Onko pakko hyväksyä lisämaidon antaminen sairaalassa vauvalle?
Kommentit (56)
Jos oma maito vauvalle riittää, niin miksi antaa silloin lisämaitoa? ENsimmäiset päivät ovat tärkeitä imetyksen onnistumiseksi, myöhemmin voi niinkin olla sama mitä kaikkea tekee ja imetys sujuu silti.
Ja sen myötä makrosomiset, matalasokeriset lapset, jotka tarvitsevat yleensä lisämaitoa pitääkseen sokerinsa hyvänä. Tällaisia ongelmia ei ollut " luolamiesaikoina" , jolloin lajimme geenit ovat kehittyneet.
Toinen juttu on, että nykyään onnistutaan pitämään hengissä nekin vauvat, jotka luolissa olisivat kuolleet. Monesti niidenkin jälkeläisten elämää ylläpidetään lisämaidolla.
Mutta vaikka maito on minulla noussut joka kerralla vasta kolmantena päivänä sektion jälkeen, ei vauva ole nähnyt nälkää. Luonto on hoitanut niin että kolostrum riittää terveelle vauvalle. Lääketieteelliset syyt (iso syntymäpaino, verensokerit, keltaisuus, liiallinen painonlasku jne.) ovat asia erikseen.
Pulloa en ole vauvoille halunnut antaa, enkä myöskään hörpyttämällä, koska haluan pitää vauvaa rinnalla mahdollisimman paljon jotta rinnat saisivat stimulaatiota ja maidontuotanto alkaisi pian. Onneksi tätä on sairaalassa (TAYS) myös kunnioitettu.
Vierailija:
Toinen juttu on, että nykyään onnistutaan pitämään hengissä nekin vauvat, jotka luolissa olisivat kuolleet. Monesti niidenkin jälkeläisten elämää ylläpidetään lisämaidolla.
Suurin osa vauvoista kuolisi ilman nykyajan keksintöjä, myös ne lisämaitoa saamattomat.
Vierailija:
Ja sen myötä makrosomiset, matalasokeriset lapset, jotka tarvitsevat yleensä lisämaitoa pitääkseen sokerinsa hyvänä. Tällaisia ongelmia ei ollut " luolamiesaikoina" , jolloin lajimme geenit ovat kehittyneet.
Jos sokerit eivät pysy tarpeeksi ylhäällä imetyksellä, niin sitten on syytäkin antaa lisämaitoa. Ei varmuuden vuoksi.
Lisämaitoa ei kukaan voi pakottaa antamaan ilman lääketieteellistä syytä. Jos lapsesi on vierihoidossa, niin kuin yleensä asia on, ei kukaan sitä pääse tietämättäsi antamaan (jos sitä epäilet)!
Jos on alle 3kg, yli 4,5kg vauva. Äidillä diap. joko raskausajan, tai perussairautena. Huonot apg. pisteet. Yliaikaisuus tai pikkuviikkoisuus. Silloin on syytä katsella vauvoja ja heidän vointiaan. Täysi-imetetyillä saattaa hyvinkin paino tippua sen 7 - 10%, mutta sen alle ei saa mennä. Jos kellastuu, on nesteytys siihen oiva ensihoito. Kun bili kohoaa kylliksi, on pikkuinen jo patologisella tavalla kiltti ja " tyytyväinen" , eli ei jaksa syödä tai vaatia sitä. Noidankehä, nääs.
Vanhat lastenhoitajat tuottaa -70 luvun oppeja joissa vauvat pullotetaan 4h välein. Heidän kanssa kannattaa keskustella aiheesta. Inhottavin tilanne on silloin kun lapsi laitetaan vauvalaan että äiti saisi levättyä ja lisämaidon antaminen kielletään. Viedään vauva rinnalle, vauva nukahtaa, äiti soittaa kelloa että haetaan vauva pois, pikkuinen havahtuu ja haluaa taas äidille. Kyllä sitä " rallia" tekisi ihan mielellään, mutta kun joskus on oikeasti yöllä tiukkojakin paikkoja, osastot täynnä ja vähän hoitajia. Siis em kommentti kaikessa ystävyydessä :)
Jotkut kokee imetysohjauksen tuputtamisena, niin kuin tässäkin ketjussa on käynyt ilmi. Jotkut taas kokevat im. ohjauksen vaillinaiseksi ja puutteelliseksi.
