Tarvikkeiden tarpeellisuus. Kannattaako ostaa...?
Odotan ensimmäistäni enkä oikeen tiedä mitä kaikkea kannattaa ostaa vauvalle/itselle. Mitkä teidän mielestä on tarpeellisia/tarpeettomia ostoksia?
Kannattaako esim. seuraavia ostaa:
-rintapumppu
-rintakumit
-maidonkerääjä
-imetyspaidat
-hoitopöytä
-hoitolaukku (kelpaako vaikka tavallinen reppu?)
-hajustamaton pyykkipulveri
-nenänniistäjä
-sitteri
-vauvan pesuaineet, kylpyöljyt, talkki
-itkuhälytin?
Mitä olette varanneet vauvalle lääkekaappiin?
Ei tarvii kaikkiin vastata, jos ei jaksa... =)
Kommentit (22)
-rintapumppu, kyllä
-rintakumit, synnytyksen jälkeen varsinkin käyttöä
-maidonkerääjä, ei
-imetyspaidat, ei
-hoitopöytä, ei
-hoitolaukku (kelpaako vaikka tavallinen reppu?), kelpaa tavallinen kassi minulle seuraavalla kerralla, on ollut ennen hoitokassi
-hajustamaton pyykkipulveri, omo vahva hajuinen-ei sitä, huuhteluaine meillä se tärkeämpi, käytettiin sensitiveä
-nenänniistäjä, ihan ok
-sitteri, en ostais enää
-vauvan pesuaineet, kylpyöljyt, talkki, oli noi kaikki, varsinkin se hajustettu avaa nenän helposti kylvyssä, loistotuote
-itkuhälytin, ei meillä tarpeellinen
Mitä olette varanneet vauvalle lääkekaappiin, vauvalle suppoja
Jos näistä apua niin hyvä. Meillä on jo kaksi lasta niin oon huomannuet kaikki ei ihan tarpeellista ole. Mut riippuu tietysti monesta asiasta mikä on kenellekin tarpeellista.
Lyhyesti:
-rintapumppu, oli tarpeellinen alussa, kun maitoa tuli paljon, mutta ei kannata pumpata kuin " pakolliset" , muuten joudut kierteeseen
-rintakumit, en omistanut enkä siis käyttänyt
-maidonkerääjä, oli tarpeellinen
-imetyspaidat, en omistanut, paidan helma ylös vaan
-hoitopöytä, meilläkin hoitoalusta pesukoneen päällä. Kaverilla kovapohjainen hoitoalusta pinniksen päällä (siis sitä tarkoitusta varten tehty)
-hoitolaukku (kelpaako vaikka tavallinen reppu?) Hyvin kelpaa tavallinen reppu tai oma iso olkalaukku tms.
-hajustamaton pyykkipulveri, meillä käytetään hajustamatonta nestemäistä, koska pulverista jäi jäämiä vaatteisiin
-nenänniistäjä, on ollut tarpeellinen (nenä-frida, parempi kuin Ainun), mutta ostettiin vasta kun tarvittiin, eli kun lapsi oli n.vuoden
-sitteri eka lapsi pärjäsi ilman, toiselle hankittiin että olisi isommalta vähän turvassa
-vauvan pesuaineet, kylpyöljyt, talkki. Muistaakseni pärjättiin peppurasvoilla
-itkuhälytin? Kotona meillä tarpeeton, parvekkeelta kuule jos lapsi itkee, tosin ekan kanssa käytin silti. Mökillä ehdoton, ja hääjuhlissakin ollut mukana!
Mitä olette varanneet vauvalle lääkekaappiin? Ei aluksi varmaan mitään, myöhemmin panadolia.
Osta itsellesi valmiiksi lampaanrasvaa apteekista (muistaakseni Lansinoh tms.) Alussa rinnanpäät menevät helposti rikki, ja tuo rasva auttaa eikä haittaa vaikka lapsikin sitä saisi suuhunsa. Myös synnärillä käyttävät sitä.
Maisa
-rintapumppu
En tarvinnut, enkä ostanut.
-rintakumit
Tarvitsin kummassakin raskaudessa.
-maidonkerääjä
En tarvinnut
-imetyspaidat
Ei tarvitse jos ei välttämättä halua. En ostanut.
-hoitopöytä
Ostin esikoiselle, tokan kanssa käytin aika vähän. Oli silti hyvä tavaran säilytyksessä ;)
Tuli mukaan rattaiden kanssa. Kelpaa ihan varmasti ihan tavallinen reppukin.
En ole ostanut.
-nenänniistäjä
Ostin kun tarvetta tuli. Tuskin kannattaa ostaa etukäteen... ainakaan ennen synnytystä.
