En ymmärrä mikä tukistamisessa on niin kamalaa.
Miksi olette niin tukistamista vastaan? Mielestäni se ei ole väkivaltaa, eihän lasta tietenkään niin tukisteta että nurkat silmissä pyörii! Minuakin on lapsena tukistettu, eikä ole jäänyt traumoja.
Tuntuu, että täällä ollaan heti karvat pystyssä, jos joku on lastaan joskus pikkaisen tukistanut. Eipä ole ihme, millaisia lapsia maailmaan kasvatatte. Tuo " vapaa kasvatus" on nyt vissiin muotia. Lapsi saa suunnilleen tehdä mitä huvittaa, eli mennäänkin niinpäin, että lapsi vie aikuista. Siinä ollaan sitten helisemässä. Onhan nuita nähty, jos minkälaista rääkyvää ja huutavaa tapausta kaupoissa, kun ei kuria saada.
Muutenkin ihme malli nykyään vanhemmilla, kun kaikki annetaan periksi. Käyttäisitte maalaisjärkeä, sillä pärjää jo pitkälle.
Kommentit (71)
Monet vanhemmat tukistavat jopa 1½ v ikäisiä taaperoita. Sen ikäinen ei ymmärrä miksi vanhempi häntä tukistaa.
Itseäni on tukistettu, olen saanut risua ja koskaan en niin omalle lapselleni tekisi!
Vierailija:
kunnes lapsi alkoi kavahtaa äkkinäisiä liikkeitä ja varsinkin sitä, kun aikuinen kohotti käden ylös. Pelkäsi selvästi, että häneen taas kajotaan ja aiheutetaan kipua.
Vierailija:
Monet vanhemmat tukistavat jopa 1½ v ikäisiä taaperoita. Sen ikäinen ei ymmärrä miksi vanhempi häntä tukistaa.
Tuo " vapaa kasvatus" on nyt vissiin muotia. Lapsi saa suunnilleen tehdä mitä huvittaa, eli mennäänkin niinpäin, että lapsi vie aikuista.
Jos sinäkin olisit kypsä aikuinen osaisit varmaan kasvattaa lapsiasi ilman, että sinun tarvitsee turvautua väkivaltaan. Normaali aikuinen on lapseen nähden järjeltään ylivertainen ja voi siis kurittaa/komentaa/kasvattaa lastaan ihan suusanallisestikin eikä tarvi turvautua mihinkään laittomiin keinoihin.
Minuakin on lapsena tukistettu, mutta voidaankin miettiä mitä hyötyä siitä oli kun yhtäkään syytä en tukistamiskerroille muista, mutta esim. kotiaresteille ja puhutteluille muistan kyllä syyn.. Mikään ei ainakaan minuun tehonnut paremmin kuin järkipuhe, tukistaminen oli ihan yhtä tyhjän kanssa.
Aikuinen sentään pystyy puolustautumaan. Lapsi on puolustuskyvytön, ja täysin riippuvainen vanhemmistaan henkisesti ja fyysisesti. Tukistajan kannalta taas aikuisen tukistaminen on vaarallista, kun taas pienempää ja heikompaa lasta voi tukistaa ilman riskiä siitä, että joutuu itse satutetuksi.
Vierailija:
Ei niitä perkele voi verrata!!!!
Niin no joo, lapsi paljon heikompi ja pienempi, eikä voi pistää vastaan.
Nyt jopa kiitän heitä minun kasvatuksesta. Ovat kuitenkin maailman parhaimmat vanhemmat. Se oli silloin, kun laki ei tukistamista kieltänyt. Kasvattaisin lapseni täysin samoilla periaatteilla kun omat vanhempani, jos ei oltaisiin tästäkin asiasta niin laitonta tehty.
se oli aivan hirveää, enkä omia lapsiani ikinä väkivallalla kasvata.
mielestä tukistaminen on väkivaltaa. Voi luoja hyvä kiesus. JOTAIN RAJAA ihmiset!!!!!!!!!!
Kerran näin kaupassa äidin tukistavan lastaan. Minä tukistin äitiä. Eipähän tuo osannut selittää, miksi hän sai tukistaa lasta, joka teki väärin, ja miksi minä en olisi saanut tukistaa häntä, kun hän teki väärin. (Laki kieltää tukistamisen.)
kaikin puolin kunnollista ja ongelmatonta, mitään rikollisuutta ja väkivaltaisuutta ei tunneusti esiinny, saati päihde ym. ongelmia. Jessus mitä pösilöitä täällä on!