Typistettynä: imuote ja tekniikka kannattaa tarkastuttaa jo sairaalassa. Parhaimmillaan äiti " imettää" lasta joka imee vain omaa huultaan. Oikea ote ja asento on hyvä lähtökohta imetyksen alulle.
Ja, jos ei ole lääketieteellistä perustetta, ja itse kuuntelet vauvaasi, on sinulla täysi oikeus kieltäytyä korvikkeista. Tsemppiä sen monen kirjavan hlö-kunnan kanssa.
Vierailija:
Täysi-imetetyillä saattaa hyvinkin paino tippua sen 7 - 10%, mutta sen alle ei saa mennä.
Kotiuduin kolmannen lapseni kanssa kolmantena päivänä synnytyksestä, maito ei ollut vielä noussut (nousi kyllä illalla kotona), ja paino oli tippunut hiukan yli 10% eikä painonlasku ollut vielä edes pysähtynyt. Silti lääkäri totesi vauvan hyvävointiseksi ja antoi kotiutusluvan (en edes pyytänyt sitä), sanoi että seuraavana päivänä pitää käydä neuvolassa punnituksella ja jos vielä on paino tippunut, niin sitten lisämaitoa.
Kotona maito sitten nousi ja seuraavana päivänä oli painokin jo tullut ylöspäin. Hienosti siis hoitui homma.
pilataan usein heti alkuunsa ilmetys. NKL:llä todellakin tuputettiin aivan ilman syytä lisämaitoa.
Alkoi jo kellastua ennen kuin mulle tuotiin lisämaitoa. Olisivat saaneet tuoda aikaisemmin jo. Imetin kyllä, mutta ne muutamat pisarat eivät riittäneet. Kyseessä oli esikoinen ja nyt seuraavan kohdalla pyydän lisämaitoa jo aiemmin jos sama tilanne.
ennen kuin täytti viisi vuotta. Sitäkö te tosiaan haluatte.
Minun lapsillani mitatusti laskivat verensokerit, ja ovat saaneet lisämaitoa, vaikka muuten imetin, ja vuoden jokaista ilman mitään ongelmia.
Mutta teidän luonnonmukaisuutta ihailevien mielestä tietysti minun lapsieni olisi ollutkin parasta kuolla jo alkuunsa, eivät heikentäisi teidän vahvoja geenejänne enää sen jälkeen.
Vierailija:
Minun lapsillani mitatusti laskivat verensokerit, ja ovat saaneet lisämaitoa, vaikka muuten imetin, ja vuoden jokaista ilman mitään ongelmia.Mutta teidän luonnonmukaisuutta ihailevien mielestä tietysti minun lapsieni olisi ollutkin parasta kuolla jo alkuunsa, eivät heikentäisi teidän vahvoja geenejänne enää sen jälkeen.
Ei kai tässä kukaan ole kieltämässä lisämaidon antamista kun sille on todettu lääketieteellinen syy.
Mahtavia äitejä täällä, pitävät lastaan nälissään ennemmi kuin antaa lisämaitoa. Upeata👏
Oma vauva oli syntymän jälkeen valvontaosastolla, joten oli ihan selvää, että ruokitaan muulla kuin minun rintamaidollani. Useat vastasyntyneet myös olivat hoitajan kanssa nukkumassa äidin toipuessa. Oma maidontuotankokaan ei usein lähde vaudilla käyntiin.
Imetyksestä on tullut tietyille äideille suoritus. Tärkeintä ei ole vauvan ruokkiminen, vaan äidin oman egon pönkittäminen täysimetyksellä ja sen pituudella. Mediassakin on ollut lääkäreiden haastatteluita, joissa kerrotaan aliravituista lapsista, kun äiti haluaa toteuttaa itseään imettämällä välittämättä vauvansa hyvinvoinnista ja terveydestä. Tällaisilla äideillä on jotakin todella pahasti vialla äidin ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa, ja he tarvitsevat nopeasti apua. Pahimmissa tapauksessa lapsi on otettava huostaan.