Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Vierailija
18.08.2015 |

Millaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttanut?

Mä olen alkanut miettimään, pitäisikö käydä testaamassa tuota vajaatoimintaa, mutta koska olen 20kg ylipainoinen niin en kehtaa. Tuntuu, että sinne vipeltää testeihin kokoajan tälläsiä pulleroita ja varmaan itsekin olisin vaan yksi niistä. Kuitenkin mulla tuntuu olevan kokoajan vaan enemmän terveysongelmia. Tietysti paino voi aiheuttaa monet niistä. Mun verenpaine ja kaikki arvot on aina ollut ihanteellisia painosta huolimatta, verenpaine on itseasiassa todella alhainen. 

Kuitenkin painon kanssa on kunnolla ongelmaa. En saa sitä millään pois! Ennen raskauksiani painon pudottaminen oli helppoa, mutta nyt en saa painoa millään pois. Olen laskenut kaloreita, kuntoillut, vähentänyt hiilareita, mutta saan vaan nesteet pois (max 5kg) ja siihen jämähtää. 

Mulla oli raskauksien aikana pahat turvotukset, varsinkin ekasta jopa synnytys käynnistettiin pelkkien turvotusten takia. Nykyään on ihan sama, vaikka en raskaana olekaan. En voi juoda mitään hiilihapollista tai naamakin tuntuu turpoavan, mutta jalat varsinkin turpoaa niin, että särkee ihan hulluna. Ja oli sää mikä vaan ja päivän ravinto mikä vaan niin puolen päivän aikaan on jo nestettä kertynyt selvästi jalkoihin. 

Mun silmät myös kuivuu nykyään paljon ja tarvitsen unta mielestäni normaalia enemmän. Mä käytän piilareita, mutta nyt ostin lasit, kun ajattelin piilareiden aiheuttavan kuivumisen. Oireet on samat lasien kanssa, vaikka ottaisi allergialääkettä. Käytän siis silmätippoja.

Mulla on alkanut tulla myös isoja finnejä, lähinnä kasvohin. En ennen oikein ole finnejä saanut, mutta nyt tunnun saavan. TOSIN mulla on myös hormonikierukka, joka voisi näitä ongelmia aiheuttaa. 

Ja kasvoni hikoaa. Ennen toista raskautta en muista hikoilleeni koskaan kasvoista. Nykyään hiki oikein valuu helteellä kasvoilla ja sitä joutuu kokoajan pyyhkimään. Ja mulla on muutenkin hikoilun kanssa ongelmaa. Kesällä hikoillessa saan ihan pieniä vesikelloja käsivarsiin ja jalkoihin. Ne saa pois raapasemalla kevyesti kynnellä, mutta pyyhkimällä kädellä ei lähde.

Kannattaakohan mun kysellä kilpirauhasen tutkimista, vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun? Kiitos av:n "kotilääkäreille" jo etukäteen =)

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:04"]Mun miehellä arvo TSH arvo on ollut välillä 4.3-6,4. Lääkärin. Mukaan se on ok. Hänellä on mielestäni kyllä kaikki sopivat oireet, väsymys, palelu, masennus. Hiukset lähtee ja paino nousee, eka kertaa, koko ikänsä ollut liki alipainoinen.
[/quote]

Kuulostaa korkealta arvolta

Vierailija
22/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sairastin yhden kesän aikana kolme sinuiittia, joka on todettu kilpirauhasen vajaatoiminnan altistavana tekijänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:07"]

Tuo naaman hikoilu ei kai ole tyypillisesti mikään vajaatoiminnan oire? Vajaatoiminnassa yleensä ei hikoile niin millään, ja siksi helle ja saunominen on tuskallista.

[/quote]

Muutamassa paikassa josta luin kilpirauhasen vajaatoiminnasta luki, että joillain hikoilu vähentyy ja toisilla lisääntyy oireena.. 

Vierailija
24/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vajaatoiminnan oireet vaihdella? Vai onko sitten kyse jostain muusta?

Mulla on jotenkin kausittaista, välillä osa oireista voimakkaina, välillä taas toiset oireet voimakkaina.

Vierailija
25/126 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään ollut oireena kasvojen puutumista?

Vierailija
26/126 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:02"]

Sain juuri itse tulokset ja joitakin oireita siis ollut, mutta ilmeisesti tulokset on ihan normaalit. Millä tavalla raskaana oleminen vaikuttaa asiaan, vai vaikuttaako? TSH on 1,08 ja T4v 13.

