Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaako nykyään lähes kaikki satojen eurojen kenkiä ja laukkuja?

Vierailija
29.04.2013 |

Googlailin eilen vähän kun meinasin että tilaan itselleni uuden käsilaukun. Kohtuuhintaisia laukkuja kyllä löytyy Zalando- tms tyyppisistä kaupoista, mutta sen perusteella mitä luin erilaisista blogeista ja kolumneista, tuli kuva että nykyään olisi ihan junttia ostaa vaikka noin 60 euroa maksava laukku, tai kengät. Kaikilla tuntuu olevan jotain satojen eurojen ostoksia.

Minä en ole varmaan ikinä maksanut yli satasta laukusta. Olen akateemisesti koulutettu, kohtuu hyvätuloinen ja jos haluaisin priorisoida niin, kyllä minulla olisi varaakin ostaa vaikka 600 euron laukku, mutta en ole ikinä nähnyt siinä mitään järkeä. Kun ihan asiallisen näköisiä ja toimivia saa paljon halvemmallakin.

Mutta onko se kuvitelma asiallisen näköisestä vain omassa päässäni, ja kaikkia muita huvittaa halpislaukku? Olisinko oikeasti merkittävästi tyylikkäämpi jos ostaisin satojen eurojen laukkuja - huomaisiko kukaan edes? Täällä linkissä esimerkiksi tonnin laukku, joka minun silmääni näyttää jopa aika ankealta eikä mitenkään tyylikkäältä http://www.olivialehti.fi/paras-aika-vuodesta/2012/06/missa-menee-unelmien-laukun-kipuraja/ Ehkä olen tippunut kokonaan kärryiltä muodin suhteen kun en ymmärrä näitä hintoja?

Onko vielä muita jotka ei pidä arkisena maksella laukuista ja kengistä satasia?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa haluaisi noihin blogeihin kirjoittaa (kun ne yleensä on tällaisia ostos-muoti-jne-blogeja) että ostin 20€ käsilaukun CM:sta.

Eli kyllä, tämä käsitys on vain päässäsi blogien muodostaman harhan aiheuttama käsitys :)

Mä ostan aina kauniin käsilaukun ja kipuraja on 30€. Niitä löytyy yllättävän paljon.

Kenkien hinta taas vaihtelee. Olen ostanut 15€:n kauniin remmilliset kesäkengät, mutta ehdoton edellytys on, että ne on hyvät jalassa. Kaikki halvat kengät ei ole, tosin ei kaikki kalliitkaan (mulla on hyvin kapea jalkaterä ja koko 36). Sen sijaan juoksulenkkarit maksaa hyvinkin yli 100€, sillä niissä hinta kertoo hyvin paljon myös laadusta.

Vierailija
2/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän oli juuri tutkimus. Ne, jotka kokevat olevansa jotenkin muita alempiarvoisia esim. koulutuksensa tai taustansa vuoksi, panostavat kalliisiin merkkituotteisiin.

Esim. akateemisilla ns. merkkien palvonta on paljon harvinaisempaa kuin heikosti koulutetuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitto mikä vastaus kolmosella. Juuri meinasin kirjoittaa että en tosiaankan laita rahaa satoja euroja johonkin merkkilaukkuun mutta enpäs ehtinytkään kun täällä jo päästään väittämään että tämäkin on joku koulutusjuttu. Juu, ylioppilas olen enkä muuta tutkintoa omaa ja rahat laitan ennemmin matkusteluun ja golfiin/muihin harrastuksiin kuin johonkin käsilaukkuun. Tietenkin harrastuksiin kuuluviin kenkiin menee satasia mutta se on eri juttu.

Voin pukeutua Cittarista ostettuun rättiin samalla tavalla kuin johonkin merkkivaatteeseen, ei ole niin nöpönuukaa.

Vierailija
4/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osta. Mulla on tärkeämpää laatu ja malli kuin merkki tai nimi. Ostan 99% laukkuni ja kenkäni ulkomailta ja hinnat on 30-100€.  Tärkeintä on se että molemmat on aitoa nahkaa. Viimeksi ostin unelmieni korkkarit Roomasta, käsityötä, mokkaa ja hinta 99€:D

Vierailija
5/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaajille tärkeintä on usein merkki. Esimerkiksi tuon ap:n linkin takana olevan laukun kaltaisia on halvemmissa merkeissä paljon, mutta olen huomannut että Stella esimerkiksi arvostaa usein sitä, että laukku on ns. "alkuperäinen". Koska käytännössähän nämä menevät niin, että joku huippumerkki suunnittelee laukun, ja sitten ketjumerkit alkavat tehdä hyvin samantyylisä mutta kymmenen tai kaksikymmentä kertaa halvemmalla.

Mä ymmärrän sellaisten 100-400 euroa maksavien laukkujen ja kenkien oston, uskon että siinä hinnassa näkyy laatu (tapauskohtaista tietty, kyllä tuohon hintaan saa huonoakin), mutta jos mennään tuosta ylöspäin niin silloin saa maksaa jo pelkästä brändistä, ei vain laadusta.

Noin kalliiden laukkujen ja kenkien osto ei minullekaan ole arkista, mutta olen viime aikoina pyrkinyt siihen että teen harkittuja ostoksia ja ostan vain sellaista joka on tyylillisesti minua ja josta tiedän pitäväni kauan, yritän siis olla sortumatta kaikkiin hassuihin trendeihin. Omat ostokseni liikkuvat kyllä tuon hintahaarukan alapäässä, mutta huomaan että kun ostin minulle kalliin 90€ maksavan laukun (jota olen valehtelematta käyttänyt jo vuoden verran joka päivä), ei ole enää niin suuri kynnys katsella 200€ maksavia laukkuja.  Voisin  toki ostaa halvemmallakin, mutta koska niin laukuissa kuin kengissäkin suosin nahkaa, ei kovin paljon satasta halvemmalla niitä ole mahdollisuus ostaa. Ja toisaalta tosiaan pyrin siihen, että molempia olisi vain muutamat ja tarpeelliset, eli ostoksia ei välttämättä tarvitsisi tehdä edes joka vuosi.

Vierailija
6/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli kyllä, tämä käsitys on vain päässäsi blogien muodostaman harhan aiheuttama käsitys :) "

Joo näin vähän epäilinkin, että ei taida kuitenkaan tavis kaduntallaajilla olla tuon hintaista tavaraa jokaisella tai jokatoisellakaan, vaikka bloggaajista monella onkin.

"Ne, jotka kokevat olevansa jotenkin muita alempiarvoisia esim. koulutuksensa tai taustansa vuoksi, panostavat kalliisiin merkkituotteisiin.

Esim. akateemisilla ns. merkkien palvonta on paljon harvinaisempaa kuin heikosti koulutetuilla."

Mielenkiintoinen tutkimustulos. Minäkin kokisin jotenkin jopa vähän noloksi ainakaan mitään kovin näkyvää luksusmerkkiä kantaa, tulisi sellainen olo että yritän mainostaa varakkuuttani ja sellainen taas on minusta vähän noloa. Laadusta voin maksaa kohtuudella mutta en merkistä.

t. ap

Vierailija
7/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät haluan kunnolliset - hyvät jalassa ja sellaiset, että kestää edes vähän aikaa. Ihan halpoja en siksi osta, että ovat aina heti rikki ja huonoja jalassa. Tämä tarkoitta minulla hintaluokkaa kävelykengät 100 euroa ja talvisaappaat 180 euroa.

Käsilaukunkin haluan olevan nahkaa, ostin juuri uuden alesta satasella. Paljon esen enempää en laukkuun halua laittaa. Ja käytän kyllä sitten samaa laukkua monta vuotta, ostan ajattomia malleja.

