Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä vuoksi teistä on tehty ls-ilmoitus?

Vierailija
05.06.2012 |

Heippa,

tuosta vanhempien juhlinnasta oli keskustelu ja siitä sain idean virittää otsikon mukaista keskustelua. Nyt lastensuojelulain muututtua tuntuu, että ls-ilmoitus tehdään kärkkäästi joka asiasta ja joka puolelta.

Minusta on tehty ilmoitus. On mm. lasten hoitopaikasta tullut viestiä että olen väsynyt (en ole aamuihmisiä, kyllä, teen stressaavaa työtä) ja että epäilevät että lapsiamme pahoinpidellään, koska on mustelmia ollut jaloissa (metsässä rymynneet, ei VARMASTI ole sormellakaan väkivalloin koskettu, lapsi tosin HOIDOSTA tullut mm. haava päässä). Epäsiistit vaatteet (aamupalalla puuroa tippunut paidalle tippa -> heidän mielestään pitäisi vaihtaa, minusta se on veden ja luonnon tuhlausta tippojen peseminen pesukoneessa).

Lapsen isällä on henkisiä ongelmia, ei lapselle vaaraksi, mutta masennusta. Erehtyi sanomaan psykologille, että kyllähän tässä kaikki nyt vähän tuntuu raskaalta, niin työ kuin perhe-elämä -> ls-ilmoitus.

Ei sillä, etteivätkö ls-ilmoitukset usein ole aiheellisia, mutta mielestäni tässä on ikään kuin raja ylitetty jo lain astuessa voimaan.

Miehelleni psykologin tekemä ilmoitus oli kova isku, sillä luottamussuhde psykologiin kärsi niin pahasti, ettei voi harkitakkaan enää keskustelevansa henk. koht asioista kyseisen henkilön kanssa.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä joka ajoit päiväkodin ohi! Meidän lapset on varmaan ollut samassa pk:ssa. Kuulostaa niin todellakin tutulta toiminnalta.

Jotkut ihmiset on henkisesti niin kamalan pieniä, meidän täytyy koittaa jaksaa jotenkin ymmärtää niitä vaikka tällasta paskaa elämään meille työntävät.

Minusta tehtiin se ilmoitus kun en sairaslomallani vienyt lasta hoitoon.

Aurinkoista kesää sulle!

Vierailija
82/97 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmasta osasta näistä "turhista" ls-ilmotarinoista paistaa läpi, että ihan syystä on tehty. Realiteetintaju tuntuu olevan monella hukassa, kun omassa päässä hieman viiraa... Ja jo tuo, että KUVITELLAAN sossujen, terapeuttien, neuvolatätien, opejen ja tarhantätien juonivan lapsia perheineen ls-asiakkaiksi, niin kertoo todellakin ihan omaa tarinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on asia, josta mä olen ihan 100%:n varma. Meillä on kaksi onnellista ja tasapainoista lasta. Eletään normaalia, tasapainoista perhe-elämää, eikä meillä ole mitään isompia ongelmia.

Mä olen sitä mieltä, että noita täysin turhia ilmoituksia on tosi vähän, jos lainkaan. Kyllä perheessä yleensä jotain ongelmia on, jos ilmoituksia tehdään. Ei niitä ihan tyhjästä tehdä tavallisille perheille.

Vierailija
84/97 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin ettäkö olisi jotain syytä, mutta en pelkää edes hämähäkkejä niin paljon.

Naapurustossamme on perhe joilta poliisi tuli hakemaan lapset pois koska poika oli höpötellyt pk:ssa jotain selkäsaunoista.

Pitkällisen oikeusteistelun jälkeen kaikki on taas hyvin, mutta ei tuo kyllä lapsien edunmukaista ole.

Sitäpaitsi sekoaisin siinä tilanteessa jos joku tilisi lapsiani hakemaan. Käyttäytyisin aivan varmasti psykoottisen hullusti ja takuuvarmasti väkivaltaisesti.

Vierailija
85/97 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä tehtiin, koska mieheni ja minut pidätettiin yhtä aikaa. Lapsi otettiin huostaan ja sijoitettiin isovanhemmille siksi aikaa kun olimme pidätettyinä. Rikosepäily liittyi talousrikoksiin eikä vaikuta mitenkään kykyihimme vanhempina.

