Kokoomuslainen oikeudenmukaisuuskäsitys, Pia-Noora Kauppi
Muistaako kukaan Pia-Noora Kaupin julkituomaa kokoomuslaista oikeudenmukaisuusajattelua Nyt liitteessä, kysymys oli:
Miten jaetaan 100 000e perintö (oli makoisssa, en muist summaa, muttei väliä) oikeudenmukaisesti suurituloisen ja pienituloisen sisaruksen kesken?
Kaupin mukaan ei ole oikeudenmukaista jakaa kahteen yhtäsuureen osaan 50 000e ja 50 000e, sillä suurituloisella 50 000e ei tunnu, missään, se ei tunnu perinnöltä. Toisaalta pienituloiselle se on liikaa. Jos pienituloinen saa kerralla 50 000e, se menee sekaisin. Pienituloinen ei ole tottunut niin isoihin rahoihin, vaan laiskistuu ja menettää moraalinsa jos saa sellaisen summan.
Oikeudenmukainen jako on suhteessa 80% suurituloiselle ja 20% pienituloiselle. Tällöin suurituloinenkin huomaa, että on saanut ekstraa. Pienituloinen on ikionnellinen jo 20 000e, mutta summa ei aiheuta sitä lasikistumista ja elämänhallinnan menetystä.
Niin ja tämä ei ollut Kaupin oma esimerkki, vaan peräisin luennoilta ja Kauppi tunsi sen erittäin omakseen.
Kokoomuslaisen tuloeroajattelun takana on sama ettiinen pohdinta.
Kommentit (126)
Onko Kauppi todellakin tuollainen. Ja minä äänesti häntä viime eurovaaleisssa. Luulin, että tuoreena äitinä ajaisi lapsiperheiden asemaa.
Vai onko samaa sarjaa kuin ne Halosen vappupuhe jutut?
Tosin ikävuosia on muutama enemmän ja väikkäri hieman vaiheessa vielä. Oman alan varsin hyväpalkkaisia töitä takana 7 v. Nettotulot perheessämme viime vuodelta olivat 149 te. Olemme puolisoni kanssa molemmat pienituloisten työläisvanhempien kasvattamia. Suomalaiseen koulutusjärjestelmään voi olla varsin tyytyväinen.
Oman oksan sahaamista tai ei, mielestäni veronalennukset pitää kohdistaa pienituloisille. Tuloerojen ja muun epätasa-arvoisuuden kasvu luo pohjaa rikollisuudelle, josta kärsivät lopulta kaikki väestöryhmät.
P-N Kauppi on omanlaisensa oikeistopopulisti, joka toiminnallaan nakeraa koko puolueensa uskottavuutta, ja saa puolestani niin tehdäkin.
Ei enää ole vanhanaikaista kommunismia, Venäjän ihannointia, sosialismia. Nykypäivän vasemmisto on se ainoa puolue joka ihan todella kannattaa tasa-arvoa eli ei pyri kasvattamaan tuloeroja ja pyrkii pitämään Suomen hyvinvointivaltiona, jossa ei ole köyhälistön slummeja ja ihmisiä joilla ei ole mitään mahdollisuutta esim. terveydenhoitoon.
Kaikki muut puolueet, enemmän tai vähemmän, pyrkivät " amerikkalaistamaan" suomalaisen yhteiskunnan. Erittäin valitettavaa kehitystä.
Yhtä vähän tavallista ihmistä kiinnostaa äärivasemmiston ajatukset, eli yrityksesi provosoida oli järjettömän huono!
juuri tällaisten ihmisten vuoksi en äänestä vastaisuudessakaan kokoomusta.
Ei ole siis mikään Halosen Vappupehjuttu, vaan artikkeli, 1990-luvun loppupuolelta. Soittakaa Nytiin ja kysykää.
tulipa oikein paha mieli. Ei menen yksikään ääni Kaupille.
on oikeasti sanonut tuollaista. Mitä minä olen lukenut Piitun juttuja, niin hänestä saa fiksun kuvan. Ja ajaa naisten asioita ja vastustaa kuolemanrangaistusta. Ei laukoisi tommosia.
Vierailija - 25.01. 12:43 MITÄ
Onko Kauppi todellakin tuollainen. Ja minä äänesti häntä viime eurovaaleisssa. Luulin, että tuoreena äitinä ajaisi lapsiperheiden asemaa.
on se nyt kumma kun ei olla alkeellistakaan asioista selvillä. mitäköhän se kokoomuslainen politiikka muuta on kuin tätä mitä piitu vahingossa puhuu ääneen? äänestätkö ehkä aina lapsien mukaan?
tällaisia on kyllä suurin osa kokoomuksen kannattajista. jos nimittäin perus seiskaa lukeva ja hiusten värjäystä harrastava tyttönen selvittäisi itselleen jotain maailman peruskuvioita, ei se millään enää kokoomusta äänestäisi.
" Minä en usko, että Piitu
on oikeasti sanonut tuollaista. Mitä minä olen lukenut Piitun juttuja, niin hänestä saa fiksun kuvan. Ja ajaa naisten asioita ja vastustaa kuolemanrangaistusta. Ei laukoisi tommosia."
oletko tosissasi? ei helvetti. ottakaa nyt asioista selvää.
oletko tosissasi? ei helvetti. ottakaa nyt asioista selvää.
[/quote]
no olen yrittänyt googlettaa sitä juttua, muttei löydy. En usko ennenkuin omin silmin näen. Ja jos näen, niin jäi kertaan sen plikan äänestäminen.
Minäkin yritin googlettaa, vaan en löydä.
kertoo juuri siitä mistä epäilin, ei sitä ole olemassa. Piitu ei sanois noin.
omin silmin luin artikkelin, mutta se oli noin 6 vuotta sitten, silloin ei vielä nyt liitettä olllut netissä.
Se on 1990-luvun puolelta, veikkaisin, että jälkeen 1996. Jos joku viitsii maksaa Hesarin artikkeliarkiston selaamisesta se löytyy varmaan sieltä.
Nytillähän on ollut muitakin noita, joissa on puhuttu suu puhtaaksi: Harry Bogomoloff rotuteorioistaan, samoin tämä Iida Vaasasta suomenruotsalaisesta rodullisesta ylemmyydestä. Pia-Noora oli eka.
Meille tuttavapiirissä ainakin tuli kielenkäyttöön tosta sanonta tehdä " pianoorat" , kun tuli möläyteltyä ohi suun.
rikkaat saisivat siis käytännössä tehdä mitä huvittaa.