Minkä vuoksi teistä on tehty ls-ilmoitus?
Heippa,
tuosta vanhempien juhlinnasta oli keskustelu ja siitä sain idean virittää otsikon mukaista keskustelua. Nyt lastensuojelulain muututtua tuntuu, että ls-ilmoitus tehdään kärkkäästi joka asiasta ja joka puolelta.
Minusta on tehty ilmoitus. On mm. lasten hoitopaikasta tullut viestiä että olen väsynyt (en ole aamuihmisiä, kyllä, teen stressaavaa työtä) ja että epäilevät että lapsiamme pahoinpidellään, koska on mustelmia ollut jaloissa (metsässä rymynneet, ei VARMASTI ole sormellakaan väkivalloin koskettu, lapsi tosin HOIDOSTA tullut mm. haava päässä). Epäsiistit vaatteet (aamupalalla puuroa tippunut paidalle tippa -> heidän mielestään pitäisi vaihtaa, minusta se on veden ja luonnon tuhlausta tippojen peseminen pesukoneessa).
Lapsen isällä on henkisiä ongelmia, ei lapselle vaaraksi, mutta masennusta. Erehtyi sanomaan psykologille, että kyllähän tässä kaikki nyt vähän tuntuu raskaalta, niin työ kuin perhe-elämä -> ls-ilmoitus.
Ei sillä, etteivätkö ls-ilmoitukset usein ole aiheellisia, mutta mielestäni tässä on ikään kuin raja ylitetty jo lain astuessa voimaan.
Miehelleni psykologin tekemä ilmoitus oli kova isku, sillä luottamussuhde psykologiin kärsi niin pahasti, ettei voi harkitakkaan enää keskustelevansa henk. koht asioista kyseisen henkilön kanssa.
Kommentit (97)
Minulla ei alkoholin käytöstä ole ilmoitusta tehty, mutta ystävästäni kyllä. Lapsi kiireellisenä huostaan suoraan koulun penkiltä. Tosi juttu kuitenkin on, että ystäväni juo äärimmäisen vähän, tyttö halunnut kavereilta huomiota "mun äiti ryyppää joka ilta ja sammuilee mihin sattuu, on väkivaltanen juodessa..." Kyse yksi parhaista ystävistäni ja tiedän että käyttää äärimmäisen harvoin suuremmissa määrin eikä ole varmasti väkivaltainen juodessa, eikä ole muutoinkaan. Onneksi lasten kodissa selviti tytön taipumus saada huomiota kyseenalaisin keinoin.
-AP
psykologille pyytämään apua kun olin uupunut, lapsi oli isänsä kanssa kotona ja isällä kaikki hyvin, mutta minusta oli lain mukaan tehtävä lastensuojeluilmoitus.
Odotin siis yksin esikoista kun mies häipyi kun pieru saharaan.
Kävin aina ä-poliklinikalla, jossa suostuin mm. huumetesteihin (otettiin virtsasta), koska minulla on päihdetausta (alkoholi, olin lopettanut heti kun testi näytti plussaa).
Nooh, synnytys käynnistettiin ja makoilin siis viisi päivää sairaalassa odottaen että vauva syntyisi. Päivää ennen synnytystä virtsatesti näytti, että olisin ottanut rauhoittavia (bentsoista puhuivat). Siitä tehtiin automaattisesti ls-ilmo.
Olin hippasen äimänkäkenä, koska en ollut ottanut muuta kuin allergialääkkeitä lääkärin luvalla. Kun vauva syntyi, otettiin häneltä myös testit (koska ainejäämät näkyisivät myös hänessä). Noh, ne näyttivät negatiivista ja sairaalan oli pakko myöntää, että jossakin oli tapahtunut virhe. Eli en ollut ottanut mitään.
Ls-ilmoitusta ei tietenkään voinut perua ja juttelin lastensuojelun kanssa. Ihan hyvä toisaalta, koska jäin kuitenkin heti alkujaan totaaliyh:ksi ja sain paljon tukea, apua ja neuvoja.
psykologille pyytämään apua kun olin uupunut, lapsi oli isänsä kanssa kotona ja isällä kaikki hyvin, mutta minusta oli lain mukaan tehtävä lastensuojeluilmoitus.
Siis että oma psykologi, jolle purkaa uupumusta, voi tehdä ilmoituksen???! Mä just kerroin omalle, etten jaksa muuta kuin maata sängyssä. Lasten kans kyl kävin ravintolassa syömässä, sen kerroin myös. Ja ruuat laitan. Muuten vaan makaan. Siis tehdäänkö musta nyt sit ls-ilmoitus?
Siis että oma psykologi, jolle purkaa uupumusta, voi tehdä ilmoituksen???! Mä just kerroin omalle, etten jaksa muuta kuin maata sängyssä. Lasten kans kyl kävin ravintolassa syömässä, sen kerroin myös. Ja ruuat laitan. Muuten vaan makaan. Siis tehdäänkö musta nyt sit ls-ilmoitus?
Se makoiluvaihe kesti yhden vkl, sit pääsin sängystä ylös. Mutta psykologille puhuin tästä. Eikö kellekään enää voi puhua mitä haluaa avautua?
mummo haki kerran lapset pk:sta. Oli siinä jutustellut yhden niuhon hoitajan kanssa, ei itse oikeen edes muistanut mitä oli sanonut, mutta lastensuojelutädeiltä tivatessa tuli ilmi sanamuoto: ne on vähä hunningolla.
Mikä mummon tapauksessa tarkoitti, et meillä ei oo nii kauheen tarkkaa kotona, ruoka-ajat voi jousta eikä kaikki välttämättä syö saman pöydän ääressä ym. no, sitä se on kun on kaksi vuorotyöläistä.
Muutamat treffit piti ottaa ja lopulta totesivat, et meil on kaikki ihan hyvin ja lapset mukavia ja hyvin kehittyneitä. Mummo ei hae enää lapsia tai pitää ainakin suunsa kiinni. Kyseiseen hoitajaan suhtaudumme "hieman" varauksella.
Miehelleni psykologin tekemä ilmoitus oli kova isku, sillä luottamussuhde psykologiin kärsi niin pahasti, ettei voi harkitakkaan enää keskustelevansa henk. koht asioista kyseisen henkilön kanssa.
se riittää että sanoo kaiken tuntuvan vähän raskaalta. Musta tuntuu että tässä on taas yksi tapaus, jossa vanhemmat ei ymmärrä oman tilanteen vakavuutta.
nyt uudella psykologilla, mutta en pysty puhumaan kaikkia asioita koska pelkään uutta ilmoitusta ja olen tästä sanonut psykologilleni. Nykyinen psykologi vakuuttaa että ennen lastensuojeluilmoitusta asiakkaan kassa kyllä keskustellaan.
Tuo joka teki minusta ilmon lähetti minut myös psykiatriselle osastolle hoitoon... diagnoosi lievä psykoosi.
7
Miehen ex teki lastensuojeluilmoituksen häistämme, joihin hänen ja sulhasen yhteinen lapsi osallistui. Se oli hänen mielestään lapsen henkistä pahoinpitelyä. Lapsi oli myös pakotettu jäämään juhlaan väkivalloin, vaikka hän halusi pois. Mieheni esitteli sitten viranomaisille valokuvia, joissa lapsi istui sylissäni ja syötti minulle lusikalla hääkakkua onnellisen näköisenä.
Ei, en ollut heidän eronsa syy. Exä otti eron, koska hänellä oli uusi mies, minä tulin kuvioon vasta myöhemmin, mutta jotenkin se ei ex-rouvalle sopinut.
nyt uudella psykologilla, mutta en pysty puhumaan kaikkia asioita koska pelkään uutta ilmoitusta ja olen tästä sanonut psykologilleni. Nykyinen psykologi vakuuttaa että ennen lastensuojeluilmoitusta asiakkaan kassa kyllä keskustellaan. Tuo joka teki minusta ilmon lähetti minut myös psykiatriselle osastolle hoitoon... diagnoosi lievä psykoosi. 7
Lastensuojeluilmoitus ei ole huostanotto. LS-ilmoitus on vain merkki siitä, että joku on lapsista huolissaan ja tarjotaan apua. Mikä helvetti teitä oikein vaivaa?
Ei kai noita ilmoituksia nyt tuosta vaan saa tehdä???! Mä en tajua, mikä tää uusi salassapitovelvollisuuden ylittämisen laki on, ei tässä uskalla enää kellekään ammatti-ihmiselle puhua mistään mitään! Jos on uupunut, niin miksei voi hommata apua eikä heti tehdä jotain ls-ilmoituksia.
Mä jäin sairaslomalle ja en vienyt lasta päiväkotiin. Seuraavana päivänä päiväkoti teki ilmoituksen koska olivat kuulemma huolissaan. Kyllä siinä sosviranomaisten kanssa ihmeteltiin asiaa.... Irtisanoin lapseni heti kyseisestä päiväkodista. Olin siis ilmoittanut päiväkotiin olevani sairaslomalla ja että lapsi on kotona kanssani. Päiväkodin mielestä ei ollut hyvä lapselle jäädä pois päiväkodista kotiin.