Myöhemmin sossutätien piti käydä tarkastuskäynnillä meillä kotona, olivat melkeinpä noloina kun joutuvat tulemaan muodon vuoksi. Missään vaiheessa ei siis kellään ollut mitään epäilystä lapsen hyvinvoinnista.

Vierailija
86/97 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vainoaa perhettä ja terapeutti vainoaa perhettä. Kaikki on perheessä mitä mainioimmin, mutta sossulla ja terapeutilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin miettiä että ketäs tänään vainottaisin täysin turhaan, vaikka oikeesti töitä on niin ettei saada niitä kiireisiäkään tehtyä. Ja sitten miehes menee sanomaan teitä vaanivalle salaliitolle yhden lauseen joka kuuluu että pikkusen tuntuu nyt raskaalta ja buuuum! Ls-koneisto käynnistyy. Uskoo ken tahtoo.

Uskot sitten, kun itse siinä olet.

Ei sitä kukaan uskokaan, ellei itse joudu "uhriksi".

Ls:n sossuilla on niin helvetisti töitä ja kiirettä, just siksi, että jokainen ilmoitus tongitaan perinpohjin, perheet otetaan tarkkaan syyniin, kun ei millään uskota, että ilmoituksen väittämät eivät ole totta tai että jopa toinen alan ihminen, se terapeutti, on ylireagoinut ja ymmärtänyt väärin.

Itsekritiikki. Se puuttuu.

Sen tajuiaminen, että jopa viranomainen voi tehdä aiheettoman ilmoituksen, vetää johtopäätölksiä jotka eivät kohtaa todellisuutta ko. ihmisen kohdalla.

Esim. aikoinaan erääss yhteyssä sanoin neuvolalääkräille: en lyö lapsiani ikinä, lapsillani on kaikki hyvin, hoidan aina lapset hyvin.

Lausuntoonsa lääkäri kirjoittaa, että "äiti kertoo ettei lyö lapsia, mutta tulee mieleen, että tällainenkin käynyt mielessä".

No ei ollut käynyt mielessä, kerroin sen poissulkumielessä.

Sitten lääkäri kirjoittaa, miten äiti on pyrkinyt hoitamaan lapsensa hyvin.

Lause on epämääräinen ja luo mielikuvan, että sekoamispisteessä oleva äiti yrittää vähän sohia pilttisosetta sinnepäin, kun todellisuudessa lapset ja koti meni aina etusijalle, lapset saivat aivan kaiken mitä lasten kuuluukin saada, vaikka raskaita asioita olikin mukana elämässä.

Vierailija
87/97 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni tehtiin tänään lasu (lastensuojelu) ilmoitus ja sen takia vähän näihin keskusteluihin eksyinkin. Elikkäs olin puhunut psykologini kanssa elämäni raskaista hetkistä jotka vaikuttivat koulun käyntiini sitten etten välttämättä päässyt sängystä ylös ja harrastukset olivat jääneet vähemmälle. Mainitsin myös pienestä kinasta jota oli juuri ollut siskoni kanssa ja hänen mielestään asiasta pitäisi tehä lasu ilmoitus johon itsesanoin selvästi ja useaan otteeseen että tämä ei minulle käy ja etten halua että se tehtäisiin. Tänään hän kertoi minulle, että oli tehnyt ilmoituksen ja että voisin hänen kanssaan puhua jos tulee vielä jotain vaikeuksia. Sanoin ettei ota minuun enään minkäänlaista yhteyttä. Eikö psykologin pitäisi auttaa eikä pahentaa tilanteita? koska lasu ilmoitukset otetaan meillä vähän rankemmin. Miksei hän ottanut minun ääntäni huomioon? Olisiki jotain porsaanreikää lasu laissa? Hyvä että näinkin varhaisessa iässä (16) saa huomata että ei pysty kertomaan omista asioista kellekkään.

Vierailija
88/97 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotiaalla oli pari siideriä repussa. Toivoisin että resursseja voisi käyttää järkevämminkin.

