Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hienoa Päivi Räsänen!

Vierailija
24.06.2008 |

Päivi Räsänen:

Järkyttävä aborttivideo sopii rippikouluun

24.6.2008 0:22

Lääkäri-kansanedustaja Päivi Räsänen puolustaa pappia, joka näytti aborttivideon 15-vuotiaille.

Päivi Räsäsen mielestä ultraäänikuvat abortista sopivat rippikoulun opetukseen. (KARI PEKONEN)Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsänen puolustaa aborttivideon näyttämistä rippikoulussa. Hän kertoo itse nähneensä videon, jossa abortti esitetään ultraäänikuvina.

- Ultraäänikuvassa näytettiin, millainen elävä olento abortti-ikäinen sikiö on. Kuva näytti, miten sikiö reagoi toimenpiteeseen. Semmoinen video sopii ihan hyvin tuon ikäiselle, nimenomaan puhutteluna siitä, mitä abortissa tosiasiassa tapahtuu.

Porvoon piispa Gustav Björkstrand otti juhannuksen alla selvitettäväkseen tapauksen, jossa rippikoulua pitänyt pappi näytti lapsille aborttivideon. Nuorten kerrottiin järkyttyneen syvästi. Pappi taas sanoi halunneensa herättää keskustelua nuorten keskuudessa abortin eettisestä puolesta.

Uutinen synnytti paljon nettikeskustelua juhannuksena.

- 15-vuotiaat nuoret näkevät elokuvien ja dokumenttien kautta paljon väkivaltaa - varmasti liikaakin. Toivon, että aborttivideota katsellessaan piispa osaisi suhteuttaa väkivallan tason tähän, Räsänen vetoaa piispa Björkstrandiin.

Räsänen korostaa, ettei tiedä millaista videota rippikoululla on näytetty.

- En missään tapauksessa ole mitään väkivaltaelokuvaa suosittelemassa nuorille. En mistään tosielämän aiheesta.

"15-vuotiaan hyvä tietää"

- Raskauden keskeytys tarkoittaa elävän sikiön elämän lopettamista. Se on minun mielestäni se fakta, joka on hedelmällisessä iässä olevien nuorten hyvä tietää.

Räsänen ei ole itsekään ihan varma, onko rippikoulu oikea paikka aborttitiedon jakamiseen.

- Harkinnan mukaan. Ei niillä rippileireillä mitään videoita ole esitetty, joilla esimerkiksi omat lapseni ovat olleet mukana. Mutta kyllä seksuaalietiikan ja yleensä etiikan opettaminen varmasti kuuluu rippikouluun.

Räsäsen mielestä abortti on tabu, josta Suomessa ei saa puhua.

- Abortti on joka tapauksessa tosielämän väkivaltaa, jossa sikiön elämä lopetetaan tavalla tai toisella. Se nostattaa aina kohun, jos jossakin rohjetaan tuoda esiin sanoin tai kuvin, mitä siinä tapahtuu.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä minä ihmettelen, miksi teinille ei saisi näyttää aborttivideota? Eihän he mitään lapsia enää ole. Mistä heitä on tarkoitus suojella, jottei aborttia näytettäisi?

Vierailija
2/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana lapset näkevät väkivaltaa televisiosta joka päivä, mikä ihme siinä on että kun näytetään abortti niin se olisikin sitten niin hirveää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisikö nuoret pakottaa katsomaan myös muita videoita erilaisista lääketieteellisistä operaatioista? Leikkausvideoita?

Vierailija
4/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä muuta sekopäiseltä kristityltä voi odottaakaan kuin abortilla mässäilyn hyväksymistä.

Vierailija
5/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä minä ihmettelen, miksi teinille ei saisi näyttää aborttivideota? Eihän he mitään lapsia enää ole. Mistä heitä on tarkoitus suojella, jottei aborttia näytettäisi?

Vierailija
6/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin järkyttyisin tuollaisesta "opetuksesta". Aiheesta saa, ja pitää, keskustella, mutta asiallisesti ja oikeilla tiedoilla. Epäilen vähän papin tietojen todenperäisyyttä...

Vierailija
7/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi sukupuoliyhteydestä kertovasta videosta, sehän on yhtälailla todellisuutta ja biologiaa, kuin aborttikin????!!

Vierailija
8/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin järkyttyisin tuollaisesta "opetuksesta". Aiheesta saa, ja pitää, keskustella, mutta asiallisesti ja oikeilla tiedoilla. Epäilen vähän papin tietojen todenperäisyyttä...

Jos nuoriso harrasta seksiä on hyvä että ovat tietosia ihan kaikesta mitä siitä voi seurata

Vierailija
9/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoriso harrasta seksiä on hyvä että ovat tietosia ihan kaikesta mitä siitä voi seurata

Entäpä jos mun lapsi tekee abortin? Miten se liittyy siihen, että järkyttyisin aborttikuvista? Jos tekee abortin niin tekee. Aiheesta pitää silloin, ja jo ennen sitä (ettei tarvii viisastella tästä), keskustella.