[/quote]

Raskaana ollessa lääkitystä nostetaan aina koska kilpirauhashormonien tarve on suurempi, jotta sikiölle riittää varmasti tarpeeksi hormoneita. Vajaatoiminta vio vaikuttaa sikiön älykkyyteen madaltavasti, eli tärkeästä asiasta on kysymys. Voisin siis kuvitella, että lääkkeettömällä kilpirauhasarvot laskevat luonnostaankin, jolloin hormoneita välittyy enemmän sikiölle ja äiti jää ikäänkuin ilman normaalia määrää. Tässä kohtaa aivolisäkkeet tulisi tietenkin korjata puute käskyttämällä TSH:lla kilpirauhasta tuottamaan lisää T4 hormonia. Jos taas on lievää vajaatoimintaa, niin tämä käskytysjärjestelmä ei toimi kunnolla. Sinuna seuraisin hormoneita nyt tarkkaan ja vaatisin uusia kokeita esim. kuukauden kuluttua. Jos et niitä saa, niin käy ottamassa ne itse ilman lähetettä. Sekin onnistuu esim Cityterveydessä. Ei tuo T4 13 mikään hyvä luku ole (riippuen tietenkin viiteistäkin).

[/quote]

Kiitos paljon vastauksesta! Nyt oli ensimmäiset kokeet tuohon asiaan liittyen, joten täytyy siis seurata tilannetta. Oma vointi tässä on kyllä koetuksella, raskauden takia pelottaa tietysti enemmän kuin normaalisti. Neuvolasta ei sen kummemmin tuloksia kommentoitu, sanottiin vaan että normaalit arvot on. No, kuukauden päästä seuraava neuvola niin siellä sitten viimeistään asia uudelleen käsittelyyn.

[/quote]

Eikä kannata hätääntyä, sillä tuolla T4 arvolla lapsella ei varmasti ole mitään hätää. Enemmän se varmasti vaikuttaa sinun vointiisi, vaikka tuo arvo tosiaan on "normaali". Kuitenkin se voisi olla paljon parempikin, jolloin sinulla olisi enemmän energiaa ja muutkin oireet voisivat poistua, jos kyse on vajaatoiminnasta.

Vierailija
28/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:01"]

Sain juuri itse tulokset ja joitakin oireita siis ollut, mutta ilmeisesti tulokset on ihan normaalit. Millä tavalla raskaana oleminen vaikuttaa asiaan, vai vaikuttaako? TSH on 1,08 ja T4v 13.

[/quote]

Raskaana ollessa lääkitystä nostetaan aina koska kilpirauhashormonien tarve on suurempi, jotta sikiölle riittää varmasti tarpeeksi hormoneita. Vajaatoiminta vio vaikuttaa sikiön älykkyyteen madaltavasti, eli tärkeästä asiasta on kysymys. Voisin siis kuvitella, että lääkkeettömällä kilpirauhasarvot laskevat luonnostaankin, jolloin hormoneita välittyy enemmän sikiölle ja äiti jää ikäänkuin ilman normaalia määrää. Tässä kohtaa aivolisäkkeet tulisi tietenkin korjata puute käskyttämällä TSH:lla kilpirauhasta tuottamaan lisää T4 hormonia. Jos taas on lievää vajaatoimintaa, niin tämä käskytysjärjestelmä ei toimi kunnolla. Sinuna seuraisin hormoneita nyt tarkkaan ja vaatisin uusia kokeita esim. kuukauden kuluttua. Jos et niitä saa, niin käy ottamassa ne itse ilman lähetettä. Sekin onnistuu esim Cityterveydessä. Ei tuo T4 13 mikään hyvä luku ole (riippuen tietenkin viiteistäkin).

[/quote]

Kiitos paljon vastauksesta! Nyt oli ensimmäiset kokeet tuohon asiaan liittyen, joten täytyy siis seurata tilannetta. Oma vointi tässä on kyllä koetuksella, raskauden takia pelottaa tietysti enemmän kuin normaalisti. Neuvolasta ei sen kummemmin tuloksia kommentoitu, sanottiin vaan että normaalit arvot on. No, kuukauden päästä seuraava neuvola niin siellä sitten viimeistään asia uudelleen käsittelyyn.

[/quote]

Eikä kannata hätääntyä, sillä tuolla T4 arvolla lapsella ei varmasti ole mitään hätää. Enemmän se varmasti vaikuttaa sinun vointiisi, vaikka tuo arvo tosiaan on "normaali". Kuitenkin se voisi olla paljon parempikin, jolloin sinulla olisi enemmän energiaa ja muutkin oireet voisivat poistua, jos kyse on vajaatoiminnasta.

