuus siirtyy Harrylle, ja tämä on sauvalle paljon mielekkäämpi siirtymä kuin Dumbledorelta Dracolle aikanaan oli, joten sauva ei vastusta tätä.

Tästä huolimatta on pakko todeta, että sauvan uskollisuuden siirtyminen vaikuttaa näin jälkeenpäin ajatellen hyvältä esimerkiltä klassisesta Deus Ex Machina -juonenkäänteestä. Mutta moneen muuhun asiaan verrattuna tässähän liikutaan vielä ihan periaatteessa todennäköisyyksien sisällä.

Vierailija
2094/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kotitonttuhomma ja varsinkin Hermionen yritys vapauttaa ne on mun mielestä vaan häiritsevää, eikä sille asialle koskaan tullut mitään fiksua päätöstä. Ainoastaan Dobby halusi olla vapaa ja kaikki muut tontut olivat kauhuissaan koko ajatuksestakin. Ja sitten tulee tosiaan tuo pointti että miten ne lisääntyvät, astutetaanko ne niinkuin koirat. Velhoilla on orjia ja kaikki vaan sanoo että lol lol ne haluaa olla orjia. Olisi voinut jättää ne kokonaan pois.

Kun olen lukenut kirjoja uudestaan niin mua on alkanut häiritä Voron ammatti. Se joutuu kuuraamaan linnaa jatkuvasti ja tekemään ylitöitä ja siivoamaan noitien ja velhojen jälkiä... Jotka ihan itse voisivat sauvaa heilauttamalla siivota omat jälkensä! Ekoissa kirjoissa hän sentään oli jotenkin sympaattinen hahmo, mutta myöhemmin muuttui yksiulotteiseksi sadistiksi.

Minä olen aina ajatellut, että Tylypahka on Voron suojatyöpaikka. :D Surkkina olisi varmaan todella vaikeaa saada muualta taikayhteisöstä työtä.

Vierailija
2095/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HP lover kirjoitti:

Haha samoja juttuja oon miettiny :D Tuo oppilasmäärä on aika hämmentävä juttu, mutta toisaalta Rowling on itsekki myöntäny että matematiikka ei oo hänen vahvin laji.

Tää nyt ei oo mikään sarjan epäloogisuus mutta oon kans miettiny että kuinkahan usein tylypahkassa joku pamahtaa paksuksi ja pidetäänkö jotain seksivalistuksia yms, kuitenki aika monta teiniä suljetaan samaan paikkaan eikä valvovia silmiä oo ihan kokoajan ja kaikkialla :D Varmasti hormonit hyrrää vaikka siitä ei varsinaisesti kirjoissa niin kerrota.

Jossain kohtaa ketjua arveltiin, että makuusalit oli suljettu joillakin taioilla niin, että tytöt eivät päässeet poikien makuusaleihin ja päinvastoin. Kuitenkin kakkososassa Hermione ilmestyy aamulla Ronin ja Harryn sänkyjen viereen tuomaan joululahjoja ja pojat ovat ihmeissään, koska tytöt eivät saisi tulla sinne. Sitäpaitsi voihan sitä seksiä harrastaa vaikka ulkona tai tornissa tai ties missä holvikäytävässä.

Vierailija
2096/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en millään muista mistä mutta muistan lukeneeni että tyttöjen makuusalin portaat muuttuivat liukumäeksi jos niitä yritti kiivetä poika.

Vierailija
2097/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä en millään muista mistä mutta muistan lukeneeni että tyttöjen makuusalin portaat muuttuivat liukumäeksi jos niitä yritti kiivetä poika.

Se on ihan mainittu niissä kirjoissa :D Harry ja Ron yritti mennä tyttöjen makuusaliin ettimään Hermionea, mutta ne muuttui liukumäeksi. Hermione selitti myöhemmin että oli lukenut jostain (Tylypahkan historiikista?) että Tylypahkan perustajat piti tyttöjä poikia luotettavampana, joten siitä syystä ne pääsee poikien makuusaliin. 

Aika jännä että täällä pohditaan asioita jotka kirjaimellisesti mainitaan kirjoissa :D Ei oo taidettu lukea niitä Pottereita kunnolla 

Vierailija
2098/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HP lover kirjoitti:

Jossain kohtaa ketjua arveltiin, että makuusalit oli suljettu joillakin taioilla niin, että tytöt eivät päässeet poikien makuusaleihin ja päinvastoin. Kuitenkin kakkososassa Hermione ilmestyy aamulla Ronin ja Harryn sänkyjen viereen tuomaan joululahjoja ja pojat ovat ihmeissään, koska tytöt eivät saisi tulla sinne. Sitäpaitsi voihan sitä seksiä harrastaa vaikka ulkona tai tornissa tai ties missä holvikäytävässä.

Vain tyttöjen makuusali oli tuolla tavoin suljettu. Muistaakseni Ron protestoikin tuossa kuvaamassasi tilaneessa, että on epäreilua, että tytöt pääsevät poikien makuusaliin, ja Hermione toteaa, että kai Tylypahkan perustajat pitivät poikia tyttöjä epäluotettavampina.

Vierailija
2099/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Luihuiseen puoliverisiäkin hyväksytään, mutta ei jästisyntyisiä. Seiskakirjassakin puoliveristen annettiin jatkaa koulunkäyntiä, kunhan pystyi todistamaan omaavansa taikasukujuuria.

Vierailija
2100/5332 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nevil ei ole lihava.

Tästä tuli mieleeni, että kirjoissa puhutaan jatkuvasti todella ilkeästi ja pilkallisesti lihavista, rumista tai vähän hitaammalla käyvistä ihmisistä. Vain hidasälyistä Ronia ei pilkata, koska hän kuuluu tähtikolmikkoon. Rowlingissa taitaa olla kiusaajan vikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän