Pullojen keittäminen, ikuisuuskysymys !
Siis tuotas, pulloja ei kai kaikki keittele ? Olenkohan sitten liian hygieeninen ja aiheutanko lapselle liian vähän niitä bakteereja ?
Itse teen niin että pesen käytön jälkeen huuhdon pullot ja tutit, sitten likoamaan kylmään veteen ja sitten kerran päivässä pesen kertyneet astiat käsin kuumalla astianpesuainevedellä ja pulloharjalla, pullotuttiharjalla sekä vielä ulkoapäin pesusienellä .... =). Sitten keitän tutteja ja pulloja sekä suojakorkkeja että tuttirenkaita 5-10 min. ja sitten nostelen tuttitarvikkeet toiseen (keitetyllä vedellä huuhdeltuun) astiaan ja pullot alassuin toiseen.
Teenkö liian tarkkaa työtä ? Meillä kunnallinen vesijohtoverkko, mutta talo reilu 30 v. vanha ja ajattelin jos putkista pöpöjä tulee niin pitää olla näin huolellinen !
Ja yleensä vauva saa jauheesta tehtyä maitoa.
T: Rapuäiti ja tyttö 2 kk:tta sekä katras.
Kommentit (23)
Minä ainakin kiltisti keitin johonkin tuonne 5kk ikään saakka. Ei meillä tosin paljoa pulloa syötykään. Sitten kun olin pari viikkoa antanut kiinteitä lopetin keittelyn. Ei kai kaikki tosiaan keitä, mutta halusin pelata varman päälle, kun ei mielestäni iso vaiva. Kävi samalla kun touhusin muuta keittiössä. Vieläkin keitän pullot väh. kerran viikossa ja nyt typy 8kk. Tosin nyt pullot päivittäisessä käytössä kun uuden raskauden myötä lopetti tyttö tissittelyn.
-nefe
Eli että kaikki ei pulloja keitä. Ehkä se sitten on turvallista.. en tiiä. Meillä tyttö on vähän päälle 2kk ja edelleen keitän pullot joka käytön jälkeen. Pesen astianpesuaineella pulloharjalla ja sitten keitän. Ei tosin tule keitettyä noin kauan (2-5 min). Ja tutteja vain käytän vedessä, sillä ne on luonnonkumiset ja niitähän ei kauaa saisi vissiin keittääkään tai menevät nopeasti huonoksi.
Kun olin vielä sairaalassa tytön syntymän jälkeen niin huomasin, että siellä jotkut hoitajat vain " dippasivat" pullot ja kaikki vedessä. Kun ihmettelin, että eikö niitä tarvi kauemmin keittää, niin he sanoivat, että kiehuvassa vedessä pöpöt kuolee välittömästi..
Varmaan oon ite liian " hysteerinen" tän keittämisen kanssa, mutta meillä oli tytöllä aluksi paljon mahavaivoja ja halusin keittämisellä eliminoida ainakin yhden mahdollisen mahavaivojen aiheuttajan eli pöpöt. Nyt on masuvaivat helpottaneet, mutta ajattelin vielä keitellä kunnes aloitetaan kiinteitä.
Vauva saa syntyessään äidiltä vasta-aineita, jotka vähitellen häviävät puolen vuoden ikään mennessä. Tuona aikana lapsen on turvallista totutella ympäristön pöpöihin, koska äidin vasta-aineet suojaavat häntä ja hän pystyy myös jossain määrin jo muodostamaan omiakin vasta-aineita.
Jos pulloja keitellään puolen vuoden ikään tai sinnemain, niin lapselle aiheutuu tuossa iässä ikäänkuin kaksinkertainen pöpöaltistus: äidin vasta-aineet loppuvat ja samalla hän joutuu ensimmäistä kertaa tekemisiin niiden pöpöjen kanssa! Ja sitten lapsi tietysti sairastuu herkemmin.
Parasta olisi siis altistaa lapsi niille tavallisille kotipöpöille ENNEN kuin äidin vasta-aineet häviävät.
