Kuinka usein peset lapsesi? Ihotautilaakarit suosittelevat lapsen (alle murkkuikaisen) pesemista 1 - 2 viikossa. Kadet, kasvot, jalat ja alapaan saa pesta paivittain.
Kommentit (53)
Kun minun lapseni leikkivät ulkona ovat he ihan hikisiä - varsinkin tarhassa, jossa tupataan päälle kaiken maailman villapuvutkin :( Puuhakkaat ja liikkuvaiset lapset hikoilevat aivan takuuvarmasti - tai ovat sairaita.
Kyllä juttu on niin, että jos on paha atooppinen iho, se on hyvä pestä pikapesulla päivittäin. Iho tulehtuu hyvin helposti, jos se on rikki ja likainen.
Ja ne edelliset rasvausjämät on hyvä pestä uuden rasvan tieltä pois. Joku perusvoide kerää taatusti likaakin. Puhtaus ja rasvaus kuivalla ja rikkinäisellä iholla on kaikista tärkeintä.
Pahinta on rasvata likainen iho. Jättää kaikki paska rasvan alle muhimaan ja kuvitella tehneensä hyvänkin työn..
Mitä huonompi iho, sen tärkeämpää on huolehtia sen puhtaudesta. Hyvä iho ei kaipaa päivittäisiä pesuja. Ihohan huolehtii yleensä itse itsestään. Sairaalassakinhan hoidetaan haavoja suihkuttelemalla. Joskus atoopikon iho on kuin yhtä haavaa, se tarvii hoitoa.
Vierailija:
iholle. Tätä ennen ollaan käyty joka toinen päivä mutta tästä lähtien käydään joka päivä.
Meidän neuvolassa kun nykyään merkitään atopiaksi jo kylmän talvi-ilman hiukan kuivattamaa ihoa. Meillä tytön selässä muutama kuiva kohta ja iho vain kärsisi jos alkaisin joka päivä pesemään ja rasvaamaan.
... kehotetaan atooppinen iho suihkuttelemaan/pesemään nopeasti päivittäin, ja siihen rasvaus päälle. Ja nämä neuvot olivat allergia- ja astmaliitosta, YTHS:ltä ja muilta ns. asiantuntijatahoilta.
tavoin. Uskokaa vain erikoislääkäreitä. Tavalliset terkkarikaan ei muuten tiedä kaikkea, että kannattaa suodattaa niitä neuvolan ohjeita. Tää on tosi hankala ongelma, ettei edes neuvolasta aina saa oikeata tietoa.
sairaus jne. niin ei millään voida noudattaa noita tavallisia ohjeita.
Voi hyvä tavaton. Ettekö te ongelma/poikkeustapaukset todellakaan ymmärrä että todellakin olette poikkeustapauksia ja että teille on ihan sitä varten olemassa omat/poikkeusohjeet joita noudatetaan.
Joka linkissä menee tappeluksi tavallisten ja ongelmatapausten kesken.
Vähentääkö toi sairastaminen älykkyyttä vai missä on vika?
Maalaisjärkeä. Ainakaan meidän 1-vuotiaan kainalot ei tosiaan haise, punoita tai ole muutenkaan likaiset, vaikka pesen lapsen vain kerran viikossa kokonaan. Joskus tarvittaessa useammin, jos on sotkenut itsensä, oksentanut yms.
Useammin ei tulisi mieleenkään pestä, alapää-, naama- ja käsipesu riittää hyvin. Kamalaa katsoa miten joissakin perheissä puhtausneurootikkovanhemmat siirtää neuroosinsa lapsiin: kun lapsi vähänkin juoksee ja riehuu ja hikoaa niin ollaan heti laskemassa kylpyvettä. Ja jotakin kainaloita hinkataan saippualla pikkulapselta, ei järjen hiventä. En ole koskaan tavannut pikkulasta, joka haisisi pahalta jos alapää, kädet ja naama pestään päivittäin tai vaikka kahdesti päivässä. Miksi lapsen pitäisi tuoksua saippualta ja nitistä aina vastapestyä puhtautta?
Poikkeuksellisen terveitä on oltu ja iho on hyvässä kunnossa, joten ei se ainakaan liian vähän ole.
eiköhän oo ennemmin haittaa jos lapsi hikoilee ja ei pestä. meillä atooppinen lapsi käy kylvyssä 2 kertaa viikossa ja suihkussa sitten tilanteen mukaan. rasva on keksitty.
lapset, eli noin joka toinen päivä pestään koko iho, samalla tukat (rasvoittuvat aika herkästi) Joka päivä " strategiset" paikat.
Hyvänä on pysynyt iho... 6- ja 8-vuotiaat kyseessä.
En nähnyt järkeä alkaa läträtä perusvoiteen kanssa, kun lapsi niin harvoin todella likaantui ja harvemmat pesukerrat riittivät sekä pitämään lapsen puhtaana että pitämään ihon kunnossa.
Muiden lasten kanssa olen pitänyt saman tavan.
Kahden vanhimmat ollessa nyt murrkuikäisiä, ovat he alkaneet käydä pesulla päivittäin.