-sitteri
Kummallakin lapsella käytössä ja hyväksi havaittu.
Pesuaineita ei tarvitse, kylpyöljyä oli (hyvä jos kuiva iho). Talkkia ostin myös, käyttö tosin hyvin vähäistä.
-itkuhälytin?
Ei ole meillä tarvinnut, mutta riippuen asunnostanne, voitte sitä tarvitakin.
Ennen synnytystä D-vitamiinit.
Kaikki muut sitten ostettu jos tarvittu.
Lisäksi olen ostanut pari purkkia tuttelia tms. varalle, jos oma maito ei riitä. Sitä saa kyllä sitten kaupasta lisää tarpeen vaatiessa. Itse en ole onneksi tarvinnut kuin parina ekana päivänä kun maitoa ei noussut tarpeeksi nopeasti.
Pitkästä listastasi tarvitsin itse vain näitä:
-nenänniistäjä
-sitteri
-vauvan pesuaineet (OMA tarkennus: lastenvoide, esim. Natusan, sinkkivoide ja punainen Bepanthen-voide (apteekista) vaippa-alueen ihon hoitoon ja joku perusvoide kuivan ihon hoitoon, esim. Bevita (apteekista), monia muitakin merkkejä on), kylpyöljyt, talkki
-itkuhälytin
Hoitopöytänä toimi kodinhoitohuoneessa pyykinpesukone, jonka päällä oli hoitoalusta. Vieressä oli khh:een tasolla koreissa hoitotuotteet, vaipat, ym ja ns.korikaapissa vauvanvaatteet.
Lääkekaappiin:
- kuumemittari
- Panadol-suppoja ja nestemäistä kuumelääkettä (näitä tarvii vasta 3kk->, sitä ennen saa antaa vain lääkärin määräyksestä). Molempia on hyvä olla sillä jos vauva ripuloi ja kuumeilee, supot ei auta, mutta pienemmälle vauvalle voi olla helpompi antaa kuumelääke suppona kuin suun kautta nestemäinen.
-laastereita, sidetarpeet (joita tarvii muutenkin olla)
-keittosuolatippoja (apteekista) tukkoiseen nenään (niitä voi antaa ihan pienellekin vauvalle)
Tässä meidän tarpeet. Toivottavasti näistä on sinulle apua.
-rintapumppu
Meillä ehdottoman tarpeellinen. Kannattaa opettaa vauva alusta saakka pullolle, niin pääsee itsekin käymään vaikka kaupassa ja isä voi jäädä hyvillä mielin vauvan kanssa kotiin.
-rintakumit
Sain kaverilta, mutta ei ollut käyttöä.
-maidonkerääjä
Käytin satunnaisesti, mutta yleensä suojus riitti imemään ylimääräisen maidon.
-imetyspaidat
Ei kokemusta, mutta ehkäpä nyt kesävauvaa ajatellen voisin hankkia.
-hoitopöytä
Tykkäsin kovasti. Meillä Ikean taitettava malli ja vauva nautti pöydällä loikoilusta ja mobilen tuijottelusta.
Ehdottomasti käy mikä tahansa laukku.
Hyvä juttu.
-nenänniistäjä
Meillä käytetty muutaman kerran, kun vauvalla ollut nuha. Keittosuolaliuos monesti ajaa saman asian.
-sitteri
Ei ollut, mutta nyt hankitaan. Esikoinen oleili auton turvaistuimessa ja kantoliinassa.
Meillä oli vauvalla paljon tukkaa, joten alusta saakka pestiin vauvan sampoolla. Sinkkirasva on hyvä ostos vauvan pepun punoitukseen ja itselle Lansinoh-nännirasva jo sairaalaan mukaan otettavaksi.
-itkuhälytin?
Hyvä jos iso talo ja jos nukutat ulkona/partsilla. Myös kyläillessä kätevä ja käyttöikä pitkälle taaperoikään saakka.
Cuplatonia, nopean kuumemittarin, parasuppoja.
Ehdottoman tarpeellisia ensimmäisten kuukausien ajaksi olivat muovitetusta froteesta leikatut n. 50x80 cm lappuset, joita oli mukava pitää hoitopöydällä, kun tuli kakkatahroja. Kuivuvat nopsaan ja helppo pestä muun pyykin mukana. Samoin pieniä käsipyyhkeitä oli useita varattu ja niitä myös kului.
-rintapumppua ilman olisi ollut hätä kädessä, maito nousi vasta kotona ja niin hujauksella että tissit vain valui ja valui ja olivat niin täynnä että vauva ei saanut syötyä ennen kuin pumppauksen jälkeen, ja tätä jatkui useampi viikko.
