Uskotko, että narkkareiden ongelmat johtuvat aina vääränlaisesta kasvatuksesta?
Uskotko, että narkkareiden ongelmat johtuvat aina vääränlaisesta kasvatuksesta ja huonosta lapsuudesta? Vai ajatteletko, että jotkut syntyvät narkkareiksi.
Mitä ominaisuuksia sitten yleisesti liitetään narkomaniaan? Itsekurin puute, huono vastuuntunto, heikkous kaikenlaisille houkutukseille, heikot elämänhallinnan taidot, vilpillisyys jne.
Onhan kuitenkin niin, etteivät kaikki narkomaanit ole hulluja psykopaatteja, jotka tekevät mitä tahansa saadakseen aineensa. Tosin aika monilta puuttuu sosiaalinen omatunto eli ei haluta ottaa osaa yhteiskunnassa elämiseen liittyviin velvoitteisiin tai noudattaa yleisiä normeja.
Millainen on tuntemasi narkomaani?
Kommentit (97)
Vastuun tuntoinen.kävi ammattikoulua ja iltaisin salilla ja vkl lastenkodissa töissä.jakso yrittää parhaansa.kunnes,ei enää jaksanut ja lähti täältä.olisi kovin tahtonut inttiinkin,vaan c-hepatiitti niin ei päässyt.oli tulossa koulusta loparit,poissaolojen takia.suri sitä kovin kun oli hänelle elämän tarkoitus,tulla sähkäriksi.hän hoiti itseään monella tavoin.hänen kaverinsa kertoi että siinä sellainen kaveri joka kaksi kertaa on noussut pohjalta ylös.hän oli lahjakas.kiltti luonteinen.
Huumeet ovat nykyään niin halpoja, että monet rahoittavat käytön vaikka toimeentulotuella. Huumeita ei ole myöskään juuri enempää Suomessa liikkeellä, kuin lähihistoriassa. Huomattavasti vähemmän, kuin esim. 1800-luvulla. Elokuvissa tietysti näyttää rajulta ryöstää kioski käytetyllä ruiskulla uhkaten, mutta tällaisia ei onneksi kovin usein todellisuudessa satu. Narkomaanien elämä on ylipäänsä hyvin paljon tylsempää ja arkisempaa, kuin populaarikulttuurissa on totuttu näkemään.-Entinen käyttäjä
Kaveri tiesi 11-vuotiaana päätyvänsä narkkariksi. Häntä palloteltiin teinivanhempien ja isovanhempien välissä elämänsä ensimmäiset kuukaudet, ja se luultavasti tärveli perusturvallisuuden. Lopulta isovanhemmat löivät nyrkin pöytään, kun vauva alkoi oireilla. Sen jälkeinen kasvattaminen taisi olla vain laastarilappuja, vahinko oli ehtinyt tapahtua. Tyttö oli toisaalta hieno ihminen, mutta täysin itsekeskeinen. Kykyä kiinnostua ulkomaailmasta aidosti ei ollut.
Tämä on aina mielessäni, kun nyt näkee tätä elvistelyä rahalla ja materialla, ja lapset jätetään vauvasta asti kotiin kun lähdetään viikoiksi melanoomaa hakemaan toiselta puolen maailmaa. Ei tunnu hyvältä. Pidän kummallisena, että lastensuojeluteollisuus ei kiinnostu tästä ilmiöstä, mutta voimiensa äärirajoilla sinnitteleviä vanhempia kytätään ja uhkaillaan, jos näkyy merkkejä, ettei kaikki ole strömssööstä. Uupuva perhe kuormittaa lapsia, mutta vahinko on paljon lievempää kuin silloin, kun vauvaa pidetään leluna.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:08"]
Kasvatus vaikuttaa, tai on vaikuttamatta tapauksesta riippuen. Narkomaanin vanhemmat voivatkin sitten saada mittavan lisätuhon aikaan salailemamalla, häpeilemällä ja mahdollistamalla lapsensa päihdeongelmaa. Tätä näkee harmillisen paljon heidän kanssa työskennellessään. Ja kaikki usein vain sen takia, että kulissit pysyisivät pystyssä, vaikka kaikki ulkopuoliset usein jo tietävät mikä on asian laita.