Mua niin ärsyttää kun on paljon lapsia jotka tarvitsevat apua. On paljon vanhempia jotka kaipaisivat tukea ja apua arjessa. Tähän sitten käytetään aikaa, rahaa ja resursseja että ahdistellaan perheitä joissa kaikki on ihan kunnossa.
Niin paljon on lapsia joilla on paha olla, turvatonta kotona, henkistä ja fyysistä väkivaltaa.
Kamalaa kyttäystä joka paikassa ja tahallaan ymmärretään väärin asioita kun ei tykätä jostain ihmisestä. Aiheutetaan turhaa mielipahaa ja ahdistusta ihmisille jotka ovat hyviä vanhempia lapsilleen.
Päiväkoti kulttuurikin on sellaista armeija paskaa. Pieneen muottiin täytyy jokaisen lapsen mahtua iän mukaan. Luonnetta ei hyväksytä, ei kannusteta lasta hänen luontaisissa kiinnostuksen kohteissa. Lapset eivät saisi kyseenalaistaa mitään, heidän pitäisi vain hyväksyä valmiit vastaukset joita joku elämäänsä kyllästynyt täti latelee. Tällä tavallako me kasvatettaan itse ajattelevia nuoria jotka osaavat käyttää omia aivojaan? Ei todellakaan.
Tällä tavalla me kasvatetaan lisää kateellisia aivottomia ameeboja jotka menee virran mukana kun ei itse osaa käyttää harkintakykyään missään kohtaa.
että pidän keittiössä liesituulettimen valon yöllä päällä, että on helpompi käydä lapsen vessassa.
Verorahoilla maksetun työntekijän turhaa hyppyyttämistä. Se kyllä vituttaisi. Ihan oikeasti.
nyt uudella psykologilla, mutta en pysty puhumaan kaikkia asioita koska pelkään uutta ilmoitusta ja olen tästä sanonut psykologilleni. Nykyinen psykologi vakuuttaa että ennen lastensuojeluilmoitusta asiakkaan kassa kyllä keskustellaan. Tuo joka teki minusta ilmon lähetti minut myös psykiatriselle osastolle hoitoon... diagnoosi lievä psykoosi. 7
Lastensuojeluilmoitus ei ole huostanotto. LS-ilmoitus on vain merkki siitä, että joku on lapsista huolissaan ja tarjotaan apua. Mikä helvetti teitä oikein vaivaa?
Missä on lapset viety hyvältä äidiltä ilman hyvää syytä. Siksi ihmiset pelkää noita ilmoituksia.
jos henkilön diagnoosina on lievä psykoosi, rohkenen epäillä, että hänellä olisi ihan kaikki muumit laaksossa. ollaan nyt realistisia kuitenkin. joillain vain viiraa, eivätkä tajua sitä itse lainkaan.
täysin ilman syytä ls-ilmon kohteeksi avautui jokunen vuosi sitten yleisönosastolla. Kuulosti aivan kamalalta ja kohtuuttomalta sossun toiminta siinä kirjoituksessa. Parin päivän päästä sitten oli taas uusi kirjoitus, jossa kyseinen äiti ilmaisi huolensa siitä miten muitakin uskovaisten perheiden lapsia oli uhattu huostaanotolla ja että sosiaalitoimessa oli mitä ilmeisimmiin jonkinlainen missio uskovaisten perheiden vainoamiseksi. Just ja joo.
jos henkilön diagnoosina on lievä psykoosi, rohkenen epäillä, että hänellä olisi ihan kaikki muumit laaksossa. ollaan nyt realistisia kuitenkin. joillain vain viiraa, eivätkä tajua sitä itse lainkaan.
Onpa kamalaa kun tehdään ls-ilmo, vaikka äiti on "vain" lievässä psykoosissa. Kauheita monstsereita noi terapeutit ja sossut.
Miten tähän tulokseen ilmon tekijä oli tullut? Noh, meillä kun oli aina valot päällä, joten se oli selvä merkki siitä, että minä ryyppään.
Muuten ihan hyvä, mutta en ole koskenut alkoholiin kymmeneen vuoteen (ilmoituksesta aikaa viisi vuotta). Valot olivat päällä, koska pelkäsin (ja pelkään edelleen) pimeää.
Tiedän ilmon tekijän ja tiedän myöskin, että hänellä on jotakin minua vastaan. Ja vissiin inhosi yksinhuoltajia....