-rintakumeja ei ollut enkä tarvinnut, bebanthen rasvaa laitoin nänneihin kun pari kertaa tulivat vähän aristaviksi
-maidonkerääjä oli hyvä varsinkin alussa kun sitä maitoa tosiaan tuli varsinkin jos vauva söi toista rintaa tai pumppasin. Tosin välillä tungin ihan sideharson rintsikohin.
-imetyspaitoja ei ole enkä kokenut tarvitsevanikaan
-meillä on sellainen ammellinen hoitopöytä vessassa ja kyllä minä pidän, ja kun vauva oli pieni niin oli näppärää kun se amme oli ylhäällä niin kylvetys oli helpompaa tosin jo parin kuukauden päästä piti ostaa toinen amme koska se jäi pieneksi. Mutta meillä on esim. makuuhuoneen sängyn päältä pitkä matka vessaan muutenhan vaipanvaiho onnistuu siinäkin hyvin.
-reppu riittää hyvin, mutta kannattaa hommata sellainen vaipanvaihto alusta minä ainakaan en tykkää laittaa suoraan yleisille hoitolaustoille ja lastenhoitohuoneissa on harvoin kertakäyttöalustoja tai desinfiointipyyhkeitä. Ja meidän neiti ainakin pienempänä pissasi heti kun vaipan otti pois niin kevereiden luonakin oli näppärä tämä alusta jonka päällä oli sideharso niin ei pissitty muiden matoille/sängyille.
-hajustamatonta pyykkipulveria olen käyttänyt vieläkin (tyttö 8kk)
-nenänniistäjä oli turha ostos
-sitteri oli taas näppärä
-vauvanpesuaineita ei tarvita vastasyntyneelle riittää vesi samoin kylvetys vain hankalampaa jos vedessä öljyä (vauva tulee liukkaammaksi) Ja en suosittele natusanin tuotteita rasva kirvelee ja kylpyöljystä tuli meidän tytölle ihottumaa. Ainut olleet mielestäni parempia. Talkkia kannattaa olla siinäkin suosittelen mieluummin ostamaan apteekista rasva-tai tavallistatalkkia kuin natusanin. Nyt vasta olen silloin tällöin käyttänyt ainun pesunestettä kun tyttö on oikein sotkenut itsensä ja hiuksensa puuroon tvs.
-Minä pidän itkuhälyttimestä käyn toki silti katsomassa vauvaa ulkona, mutta saa heti haettua kun herää eikä ehdi huutaa varsinkin pieni vauva tulee nopeasti hätäiseksi jos ehtii usemman minuutin huutaa
-Sitten ostimme ammeen pohjalle sellaisen liukueste maton (merkki muitaakseni pikku-piia) se osoittautui hyväksi ostokseksi kylvetys helpottui huomattavsti sen ostettua. Niitä saa ainakin cittarista.
-lääkekaappiin kannattaa hommata kuumemittari, suolatippoja ja suppoja
-nefe ja Jade 8kk
-rintapumppu
En ollut hankkinut ennen synnytystä ja laitoinkin miehen sunnuntai-iltana apteekista hakemaan. Hintaa olikin sitten tuplasti samanlaiseen Prismassa. Toisaalta en juuri tarvinnut ensimmäisten vkojen jälkeen. En edelleenkään hankkisi etukäteen.
-rintakumit
Ostin kun rinnat kipeyty, mutta nuoriherra ei pitänyt. En hankkisi etukäteen.
-maidonkerääjä
Ei mitään tarvetta ostaa etukäteen. Et voi tietää onko suihkutissit vai ei.
-imetyspaidat
Pärjäsin hyvin esikoisella ilmankin. Ovat varmasti käteviä imetettäessä esim.julkisesti. Nyt olen hankkinut pari tulokasta ajatellen.
-hoitopöytä
Joku hoitopöytä/-taso on ehdoton. Meillä sellanen levy, joka pannaan vauvan sängyn päälle. Mulla ainakin kipeyty selkä kovasti vaavin kantamisesta ja hanurikin oli kipeä, niin että parisängyn päällä vaihtaminen olisi ollut liian raskasta.
Kannatan kassia, jonka saa kiinni vaunuihin. Kätevää, jos tarvii vaunujen kanssa esi. shoppailla ja alataso täynnä kamaa... Tarpeeksi tilava laukku, jossa on pitkä olkahihna on must.
Alotin sillä ja vähitellen siirryin tavalliseen
-nenänniistäjä
Ehtii ostaa kun eka nuha tulee
-sitteri
Ihan kätevä, muttei välttämätön hankinta. Meillä on kylmät lattiat, joten en ihan pintä lattiallekaan laittaisi. Enkä sylisssäkään koko aikaa...
Vauva EI TARVII pesuaineita. Terveihoinen vauva ei myöskään tarvii rasvoja eikä öljyjä eikä talkkia. Ehkä sellasta rasvaa vois ostaa, minkä ite voi käyttää myöhemmin, jos ei vauva tarvii. Vauvahierontaan tarvii öljyä.
-itkuhälytin?
Esikoisella ei ollu kun asuttiin kerrostalossa ja nukku partsilla. Nyt menee kakkonen kuistiin ja esikoinen melskaa, joten hankittiin.
Tarkistin, että puhdistusainetta napaan on olemassa. Eiköhän se riitä. Toiset nlat antaa d-vitamiini toiset ei. Enpä ole vielä sitäkään hankkinut.
peikkonen rv39
Kolmosta odotan, joten tässä omia kokemuksia.. Aika moni tavara on sellainen, että sen tietää vasta sitten kun vauva on syntynyt, että tarviiko. Esikkoa odottaessa pärjäsin jostain syystä vähemmällä.
-rintapumppu: minä ainakin tarvitsin, maitoa tuli todella paljon ja vauva imi joskus tiheään ja toisinaan sitten harvemmin, joten tarpeen oli
-rintakumit: en tarvinnut, tarpeen tietää vasta kun vauva syntynyt. minun mielestä ei kannata ostaa etukäteen
-maidonkerääjä: on ollut ehdoton, toinen rinta nimittäin suihkuttaa maitoa aivan mielettömästi ja varsinkin ihan imetyksen alkuvaiheissa, kun maidon tulo ei ole tasaantunut, niin oli todella tarpeen. Itse ostin ennen synnytystä yhden ja vähän vauvan syntymän jälkeen toisen.
-imetyspaidat: minulla ei ole ollut käytössä, mutta monet tykkäävät. Olen pärjännyt ihan tavallisilla paidoillakin. Aika kalliita hankintoja, jos imetys ei sujukaan tai maito ei riitä tai jostain muusta syystä imetys jää lyhyeksi, kuten minulla teki kakkosen kanssa.
-hoitopöytä: meillä ollut molemmilla ja tulee olemaan kolmosellakin. Mielestäni pärjää ilmankin varsinaista pöytää.
-hoitolaukku (kelpaako vaikka tavallinen reppu?) Meillä ollut käytössä ihan tavallinen reppu ja siellä joskus pampersilta saatu matkahoitoalusta.
-hajustamaton pyykkipulveri: vauvan pyykki pitääkin varmaan pestä hajustamattomalla pesuaineella, varsinkin alussa, iho kun on pienellä herkkä kaikelle voimakkaalle.
-nenänniistäjä: ostettiin vasta syntymän jälkeen, ei montaa kertaa käytetty, kun vauva ei tykännyt. Keittosuolatipat olleet parhaimpia ja höyryhengitys. En siis suosittele ostamaan.
-sitteri: on ollut tarpeellinen monessakin mielessä. Jos vauva on itkuinen eikä viihdy yksin niin siinä on hyvä ottaa mukaan päivän touhuihin tai siihen on hyvä kiikuttaa mahavaivaista. Myöhemmin kun alkaa syömään kiinteitä niin silloin meillä on istuneet pienet sitterissä, syöttötuoliin kun ei ole vielä voinut laittaa. Meillä siis ainakin ollut todella kätevä ja tarpeellinen.
-vauvan pesuaineet, kylpyöljyt, talkki: me olemme käyttäneet kylpysaippua ihan alusta asti ihan pikkaisen, niin ei ole tarvinnut sitten erikseen rasvailla (molemmilla ollut kuiva iho), kylvyn jälkeen kun tulee helposti vilu. Öljyä ei olla käytetty, jotku käyttää vauvahierontaan. Talkkiakaan ei olla käytetty kummallakaan, jos on ollut tarvetta pyllyä hoitaa, niin perunajauho on ajanut saman tai perusvoide tai punainen Bepanthen.
-itkuhälytin? Kakkoselle ostettiin aluksi sen takia, kun hänellä oli keuhkokuumeen takia niin hiljainen itku ettei sitä kuulunut sängystä. Hänellä oli siis itkuhälytin pöydällä sangyn vieressä täysillä. Myöhemminkin on ollut tarvetta mm. silloin kun nukkuu ulkona vaunuissa tai isompana sitten autossa turvaistuimessa. Käytämme vieläkin välillä kakkosella vaikka on jo 2,5 v. Ostettin vasta syntymän jälkeen.
Mitä olette varanneet vauvalle lääkekaappiin?: Ihan pienelle keittosuolatippoja ( vai mitä ne nyt onkaan oikealta nimeltä), aiemmin mainitsema punainen Bepanthen (käytin myös arkoihin nänneihin), sinkkivoide on ollut myös varalta.
Tässä siis minun kokemuksia. Joukossa paljon samaa kuin aiemmin vastanneilla ja jotain saattoi jäädä poissakin, mutta päällisin puolin...
Nasu ja pikku-ukko rv 35
Kuten huomaat yhden mielestä jokin asia on ehdoton, toisen mielestä jokin muu. Vasta neljännen tehtyäni muistin ottaa Lansinoh-rasvan mukaan jo synnärille. Sitä sitten ahkerasti joka syötön jälkeen nänninpäihin, ja pystyn jo uskomaan, että nännit eivät imettäessä mene alussa rikki! Aina aiemmin olen alkanut käyttää tuota rasvaa vasta kotono jo valmiiksi arkoihin nänneihin, tällä kertaa viisaampana aloitin hyökkäävämmän puolustuksen ja se kannatti. Eipä ole olleet nännit kipeinä.
Minä en hankkinut etukäteen tuosta listastasi mitään, ajattelin että ostan vain sen, mitä huomaan tarvitsevani.
Sitteri ja letkullinen niistäjä/imijä sitten hankittiin myöhemmin.
Vastauksia tähän on yhtä monta kuin perheitäkin!
Toki voi tulla kiireellinen tarve esim. rintapumpulle. Minä ajattelin, että sitten vaan mies kauppaan:)
-rintapumppu
Kyllä, välillä tissit oli niin täynnä et pahimmat paineet oli saatava pois (onnistui mulla kyl käsinlypsykin), aivan ehdoton mikäli jättää lapsen jonkun muun hoitoon ja tarttee sille varastoon pumpata maitoa tai sitten helpottaa omaa oloaan.. Ostin pumpun laitokselta.
-rintakumit
Yritin näillä helpottaa imetyksen tuskaa, mutta tekivät siitä paljon tuskaisempaa. Laitoksella kyllä jo näet onko näille tarvetta ja sieltä niitä voi ostaa tai sitten apteekista/kaupasta.
-maidonkerääjä
Aivan ehdoton, kun imetti toisesta tissistä niin toinen vuoti oikein iloisesti, myöhemmin ei sitten enää tarvinnu näitä. Mulla oli 2kpl ja niillä tulin toimeen hyvin.
-imetyspaidat
Ei ollu, mutta joissain juhlissa ois ehkä ollu kätevämpää...
-hoitopöytä
Kyllä oli, mutta kun vauva kasvo ja alko liikkua niin siirryttiin lattialle. En näe mitenkään tarpeellisena.
Ei ollu, ei tule... omassa kassissa kulki kätevästi vaippa ja vara vaatteet.
näillä pestään meillä pyykki, mut miksei tavallisellakin pärjää, paitsi jos lapsi on allerginen...
-nenänniistäjä
Kuulun nenäimurin kannattajiin, niistäjää on käytetty vaan kylpyleluna.
-sitteri
Oli käytetty, ja meidän käytössä ei paljoa kulunu... eli ei montaa hetkeä tyttö tässä ollu, ruokaillessa oli kyl tosi hyvä ennen kun oppi istumaan.
Kylpyöljyä käytettiin, pesuaineita ei tarvitse, talkkia käytettiin harvoin.
-itkuhälytin?
Saatiin käytetty ja oli kyllä kätevä. Välillä on aina tilanteita että siitä on hyötyä, esim lapsen nukkuessa parvekkeella ei tarvi kokoaikaa kuulostella et mitä siel tapahtuu, samoin kun on jossain kylässä tms on kyl kätevä jos lapsi nukkuu jossain kauempana...
on tosiaan tosi hyvä rasva!! ja aivan ehdoton myös mun mielestä, mutta meillä ainakin synnärillä sitä sai kun pyysi ja kotiinkin sain yhden mittakupillisen millä sit pärjättiinkin pitkään!
-rintapumppu
En hankkisi etukäteen, koska tarvetta ei välttämättä ole. Itse kävin läpi kolme neljä erilaista pumppua, koska sain kaksi vakavaa rintatulehdusta. Paras pumppu oli ehdottomasti Aventin, mutta se on niin kallis (n. 50 e), että en varuiksi hankkisi. Käy etukäteen katseleen mistä kaupoista löytää, niin saat hankittua äkkiä jos tarve tulee. Aventiin kuuluu myös pullot.
-rintakumit
En ostanut etukäteen.
-maidonkerääjä
Ostin vähän myöhemmin, kun tarve tuli, mutta en hankkisi etukäteen.
-imetyspaidat
Kesällä on helppoa: alle toppi ja sit vaikka nappi/vetskaripaita ja imetys on helppoa. Mulla oli pari imetyspaitaa, mutta ei ne helppoja ainakan olleet. Kotona ei tarvi.