[/quote]

Selvä juttu, ihana kun joku viitsii vastata :) Täytyy katsella josko jaksaminen lähtee nousuun, juuri sen takia ollut vaikeaa plus mielialojen erittäin suuret vaihtelut, mm.raivokohtaukset. Mutta neuvolassa uudestaan asia käsittelyyn, ärsyttää vaan kun ei näitä tutkita kunnolla. Muillakin tässä ketjussa näköjään sama ongelma :(

Vierailija
29/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 00:21"]Ajattelin juuri laittaa tästä asiasta ketjun mutta sitten huomasinkin tämän ketjun täällä, joten kysynkin/avaudun tässä:

Olen 23v nainen ja minulla on useita kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita ollut jo pitkään, yleisinä varmasti tajuton väsymys ja uupumus joka on viime aikoina alkanut vaikuttaa sosiaaliseen elämäänikin, en jaksa työpäivän jälkeen tehdä mitään muuta kuin nukkua ja välillä joudun todenteolla raahaamaan ja pakottamaan itseni ylös sängystä. Jalat on jäässä kokoajan, nukun kesät talvet villasukat jalassa ja välillä sekään ei tunnu auttavan, vaan joskus en saa sen takia edes unta ja olen laittanut jalat kuumaan veteen joka helpottaa hetkeksi, kuitenkin taas hikoilen välillä tajuttomasti kasvoista ja kaulasta. Silmät on arat ja kuivat sekä punoittaa.

Paino ei putoa sitten millään vaikka kuinka terveellisesti söisin ja välillä unohdan kokonaan syödäkin kun en jaksa ajatella mitään. Pidän itseäni normaalipainoisena mutta liikakiloja on tullut noin 5-7kg. Muutenkin sellainen ns. epätodellinen olo lähes kokoajan, unohtelen sanoja ja ja jotkut itsestään selvät sanat saatan lausua väärin.

Pitkän mietinnän jälkeen rohkenin ottaa työpaikan terveydenhoitajaan yhteyttä ja sanoin kerrotua hänelle näistä oireista (tosin tuntui että siinä tilanteessa unohdin mainita yli puolet oireista) ja hän suostui laittamaan minut labraan kokeisiin, josta sain seuraavat arvot:

TSH 0.6 (viite 0.4-4) ja S-T4-V 16.61 (viite 10-21).

Lääkäri soitti minulle kokeiden jälkeen ja sanoi "viitteet rajojen sisällä, hyvää päivän jatkoa!"

Mitä mieltä te olette? Olen lueskellut nyt viime aikoina paljon asiasta netistä ja ainakin silmiini on pistänyt että yleensä vajaatoiminnassa tuo tsh on korkea? Minullahan se oli siis alarajoilla. Luin myös että alhainen tsh voi olla kilpparin liikatoimintaa mutta sen oireita luettuani niistä piti kohdallani paikkaansa vain pari.

Huhhuh tulipa avauduttua! Tämä oli lääkärin ohella ensimmäinen kerta kun avaudun aiheesta missään, en ole viitsinyt puhua asiasta kenellekkään lähipiiristäni koska yleensä yritän viimeiseen saakka skarpata itseäni ja vasta kotona romahdan suoraan sänkyyn. Ja vaikka olen joskus sanonut oireistani ohimennen niin vastaukset ovat olleet luokkaa "nukut liian vähän, laita patterit kovemmalle" tms.
[/quote] Oireet kyllä kuulostavat vajaatoiminnalta mutta voivat olla muutakin. Sun TSH ja T4V on oikein hyviä. Onko T3V:tä mitattu, joka on aktiivinen kilpirauhas hormoni? T4 muuntuu elimistössä T3:ksi ja jos muunnossa on vikaa, niin arvo voi olla huono vaikka T4 olisi kokeissa hyvä. Tuo T3v pitäisi mitata, jotta voidaan sulkea sekundäärinen kilpirauhasen vajaatoiminta pois kohdallasi. Sen voi saada yksityiseltä lähetteellä ja joissain labroissa, kuten fimlab ja cityterveys, ilman lähetettä. Ei ole kovin kalliskaan. Kaikki yhteensä 20€ luokkaa.

Vierailija
30/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on ne kilpirauhasvaivat alkaneet noista netti dieeteistä. Niitä kannattaa varoa kun aika harvoin ne ovat todellisten ammattilaisten suunnittelemia.
hikikinkku.fitfashion.fi/2014/11/19/aiheuttiko-fitfarmin-bikini-challenge-kilpirauhasen-vajaatoiminnan/#.Vc85zfntmkp

Vierailija
31/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:37"]

En nyt löytänyt enää oliko tässä ketjussa, mutta joku sanoi että pitäisi yrittää muistaa kirjoittaa ylös näitä oireitaan lääkärikäyntiä varten. Vajiksilla kun tää muisti ei ole sieltä parhaasta päästä niin yhtäkkiä niitä oireita ei meinaa muistaa sit lainkaan. Kilpirauhanen.com -sivulla -> Tietopankki -> Kilpirauhasen vajaatoiminta on aika hyvä listaus vajisoireista, kannattaa vaikka tulostaa se ja yliviivata omat oireet. Vielä parempi oirelista oli joskus Armour Thyroidia käsittelevällä sivustolla mutten löydä sitä enää mistään.