Ja " lapsen ruumiillinen kuritus on paha vain jos siitä jää jälkiä" on kyllä yksi kuningasidiotismeista. Eikä ne jäljetkään taida teitä niin haitata, kunhan ette jää teoistanne kiinni. Mustelmat ja ruhjeet voivat herättää epäilyksiä päiväkodissa tai koulussa.
" Minuakin tukistettiin eikä tarumoja jäänyt." Niinpä niin. Kuitenkin tukistatte ja kiusaatte omia lapsianne.
Mää menen nyt leikkiin mun vajaa 2- vuotiaan pojan kanssa leikkiin, se nyppii tossa hihasta kun ei osaa puhua!
Mutta sen sanon ap, että kyllä väkivalta pelottaa lasta, siihen sen teho perustuu. Sattuu, ja sillä uhataan. Satutetaan jos ei totella.
Tukistukseen päänahka tottuu ja pitää koventaa otteitaan että pelon teho auttaa. Itse nauroin kun tukistaminen ei sattunut.. En nauranut kun hakattiin vyöllä.
Pienikin nippaaminen on väkivaltaa ja väkivallan pitää koventua ajan kuluessa. Väkivalta loukkaa sitä johon se kohdistuu.
20
Enpä olisi itse uskaltanut, vaikka periaate on ihan oikea.
Vierailija:
Kerran näin kaupassa äidin tukistavan lastaan. Minä tukistin äitiä. Eipähän tuo osannut selittää, miksi hän sai tukistaa lasta, joka teki väärin, ja miksi minä en olisi saanut tukistaa häntä, kun hän teki väärin. (Laki kieltää tukistamisen.)
Ettekö ole IKINÄ rikkonut lakia??
Olettepa nuhteettomia. Ette siis ole KOSKAAN ajanut ylinopeutta, jättänyt koiran kakkoja keräämättä..?
Muistan tässä taannoin keskustelun, joka koski 14 vuotiaalle LAPSELLE alkoholin antamista. Monikaan ei tainnut vastustaa asiaa, vaikka on LAISSA KIELLETTYÄ? Pikemminkin yllyttivät kyselijää, että anna anna, kotona on hyvä antaa lapselle siideriä, onhan hän valvovan silmän alla. Mutta kun se on laitonta. Ettäs silleen, teille, jotka perustelette kantaanne lain näkökulmasta.
Ja jos joku tosiaan ON niin nuhteeton, ettei eläissään ole lakia rikkonut, niin kaikki kunnia hänelle.
Että hyvä sun on siinä mussuttaa ettei väkivalta ole pahasta kun kerran itse lakia rikot. Sun kasvatustapaasi ei silti auta mikään selitys!
20
Vai toivotteko, että lapsi uskoisi puhetta niin paljon, että tukistaminen todellakin pysyisi viimeisenä tehokeinona?
Miksi ihmeessä lapsenne eivät usko teidän puheitanne?
Kertokaa, sillä minä en todellakaan käsitä tajua tätä ruumiillista kuritusta. 18 vuotta olen selvinnyt kurittamatta lapsiani fyysisesti. Silti heillä on tiukka kuri. Miksei muut kykene siihen, jos minä kykenen?
En retuuta tukasta, eikä hiuksia käsiini tuosta jää. Tuota tapahtuu erittäin harvoin ja ensin siis käytän muita keinoja. Kyllä kuria pitää oikeassa mittasuhteessa olla.
Mainittakoon, etten ole koskaan lasta tukistanut. Omani on vasta vauva, ja toivottavasti minun ei häntä tarvitse " ojentaa" tulevaisuudessa tukistamalla. Kaikki muut keinot käytetään ensin, arestipenkkiä myöten. Olen kuitenkin ollut sen verran lasten kanssa tekemisissä, että tiedän, että joihinkin lapsiin tuskin mikään tehoaa. Lapset ovat niin erilaisia, toiset paljon kovapäisempiä kuin toiset.
Alkuperäinen pointtini olikin, etten pitä tukistamista NIIN kamalana asiana maan päällä, että siitä vouhkaisin täällä ja jopa päättäisin sen perusteella ketä äänestän. Mielestäni se kertoo ihmisestä jo paljon, jos takerrutaan yhteen seikkaan kyseisessä asiassa. Jos totta puhutaan, niin lapsellistahan se on.
Ei niitä perkele voi verrata!!!!