Onko toi sun mielestä oikeaa "tiedottamista"? Ootko sitä mieltä, että jollain hemmetin PAPILLA on oikeaa tietoa lääketieteellisestä toimenpiteestä niin paljon, että hän voi sitä nuorille opettaa/valistaa? On eri asia keskustella abostin eettisistä puolista kuin kuvilla selostaa toimenpide (mistä ei edes tiedä yhtään mitään)! Onko oikein, että me vanhemmat yhdessä tuumin hyväksymme tälläisen? Mitähän seuraavaksi? Joku fanaatikko ilman mitään koulutusta kouluun puhumaan terveystunneille?

Kouluihin pakolliseksi opetukseksi diasarjan kera nettisivun eroakirkosta.fi käyttöohjeet! Mä voin pitää ne tunnit. :-P

Vierailija
10/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se tavallaan järkyttäväkin, mutta ei todellakaan mitään mässäilyä. Ei näytetty abortoitua veristä sikiötä tai sen jäänteitä vaan nimenomaan ultraäänikuvaa toimenpiteestä. Sai miettimään asiaa, mutta ei ainakaan minusta tehnyt fanaattista abortin vastustajaa tai kauheasti ahdistanut. Omat lapseni ovat vielä pieniä, mutta kyllä saisivat teini-iässä vastaavan videon nähdä (vaikka sitten rippileirillä tms.).

Vierailija
11/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans osaan lentää!Ja mitäs tosta;Kirkot tyhjenee ja muut seurakunnat täyttyy ; )

Vierailija
12/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerrottiin ehkäisypillereistä ym. ehkäisystä. Toivottavasti kerrottiin välittämisestä ja rakkaudestakin. Ja esileikin tärkeydestä. Näiden jälkeen voi sitten näyttää aborttivideoita, jos on tarvis. Tosin enää ei ole tarpeen, koska nuoret osaavat sitten ehkäistä raskauden, ja mikä tärkeintä, taudit.

Tuolla leirillä on ollut niin tyypillinen amerikkailaistyylinen hihhulimeininki, että ihan inhottaa. Mä en ymmärrä miten kukaan omilla aivoillaan ajatteleva aikuinen järkevä ihminen voi puolustaa tuollaista opetusta.

Vierailija
13/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisykeino tuon ikäisille. Semmonen, missä se homma on pelkkää tuskaa ja väliliha repee peräsuoleen asti. Mä ehdottomasti haluan, että mun tytär näkee sen 15 veenä. Olisi se niin hienoa ja varsinkin vaikka kotitaloustunnilla.

Vierailija
14/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on opettaa sitoutumista parisuhteeseen;odottamista ym - seksi -esileikki ja ehkäsy on tärkeämpää...niin ja abortti

Vierailija
15/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan (abortti- tai synnytysvideo) ei ollut mitenkään verinen eli mitään kovin kauheaa ei näytetty - tuskin kukaan niistä ahdistui. Se ei tietenkään ollut tarkoituskaan, vaan tiettyjen faktojen kertominen ehkäisyvalistuksen jne. lisäksi.

11

Vierailija
16/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkö väitin, että MULLA on koulutusta jotain tunteja pitää :-D

Jos kannatan sitä, että asiat asiallisina niin enkö saa olla sitä mieltä jos mulla itsellä ei ole opettajan koulutusta. Just joo. Ja sä varmaan olet omalla logiikallasi sitä mieltä, että kouluun opettamaan kelpaa mitä vaan ainetta kuka vaan, kunhan hommaa jotku kuvat ja paljon fanaattista mieltä? Joko olet tätä mieltä tai sitten sulla on itsellä koulutus kaikkiin niihin aiheisiin. Nih.

10

Vierailija
17/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisen perheen juhannus meni mönkään, kun Sampo Pankin pankkikortilla ei saanut nostettua rahaa koko juhannuksena...

- Juhannus meni sitten vähän vähemmillä rahoilla. Onneksi vaimolla oli sen verran, että sai mäyräkoiran ostettua, mies hymähtelee nyt.

......

Selkeästi prioriteetit hallussa.

Vierailija
18/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulutko kirkkoon?Onko lapses kastettu?Oletko viettänyt kirkkohäät?Vietätkö uskonnollisia juhlia?

Vierailija
19/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska abortit ovat arkipäivää, on niiden todellisuus myös näytettävä.

Jos 15-vuotias järkyttyykin siitä mitä todellisuudessa tapahtuu, hän ehkä pysähtyy miettimään tekojaan eikä kenties ajattele aborttia niin että sillä voi "hoitaa ongelman pois".

Vastustan abortteja koska se on ihmisten murhaamista.

On erikoista ajatella, että 15-vuotiaalle raskaaksi tulleelle suositellaan välittömästi aborttia ja jopa suorastaan painostetaan siihen mutta sen todellisuudesta sitten hyssytellään.

Hyvä Päivi, äänestän sinua jatkossakin.

Vierailija
20/34 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te abortin vastustajat, montako sijoitusperhelasta teillä on nyt kotona? Paljonko vuositasolla rahallisesti avustatte maailman hylättyjä katulapsia? Kuinka monta heistä olet valmis kotiisi ottamaan, adoptoimaan? Miten tuet raiskattuja naisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi