Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SEKTIO rv24?????

Vierailija
10.01.2006 |

mikä ihme voi olla syynä sektiolle noin aikaisin?

mummoni siis soitti, että pikkuserkkuni on saanut keskostytön, ja että oli sektioitu ulos. ei kertonut yksityiskohtia, kertoo sitten varmaan kun itse tietää.

niin siis ihan tyhmänä täällä ihmettelen miksi ihmeessä sektio tehtäisi noin aikaisin? ja miksi ylipäätään sektio, eikö alatiesynnytys ole suositeltavaa keskosille?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pieni vauva on tyttö. :)

ap

Vierailija
2/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ätä,silloin sectio. Tavallisimmin syynä aikaisin alkanut,paha raskausmyrkytys.

klö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ainakin kaikki alle 32-viikkoiset syntyvät sektiolla.

Vierailija
4/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieniviikkoinen on lähtenyt syntymään ja silti on tehty sektio. Näin ainakin meidän sairaalassa. Helpompi hallita tilannetta.

T. sairaalalääkäri

Vierailija
5/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 32 viikkoisia. Mun poika syntyi rviikolla 30, ja alateitse. Yleensä pieniviikkoisilla voi olla joku vyy, miksi nopea synnytys on tarpeen--sektio. Eli varmaankin alle 28 viikkoisia synnytetään sektiolla.

Vierailija
6/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taida sairaalalääkäri olla sairaalalääkäri...

Vierailija
7/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä sektiota aina tehdä. Tod. näk vauvalla ollut hätä ja pitänyt leikata saman tien.

Vierailija
8/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksoset syntyi rv. 25 ja olivat perätilassa, joten se oli syynä sektioon!

Vierailija
9/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys käynnistyi rv 26 streptokokkibakteeritulehduksen takia. Lääkkeillä synnytys saatiin pysäytettyä ja tehtiin sektio. Syynä sektioon oli, että ehkä vauva olisi saanut synnytyksessä vaurioita pienen kokonsa takia.

Vierailija
10/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään perätilakeskosta,mutta normaalitarjonnasta oli kysymys.

klö

Vierailija
11/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentissani 10 tarkoitin normaalitarjonnassa olevia,ennenaikaisesti käynnistyneen synnytyksen vauvoja,silloin alatiesynnytys,ellei muuta häikkää esim. sydänäänissä.

klö

Vierailija
12/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsistani syntyi rv 24+1. Synnytys käynnistettiin monenlaisten ongelmien vuoksi näin aikaisin, ja lapsemme syntyi alakautta. Vasta jälkikäteen minulle kerrottiin, että normaalisti näin pienet syntyvät sektiolla, koska alatiesynnytyksessä näin pienen keskosen pää joutuu pahasti puristukseen, jolloin voi tulla vakavia aivoverenvuotoja. Meidän lapsemme laitettiin syntymään alakautta, koska hänen ei uskottu selviävän ja minut haluttiin säästää leikkaukselta. Silloin ei tulisi ongelmia tulevissa raskauksissa. Tuntui kyllä todella epäreilulta, että tästä kaikesta kerrottiin vasta jälkikäteen. Lapsellamme oli kuitenkin onnea matkassa: hän selvisi alatiesynnytyksestä vaurioitta ja loppujen lopuksi neonatologi arvioi, että hänelle oli jopa hyötyä alatiesynnytyksestä. Moni lääkäri ja sairaanhoitaja tosin ihmetteli sitä, että minulle ei tehty sektiota. Sikäli kaikki meni hyvin, että meillä on nykyään ihana ja normaalisti kehittynyt 2-vuotias tytär.

Vierailija
13/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta anturit oli koko synnytyksen ajan mahalla, josta seurattiin vauvan vointia. kyllä pienet keskoset yleensä leikataan,koska alatiesynnytys voi olla liian raskas niin pienelle, mutta poikkeuksia voi tietenkin olla jos vauva on sen verran hyvässä kunnossa että kestää alatiesynnytyksen.

Voihan olla että istukka on revenny ja silloinhan vauva on saatava äkkiä ulos, koska silloin molemmat ovat vaarassa.

Se tehdäänkö sektio tai synnytetäänkö riippuu siis vauvan kunnosta ja äidin myös, jaksaako äiti synnyttää.

Vierailija
14/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. lapsen keuhkojen kannalta on alatiesynnytys. Siis jos ei mitään hätää ole äidillä eikä lapsella. Yleensä vaan tuppaa olemaan raskausmyrkytyksestä tai muusta hätätilanteesta kysymys noilla viikoilla.

Mulla synnytys vaan käynnistyi, eikä ollut syytä sektioon.

Vierailija
15/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen kannalta se voi kuitenkin olla hyvin kohtalokasta. On käynyt niinkin, että alakautta syntynyt pikkukeskonen on saanut aivoihinsa niin pahoja aivoverenvuotoja, että hänen hoitonsa on lopetettu. Tällaisissa tapauksissa lapsi olisi vammautunut niin vakavasti, että hänen oli ollut parempi antaa kuolla.

Vierailija
16/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattiin pystyyn että vauva saadaan mahdollisimman isosta haavasta ulos, ettei vaurioidu ja saatiin nopeasti hengitys apuun, niin pienenä ei jaksa itse hengittää.

Vierailija
17/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että se " pehmensi" syntymää osin???

Se 25+1 äiti.

Vierailija
18/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin ei oltaisi toimittu niin sekä minä että vauva oltaisiin voitu menehtyä.

Vierailija
19/26 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivot eivät kestä sitä painetta, joka alatiesynnytyksessä tulee. Ei kuitenkaan estellä, jos spontaanisti saa alkunsa. Itselläni olisi sektioitu vkolla 28 kaksoset, suunniteltiin jo mutta sitten päätettiin pitää vielä mahassa. Joskus synnytetään mutta silloin vähän sillä mentaliteetillä, että lapsi ei välttämättä jää eloon.

Vierailija
20/26 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan aina syntyä alakautta, jotta seuraavalla lapsella olisi mahdollisimman hyväkuntoinen kohtu. Varhaisilla viikoilla tehty viilto aiheuttaa usein kiristävän kohtuhaavan, eli seuraavassa on kohdun repeämisen vaara.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi