Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko hyväksyä lisämaidon antaminen sairaalassa vauvalle?

Vierailija
22.04.2008 |

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvot järjestykseen

Vierailija
22/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva sai korviketta tai äidinmaitoa, en tiedä. Nälkä sillä oli kuitenkin koska imaisi hetkessä 150ml yhdelläkin kertaa. Eikä silloin ollut kuin 4pv ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin Taysissa (joka silloin oli vauvaystävällinen sairaala; henkilöstö kouluttautunut imetyksen edistämiseen ym.) astoin tahtoani annettiin 8 vuotta sitten lisämaitoa vauvalleni kertomatta siitä minulle. Luin asian vasta epikriisistä.

Silloin en tajunnut asiasta valittaa, vaikka nimenomaan olin lisämaidon antamisen kieltänyt. Vauvani ei lisämaitoa OIKEASTI mihinkään tarvinnut. Minulla maito nousi hyvin (tuli jo raskausaikana) ja imetys käynnistyi suhteellisen helposti.

Pakko ei ole antaa lupaa lisämaidon antamiselle, jollei sille ole perusteltua lääketieteellistä syytä. SINÄ olet lapsesi vanhempi aivan ensi hetkestä saakka ja oikeus päättää lastasi koskevista asioista!

Vierailija
24/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä jotkut haluavat vauvojensa näkevän nälkää?

Vierailija
25/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

miksi ihmeessä jotkut haluavat vauvojensa näkevän nälkää?

Vierailija
26/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme sadistivanhempia, jonkun ylevän aatteen äärellä. Onneksi sairaaloissa jo tunnistetaan tämä yli-imetyksellinen asenne ja mulle sanottiin, että pari lasta vuodessa menee kiirellisen huostaanoton kautta syömään.

Vierailija
27/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan lähinnä siitä, että nykyään on täysin vieraannuttu koko imetyksestä. kuvitellaan, että kaikki inahdukset tarkoittaa akuuttia tuttelintarvetta, äideillä eikä nähtävästi alan ammattilaisillakaan ole mitään luottamusta imetykseen eikä suuremmin väliä sillä onnistuuko imetys vai ei. joka asiassa harrastetaan hätävarjelun liioittelua ja oli lapsi pieni tai ei, ruoan tarpeessa tai ei, aina suositellaan samaa, lisää ruokaa, lisää ruokaa, eihän se millään pärjää imetyksellä.

että toki jos imetys ei onnistu esim komplikaatioiden tms takia heti niin maitoa pitää antaa sitten muuten, mutta kun useimmiten se ei ole näin vaan kysymys on vaan että mennään mistä aita on matalin ja kaiken varalta tungetaan muksun maha täyteen murua vaikka se pärjäisi aivan hyvin.

Vierailija
28/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedäthän että lähes kaikille annetaan sairaala aikana lisämaitoa. suurin osa saa sitä tarpeettomasti ja vain siksi etteivät hoitajat edes perehdy siihen onko lapsi syönyt, saako se syödäkseen, osaako äiti imettää jne.

Vierailija
29/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran päivässä kastelin paitani. Synnytys kuitenkin aiheutti sen, että maidontulo loppui kuin seinään ja käynnistyi uudestaan vasta noin 5-6pv kohdalla ja silloinkin takkuisesti.

31

Vierailija
30/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kehittää eläinlajin, jonka emon maito ei riitä pitämään poikasta elossa ja hengissä? Naiselta tulee tipotellen ternimaitoa jo ennen maidonnousua. Se riittää terveelle, suht normaalipainoiselle vauvalle. Keskokset ym erikseen. Ei ihmislaji olisi säilynyt hengissä tähän asti, jos oltaisiin niin heikkoa tekoa, kuin te luulette.

