Ostaako nykyään lähes kaikki satojen eurojen kenkiä ja laukkuja?
Googlailin eilen vähän kun meinasin että tilaan itselleni uuden käsilaukun. Kohtuuhintaisia laukkuja kyllä löytyy Zalando- tms tyyppisistä kaupoista, mutta sen perusteella mitä luin erilaisista blogeista ja kolumneista, tuli kuva että nykyään olisi ihan junttia ostaa vaikka noin 60 euroa maksava laukku, tai kengät. Kaikilla tuntuu olevan jotain satojen eurojen ostoksia.
Minä en ole varmaan ikinä maksanut yli satasta laukusta. Olen akateemisesti koulutettu, kohtuu hyvätuloinen ja jos haluaisin priorisoida niin, kyllä minulla olisi varaakin ostaa vaikka 600 euron laukku, mutta en ole ikinä nähnyt siinä mitään järkeä. Kun ihan asiallisen näköisiä ja toimivia saa paljon halvemmallakin.
Mutta onko se kuvitelma asiallisen näköisestä vain omassa päässäni, ja kaikkia muita huvittaa halpislaukku? Olisinko oikeasti merkittävästi tyylikkäämpi jos ostaisin satojen eurojen laukkuja - huomaisiko kukaan edes? Täällä linkissä esimerkiksi tonnin laukku, joka minun silmääni näyttää jopa aika ankealta eikä mitenkään tyylikkäältä http://www.olivialehti.fi/paras-aika-vuodesta/2012/06/missa-menee-unelmien-laukun-kipuraja/ Ehkä olen tippunut kokonaan kärryiltä muodin suhteen kun en ymmärrä näitä hintoja?
Onko vielä muita jotka ei pidä arkisena maksella laukuista ja kengistä satasia?
Kommentit (67)
Ilman blogeja ja nettiputiikkeja "merkkilaukuilla ja asusteilla"ei olisi juuri menekkiä. Mä ehdin kolmekymppiseksi asti ilman tietoisuutta siitä että pitäisi olla sitä ja tätä merkkiä. Olen kuitenkin aina ollut laatutietoinen ja parhaat kiksit saanut siitä kun olen löytänyt jotakin ihanaa tosi halvalla. Olen se nainen jolta kaverit haluaa lainailla vaatteita koko ajan. Lainaankin niitä mielelläni. Ei ole kertaakaan tullut mieleen että haluaisin näyttää yhdeltäkään ikäiseltäni bloggaajalta tai nuoremmaltakaan. Jotenkin tuntuu siltä että bloggaajista valtaosa suosii kertakäyttökulttuuria vaikka sanovat muuta. Ei sillä niin väliä sopiiko mutta siinähän killuu monogrammi!
Itsestään epävarmat, yleensä persaukiset pissikset ostavat ylihinnoiteltuja tuotteita.
Olen velaton (asunto maksettu) ja tuloni ovat yli 4.000 €/ kuukaudessa. IKINÄ en mene noihin tyhjäpäiden juttuihin mukaan.
Olen myös akateemisesti koulutettu nainen ja mulla on oma yritys. Asumme ulkomailla. Olen kova shoppailemaan, mutta en koe järkeväksi laittaa laukkuihin tai kenkiin älyttömiä summia, vaikka olisi varaa. Sijoitan ennemmin asuntoihin ja mukavaan lifestyleen, kuin yksittäiseen laukkuun laittaisin useamman tonnin. En koe jääväni mistään paitsi, päinvastoin.
Itse henkilökohtaisesti en tajua tuota bloggaajien rakastumista "mummo-chaneliin", eli siihen pömpöösiin tikattuun, ketjulla varustettuun laukkuun.
Olen 41 v ja minulla on sellainen aito vintage, mummini peruja. En vaan käytä sitä missään, koska en oikein keksi millaisen asun kanssa sitä pitäisi käyttää, ellei siis ole mummo mummomaisissa vetimissä. Olen katsellut noita blogienkin kuvia ja aina se laukku sopii niiden Farkut + saappaat + paitapusero tai mitä nyt milloinkin kamppeisiin yhtähyvin kuin kaviaari kaurapuuroon. En ole koskaan nähnyt oikein onnistunutta yhdistelmää kenelläkään. Tämä nuori oikisopiskelija joka ramppaa Dubaissa hakemassa uusia Chaneleita on ehkä pahin tässä yhdistelyssä - suunnilleen verkkarit ja bling blig -laukku.
Olen säästänyt tuota perintöä kun en oikein raaski myydä poiskaan. Ainoa "tunnettu" henkilö, jolla livenä olen nähnyt ko. laukun toimivan on rouva Jane Erkko, yhdistettynä tietenkin myös aitoon Chanel -pukuun. Plus tietty liuta tyylikkäitä mummoja Stockalla.
Halvat laukut on suurin osa valmistettu tekonahkasta ja menevät rikki.
kalliit aidosta nahkasta tehdyt laukut säilyvät pidempään.
Ei osta enää nykyisin monetkaan, tuotteet ovat huonontuneet ja merkit menettäneet statuksensa pysyvästi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 16:05"]
Itse ostan nahkalaukut ulkomailta. Esimerkiksi Italiassa saa tyylikkään ja laadukkaan nahkalaukun noin 100-200 eurolla. Suomessa joutuu maksamaan nahasta kiskurihintoja. En koskaan laittaisi 1000e laukkuun.
[/quote]
Jep, ja monesta noista italialaisesta nahkapajasta / tehtaasta voi tilata netin kautta Suomeenkin laukkuja ja muita nahkatuotteita.