-hoitopöytä
Meillä oli ja käytettiin paljon.
Hanki laukku, jonka saa helposti vaunujen aisaan roikkumaan ja helposti auki. Oikeat hoitolaukut on ihan sikakallita ja ei yhtään parempia kuin tavallisetkaan. Mukana tulee vain pehmustettu alusta, mutta sen saa itsekkin näperrettyä pyyhkeestä ja muovifroteesta.
Meillä ei tullut käytettyä, vauvalla oli hyvä iho ja pyykki oli sekapyykkiä.
-nenänniistäjä
Ei hankittu eikä ollut tarvetta.
-sitteri
Hankin sitterin sijasta kantoliinan ja sitä tuli käytettyä.
Hankin varalle, mutta tosi vähän käytin, varsinkin kun luin myöhemmin jostakin, että talkit voi olla karsinogeenisiä (aiheuttaa syöpää). Öljy on hyvä kuivalle iholle.
-itkuhälytin?
Tosi hyvä hankinta, ulkonukuttamiseen, kyläilyyn, me käytämme vieläkin reissun päällä 1,5v. kanssa.
Punainen Bepanthen salva on tosi kätevä, se käy koko perheelle, esim. erinomainen huulirasva. Kuumemittari on hyvä olla, silla voi myös auttaa kakan tulemista jos tuntuu, että vauva ei saa sitä ulos. Itselle kannattaa hankkia ISO juomalasi/pullo, sillä kun imettää niin jano alkaa heti kun olet asettunut imettämään. Kanna sitä mukana joka paikkaan :)
Kaikilla on varmaan omat tarpeelliset tavarat. Minulle tärkeimmät tavarat olivat rintakumit (ostin synnytksen jälkeen) ja rintoihin laitettava Bepanthen rasva. Laitokselta saa rasvaa, mutta meillä ensisijaisesti suositeltiin jätettävän maitotippa rinnanpäähän. Ei toiminut minulla.
Talkkina olemme käyttäneet perunajauhoja. Toimii ihan hyvin.
Rintapumppu oli minulle korvaamaton apuväline. Maito nousi yks kaks rintoihin. En olisi ehtinyt ostamaan pumppua juuri silloin. Toisaalta käsin voi myös lypsää.
Rintakumit, maidonkerääjät, imetyspaidat, nenänniistäjät, hoitolaukun ja vauvan pesuaineet ehtii ostaa myöhemmin. Hoitolaukusta voisin sanoa, että osa äideistä käyttää sitä aktiivisesti ja osalla laukku pölyttyy kaapin nurkassa. Itse ostin hoitolaukun myöhemmin, kun huomasin kaipaavani sitä. Hoitolaukku on jatkuvassa käytössä.
Hoitopöytä tai jokin taso on mukava alussa. Lasta on mukavampi hoitaa siinä kuin lattialla. Ja itkuhälytin säästää turhilta juoksuilta. Sitä suosittelen.
Me emme hankkineet vauvalle lääkekaappia. Suppoja emme ole koskaan käyttäneet vaan nestemäistä särkylääkettä.
-rintapumppu
TARPEELLINEN
-rintakumit
TARPEELLINEN jos rinnat alkavat vuotaa verta. Ehtii ostaa sittenkin.
-maidonkerääjä
TARPEETON tai siis itse en käyttänyt, varmaan ehtii ostaa jos tarvitsee
-imetyspaidat
TARPEETON tavallisenkin paidan tai topin helmasta tai yläkautta saa ihan hyvin rinnan esiin.
-hoitopöytä
SILTÄ JA VÄLILTÄ tai ainakin itse en ekan kanssa tarvinnut, mutta harkitsen seuraavan kanssa. Ihan makuasia.
TAVALLAAN TARPEETON Kaikki sellaiset kelpaa jotka saa vaunuihin roikkumaan. Sillä ei ole mitään väliä, mikä on laukun alkuperäinen käyttötarkoitus tms.
TARPEETON, paitsi erityisen allergisilla vauvoilla
-nenänniistäjä
TARPEELLINEN silloin kun eka flunssa yllättää. Nenän imijä ja niistin voivat molemmat tarttua apteekista suppojen kera mukaan.
-sitteri
TARPEETON, ainakin jos turvakaukalossa kuljetatte sisään ja ulos, silloin kaukalo toimii sitterinä
TARPEETTOMIA pelkkä vesi riittää, sitten kun peset tukkaa, voit pestä sillä millä muutkin pesevät (ihan pieni määrä)
-itkuhälytin?
TARPEETON jos ei luo tarvetta, toisaalta mökillä tms. voi olla kätevä. ehtii ostamaan myöhemmin.