Ja tosiaan ne oireet voivat vaihdella niin että jollain on noita liikatoiminnan tyypillisiä oireita vaikka onkin vajaatoiminta. Mulla on lukuisten oireiden muassa ollut myös täällä mainittua kaulan hikoilua öisin (tai oikeastaan koko kropan niin ettei mulla kuitenkaan itsellä ole kuuma. Joku vaihdevuosioireista kärsivä joskus sanoi että sullahan on kuin hänen kuumat aallot, minä silloin alle 30v.), verenpurkaumia ja mustelmia ilman syytä, sydänongelmia, tajuton monta päivää kestävä krapula vaikkei edes joisi paljoa, kuiva iho, katkeilevat ohuet kynnet jne.jne.jne. Mutta pahimpana ehdottomasti tuo olematon muisti, tekisin melkein mitä vain että saisin muistin takaisin. Ja puutumistakin on ollut, mutta lähinnä oikeastaan nyt kun en voi enää syödä kilpirauhaslääkettä, se lääke tekee mulle tuota(kin).

[/quote]

Hei kiitos tästä. Minäpä teen tuon listan, toihan oli hyvä nettisivu! =) Mä kyllä pelkään ihan hirveesti, että mulle sanotaan vaan, et ei ole vajista ja täts it. Mä kun en oikein jaksa pistää vastaankaan kun tuntuu, etten oo ollenkaan terävimmilläni vaan aina vähän väsynyt ja sumussa.

-ap

Vierailija
32/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton ruokavalio auttaa!

Vierailija
33/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
34/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
35/126 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
36/126 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään lääkärissä. Lääkäri oli ensinnäkin sitä mieltä, että napostelen salaa ylimääräisiä, kun en laihdu. (en tasan napostele). Määräsi kuitenkin jotain kokeita.. Kilpirauhas arvot, hempan yms. Ehdotti, että käyn heti kokeessa, mutta sanoin käyväni vasta aamulla. Netistä löysin tarkemmat ohjeet ja just sen, että mitä aiemmin aamulla sen parempi ja max 3h heräämisestä. HUOH.

Lääkäri näki pahimpana ongelmanani stressin ja oli sitä mieltä, että siitä ois tärkeä päästä eroon, koska pian se on jo sitten siinä vaiheessa, että sitä aletaan hoitamaan rauhottavilla.

Ja kun miehelle soitin ja kerroin mitä lääkäri on sanonut niin eihän se taas tosissaan ottanut. :( Sillä ei itsellä ole koskaan ollut painon tai muun kanssa mitään ongelmia eikä se tajua yhtään että mulla voi oikeesti olla paska olo. Sen kerran kun sillekin jotain oon yrittänyt sanoa turvotuksista tai muuten huonosta olosta niin ei se ota tosissaan, koska ennen mulla ei juuri mitään ole ollut. Apua saan mieheltäni niin paljon kuin tahdon, mutta en juuri myötätuntoa. Sen mielestä mun suurin stressin aiheuttaja on keskustelupalstat, vaikka sillon kun eniten stressaan niin en koneelle edes ehdi. :(

-ap

Vierailija
37/126 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin multa on kuulemma otettu kilpirauhaskokeet 2010! Ne on kuulemma olleet normaalit, mutta en saanut niistä arvoja. Aloin miettimään, missä yhteydessä nuo on otettu niin kyseessä on ollut lapsettomuustestit silloin. 2011 sain esikoiseni ja sen jälkeen oireet on mielestäni alkaneet. 

Lääkäri sanoi, että nuo testit otetaan todella herkästi ja kilpirauhas ongelmat on niin yleisiä, että hyvin niissä arvoissa voi olla vikaa, mutta ei uskonut että ainakaan paljoa olis.

-ap

Vierailija
38/126 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 6 euroa näytti maksavan fimlabissa, pitäisiköhän tuo ihan varuiksi käydä itsekkin mittauttamassa. Kun yritän painoa pudottaa niin olisi ainakin tuo poissuljettu hidaste.

Vierailija
39/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viimeks labrassa tsh oli 3.66 ja lääkärin mukaan se oli oikein hyvä. Syksyllä tsh oli päälle 8 ja se on siis laskenut tuohon lääkitystä nostamalla. Nyt olen lääkärin mukaan ok. Tämän lääkäri näki ihan vaan labroista, ei kysynyt multa mitään. Alko vituttaa aika rankasti, sillä oloni ei ole hyvä. Mulla on edelleen mm. rytmihäiriöitä ja väsymystä.

Vierailija
40/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tuota autoimmuunitulehdusta kilpirauhasessa, mutta silti vajis, niin onko siitä mahdollisuus parantua joskus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi