Lapseni sanoi tänään, että hänen luokallaan suurimmalla osalla ei ole liikuntavälineitä.
Olivat luistelemassa ja vain osalla oli omat luistimet. Sama juttu suksien kanssa. Miksi ihmeessä vanhemmat eivät enää panosta lastensa liikkumiseen? Sitten ihmetellään kun lapset voi huonosti ja on lihavia. Minun lapsuudessani kaikki vapaa-aika vietettiin luistinkentällä tai hiihtoladulla, tai sitten peuhattiin muuten lumessa. Eikö nykylapset enää leiki ulkoleikkejä ja harrasta perinteisiä talvilajeja? Onko tosiaan tietokoneet vieneet lapset sisätiloihin istumaan raikkaasta ulkoilmasta? Olen pöyristynyt! Meillä lapset vietiin heti hiihtoladulle ja luistelemaan kun pystyivät jotenkin niillä välineillä pystyssä.
Kommentit (27)
Ja jos äiti ei esimerkiksi tykkää hiihtää, ei se lapsikaan saa missään tapauksessa siitä pitää.
Ei ennen ollut tenavajumppia yms. siksi ulkoliikunta oli yleisempää.
Tuntuu niin tuhlaukselta olla melkeen joka talvi ostaa uuden vermeet sen muutaman tunnin takia. Kun sille rahalle tuppaa olemaan niin paljon muutakin käyttöä.
ja ennen aikaan harrastettiin koko perhe! Eli koko perhe kävi luistelemassa/hiihtämässä/pyöräilemässä/laskettelemassa ja tottakai jokaisella oli sitä varten välineet.
Nykyään tuntuu, että perheet ei enää harrasta yhdessä, vaan jokaisella on vaan ne omat harrastuksensa.
Mä en todellakaan osta suksia siksi että koulussa on kaksi hiihtokertaa talvessa... en edes kirpparilta.
ja saahan lapsille aika edullisesti käytettynä suksia.
Täällä ainakin näkyy paljon lapsia koulupäivän jälkeenkin hiihtämässä ja kaupungissa lähellä keskustaa asutaan.
Ei ole kallista! Ja kyllä suomen talveen kuuluu hiihto, vaikka sitten väkipakolla! Ehkä lapsi siitä oppii tykkäämään, vaikkei isä ja äiti siitä perustakaan!
Kyllähän kouluissa yleensä on lainattavia välineitä, jos ei omia ole. Meillä ostettiin ensimmäiset sukset lapselle 3-vuotiaana. Ei siis oletetakaan, että koulun tehtävä olisi opettaa hiihtämistä ja siihen innostumista, vaan vanhempien tehtävähän se on. Hiihtäminen on terveellinen ja halpa harrastus moneen muuhun harrastukseen verrattuna. Tässä varmaan on paikkakuntakohtaisia eroa. Jos asuisimme pääkaupunkiseudulla, en ehkä ostaisi suksia yhtä innokkaasti. Meillä päin kun lunta riittää moneksi kuukaudeksi.
on itsestään selvää, että lapsilla on sukset ja luistimet. Koulut eivät välineitä lainaa, ei ole kouluissa olemassakaan välineitä.
Vierailija:
on itsestään selvää, että lapsilla on sukset ja luistimet. Koulut eivät välineitä lainaa, ei ole kouluissa olemassakaan välineitä.
Mikäli esim. mummo innostuisi lapsen kanssa hiihdosta, niin sitten ilman muuta hankin lapselle sukset.
Luistelu on eri asia. En pidä siitäkään (kiitos koulun), mutta jäälle on helpompi lähteä vaikka itse en luistelekaan. Lapsella (1v 9kk) ei ole vielä luistimia, mutta ehkä ensi talvena on jo :)
Vierailija:
Eikä lapsi tulevaisuudessa opeta omia lapsiaan kun ei itsekään koskaan oppinut.
Vierailija:
Minä en pidä hiihdosta (kiitos koulun), miksi siis ostaisin lapselle sukset? Kuka hänen kanssaan lähtee hiihtämään?
Mikäli esim. mummo innostuisi lapsen kanssa hiihdosta, niin sitten ilman muuta hankin lapselle sukset.
Luistelu on eri asia. En pidä siitäkään (kiitos koulun), mutta jäälle on helpompi lähteä vaikka itse en luistelekaan. Lapsella (1v 9kk) ei ole vielä luistimia, mutta ehkä ensi talvena on jo :)
Ja mikäli luit viestini tarkkaan, niin luistelemaan kyllä lähdetään. Eri asia onkin opitaanko mitään :D
16
Ei se nyt niin hirveä menetys ole ;-))
Mutta tarkoitin tätä periytyvyyttä, koska on myös hyvin todennäköistä että tulevat lapsenlapsesikaan eivät opi hiihtämään.