Sitten kun eka nuhakuume tuli, ostettiin suppoja, niistimiä ja suolaliuosta nenään. Napatynkään septidiniä ja pumpulipuikkoja.
Piti vielä sanomani, että muovitettu frotee on hyvä myös, kun reissun päällä. Ei siis tarvita erillisiä hoitoalustoja, ajaa saman asian ja on edullista hankkia.
-rintapumppu
Aina on kovasti tehnyt mieli, kakkosen kanssa olisi ollut jopa tarpeellinen. Ajattelin kuitenkin vielä(kin) jättää ostamatta ja ostaa sen sitten kun vauva on syntynyt, jos sitä todella koen tarvitsevani. Käsin lypsäenkin pääsee aika pitkälle.
-rintakumit
Nämä vois ehkä hankkia valmiiksi kotiin odottamaan, vaikka hyvinkin voi olla että on täysin turha ostos. (auttaa paljon, vai mitä?) Mutta esikoiselta sain heti ensimmäiseksi sännätä kauppaan näitä etsimään, kun nännit oli täynnä vertavuotavia haavoja. Kakkosen kanssa ei tarvittu.
-maidonkerääjä
Miten näitä edes käytetään? Jos toimii niin kuin ajattelen, eli kerää tosiaan imetystilanteessa toisesta rinnasta valuvaa maitoa sillä välin kun vauva imee toista, niin vois tosiaan olla hankkimisen arvoiset. Meillä ainakin valuva/suihkuava maito sotki kahden ekan kanssa joka paikan.
-imetyspaidat
en oo tarvinnut, enkä osta nytkään. Kakkosta kyllä imetin päältä vuoden ikäiseksi.
-hoitopöytä
Meille riittää hyvin pehmeä hoitoalusta.
Tavallinen reppu käy hyvin. Hoitolaukku saatiin esikoiselle lahjana, mutta oon tainnut käyttää sitä tasan kaksi kertaa.
Suosittelen lämpimästi. Meidän esikoiselle sopi vain minirisk...
-nenänniistäjä
Ei olla tarvittu, joten en hanki sellaista nytkään
-sitteri
mä oon tykkännyt, en tiedä kuinka selviäisin ilman.
Pesuaineita vauva ei ekan vuoden aikana tarvi, talkkia me ei olla tarvittu (ja kuulema perunajauhot ajaa saman asian) kylpyöljy on ihan hyödyllinen. sitä voi vaikka käyttää hierontaan (aikuistenkin) jos ei kuitenkaan kylpyyn sitä tarvitse.
-itkuhälytin?
Meillä tarpeellinen siinä vaiheessa kun vauva muuttaa pois meidän sängystä. Tosin meillä on sen verran iso talo, että lastenhuoneen tapahtumia ei edes hereillä kuule meidän makkariin.
Ihan rehellisesti, en mitään. Yhdellekään omistani. Supotkin (särkylääkkeet siis) ehtii ostamaan ennen ekaa neuvolan rokotetta ja D-vitamiinin aloituspakkauksen saa neuvolasta.
Sen kummemmin kykenemättä arvioimaan teidän tarpeitanne kerron omat kokemukseni ja merkit, joista olen tykännyt:
-rintapumppu, Aventin pumppu on ehdottomasti paras! Ja hyödyllinen.
-rintakumit, pari kertaa piti käyttää matalan rinnanpään takia.
-maidonkerääjä, ei ollut käyttöä, mutta ei haittaakaan, aika halvat läpyskät! :)
-imetyspaidat, näitä ilman en olisi selvinnyt! :) Boobit ei parhaita, mutta kalleimpia... ;) Kaislakehdot on mun suosikit! Nyt kokeilen myös H&M:n paitoja.
-hoitopöytä, jos ei halua selkäänsä kipeäksi, niin suosittelen! (Omasta mielestäni hoitotaso pesukoneen päällä ON hoitopöytä, itse tosin tykkään lipastollisesta, johon saa tavarat lähelle)
-hoitolaukku (kelpaako vaikka tavallinen reppu?), Mulla ajoi asian Marimekon tavallinen olkalaukku.
-hajustamaton pyykkipulveri, Nestemäinen LV, tai Omo-sensitive ollut meidän mieleen.
-nenänniistäjä, Nenä-Fridan nimeen vannomme me! :)
-sitteri, Meillä oli ahkerassa käytössä, saa kätevästi myös esim. nukkuvan lapsen siirrettyä herättämättä.
-vauvan pesuaineet, kylpyöljyt, talkki, Pesuainetta meillä ei ole ollut, mutta kylpyöljynä ehdottomasti Ceridal (apteekista) ja talkkina apteekin rasvatalkki. Mitään markettikamaa en vauvaani laittaisi, vaan kaikki apteekista. Meillä lapsella herkkä iho. Ja joku perusvoide, esim. Lipolan kannattaa ostaa valmiiksi, meillä käytetään aina vaipanvaihdon yhteydessä rasvaa.