[/quote]
Tämä on ihan kamalaa. Luin jostain, että vanhemmat jopa maksavat lapselleen huumeita, jotta lapsi ei ryöstelisi kauppoja tai ajautuisi vääriin piireihin. Kulissit my ass.
Voihan se olla niin, että kasvatus onnistuu toisten lasten kohdalla ja joku hää sitten vähemmälle huomiolle. Jotkut lapset ovat varmasti syntyjään niin erilaisia kuin vanhempansa, että ajautuvat siten törmäyskurssille.
Tiedän perheen, jossa vanhimmat lapset ovat menestyneitä ja kuopuksesta tuli narkkaava teiniprinsessa. Sai kyllä aina kaiken haluamansa, mutta ilmeisesti ne tärkeimmät eli rajat jäivät asettamatta.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:07"]
http://hulttiotytto.blogspot.fi/ 25-vuotiaan narkomaanin elämää itsensä kertomana.
[/quote]Vaihtaisi fontin niin tuota olisi vähän kevyempi lukea!
Syitä on varmasti niin monta kuin on ihmisiäkin. Jotain on kuitenkin jossain vaiheessa mennyt pieleen, jos ihminen narkkarin uralle ryhtyy.
Itse en tietääkseni onneksi tunne yhtään narkomaania.
Siis AP:n mielestä ainoat syyt on joko kasvatus tai synnynnäistä? Että ihmisen omilla valinnoilla ei ole mitään merkitystä?
Joo. On syötetty pienestä ptäen lakkaa ja annettu imeskellä värikkäitä nappeja ja pastilleja. On annettu työntää rojua ränniin. Aina on autettu laskuissa. On ollut koira nimeltä Piri ja kiikarit.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:41"]
Siis AP:n mielestä ainoat syyt on joko kasvatus tai synnynnäistä? Että ihmisen omilla valinnoilla ei ole mitään merkitystä?
[/quote]
Emme me ihmiset varmaankaan ymmärrä asioiden monisyisyyttä täysin. Voidaan pohtia vaikka sitä, miten paljon omiin valintoihin vaikuttavat kasvatus tai perimä. Kykeneekö ihminen tekemään puhtaasti "omia valintojaan". Aikuinen ihminen ei ole tyhjä taulu. Kaikki liittyy kaikkeen. Kaveriporukalla lienee myös iso osuus valintoihin. Minä ajattelen, että perhosen siiven isku viime kesänä on voinut vaikuttaa minun päätöksiini tässä hetkessä. Se ei silti tarkoita, etteikö minun pitäisi ottaa vastuu tekemisistäni. Se, että ymmärrämme syy-yhteyksiä, ei tarkoita, että aikuista ei voisi pitää syyllisenä tekemiinsä vääriin tekoihin tai juridisesti vastuullisena rikkomuksiinsa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:08"]
Kasvatus vaikuttaa, tai on vaikuttamatta tapauksesta riippuen. Narkomaanin vanhemmat voivatkin sitten saada mittavan lisätuhon aikaan salailemamalla, häpeilemällä ja mahdollistamalla lapsensa päihdeongelmaa. Tätä näkee harmillisen paljon heidän kanssa työskennellessään. Ja kaikki usein vain sen takia, että kulissit pysyisivät pystyssä, vaikka kaikki ulkopuoliset usein jo tietävät mikä on asian laita.
[/quote]
Tämä on ihan kamalaa. Luin jostain, että vanhemmat jopa maksavat lapselleen huumeita, jotta lapsi ei ryöstelisi kauppoja tai ajautuisi vääriin piireihin. Kulissit my ass.