Nykyisin lastenlääkärit ovat sitä mieltä, että TERVEELLE vastasyntyneelle saa antaa normaalia suomalaista kunnallista vesijohtovettä. Jos vedessä on todettu epäpuhtauksia tai veden laadusta ei ole varmuutta, niin sitten on tietysti käytettävä riittäviä varotoimia. Esimerkiksi naistenklinikan synnytysosastoilla ja lastenklinikalla tuttipullot ja tutit huuhdellaan kraanavedellä.
Sen sijaan toki edelleen varsinkin syrjäkylillä ja jotkut vanhemmat terveydenhoitajat antavat hyvinkin poikkeavia omia suosituksiaan. Se riippuu paljon terveydenhoitajanomista mielipiteistä ja siitä, milloin hän on viimeksi kouluttautunut asiassa... Vielä 60-luvulla pöpöt olivat Suomessakin paljon suurempi ongelma ja silloin keittely oli ihan aiheellista ja kaikki eivät aina ihan ymmärrä asioiden suhteellisuutta. Monet pelaavat myös varman päälle: jos sattuisi niin, että joku lapsi sairastuisi (vaikkei se johtuisi edes keittelyn puutteesta), niin vanhemmat helposti tulevat syyttämään ohjeen antajaa, mutta jos lapsi saa allergioita tai huonon vastustuskyvyn, niin siitä harvemmin tullaan syyttelemään eikä edes ymmärretä yhteyttä. Helpommalla siis voi päästä töissä kun vain käskee kaikkia keittelemään ;)
Minä keitin pojan pullot aina vuosikkaaksi asti (tiedän ettei ois tarvinnu!) Ja poika EI todellakaan sairastanut senkään jälkeen kun pullojen keittelyn lopetin. Mutta jokainen taplaa tyylillään, itse keittäisin kyllä vauvan pullot ainakin siihen saakka, kunnes lapsi alkaa saamaan kiinteitä. (Näin myös neuvolassa suositeltiin. Ja tiedän että neuvoloidenkin suositusten välillä on eroja)
Jos pulloja keitellään puolen vuoden ikään tai sinnemain, niin lapselle aiheutuu tuossa iässä ikäänkuin kaksinkertainen pöpöaltistus: äidin vasta-aineet loppuvat ja samalla hän joutuu ensimmäistä kertaa tekemisiin niiden pöpöjen kanssa! Ja sitten lapsi tietysti sairastuu herkemmin.
Parasta olisi siis altistaa lapsi niille tavallisille kotipöpöille ENNEN kuin äidin vasta-aineet häviävät.
Mietin vaan tuota pöpöasiaa. Että kun meillä on 4 isoa siskoa, iso koira (sisällä aina), 2 kissaa ja marsuja niin eikös tuo pöpöaltistus tule ikäänkuin hoideltua elukoiden ja siskojen kautta ?
Edelliset 2 olivat myös pullolapsia ja heidän kohdallaan keittelin maitopullot 5-6 kk:tta enkä edes miettinyt että siinä mitään ihmeellistä ois =D. Nyt vanhemmiten on alkanut kai epäillä omaa järjenkäyttöä ;o).
Mutta voi olla että vähempikin riittäs tuon keittoajan suhteen....
Teillähän on hyvä pöpöaltistus ihan omasta takaa ;)
Mutta sitä suuremmalla syyllä kyllä ihmettelen keittämistä, koska eihän sillä teidän talossanne taida paljoa merkitystä olla. Kuivassa puhtaassa muovipullossa eivät elä mitkään pöpöt ja vesijohtovedessäkin niitä on täysin merkityksetön määrä.
Toinen mitä ihmettelen on veden seisottaminen jääkaapissa. Todennäköisesti nimittäin jos ottaa bakteeriviljelyn juoksevasta vesijohtovedestä ja jääkaapissa vuorokauden seisoneesta keitetystä vedestä, niin siinä seisoneessa vedessä on enemmän pöpöjä. Pöpöt kun tuppaavat nimenomaan viihtymään seisovassa tavarassa ja maallikoilla harvoin on tuo steriliteetti niin selkärangassa, ettei johonkin astian reunaan tulisi kuitenkin koskettua sormella tai desinfioimattomalla välineellä. Puhumattakaan tietysti siitä, että seisottaisi valmista maitoa, joka on loistava elatusalusta pöpöille.
Sinänsä kummallakaan pöpömäärällä ei varmasti ole mitään kliinistä merkitystä, mutta onhan siitä keittelystä valtavasti turhaa vaivaa ja sen energian voisi käyttää hyödyllisemmin...
Itse kuulin, että olisi hyvä keittää senkin takia ettei pulloon jää maidosta hiukkasia yms.. tiedä sitten....
lienee tarpeetonta viimeistään siinä vaiheessa kun vauva huomaa omat kätensä ja vie ne suuhun. Sillä vauvan käsiä ei taida kukaan " hullu" desinfioida. Eli jos vauva elää normaalisti perheen mukana ja oleilee lattialla ja monien sylissä on niissä käsissä jo semmoinen armeija kaikkia pöpöjä että siinä yksi keittämätön pullo kalpenee hetkessä.
Mutta ei kai siitä keittämisestä mitään haittaakaan ole jos sen vaivan haluaa nähdä!
Pöpörikasta kevättä kaikille,
Sankku ja pojat 2kk
Poikani on 3 kk ja osittaisimetyksellä. Pesen pullot astianpesukoneessa ja nostan sieltä keitettävksi. Usein vain kiehautan, en keittele. Samalla tuikkaan korvikepurkkeihin käytettävät sakset kuumassa vedessä. Joskus olen kyllä käyttänyt pulloa suoraan astianpesukoneen jäljiltä keittämättä. On se varmaan puhtaampi kuin pojan tahmeat alat suussa käyvät kädet...
Miulle sanottiin neuvolassa että pulloja ei pitäs mennä pesee astianpesukoneessa. Oisko ne aineet niin vahvoja vaiko ? No, en oo pessykkään, mutta edelliseltä tais joskus pullo koneessa käydä, ainakin kun tyttö oli isompi.
Ja käsiä meidän neiti on syönyt jo monta viikkoa, kun ei tuolle tutti maistu niin kämmenselkäänsä lussuttaa =). Mutta ilmeisesti teen liian tarkkaa työtä, mutta eipä tässä näytä viiden lapsen äidillä olevan muutakaan tekemistä, paitti tää alati netissä roikkuminen =DDD.
aika pullojen keittelyyn, vauvan lakanoiden, pukluliinojen ja vaatteiden silittelyyn ja imuroimiseen jopa useita kertoja päivässä. Onneksi täällä USA:ssa kukaan ei ole ehdottanutkaan pullojen keittelyä vaikka muuten ovat tosi pöpökammoisia. Olen kyllä sitä mieltä, että kai aika harva bakteeri selviytyy hengissä astianpesuainepesussa. Ja totta, kyllä kotibakteereihin on syytä tottua, pianhan se vauva ryömii lattialla ja nuolee joka nurkan... Taitaa olla tuo pullojen keittely Suomessa ikiaikainen perinne:)
Rapuäiti...ihailen kyllä sinun ajankäyttöäsi. Kun viiden lapsen äiti ehtii tehdä noin tarkkaa työtä :)
Ei vaineskaan, ei kait tarkkuus pahasta ole, tuossakaan asiassa. Minä keittelin pulloja ja tutteja varmaan sen kolme kertaa. Joskus iltateen aikana kaadoin niihin keitettyä vettä. Joka käytön jälkeen tietysti pesin aineen ja harjan kanssa.
Itse en henk.koht oikein ymmärrä tuota keittelyä, ainakaan enää silloin kun lapsi laittaa kädet suuhun. Tottakai pullojen pitää olla puhtaita mutta miksi niitä pitäis vielä silloinkin keitellä kun bakteerit tulee käsistä? Meillä neuvolantäti sanoi esim. että vettä ei tarvitse siinä vaiheessa enää keittää kun kädet menee suuhun. Ja mainitsi myös että pullojaan ei tarvitse enää keitellä silloin. Totesin vähän nolona että en kyllä ole keitellytkään...totes takaisin että ihan ok kuitenkin...:)
Kiitos kollegiaalisesta tuesta ;)
että aika hassua on keittää pulloja ja tutteja enää sen jälkeen kun vauva imeä lupsuttaa kätösiään. Kun miettii mikrobiologisesti asiaa, aloittajankin kotona on miljardikaupalla pöpöjä joita tulee isompien lasten, omien vaatteiden ja koirien tassujen mukana ulkoa. Mitä siinä enää steriili tutti auttaa? Eihän siinä tutissa nyt sen suurempaa myrkkyä edes ole, kuin sylkeä ja happanevaa maitoa. Ne taas lähtee kunnollisessa kuumassa tiskiainepesussa. Raanaveden laatua ei tarvitse pelätä, ellei nyt asu jossain aivan syrjässä rapakuntoisten vesijohtojen äärellä.