SatoJA euroja en siis laita laukkuihin tai kenkiin. Satasen tai vähän toista joutuu kyllä laittamaan, jos laadukasta tavaraa haluaa.

Italiasta löysin hyvän tyylikkään nahkalaukun viidellä kympillä.

Vierailija
8/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta tai merkki ei ole minulla se pointti vaan se, että sekä laukku että kengät on nahkaa.

Vierailija
9/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkiin kyllä, jos ovat kotimaiset ja oikeaa nahkaa...ne sitten kestääkin pidempään kuin yhden kauden.

Käsilaukkua en käytä, ja muut kassit on halpoja & käytännöllisiä tarkoitukseensa.

Eli kenkiin panostan, kun niitä käyttää paljon ja useita tunteja päivässä. Näyttäytymisvälineet on evvk.

Bruttotulot 4000€/kk, miesvaltaisella alalla, ei edustustehtäviä kuin 1-2 kertaa vuodessa.

Vierailija
10/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ostelen kyllä, mutta esim työkavereistani ei kukaan. Minusta esim halpislaukut näyttää aika noloilta, vaikka sinänsä en kauheasti päätäni muiden pukeutumisella vaivaa. Mutta itselleni en sellaista voisi kuvitella.

Vierailija
11/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyh pah.. ei kaiken "uuden" tarvitse olla kallista... itse käytän todella paljon kirpputoreja kun ei varaa ole ostella mitään 60e kenkiä... viime syksynä löysin kirppikseltä täysin uudet käyttämättömät lacosten kengät itselleni missä hintalappukkin viellä paikoillaan ja maksoin kengistä 10€ :D oli hyvä löytö ;)

Vierailija
12/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo laukku blogissa minkä linkkasit, näyttää ihan 30 Eur laukulta mutta hintaa on 1000 Eur. Lukijoita kalastellakseen bloggaajat esittelevät noita kalliita laukkuja, vaikkeivat olisi ostamassakaan. Ja onhan se paljon kivempaa kirjoittaa asukuvan alle että Laukku/Chanel kuin että Laukku/Citymarket :)
En itse ostaisi koskaan mitään satojen tai tuhansien eurojen laukkua vaikka siihen mahdollisuus onkin. Suurin osa noista kalliista laukuista ei edes ole kauniita. Haluan että laukkuni on nahkaa, kauniin värinen, sopivan kokoinen ja käytännöllinen. En tarvitse laukkuuni Chanelin enkä LV logoja.

Bloggaajien laukkuhamstraus on oikeasti naurettavan lapsellista touhua.

Vierailija
13/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos viittäkymppiä laitan kerralla kenkiini. Laukkuja ei ole kuin yksi kympin laukku. En käytä sitä kuin viihteellä.

Vierailija
14/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengissä kyllä, laukuissa en. Laukkuja en uusi kovinkaan usein. Ostan silloin kun tarvitsen sellaisen joka näyttää sopivalta. Ei se yleensä montaa kymppiä maksa.

Kengissä olen tarkka. Kenkien pitää olla goretex kengät että jalat ei kastu. Helpot ja hyvät jalkaan. Niitä ei yleensä alla sadalla eurolla saa. Joskus olen jotkut saanut tarjouksesta.

Vierailija
15/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kalliit laukut ja kengät ovat ne, mistä laatu näkyy kauas. Niillä saa halvankin asun näyttämään laadukkaalta. Ne, jotka sanovat, että on ihan sama, mistä laukkunsa ostaa, ovat yleensä niitä joilla ei tyylitajua juuri ole muutenkaan. Sorry! Mutta siis näitä on suurin osa suomalaisista, joten ette te juuri massasta erotu.

