Kuntoutustuelta pysyvälle eläkkeellä?
Miten käytännössä toimii siirtyminen kuntoutustuelta pysyvälle eläkkeelle? Tilanne on se että olen ollut 3 vuotta kuntoutustuella mutta käytännössä mahdollisuudet koskaan mihinkään säännölliseen työhön ovat olemattomat.
Kommentit (12)
Harvoin sitä pysyvää eläkettä myönnetään, ellet ole yli 60v.
Prosessi alkaa työkyvyn arviolla. Jos edellytykset täyttyvät, laitetaan eläkepaperit vetämään. Se, että yhteiskunnan työllisyystilanne on huono, eikä sillä ei ole tarjota sinulle kokoaikaista työtä ei ole riittävä syy jäädä eläkkeelle.
Mulla meni joku 6-7v ehkä siksi että teekoon leimalääkäri ei uskaltanut kirjoitella pidempiä B-lausuntoja ennen kuin byrokratiastapäin epätoivoisina sanottiin minulle että kun he eivät voi hyväksyä sen pidempiä kuin mitä lääkäri kirjoittaa ja sen olevan se ongelman ydin. Minkä minä taivutin ratakiskoska tälle yhdelle pällille joka oli vuosia vain höpöttänyt ettei hän uskalla kirjoittaa pidempiä. No, se kirjoiitti sitten housuissaan tutisten sen mitä piti. En tiedä mitä tuo pelkäsi. Systeemi hyväksyi pysyvän heti.
Kuinka vanha olet? Onko sulla muita tavoitteita omaan elämääsi kuin pysyvä eläke?
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden tilastoissa työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyi 41%, työhön palasi 30% ja loput jatkoi kuntoutustuella entistä pitempään tai päätyivät työttömäksi. Eli aloittajalla on ihan hyvät mahdollisuudet joko työllistyä tai päästä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden tilastoissa työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyi 41%, työhön palasi 30% ja loput jatkoi kuntoutustuella entistä pitempään tai päätyivät työttömäksi. Eli aloittajalla on ihan hyvät mahdollisuudet joko työllistyä tai päästä eläkkeelle.
Tai se kuntoutustuen jatko evätään ja hakeutuu työnhakijaksi.
Kelan poliitikot hylkää hakemuksia, joita potilasta hoitavat oikeat lääkärit kirjoittaa.
Olin 7-8v kuntoutustuella vuoden kerrallaan kunnes paikkakunnan vaihdon seurauksena tapasin lääkärin, joka arvioi pysyvän eläkkeen hakemisen järkeväksi kokonaistilanteeni perusteella.
Se on ”toistaiseksi jatkuva työkyvyttömyyseläke”
En muista tarkkaan, saattoi olla kaksi 10 kk jaksoa kuntoutustuella ja siinä välissä joku 3 kk ehkä työkyvyttömänä työnhakijana. Sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevalle tk-eläkkeelle. Kaikkiaan tää rumba ekasta lääkärikäynnistä toistaiseksi voimassa olevalle eläkkeelle kesti hieman vajaa 8 vuotta saikkuineen ja romahtamisineen. Tää eläke myönnettiin 2013 ja siitä onkin sitten homma kiristynyt näemmä. Olin 34-vuotias kun sain eläkepaperit.
3 vuotta on lyhyt aika.