Huuliherpes alapäässä
Sain äsken lääkäriltäni kirjeen, että minulla on todettu HSV1 sukupuolielimissä.
Voiko/pitääkö nyt todeta, että minulla on sukupuolitauti? Mies, jonka kanssa harrastin seksiä, kantoi siis todennäköisesti huuliherpestä oireettomana, sillä hän sanoi ettei hänellä koskaan ole rakkuloita ollut.
Siitä on jo muutama viikko kun kävin gynekologilla, ja noin kuukausi kun rakkulat ilmestyivät. Ne kestivät sen muutaman viikon. Loppuvaiheessa myös huuleni ilmestyi pieni rakkula, mutta se ei näyttänyt herpekseltä ja oli täysin kivuton. Siihen ei missään vaiheessa sattunut vaikka painelin sitä. Kummallista.
Alapään rakkulat sen sijaan olivat kivuliaat kun kävi vessassa, sekä en voinut koskea alapäähäni ollenkaan. Pissaamisen jälkeen piti huuhdella lämpimällä vedellä, koska pyyhkiminen ei tullut kuuloonkaan.
Onko täällä muita, kellä HSV1 alapäässä tai ollut täysin kivuton huuliherpes? Onko ensimmäinen oireellinen kerta ollut se kaikista helpoin vai vaikein, vai kenties toistaiseksi ainoa?
Tarkoittaako kerran huuliherpeksen esiintyminen alapäässä sitä, että jos minulla vielä huuliherpes uusiutuu, niin se tulee taas alapäähäni?
Kommentit (64)
Vertaistukea gherpes ryhmästä:
Kannattaa pestä kunnolla saippualla
En tiedä keneltä olen herpekseni saanut, koska suominainen ei myönnä että hänellä on herpes. Itse en ole tartuttanut sitä keneenkään. Sioihen ei kuole, naamassa häiritsevän ruma, nivusissa inhoittava klivulias. Mutta se lähtee pois ja lääkkeillä oireet helpottuvat. Sitäpaitsi 8/10 kantaa herpestä, joten todennäköisempää on kantaa sitä oireettomana kuin olla ilman. Helvetti mitä kirjoituksia taas!
Nämä herpeksen 1- ja 2-tyypit tosiaankin ovat lähtökohtaisesti olleet huulissa (1) ja genitaaleissa (2) esiintyneet virukset, mutta ne ovat menneet ristiin, joten huulissa voi olla 2-tyypin virus ja genitaaleissa 1-tyypin virus. Huuliherpes on n. 85 prosentilla suomalaisista, mutta osalla se on täysin oireettomana. Genitaaleissa herpes on n. 20-25 prosentilla suomalaisista, mutta osalla täysin oireettomana.
Kaikkein tarttuvimmillaan herpes on rakkulavaiheessa, mutta voi tarttua myös täysin oireettomana. Oireeton huuliherpes voi siis tarttua genitaaleihin suuseksissä. Genitaaleissa esiintyvä herpes on sukupuolitauti, mutta sitä ei voida testeillä todeta, jos se ei muodosta rakkuloita. Esim. oireeton klamydia voidaan todeta testeissä, mutta herpes voidaan testata vain rakkulasta, johon viljelykokeessa tarttuu riittävä määrä virusta. Siten moni kantaa herpestä huulissaan / genitaaleissaan tietämättään.
Osalla herpes ei oireile ikinä, osalla se oireilee kerran, joillakin oireilee pahimmillaan jatkuvasti. Helposti virus aktivoituu, jos kantajalla on stressiä. Osalla myös helle ja auringonpaiste aktivoivat viruksen. Tällaisissa tilanteissa voi käyttää estolääkitystä, jotta esim. lomalla herpes ei oireilisi. Oireisiin löytyy muutenkin hyvät lääkkeet, jotka toimivat useimmilla.
Ensimmäinen tulehdus (primääritulehdus) on aina se voimakkain ja kivuliain. Jos tulee sekundääritulehdus, se on lievempioireinen, mutta vaatii hoitoa ja on toki yhtä tarttuva kuin primääritulehduskin. Herpes-virus on ylipäänsä valtavan elämiskykyinen ja tarttuu siksi helposti. Se on elimistössä myös pysyvä, sitä ei voida poistaa. Lääkkeet vaikuttavat ainoastaan oireisiin, mutta usein oireet vähenevät vuosien mittaan muutenkin.