Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PIKA! Veroprosentin nousu, kun tulot laskevat?

14.03.2006 |

Tänään toimitettava töihin verokortti. Muutatin sen verotoimistossa, koska kortti oli laskettu palkkatulojeni mukaan ja nyt saan vain vanhempainrahaa ja hyvin pian hoitorahaa.

Prosentti nousi 2% verran. Onko se sitten noin, että kun tulot laskevat, niin prosentti nousee? Tuntuu nurinkuriselta, mutta ehkä siinä joku syy on. Miten muilla samassa tilanteessa olevilla?

Kiitos!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos saa äitiys- tai vanhempainrahaa, tai vaikka työttömyyskorvausta, siitä verotetaan 2% enemmän kuin palkasta. Muutosverokorttiin tämä huomioidaan jo verotoimistossa, eli silloin menee vain se muutosverokortin %.

Vierailija
2/4 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin minä en toimita verokorttia töihin, vaan verotoimistosta lähettävät sen kelaan hoitovapaanmaksujen ajalle. Minulla nousi myös prosentti, vaikka " tulot" siis laskeneet roimasti kelan rahojen myötä...SE antaa ja SE ottaa, valtio siis. Vaikka on pöhköä ensin maksaa ja sitten periä siitä yli viidesosa veroa vähintään kun se siis on min20 + 2 prosenttia veroa hoitovapaa rahoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainrahasta ja hoitorahasta menee siis veroa vähintään 20 % jos ei ole toimittanut erillistä verokorttia Kelaan. Jos palkkatyötulon prosentti on yli 20 niin sitten lisätään se + 2% automaattisesti. Itselleni oli yllätys, että vaikka palkkatyön veroprosenttini lisättynä sillä 2 %:lla olisi ollut alle 20 niin Kela automaattisesti ottaa veroa 20 %. Tämä siis jos ei ole erikseen hakenut uutta verokorttia sosiaalietuutta varten.

Sosiaalietuuksista ei siis mene aina 20% + 2% veroa jos on lasketuttanut itselleen uuden verokortin ( itselläni esim. menee vain 13 % kun hain uuden verokortin hoitovapaata varten tänä vuonna). Kannattaa siis hakea uusi verokortti jos veroprosentiksi tulisi alle 20 %. Jos on hakenut verokortin, veroa menee juuri siinä mainittu määrä eli siihen ei enää sitä + 2% lisätä.

Ja sitten tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Sosiaalietuuksista menee usein enemmän veroa kuin palkkatulosta vaikka tulot laskisivatkin, koska palkkatulosta saa kaikenlaisia vähennyksiä ( esim. tulonhankkimisvähennyksen) mitä ei sosiaalietuuksista puolestaan saa. Lisäksi palkkatyöstä joutuu maksamaan veroprosentin päälle kaikenlaisia lisämaksuja ( TEL, työttömyysvakuutusmaksu jne.) mitä sosiaalietuuksista taas ei joudu maksamaan.

hullultahan se kuullostaa mutta niin se vain valitettavasti on.

Vierailija
4/4 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime vuonna veroprosentti 13,5%, olin puolet vuodesta äitiyslomalla ja toisen puolen töissä. Vuoden alusta jäin uudelleen äitiyslomalle ja veroprosenttini on nyt 22%. Että ihan kiva nousu...

Mutta toisaalta ero ei oikeasti ole noin suuri koska palkasta menee sairausvakuutusmaksua ja eläkemaksuja melkein 6% veroprosentin päälle.

Mutta noin vertailun vuoksi, äitini veroprosentti on laskettu kaksi kertaa isompien palkkatulojen kuin mitä mulle on äitiyspäivärahan mukaan, ja äidillä veroprosentti on 23%...