Vierailija
16/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 12:28"]

Kyllä ne kalliit laukut ja kengät ovat ne, mistä laatu näkyy kauas. Niillä saa halvankin asun näyttämään laadukkaalta. Ne, jotka sanovat, että on ihan sama, mistä laukkunsa ostaa, ovat yleensä niitä joilla ei tyylitajua juuri ole muutenkaan. Sorry! Mutta siis näitä on suurin osa suomalaisista, joten ette te juuri massasta erotu.

[/quote]

Miksi pitäisi erottua? Entäs jos on itse ihan tyytyväinen kenkiinsä ja elämäänsä? Mistäs sitten pystyisit narisemaan?

Vierailija
17/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 12:28"]

[/quote]

Mulla ei olekaan tarvetta erottua massasta :D

Vierailija
18/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä se on noloa. Itselläni kengät ja laukut ovat arvokkaita sekä laadukkaita mitä tulen käyttämään vuosia ja luultavasti jäävät vielä lapsille perinnöksi. Kallein laukkuni tällä hetkellä reilu 3000€ ja kengät 500€. Kengistä en ole valmis sitä enempää maksamaan koska vaikka ne miten laadukkaat olisivatkin niin ne eivät loputtomiin kestä toisin kuin laukut. Ja sandaaleita on kyllä ihan halpiksiäkin löytynyt kivoja. 

Tämä on sama kuin miehellä olisi halpis kello (alle 2000€), mielestäni se on noloa myös. Että ei tämä pelkästään naisiin liity.

Niin ja ei ole korkeaa koulutusta vaan paljon töitä tehty nuoresta asti ja nyt on rahaa millä ostella ;)

Vierailija
19/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kenkiin käytän paljon rahaa, koska ne kannattaakin ostaa hyvät ja kestävät. Halvat kengät on yleensä myös epämukavat. Mun talvi- ja välikausikengät on ostettu vuonna 2005, ballerinat  (nahkaa) 2006 tai 2007 ja kevyet nauhakengät ehkä 2009. Kaikki Camper-merkkisiä, kaikki mallit olleet tuotannossa pitkään ja ovat edelleen.

Laukkuihin en ole satsannut, ne ei mua juuri kiinnosta. Olen kyllä ajatellut ostaa Cambridge satchel companyn nahkaisen laukun tulevaisuudessa, ne varmaan kestävät kymmeniä vuosia.

Vierailija
20/67 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 11:52"]

Kengät haluan kunnolliset - hyvät jalassa ja sellaiset, että kestää edes vähän aikaa. Ihan halpoja en siksi osta, että ovat aina heti rikki ja huonoja jalassa. Tämä tarkoitta minulla hintaluokkaa kävelykengät 100 euroa ja talvisaappaat 180 euroa.

Käsilaukunkin haluan olevan nahkaa, ostin juuri uuden alesta satasella. Paljon esen enempää en laukkuun halua laittaa. Ja käytän kyllä sitten samaa laukkua monta vuotta, ostan ajattomia malleja.

SatoJA euroja en siis laita laukkuihin tai kenkiin. Satasen tai vähän toista joutuu kyllä laittamaan, jos laadukasta tavaraa haluaa.

Italiasta löysin hyvän tyylikkään nahkalaukun viidellä kympillä.

[/quote]

Halpa ei aina ole huonoa... Olen ostanut Marks&Spenceriltä nahkanilkkurit 35£ vuonna 2009 ja Nextistä nahka-avokkaat 30£ ja molemmat edelleen ihan virheettöminä käytössä. Vieläpä erinomainen lesti mun jalkaani:)  Kalliit talvisaappaani ei - poikkeuksellisesti - ole nahkaa vaan goretexia ja maksoi alessa 129€ (  Högl). Käytössä tänäänkin - 4 talvi menossa.

Yksi rakkaimmista ja parhaista nahkaisista käsilaukuistani on ostettu Budapestista kauppahallin yläkerrasta. Italialainen laukku maksoi   vuonna 2003 kokonaista 25€. Parempi laatu kuin eräässä omistamassani 160€ "merkkilaukussa".....