Vierailija
31/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaan lähinnä siitä, että nykyään on täysin vieraannuttu koko imetyksestä. kuvitellaan, että kaikki inahdukset tarkoittaa akuuttia tuttelintarvetta, äideillä eikä nähtävästi alan ammattilaisillakaan ole mitään luottamusta imetykseen eikä suuremmin väliä sillä onnistuuko imetys vai ei. joka asiassa harrastetaan hätävarjelun liioittelua ja oli lapsi pieni tai ei, ruoan tarpeessa tai ei, aina suositellaan samaa, lisää ruokaa, lisää ruokaa, eihän se millään pärjää imetyksellä.

mitään tietoa siitä, että ihmiskansa suomessa olisi vieraantunut imetyksestä ei ole, ja tulkintasi ruokinnasta tuntuu varsin subjektiiviselta, en ole koskaan törmännyt tuollaiseen käytökseen

Vierailija
32/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se on niin yksiselitteisesti lapsen parhaaksi että saa lisämaitoa.

juuri alkuvaiheessa lapsen suolisto on herkimmillään ja läpäisee aivan kaiken. siksi hän tarvitsisi äidin maitoa, mieluiten omalta äidiltään, koska siinä ovat juuri hänelle oikeat ainekset. se nyt ollaan vaan unohdettu, että lapset on maailman sivu imetetty, nyt viimeisen sadan vuoden aikana koitetaan keksiä pyörä uudestaan...

Vierailija
33/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se paras on se että ei saa lisämaitoa, ainakaan korviketta. Äidin parastahan nämä korvikkeen tuputtajat ajattee itse. Saadaan se vauva nukkumaan monta tuntia putkeen kun tumpataan maha täyteen korviketta mitä vauva ei jaksa sulattaa kovinkaan nopeasti.

JA lisämaito on todellakin tarpeen jos siihen on jokin syy, keskosuus, sokeriarvojen tippuminen tai se että äidiltä ei yksinkertaisesti tule maitoa. Mutta yleensä kun ei ole mitään näistä vaan on ihan terve vauva ja normaali äiti jolta maito tulee ihan normaalisti. Ja sitä kolostrumimaitoahan ei vauva paljoa edes tarvitse.

Vierailija
34/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisämaitoa saatika, että olisin itse sellaiseen törmännyt. Päinvastoin revitään vaikka rinnoista äiti imettämään tai lypsyhuoneeseen. Kytätään jokaista liikettä ja ollaan tuputtamassa imetysvalistusta ja syyllistetään jos heti ei suju. Aika antaumuksella siis imetyssanomaa viedään. Viimeksi kun itse olin osastolla ja vauva keskolassa niin olisi haluttu neuvoa imetyksessä ja opastaa siinä vaikka lapsi oli minun kolmas, ei edes samalla osastolla ja hoitaja ei todellakaan ollut seuraamassa minua toiseen päähän siipeä ohjaamaan imetyksessä. Olisikohan se hankkinut varavauvan jostain, että olisi päässyt toteuttamaan itseään ellen olisi paennut..

Vierailija
35/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta lääketieteellinen peruste antaa lisämaitoa oli erittäin hyvä. Minä olin nukutettuna leikkaussalissa ja sen jälkeen teho-osastolla yhteensä melkein 9 tuntia ja sen jälkeenkin saamani lääkitys esti imetyksen vielä vuorokauden ajan. Tästä huolimatta vauva oli täysimetyksellä 3,5 vrk iästä lähtien eikä koskaan nauttinut tippaakaan äidinmaidon korviketta.

Vierailija
36/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä alkoi saman tien tulemaan ihan reilustikin. Silti hoitajat antoivat vauvalle lisämaitoa tietämättäni. Moneen kertaan sain vääntää rautalangasta että tuovat mieluummin minulle vauvan takaisin jos luulevat sen olevan nälkäinen. Vasta syöttöpunnituksen tehtyään uskoivat että maitoni riittää.

Vierailija
37/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos vessaan pääsee ilman vauvaa.

Vierailija
38/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäähän se oli. Maidon nousemisessa kesti 5 (!) päivää lypsämisestä ym. huolimatta, nälässäkö olisi pitänyt pitää??

Vierailija
39/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä vauvaa piti oikein hakea sieltä hoitohuoneesta takaisin jos sen jostain syystä sinne vei.

t. 46

Vierailija
40/56 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisipä taas mieli luetetta kaikki ne synnit, joita olen imetyksen suhteen tehnyt. Siis ne, joiden te väitätte tuhoavan imetyksen onnistumisen alkuunsa. Ne, jotka eivät ole haitanneet minun imetystäni MITENKÄÄN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi