Kuinka usein peset lapsesi? Ihotautilaakarit suosittelevat lapsen (alle murkkuikaisen) pesemista 1 - 2 viikossa. Kadet, kasvot, jalat ja alapaan saa pesta paivittain.
Kommentit (53)
niin käydään kylvyssä vain 2 kertaa viikossa, joskus vain kerrankin. Kädet, kasvot, alapää tietysti pestään joka päivä ja jalat siinä samalla.
Eskarilainen ja kolmasluokkalainen käyvät suihkussa joka toinen tai kolmas päivä, erityisen hikisen päivän jälkeen aina. Aamu- ja iltapesut tietenkin päälle.
Maalaisjärjen käyttö lienee sallittua tässäkin asiassa? Äiti/isä osannee seurata, kuinka lapsen iho reagoi jos kylvetään usein. Ihorasvojakin löytyy joka lähtöön.
En minäkään haluaisi olla hikisenä päivätolkulla -ei se luultavasti lapsestakaan tunnu yhtään sen miellyttävämmältä.
Tämä koskee talvea. Kesällä ei ole väliä, koska silloin lapseni iho ei kuivu samalla tavalla. Välillä intouduttiin kylpemään kolmisen kertaa viikossa joulun alla ja tulokset näkyivät välittömästi. Vasta parin viikon päivittäisellä kortisonirasvavoitelulla iho saatiin taas kuntoon. Uskon, ettei ole hyväksi totuttaa pienen lapsen ihoa rasvaamiseen, jos se on kylpemisen harventamisella vältettävissä. Ainakaan oma lapseni ei vielä hikoile niin, että tarvitsisi kokovartalopesua tuon useammin. Alapesut ja muut voi hoitaa ilman kylpyäkin.
Olen hieman yllättynyt tuosta atooppikkojen hoito-ohjeesta ellei se ole todella pahaan atopiaan tarkoitettu. Lievän atopian kohdalla luulisi pikemminkin olevan parempi ettei pese liian usein niin ei täydy koko ajan rasvatakaan.
tärkeimmät eli alapää, kainalot ja varpaat. Suihkussa n. 4 x vko. Hiukset 2-3 x vko. Kesällä pestään enemmän, kun ovat rapaisia pihalla pyörimisestä eikä ihokaan kuivu niin paljon kuin talvella. Eikä se talvellakaan kovin hirveästi kuivu, rasvausta tarvitaan kerran viikossa tai kahdessa.
eskarilaisen tukka pestään kerran viikossa shampoolla.
kyllä meillä ainakin käydään suihkussa ihan joka päivä; ei tarkoita vedellä lutraamista vaan ihan normaalia suihkuttelua. Eikä aina edes saippuaa käytetä, toisinaan vaan vesipesu. Mukavampi se on nukkumaankin mennä, kun iho on raikas! Meillä ei edes kylpyammetta ole, eikä lapset enää semmoiseen vauva-ammeeseen mahtuisikaan. Saunassa käymme kerran-pari viikossa.
Vierailija:
kyllä meillä ainakin käydään suihkussa ihan joka päivä; ei tarkoita vedellä lutraamista vaan ihan normaalia suihkuttelua. Eikä aina edes saippuaa käytetä, toisinaan vaan vesipesu. Mukavampi se on nukkumaankin mennä, kun iho on raikas! Meillä ei edes kylpyammetta ole, eikä lapset enää semmoiseen vauva-ammeeseen mahtuisikaan. Saunassa käymme kerran-pari viikossa.
Meillä lapset käyvät päivittäin pikasuihkussa, ovat kyllä atoopikkojakin eli rasvaus perään. Tuntuu vain helpoimmalta ja nopeimmalta suihkuttaa koko lapsi kuin läträtä lavuaarin ääressä.
Naama ja alapesu päivittäin. Käsiä pestään vähän väliä. Hieman atooppinen iho mutta tuolla pesumäärällä iho pysyy hyvässä kunnossa.
Joka toinen tai kolmas päivä pestään Sebamedin pesubalsamilla, hiukset 1-2 krt viikossa, tai tarvittaessa. Minustakin on mukavampi mennä nukkumaan raikkaana, miksei sitten lapsista. Mitään iho-ongelmia heillä ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Eiköhän tätä suositusta voi tulkita sen mukaan, millainen iho lapsella on.
Ei ihmisen ihoa ole suunniteltu joka päivä suihkutettavaksi. Lapselle riittää kylpy kerran viikossa, ja peppua ja käsiä ja varpaita voi pestä sitten useammin. Eikä lapsen kainalot kyllä hikoa...
Olen lääkäreiden kuullut sanovan, että iha ei saisi totuttaa jatkuvaan rasvaamiseen, muuten ihon oma kosteustasapaino häviää. Siksi en ainakaan omia lapsiani rasvaa juuri koskaan, ei ole tarvekaan koska emme suihkuttele päivittäin.
Sama muuten itsenikin kohdalla. En käy suhkussa kuin pari kertaa viikossa, mutta pesen kyllä hikoavat paikkani ja hiukseni joka päivä. Iho ei kutise eikä sitä tarvitse rasvata...
Tarvitseeko hiukset pestä niin usein? Meillä pestään kerran viikossa.
Muuten olen sitä mieltä, että on hyvä totuttaa lapsi pienestä asti hygienian hoitoon. Siksimeillä käydään suihkussa joka päivä pikaisesti ja kerran viikossa perusteellisemmin.
Lapsi on 1v. 6kk ja hyvä iho on ollut aina.
kun kerran ihon kestää en raaski estää kun lapset huutaa muuten oven takana jos joku on suihkussa. Mies ja itsekin käyn päivittäin.
2 x vko kylvyssä, 2 x pvä pestään hampaat, naama, kädet ja pylly.
tapana käydä joka toinen lauantai suihkussa...
mut kyllä joka viikko silti pestään lapset.. tottakai..
joskus 2sikin kertaa viikossa..
jossain pienessä lavuaarissa ja pestä peppu kädet ja naama, paaaljon
helpompi on pistää lapsi seisomaan suihkun alle ja suihkuttaa koko penska, hiuksia siinä ei tartte tietysti kastella, mut muuten on kyllä paljon helpompi homma. Oman viittä vaille kolmevuotiaan hiukset pesen shampoolla kerran viikossa ja muuten käytän saippuaa vain alapesussa, iho on pysynyt hyvänä.
onko se liian usein??