Eeri ja muut TAYSissa käyneet
Olen menossa ensi viikolla rv20+ kontrolliin TAYSiin ja mietin onko siellä ollut tapana kertoilla vauvojen sukupuolta. Meillä on jo tiedossa, että ovat erimunaiset, joten identtisyyden mahdollisuudet takia ei tartte sukupuolia syynätä. Haluttais kovasti tietää sukupuolet etukäteen, niin vois suunnitella paremmin vaatteiden jakoa ym. Veljelle on kans tulossa samoihin aikaan vauva, joten osa yhteiskäytössä olleista vaatteista menee niille (tai heidän ne alunperin onkin..).
Ja nyt vois esim ostaa esikoiselle talvihaalarin ens talveksi, joten senkin puoleen olis hyvä tietää onko edes toinen tulokkaista kans tyttö. Haalarit kun tuntuu olevan niin usein joko tyttö tai poika värityksellä.
Ja muutenkin olisi kiva kuulla käynneistänne TAYSissa. Esikoisen synnytin Oulussa, mutta TAYSissa en ole koskaan vielä potilaana ollut. Sukulaisia joskus nuorempana vaan käynyt siellä tervehtimässä.
Kommentit (7)
Mä kävin TAYSin äitiyspolilla raskauden aikaiset kontrollikäynnit. Eniten minua hämäsi se odottaminen. Ajasta huolimatta sisään pääsi lähes poikkeuksetta n. 2h myöhemmin. Kätilö otti kyllä nopeammin vastaan siinä välissä ennen lääkäriä. Kätilöt vaihtuivat luonnollisesti joka kerta. Lääkäreitä ehti olla 3, joista yksi sitten ultrasi vielä synnytyksen jälkeen. Lääkärikäynnit olivat nopeita. Kokoarvio ja tsekkaus, että kaikki on hyvin. Joka kerta kysyivät, haluammeko tietää sukupuolen. Emme halunneet :-)
-frankie-:
Mä kävin TAYSin äitiyspolilla raskauden aikaiset kontrollikäynnit. Eniten minua hämäsi se odottaminen. Ajasta huolimatta sisään pääsi lähes poikkeuksetta n. 2h myöhemmin.
Varaudunpa sitten tähänkin!
Minä myös jouduin aina hirmuisesti odottamaan. Vähintään 1,5 tuntia oli lääkäri myöhässä. Jopa silloin, kun epäiltiin toisella olevan syämmessä jotain, jouduin odottamaan ultraavaa lääkäriä yli tunnin ja kuitenkin minut kiireellä kärrttiin sairaalaan.
Osastolla olosta ei myöskään jäänyt kovin hyvää kuvaa. Heti ensimmäisenä päivänä, kun tytön sokerit heittelivät, oli sairaanhoitaja kertomassa omaa kokemustaan: kyllä oli rankkaa juosta synnyttäneiden ja lastenosaston väliä ja missään vaiheessa ei ehtinyt levätä. Oli kiva tuon pelottelun jälkeen kuulla, että arvot onkin taas ihan kohdallaan.
Toinen asia joka jäi vaivaamaan oli avun saanti. Kesti välillä yli puoli tuntia ennen, kuin ketään tuli auttamaan. Yhteisimetykseen sain apua ainoastaan kerran, vaikka sitä jatkuvasti pyysin. Lisäksi ilman lupaani toista imettäessäni toinen vietiin vauvalaan ja annettiin pullosta lisämaitoa. Tarvetta tälle ei ollut lääkärin mielestä. Tästä syystä sitten neiti ei koskaan oppinut kunnolla syömään rintaa, vaan on ollut lähes alusta asti täysin pullolapsi.
Toivottavasti sulla on parempia kokemuksia! Mukavaa loppu talvea!
tuplamamma ja tyttö ja poika 1v2kk
eli kahden lapsen kanssa olen käynyt polilla 1vk välein rv 20 lukien. ja ollut osastolla yhteensä reilun kuukauden. on tullut henkilökuntakin aika tutuksi.
poliajat ovat oikeastaan aina myöhässä. tämä ei johdu silkasta ilkeydestä vaan siitä että ihmisiä tulee hätäkäynneille esim neuvolasta kun sydänäänet ei kuulu ja joskus tulee hätäsektioita jolloin lääkäri jolle odotat saattaa joutua avustamaan käynnissä olevaa synnytystä. jokusen kerran on mulla aika ollut ihan ajallaan, mutta useimmiten myöhässä.
henkilökuntapula on kyllä totta. lääkärit ja hoitajat juoksee edestakaisin. jos osastolle joutuu niin kannattaa mennä aktiivisella asenteella. ensisynnyttäjiä pyritään neuvomaan enemmän, mutta kiire siellä on. eli rohkeasti vaan kelloa soittamaan ja tekemään heti aluksi selväksi mitä haluatte pullottelun tms suhteen. omatoiminen siis pitää olla. suurin osa henkilökunnasta on todella mukavaa vaikkakin kiireistä. jokunen kyrmy niin kuin muuallakin joukkoon mahtuu. omalla asenteellakin tietysti voi vaikuttaa siihen toimeentulemiseen...
hyvää hoitoa siellä jokatapauksessa saa. :-)
onnellista odotusta teille...
ja saan olla tyytyvainen siita! Laakari otti vastaan tarkalleen silloin kun mulla oli aikakin! Ja katilo sitten sen peraan. Olin unohtanut matkasta kirjani, mutta onneksi sita ei tarvittu. Lehtea ehdin vahan selata, kun ajoissa olin.
Kaikki muutenkin oli masussa hyvin! :-)
Moi!
Mä tosiaan kävin jo viime viikolla ekalla konttorollikäynnillä TAYS:in äitiyspolilla. Olin tosi pettynyt kätilöön, joka ei edes vaivautunut kysyyn mun vointia, äkkiä vaan katsoi verenpaineen ja virtsanäytteen... :-) No, lääkäri olikin sit todella hyvä ja katsoi kyllä tosi tarkkaan kaiken mahdollisen! Meillekin selvisi tuolla käynnillä, että kyseessä on erimunaset kaksoset, ekassa ultrassa asia oli vielä epäselvä. Tää helpotti tosi paljon, eikä nyt alussa sit tarvitse noissa kontrolleissa niin usein juosta.
Kysyttiin lopuksi sukupuolta ja mukisematta kertoi, että toinen on poika ja toista ei saanut selville, kun se oli semmosessa hassussa istuma-asennossa selkä menosuuntaan päin! Sitä joudutaan siis vielä jännittään!
Kerrohan sit kuinka sun käyntis meni!
Nyt on pakko jatkoo töitä, vaikka ei oikein enää huvittas... :-)
Eeri