Meillä on kotona 2 kissaa, ja monet kerrat oon löytäny kissankarvoja vauvan tutista ja alkuun myös rintakumin sisältä imetyksen jälkeen. Totesin silloin keittelyn turhaksi. Nyt keitän vain ja ainoastaan nuo välineet millä luovutan maitoa sairaalaan. Siitäkin kuriositeettina mainittakoon, että keitetyillä välineillä luovutettu maito oli ykkösluokkaa ja keittämättömillä ihan kokeeksi luovutettu maito oli kakkosluokkaa. Ei siis suurta eroa, myös tuo kakkosluokan maito meni käyttöön ja sitä nyt sairaalassa sentään juotetaan jopa keskosille, joten miettii kahteen kertaan että mitä hyötyä siitä keittämisestä todellakaan on...
neuvolasta sanottiin jo esikoisen kohdalla melkein neljä vuotta sitten ettei tarvi, kun meiän vesi on täällä niin hyvää. Enkä ole keittänyt! En siis keitä nutkään, pojan 5vko pulloja. Pesen HETI käytön jälkeen ja laitan kuivumaan.
Erityisesti jauhemaisten korvikkeiden kanssa on hygienian kanssa oltava tarkkana, koska ne eivät ole steriilejä ja voivat olla vaarallisia väärin valmistettuina(entero sazakilii-riski). Vrt. raa' an broilerin salmonella tms. Korvikepaketin ohje keittää kaikki ei ole turha.
Kyllä pullojen pesemisen ja vesijohtoveden kanssa on kyse ihan tavallisista hyvälaatuisista pöpöistä, joita tulee esim. ihoa nuollessa miljardikertaisina annoksina kuivaan puhtaaseen muovipulloon verrattuna.
Jos vaikka siellä korvikejauheessa joku bakteeri eläisikin, niin kyllä se ihan yhtä lailla lisääntyy keitetyssä kuin keittämättömässäkin vedessä - tai itse asiassa siinä keitetyssä todennäköisesti vähän paremmin, kun ei ole kilpailevia bakteereita ja varsinkin jos maito tehdään lämpimään veteen ja säilytetään pidempään.
Tuon korvikejauhebakteerin vuoksi ei siis kannattaisi säilyttää valmista maitoa pitkiä aikoja, koska bakteeri alkaa lisääntyä päästyään tekemisiin veden kanssa. Sen sijaan sillä ei ole merkitystä tämän asian kannalta onko vesi keitetty vai ei!
jos käytön JÄLKEEN keittää pullot niin jos joku pöpö pesiytynyt korvikkeen jämiin niin ne kuolevat pois. En ymmärrä mitä vesijohtoveden puhtaudella on sen kanssa että rupeaako maidon jämissä pöpöt kasvamaan. Toki jos heti pesee niin todennäköistä on ettei siellä vielä mikään pöpö ole päässyt jylläämään, mutta en nyt näe keittämisessä mitään haittaakaan. Keitänhän minä tutitkiin viikon parin välein. No jokainen tyylillään.
suoraan kraana-veteen. Jos teillä on aikaa, siitä vaan, mutta nykyohjeistus on ,että pesu riittää.
Eli siinä 6kk iässä tais poika olla. Mulle sanottiin että pulloja ei tarvi enää keittää kun siirrytään lisäruokiin, ainoastaan tuttiosat mutta keitin kumminkin.
Ja kyllä kannattaakin jos lapsi on vain 2kk.