Kuinka usein peset lapsesi? Ihotautilaakarit suosittelevat lapsen (alle murkkuikaisen) pesemista 1 - 2 viikossa. Kadet, kasvot, jalat ja alapaan saa pesta paivittain.
Kommentit (53)
eikä kenenkään hiukset ole rasvaiset. Sitä useammin se tukka rupeaa rasvoittumaan jos sitä jatkuvasti on pesemässä.
Meidän kuivaihoista esikoista lääkäri kehotti aikanaan pesemään vain joka 10:s päivä. Mutta tosiaan nyt koululaisina kaikki peseytyvät kerran viikossa, ja ihot pysyvät hyvinä, ei tarvita mitään rasvauksia.
t.kolmen koululaisen äiti
vaikka se nyt suihkussa onkin helpompaa kuin lavuaarissa. Haluan antaa lapsen ihon olla rauhassa välillä.
Ja hiukset meillä pestään 2-3 x vko, koska karstaa muodostuu hirveän paljon jos pesee harvemmin. Varsinkin toinen lapsista repii karstaa ja päänahan verille jos sitä muodostuu paljon. Ilmeisesti ovat tavallista runsaammin kartoittuvia päitä =)
Rutiinithan ovat lapselle hieno asia, joten meillä ainakin käydään kylvyssä joka ilta (poika 3v), eikä mitään iho-ongelmia ole ikinä ollut. Käyhän aikuisetkin joka päivä suihkussa, joten miksi lasten iho päivittäisestä pesemisestä sen kummemmin kuivuisi? Jos joku oikeasti pesee lapsensa vain kerran viikossa, kysymyksessä taitaa olla laiskuus mieluummin kuin mikään iho-ongelma.
Meillä kylvetän noin korran viikossa tai joka toinen viikko. Alapesu tehdään joka viides päivä. (on liian harvoin. taidan olla liian laiska.) Hiukset pestään shampoolla joka toinen kuukausi. Saippuaa ei ole koskaan käytetty kuin käsiin, joita pestään monta kertaa päivässä. Silloin kun vielä kakkasi vaippaan, kylvetettiin päivittäin aina kakan jälkeen. Sen jälkeen näköjään laiskistuin.
meillä sais väliin istua kylvyssä viisikin kertaa päivässä?
pelkällä vedellä+sauna kerran viikossa ja hiusten pesu shampoolla 2 kertaa viikossa.
iholle. Tätä ennen ollaan käyty joka toinen päivä mutta tästä lähtien käydään joka päivä.
Uimassa käydään myös 1-2 krt/viikossa. Eikä ole tarvinnut ravailla. Ei ole ikinä tarvinnut. Erittäin siisiti ja hyvä iho!
Vierailija:
jossain pienessä lavuaarissa ja pestä peppu kädet ja naama, paaaljon
helpompi on pistää lapsi seisomaan suihkun alle ja suihkuttaa koko penska, hiuksia siinä ei tartte tietysti kastella, mut muuten on kyllä paljon helpompi homma. Oman viittä vaille kolmevuotiaan hiukset pesen shampoolla kerran viikossa ja muuten käytän saippuaa vain alapesussa, iho on pysynyt hyvänä.
Kyllä pesulapulla lavuaarin äärellä saa ihon paremmin puhtaaksi kuin vain suihkulla hulauttamalla. Ja yleensä säästyy siinä vettäkin.
pestään kerran viikossa shampoolla.
Tosin meidän tenava on aivan mieletön menemään ja hikoilee kovasti...
Joka ilta pää märkänä hiestä vaikka remuais pelkillä boksereilla ;)
2,5 vuotias kylpee noin kerran viikossa
s.5
" Koska atoppinen iho on luonnostaan kuiva, on aiemmin tiukasti pyritty vähentämään pesukertoja...pestessä käytättää pesuaineena perusvoidetta. MITÄ ENEMMÄN IHOTTUMAA ON SITÄ TÄRKEÄMPÄÄ PESU ON. PESULLA IHO SAADAAN PUHTAAKSI LIASTA, HIESTÄ JA PÖLYSTÄ."
Lisäksi oppaassa suositellaan lyhyitä kylpyjä ja niitäkin mieluummin nopeita suihkuja. Pesua siis suositellaan juuri lian ym. pesemiseksi, ei rasvajäämien poistamiseksi.
Varsinkin pitkiin kylpyihin suositellaan öljyä tai perusvoidetta, ei kuivata läheskään niin paljoa!
Vierailija:
Rutiinithan ovat lapselle hieno asia, joten meillä ainakin käydään kylvyssä joka ilta (poika 3v), eikä mitään iho-ongelmia ole ikinä ollut. Käyhän aikuisetkin joka päivä suihkussa, joten miksi lasten iho päivittäisestä pesemisestä sen kummemmin kuivuisi? Jos joku oikeasti pesee lapsensa vain kerran viikossa, kysymyksessä taitaa olla laiskuus mieluummin kuin mikään iho-ongelma.
Ihotautilääkärit kylläkin suosittelevat tätä 1 - 2 kertaa viikossa pesua. Ei ole mitään laiskuutta. Mutta aikuisten pitäisi käydä joka päivä pesulla ihotautilääkäreidenkin mukaan.
Sää oot säälittävän tyhmä 35.
No ootko testannut onko tosiaan toiminut? Epäilen suuresti.
Vierailija:
s.5" Koska atoppinen iho on luonnostaan kuiva, on aiemmin tiukasti pyritty vähentämään pesukertoja...pestessä käytättää pesuaineena perusvoidetta. MITÄ ENEMMÄN IHOTTUMAA ON SITÄ TÄRKEÄMPÄÄ PESU ON. PESULLA IHO SAADAAN PUHTAAKSI LIASTA, HIESTÄ JA PÖLYSTÄ."
Lisäksi oppaassa suositellaan lyhyitä kylpyjä ja niitäkin mieluummin nopeita suihkuja. Pesua siis suositellaan juuri lian ym. pesemiseksi, ei rasvajäämien poistamiseksi.
Varsinkin pitkiin kylpyihin suositellaan öljyä tai perusvoidetta, ei kuivata läheskään niin paljoa!
Mutta munkin lukeman mukaan nykyään esim. atoopikoille suositellaan pesua päivittäin.
Muuten eli terveihoisilla lapsilla olen sitä mieltä, että turhat pesut vain kuivattavat ihoa. Lisäksi esim. shampoot ja saippuat ovat vain ylimääräistä kemikaalikuormaa. Mä muuten käytän tästä syystä lapsilla allergisille tarkoitettuja tuotteita kuten LV:n tuoksutonta shampoota ja hoitoainetta ja hajusteettomia pesunesteitä myös.
joten se haju on muuten aivan järkyttävä. Ja ihokin ärtyy jos sitä yrjöä ei illalla viimeistään pese pois. Mitään iho-ongelmia lapsella ei ole ollut kuitenkaan vaikka pestäänkin joka päivä
mutta eihän nämä kerran viikossa saunapäivänä peseytyvät ole niitä, joiden lapset sitten jo keskiviikkona haisevat?
Varsinkin nykyään näkee isompia, teini-ikää lähestyviä, joiden hiukset roikkuvat rasvaisina, yöks! Puhumattakaan siitä hien hajusta! Yritän mielummin opettaa puhtauteen jo pienestä, ettei meillä noin kävisi?