[/quote]
Eivätkä ainoastaan maksele, vaan voivat niitä käydä ostamassakin. Saattavat myös hakea lääkäriltä reseptejä huumaaviin lääkkeisiin ja antaa ne lapselleen. Tämä kaikki vain siksi, että perhe välttyisi narkomanian stigmalta. Tosin ei välty, ja tällä tyylillä on saatu piilossa sen verran isot ongelmat aikaiseksi, että kulissien romahtaessa onkin sitten läheisillä ihmettelemistä. Tätäkin ketjua lukee aivan varmasti narkomaanien, tai tulevien sellaisten vanhempia. Tämä teille: hakekaa ajoissa ammattiapua, tai voi käydä todella huonosti. T: 45
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:07"]
http://hulttiotytto.blogspot.fi/ 25-vuotiaan narkomaanin elämää itsensä kertomana.
[/quote]Vaihtaisi fontin niin tuota olisi vähän kevyempi lukea!
[/quote]
Sisältö jäisi silti kohtalaisen raskaaksi..
jokainen narkomaani/väärinkäyttäjä/liikakäyttäjä on yksilö ennenkaikkea.
tämä meinaa sitä että jokaisella on nippu erinlaisia tekijöitä joiden myötä vaikutus
on ajanut henkilön ko tilanteeseen. jollakin vaikuttaa oma pää suhteessa enempi
kuin persereikä-porukat, toisella on nuppi nurin ollu jo syntymästä asti,
kolmannen suhteen on äiti kipannu rankasta raskauden aikana.. syitä riittää.
suurempi kysymys on että miksi kaikki vetää kokoajan jotain?
Mikä tässä paikassa on vialla?
Tietääkseni siinä mielessä huumeriippuvaisuus on yksilöllistä että kaikki eivät siihen retkahda. Ei vaikka mikä olisi. Toiset vaan oireilee esim. muunlaisilla mielenterveysongelmilla. Ja joillakin ihmistyypeillä ei tule mt-ongelmia ollenkaan.
Ei johdu aina. Kasvatus vaikuttaa, jos: 1) ei tule muita malleja kuin narkkimalli 2) huumeet ovat jokin erityinen tabu tai mörkö ja tuetaan mielikuvaa perinteisistä rappionarkkareista.
Perustuu omiin keskusteluihin narkkien kanssa. Kohta 2 liittyy usein siihen, että kuvitellaan että pitää valita täysi rappio että voi edes satunnaisesti nauttia jänniä juttuja. Ollaan sitten katkeria kun ollaan itse katuojassa ja pukuporukka vetää vaikka mitä ja elää tasapainoista normaalielämää arjen iloineen päälle.
Varmasti myös sillä on merkitystä miten ihminen henkilökohtaisesti kokee asiat.
Esim. jos vertaan minua ja siskoani. Minä olen herkkä ja luonteeltani pessimistinen sekä vaivun helposti alakuloiseksi ja ryven itsesäälissä toisinaan. Siskoni taas on kova kuin mikä, eikä vastoinkäymiset saa sitä murtumaan, eikä hän myöskään paljoa tunteile tai ainakaan reagoi niin vahvasti kuin minä.
Se kummasta tulisi todennäköisemmin narkkari, olisi minä, koska jonkun vastoinkäymisen vuoksi reagointitavat ovat ihan päinvastaiset.
Olen miettinyt, että jos minulla ei olisi elämässäni merkityksellisiä asioita, olisin varmasti voinut ajautua päihteiden liikakäyttäjäksi. Tykkään muutenkin ottaa välillä kunnolla alkoholia, koska ahdistun herkästi ja imen toisten murheita itseeni, mietin asioita jatkuvasti yölläkin. Nauttisin myös elämästä, jolloin saisin toimeentulotukea ja voisin tehdä mieluisia asioita ilman työpaineita.