Sama asia toimii myös uimisessa jos vanhemmat eivät ole yhtään kiinnostuneet uimisesta tai pelkäävät vettä. On hyvin todennäköistä että lapsenkin uimataito jää vajaaksi.
Eikä se hiihto todellakaan ole se pahin menetys, mutta kaikissa perheissä on joitakin ennakkoluuloja ja tapoja jotka periytyvät sukupolvelta toiselle. Sitä voi jokainen tykönään miettiä että onko tämä sukuperinne katkaisemisen arvoinen.
Isäni oli (ja on yhä) innokas hiihtäjä. Vissiin kilpailikin nuoruudessaan ;) Mutta minun " intoni" tappoi osittain koulu ja osittain vain se, etten satu ko. lajista pitämään. Ei isä (tai vanhemmat ylipäätään).
En vain näe mitään ideaa mennä ladulle kiroilemaan. En osaa, enkä pidä hiihdosta. En tykkää munuaispiirakastakaan. Sama asia, maku asia.
Uimataito on huono vertaus. Se taito voi pelastaa hengen. Hiihto tuskin.
sukset saimme sentään käytettynä, ja sauvoja löytyy omasta lapsuudesta asti mummolasta.... Ehkä juuri tuo mitä itsekin mietin, sukset ja monot maksavat nykyisin aivan tuhottomasti...lapsillakin...ja monojen ja siteiden sopivuus keskenään vaihtelee kohtuuttoman paljon.
Luistimet nyt eivät ole hinnalla pilattuja, joten sen ei luulisi olevan kuin vanhempien asenteesta kiinni...Lisäää liikuntaa kouluihin kyllä tarvitaan kipeästi, lapset alkavat olla aivan onnettomia liikumaan ja harva edes itsekseen harrastelee kuntoilumielessä. Ne jotka sitten innostuvat liikunnasta, liikkuvat itsekseenkin.
No omien muksujen kohdalla aion pitää ainakin välineistöstä huolen, ja kyllä aika ahkeraan käydään luistelemassa, ja nyt varmaan hiihtämistäkin kokeillaan enempi kun on innokas 6 vee
luistimia (jotka meillä on joka talvi jokaisella lapsella) ja hän mainitsi, ettei ole KOSKAAN hiihtänyt! Tottahan se on, mutta en pidä minään menetyksenä. Kouluissa on hiihtoa 1 liikuntatuntina vuodessa ja sekin vain sään salliessa, ja ne jotka eivät halua tuolloin hiihtää (koulusta saa lainaan) saavat kävellä. Enää siihen ei siis kouluissakaan pakoteta, mistä olen ihan tyytyväinen, itse muistan kun pelkäsin lapsena hiihtoa järjettömästi, mutta oli pakko huhkia ladulla ja tulla karmeat mäet alas, vaikka kuinka pelotti....Ei hiihto ole mikään perustarve tai kyky ihmisellä, eikä sillä taidolla tee mitään. Sitäpaitsi täällä Etelässä ei ole lunta, ja vaikka olisi, niin laittaisinko lapset yksin pimeään Keskuspuistoon hiihtämään kaikkien perverssien keskelle, jotta niillä olisi HIIHTOHARRASTUS???
Luistimet meillä on, ja sitä on kouluissakin joka viikko, JOS säät sallivat. Hiihto ja luistelua ei voi musta verrata, hiihtolatuja vain on jossain maalla, luistelukenttiä kaupungissa lähes joka kaupunginosassa. Melko suuri ero...
Ja joo, meillä kyllä liikutaan, lapset harrastavat nyrkkeilyä ja karatea, ja rakastavat mm. koulun urheilukilpailuja ja uintia.
Juntit hiihtää, eikä sillä taidolla tee nykyaikana mitään...;), paitsi jossakin maaseudulla on vissiin normaalia.
Pääkaupunkiseudulla suksiin investoiminen on turhaa,joutuu ostamaan joka talvi uudet vaikka pääsisi hiihtämään vain muutaman kerran.
Luistelemaan sentään voi mennä vaikka halleihin.
ja mun lapsen koulusta saa kyllä välineet lainaan jollei ole omia. Munkaan lapsilla ei ole kuin luistimet, suksia mä en todellakaan osta siksi että koulun kanssa käydään hiihtämässä kolme kertaa talven aikana