Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pullojen keittäminen, ikuisuuskysymys !

12.01.2006 |

Siis tuotas, pulloja ei kai kaikki keittele ? Olenkohan sitten liian hygieeninen ja aiheutanko lapselle liian vähän niitä bakteereja ?

Itse teen niin että pesen käytön jälkeen huuhdon pullot ja tutit, sitten likoamaan kylmään veteen ja sitten kerran päivässä pesen kertyneet astiat käsin kuumalla astianpesuainevedellä ja pulloharjalla, pullotuttiharjalla sekä vielä ulkoapäin pesusienellä .... =). Sitten keitän tutteja ja pulloja sekä suojakorkkeja että tuttirenkaita 5-10 min. ja sitten nostelen tuttitarvikkeet toiseen (keitetyllä vedellä huuhdeltuun) astiaan ja pullot alassuin toiseen.

Teenkö liian tarkkaa työtä ? Meillä kunnallinen vesijohtoverkko, mutta talo reilu 30 v. vanha ja ajattelin jos putkista pöpöjä tulee niin pitää olla näin huolellinen !

Ja yleensä vauva saa jauheesta tehtyä maitoa.

T: Rapuäiti ja tyttö 2 kk:tta sekä katras.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikkeen jämät lähtee astianpesuaineella ja kunnollisella pulloharjalla pesemällä. Keittäminen ei poista maitojäämiä, korkeintaan levittää rasvakerroksen tasaisesti pullon pinnalle. Rasva häviää astianpesuaineella. Hyvin pestyssä kuivassa pullossa ei elä mikään.

Yksi mikrobiologian perusteita on se, että pöpöjen tappamisella ei pitkälle pötkitä, koska pöpöjä on ihan joka paikassa ja ne aivan varmasti löytävät tiensä minne tahansa. Niinpä tärkein tehtävä pöpötorjunnassa onkin tehdä olosuhteet sellaisiksi, että pöpöillä ei ole mahdollisuuksia elää ja lisääntyä.

Jos pelkästään keittää pullot, mutta ei pese niitä, niin pöpöt voivat hetkellisesti kuolla, mutta pulloihin jää vähintäänkin rasvakerros maidosta, joka on hyvä elatusalusta pulloon päätyville pöpöille. Sen sijaan jos pesee pullon hyvin ja sen jälkeen kuivattaa, niin vaikka pulloon olisi muutama pöpö jäänytkin, niin ne kuolevat pois eivätkä lisäänny ilman elatusalustaa.

Yksittäinen tai muutama pöpö missä tahansa ei ole kenellekään haitallista, mutta se on haitallista, jos pöpöt pääsevät jossakin lisääntymään haitallisiin pitoisuuksiin asti. Siitä syystä pöpötorjunnan kannalta on tärkeintä yrittää minimoida se aika, jona pöpöt ehtivät lisääntyä. Tämän vuoksi on tärkeää säilyttää pullot kuivina ja välttää valmiin maidon (tai seisovan veden) säilyttämistä pitkiä aikoja.

Eihän se keittäminen varmasti niitä haitallisimpia asioita ole, mitä ihminen voi tehdä, mutta kyllä siitä nyt vähintäänkin relatiivisia haittoja voi olla:

- menee aikaa

- kuluu energiaa

- kiirehtiessä ja hutiloidessa voi polttaa itsensä tai lapsensa

- jos muutenkin on liian hygieeninen, niin lapsen allergioiden todennäköisyys lisääntyy ja vastustuskyky kehittyy hitaammin

- joku voi kuvitella keittämisen vapauttavan hänet kunnollisesta tiskaamisesta (tällä palstalla luettua)

No joo, ei se minua sinänsä kauheasti liikuta mitä muut kotonaan keittelevät tai jättävät keittelemättä - lähinnä siinä vaiheessa ärsyttää jos sillä perustellaan jotain muuta asiaa, vaikkapa sitä ettei ehtinyt tehdä jotain... Lähinnä ehkä koen, että haluan säästää uusia vanhempia turhalta stressiltä ja ylimääräiseltä touhulta ja kertoa, ettei se keittely välttämätöntä ole.

Vierailija
22/23 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tullu vanhemmiten höpöks, tunnustan. Olin 23 kun esikoinen syntyi ja nyt oon jo kohta 35, ja oon höpö tän kuopuksen kanssa. Ei edellisten aikan tullu kytättyy vauvalehden palstoja =D.

No, taitaapi olla silleen et löyhennän tätä hygieniaa kun meillä liuta elukoita kuitenkin pesii ja serkkuja on tässä ympärillä 17 ja oikeestaan koko muukin suku eikä nekään EDES käsiään pese ennen kuin vauvaan koskevat ;o).

tää on tällanen kissanhännänvetokisa. Mutta on kai kuitenkin lapselle parhaaks et niitä kotipöpöjä saa ? Edellistekin typyt nuoli kengänpohjat, apuva! =).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuota kohtaa en ymmärrä et immeiset ei pese maitopulloja kunnolla. Ei se keittäminen tosiaan kumoa sitä kunnon harjapesua ja kiitos siulle että olet jaksanut vastata.