Mutta päähän on vain iskostettu, että hyvä ihminen maksaa veroja ja käy töissä eikä käytä mitään aineita. En ole syönyt edes antibioottikuureja, joita minulle on määrätty. En hyväksy ihmisiä, jotka ovat yhteiskunnan vapaamatkustajia. Mielestäni kaikille kuuluu vastuu.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:57"]
Olen miettinyt, että jos minulla ei olisi elämässäni merkityksellisiä asioita, olisin varmasti voinut ajautua päihteiden liikakäyttäjäksi. Tykkään muutenkin ottaa välillä kunnolla alkoholia, koska ahdistun herkästi ja imen toisten murheita itseeni, mietin asioita jatkuvasti yölläkin. Nauttisin myös elämästä, jolloin saisin toimeentulotukea ja voisin tehdä mieluisia asioita ilman työpaineita.
Mutta päähän on vain iskostettu, että hyvä ihminen maksaa veroja ja käy töissä eikä käytä mitään aineita. En ole syönyt edes antibioottikuureja, joita minulle on määrätty. En hyväksy ihmisiä, jotka ovat yhteiskunnan vapaamatkustajia. Mielestäni kaikille kuuluu vastuu.
[/quote]
Minä taas sallin inhimillisyyden kaikille ja myös itselleni. Eikä minulla ole koskaan ollut ongelmaa päihteiden kanssa. Toki itseään voi pitää kurissa jos kokee olevansa helposti retkahtava. Hyvä ihminen on minulle sellainen joka välittää itsestään ja muista ja osaa myös myöntää heikkoutensa. Veron maksua pidetään varsinkin täällä Suomessa korkeana hyveenä, mutta toisinaan pohdin mahtaako verovaroilla rakennettu toiminta myös etäännyttää ihmisiä toisistaan. Kaikki ns. heikot ihmiset työnnetään verojen varjolla yhteiskunnan eri toimijoille, jotta muut ihmiset voivat unohtaa heidät. Äidillänikin oli tapana solvata "vapaamatkustajia" enkä koskaan oppinut ymmärtämään tätä näkemystä. Voin toki kuvitella että hänen omanarvon tuntonsa syntyy siitä että kuinka hyödylliseksi hän kokee itsensä yhteiskunnalle. En ole samanlainen vaan arvostan enemmän ihmisiä ja heidän hyvinvointiaan. Yhteiskunta ei vain aina palvele tuota tarkoitusta.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:57"]
[/quote]
Minä taas sallin inhimillisyyden kaikille ja myös itselleni. Eikä minulla ole koskaan ollut ongelmaa päihteiden kanssa. Toki itseään voi pitää kurissa jos kokee olevansa helposti retkahtava. Hyvä ihminen on minulle sellainen joka välittää itsestään ja muista ja osaa myös myöntää heikkoutensa. Veron maksua pidetään varsinkin täällä Suomessa korkeana hyveenä, mutta toisinaan pohdin mahtaako verovaroilla rakennettu toiminta myös etäännyttää ihmisiä toisistaan. Kaikki ns. heikot ihmiset työnnetään verojen varjolla yhteiskunnan eri toimijoille, jotta muut ihmiset voivat unohtaa heidät. Äidillänikin oli tapana solvata "vapaamatkustajia" enkä koskaan oppinut ymmärtämään tätä näkemystä. Voin toki kuvitella että hänen omanarvon tuntonsa syntyy siitä että kuinka hyödylliseksi hän kokee itsensä yhteiskunnalle. En ole samanlainen vaan arvostan enemmän ihmisiä ja heidän hyvinvointiaan. Yhteiskunta ei vain aina palvele tuota tarkoitusta.
[/quote]
Tavallaan olen myös sitä mieltä, että erinlaisilla tulonsiirroilla ja tukitoimilla eriytetään ihmisiä. Mikä motivaatio ihmisillä olisi nousta pois alaluokasta, jos sielläkin pärjää kohtuullisen hyvin, saa katon pään päälle, ruokaa ja lääkkeet.
Vaikea sitten sanoa, missä menee terveen huolehtimisen ja hyysäyksen raja.
2