-itkuhälytin, Philips on meillä toiminut hyvin, ilman en olisi tullut toimeen.
Mitä olette varanneet vauvalle lääkekaappiin? -Parasuppoja, suolatippoja ja topsypuikkoja. Cuplaton tuli aika nopeesti myös haettua... ;)
Tsemppiä varusteluun ja onnea vauvantuloon! :)
Mä oon sitä mieltä että etukäteen ei kannata ostaa paljon mitään. Eihän sulla mene kuin puoli tuntia kun käyt kaupassa hakemassa, jos tarvit jotain. Tietty joku rintapumppu on kiva sillä hetkellä kun sitä tarvii, mutta itse tarvin sitä noin 3 kertaa eli käsinkin olis varmaan pärjänny.
Jokainen vauva ja äiti on erilainen eli toiselle joku kantoliina on henki ja elämä ja toiselle sen käyttö ei luonnistu millään. Eli suosittelen katsomaan sitten kun vauva syntyy mitä tarvikkeita arjessa tarvii!
Katariina
-rintapumppu
*Mä ostin käytettynä käsikäyttöisen ja sille oli kyllä tarvetta paljonkin. Maitoa tuli aika reippasti ja pumpulla pumppasin vauvalle maitoa pakkaseen.
-rintakumit
*Mulla oli noita varalla (en muista, mistä sain), mutta en vissiin niitä koskaan käyttänyt.
-maidonkerääjä
*Mulla ihan ehdoton! Maitoa tuli tosiaan niin reippasti, että välillä piti maidonkerääjä tyhjentää kesken imetyksen. En onneksi joutunut pitämään maidonkerääjiä muulloin kun imetysaikana. Muulloin riitti liivinsuojat.
-imetyspaidat
*Mulla oli noita kaksi itsetehtyä, mutta ne ei ollut kovin hyviä. Musta oli helpompaa imettää paidan helmaa nostamalla.
-hoitopöytä
*Meillä oli hoitoalusta pesukoneen päällä ja se oli musta kaikista paras ratkaisu.
*Me ostettiin (tai saatiin se samaan könttäsummaan) rattaiden kuosiin sopiva, pehmeä hoitolaukku (Brion), mutta ei ollut kyllä hintansa veroinen. Nyt jos miettisin asiaa uudestaan, ostaisin jonkun muun halvemman, tavallisen laukun, joka pysyisi rattaiden työntöaisassa (repuista en tykkää).
*Oli ja on meillä käytössä edelleen.
-nenänniistäjä
*Meillä on sellainen letkullinen imijä ja se oli kyllä hyvä silloin kun lapsi ei osannut niistä. Tosin väkisin sitä piti aina käyttää, kun lapsi inhosi sitä. Ja tosi varovasti, ettei nenän limakalvot mene rikki. Nyt ei enää käytetä, kun poika osaa niistää.
-sitteri
*Oli meillä aika tärkeä, koska vauva ei suostunut makaamaan selällään/vatsallaan. Sitterissä sai ola vähän koholla, mistä tykkäsi.
*Vedellä pestiin pientä vauvaa. Talkkia käytettiin ehkä kerran. Öljyä pari kertaa, mutta yleensä käytettiin ihan perusrasvoja, kun vauvan iho oli kuiva.
-itkuhälytin
*Ehdoton talvella, jos lapsi nukkuu päiväunia parvekkeella/pihalla. Ei tarvitse pitää ikkunaa auki tai vahdata koko ajan vieressä, milloin lapsi herää. Myös joissakin kyläpaikoissa oli ihan ehdoton.
*Vauvalle oli lääkekaapissa lähinnä särkylääkettä suppona. Sen jälkeen, kun oppi ottamaan lääkettä suun kautta, siirryttiin niihin nestemäisiin, koska ne on kuulemma parempia. Sitten meillä oli mahavaivoihin jotain Cuplaton-tippoja tms. mutta ei ne kyllä mitään auttanut. En muista, mitä muuta meillä oli lääkekaapissa vauvalle.
Me asutaan Helsingin keskustassa, joten sen takia ei tarvinnut montaakaan pikkutavaraa ostaa valmiiksi, kun sitten kun näki, onko tarvetta, niin kauppaan pääsi (mies siis) aika nopeasti. Meillä ei ollut esim. koskaan mitään korvikkeita varalla, eikä niitä kyllä tarvinnutkaan. Jos olisi tarvinnut, ois saanut kaupasta. Sama juttu monen muun tavaran kanssa.
T:Fassiloora rv 34+6