Vierailija
89/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen olen sitä mieltä että tuo ilmoitus oli täysin aiheeton.

jos lapsi itkeskelee koulussa. Mikään ei ole niin helppoa kuin vanhemman tsempata tuollaisessa jossain palaverissa jossa asiaa puidaan. Asia tarkistetiin ja todettiin ettei edellytä toimenpiteitä. Lastensuojelu toimi.

Onko tuo millään tavalla reilua? Useinkin etenkin 1. Luokkaliaet saattaa itkeskellä aamulla, ennen kuin kavereita löytynyt. Samoin erolapset tai kiusatut, ym. Vähän pitäisi ensin seurata tilannetta. 

Päiväkodista oli jollekin perheelle kyselty mikä on kotona kun lapsi itkeskellyt? Varmaan lapselta pitäisi kysyä ensin. Vanhemmat oli hyvissä viroissa ja riitoja nyt voi olla kenellä tahansa. Missä kulkee raja yksityisyyden puuttumiseen? Saako kotona riidellä tai edes kiroilla?

Kuitenkin usein lehdistä tuttu julkisuudessa oleva sijaisperheenäkin tunnettu pari kertoi heittelevänsä lautasia seinään lehdessä...jepjep

Vierailija
90/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisen lapsen avustaja teki lapsesta lastensuojeluilmoituksen, kun lapsi on lievästi ylipainoinen. Ilmoitukseen oli vielä erikseen kirjattu, että "äiti ei tee ylipainolle mitään". Kouluterveydenhoitaja oli sitä mieltä, että ylipainolle ei tarvitse tehdä mitään, kun kyseessä on lievä ylipaino ja kasvava lapsi.

Vierailija
91/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lastensuojeluilmoitus ei ole huostanotto. LS-ilmoitus on vain merkki siitä, että joku on lapsista huolissaan ja tarjotaan apua. Mikä helvetti teitä oikein vaivaa?"

Sinuako ei yhtään vaivaisi se, että joudut useamman kerran kesken työpäivän menemään palaveriin oikomaan tekaistuja väitteitä, ja että useampana iltana viikossa perhetyöntekijät ovat kotona tarkkailemassa perheenne vuorovaikutusta? No, jos sinun työsi joustaa ja perhetyöntekijät kotona ei häiritse, niin yritä kuitenkin ymmärtää, että valtaosaa häiritsee.

Vierailija
92/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lastensuojeluilmoitus ei ole huostanotto. LS-ilmoitus on vain merkki siitä, että joku on lapsista huolissaan ja tarjotaan apua. Mikä helvetti teitä oikein vaivaa?"

Sinuako ei yhtään vaivaisi se, että joudut useamman kerran kesken työpäivän menemään palaveriin oikomaan tekaistuja väitteitä, ja että useampana iltana viikossa perhetyöntekijät ovat kotona tarkkailemassa perheenne vuorovaikutusta? No, jos sinun työsi joustaa ja perhetyöntekijät kotona ei häiritse, niin yritä kuitenkin ymmärtää, että valtaosaa häiritsee.

Ei se ole töissä, siinä se ero...

Vierailija
93/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä akat tekee muutenkin noita ilmoituksia. Ihan siis naapurit tekee mutta älkää avautuko siitä toiselle naapurille. Kaksi kertaa mulle näin kerrottu ja kyllä nyppii kun tajuan heti ettei ole kunnon syytä eikä kellään ole hätä.

Vierailija
94/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siitä syystä on tehty, kun olen mennyt lääkäriin piikitettyäni huumeita ja on tullut vakavia komplikaatioita ja sairaalareissu. Lapsi lähti heti isovanhemmille asumaan. 

Vierailija
95/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mt-ongelmien vuoksi🤷

Vierailija
96/97 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi lasten kannalta, että tehdään noita herkästi. Muutamat turhat ilmoitukset ovat pieni asia verrattuna siihen, että saadaan suuremmalla varmuudella lasten asiat kuntoon.

Kyse ei ole vanhempien edusta, vaan lasten. 

Vierailija
97/97 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, ikäeroa 4 vuotta. Kielsin vanhempaa lyömästä nuorempaa, niin tämä kertoi tarhassa että "äiti rakastaa vain nuorempaa sisarusta". Lasu siitä tuli.