Naimisiin kun elämää ja omaisuutta jo on?
Miten olette toimineet kun teillä on ollut tämmöinen tilanne? Oletteko tehneet avioehdon? Onko kuitenkin muuten rahat olleet avioliitossa sitten yhteisiä ja hankinnat yhteisiä?
Kommentit (20)
Se ukko käy kuitenkin vieraissa ja jos ei käy, se on niin tylsä että sun pitää käydä vieraissa....
Että avioehdon tekee ne parit joiden suhde ei alunperinkään ole tukevalla pohjalla..
Älytöntä tehdä avioehto sen varalta jos ja kun erotaan, kun naimisiinmeno tarkoittaa kuitenkin sitoutumista elämän ajaksi EI siis vain siihen asti kunnes päätetään erota.
Miettiköön siis kukin millä perusteilla naimisiin menee.
Vain avioliiton aikana ostettu omaisuus menee jakoon.
Lesken tasinko-oikeus taitaa olla kuoleman jälkeen, mutta eron sattuessa enne liittoa ollut omaisuus pysyy sillä kenen nimissä se on.
Teidän oma asia on, teettekö avioehtoa. Ei avioehto epäluottamuslause ole, se on hyvä keino, esimerkiksi sulkea puolisot pois perinnöistä (jos on vaikka maatila yms.).
Tuskin kukaan menee naimisiin ajatuksella, että jossain kohtaa erotaan. ja kuinkas paljon Suomessa onkaan avioeroja??
Kyllä myös ENNEN avioliittoa hankittu omaisuus menee erotilanteessa jakoon JOS ei ole avioehtoa. Ei pelkästään avioliiton aikana tullut omaisuus. Mistä ihmeestä sulla tollainen käsitys oikein on?
varsinkin jos toisella on lapsia edellisistä suhteista, kannattaa avioehtoa miettiä. Lasten tulevaisuus on turvattava kaikissa olosuhteissa.
Me tehtiin avioehto, vaikka solmimmekin liittomme muutaman vuoden avoliiton jälkeen loppuelämäksemme. Avioehto on edelleen voimassa vuosien liiton jälkeen. Avioehto tehtiin vain erotilanteessa omaisuudenjakoa varten.
testamentit ovat sitten asia erikseen, joita luetaan, kun toinen kuolee.
Tietoni on peräisin vanhempieni avioerosta (heillä ei ollut avioehtoa). Heidän eronsa hoiti käräjäoikeuden tuomari.
t. 6
Olisiko kyseessä ollut vaikkapa maatila tms. omaisuus.
Ilmeisesti kaikki teistä olettaa, että olen menossa rikkaan miehen kanssa naimisiin ja mies vaatii avioehtoa ja olette kivasti " puolellani" eli että ei kannata tehdä avioehtoa.
Mutta kerrotaanpa taustaa eli minulla on itselläni lapsi edellisestä suhteesta ja minulla on 10 kertaa enemmän omaisuutta kuin miehellä. Vaikuttaako tämä suhtautumiseenne?
Kyllä se on ihan järkevää silloin kun on oikeasti omaisuutta. Mutta jos omaisuus on se asunto missä yhdessä asutaan niin silloin kai sillä ei ole niin väliä.
pohjalla kuin muillakaan. He saattavat vain olla hieman fiksumpia ja ymmärtää, ettei elämää voi nähdä eteenpäin. On naiivia ajatella että minun suhteeni on juuri se for life. Niin ne kaikki 50% eronneistakin ajatteli. Ja mikä tekee juuri noista erilaisia? Itse kyllä emme tehneet avioehtoa. Ei kyllä ollut omaisuuttakaan.
niin avioehtoahan ei tarvita. Musta on järkevää tehdä jonkinlainen avioehto jos varallisuus ihan erilainen. Näitä voi muokkailla mieleisekseen esim. toisella ei ole erotilanteessa osuutta toisen perintöihin. Musta tuo on järkevää ja realistista.
esim. äitini perintöä sille hampuusille.
Mutta saamaton kuin olen, niin ei olla tehty.
vanhaa ukkoaan suvun kesämökin terassilla;-) Tai jakaa äitivainaan perintö hänen kanssaan. Kannattaa miettiä loppuun asti.
Avioehto oli mulle itsestäänselvyys. En halua mitään osuutta mieheni omaisuudesta jos ero tulisi -kuten hänkään ei minun. Raha ei siis toiminut minkänlaisena vaikuttimena liittoa solmiessamme, ei ole tarvetta varmistaa selustaa toisen omaisuudella.
Ja vaikka omaisuutta ei nyt olisikaan, niin voithan periä jotain tms. Eikä siitä avioehdosta ainakaan mitään haittaa ole, vaikka eroa ei tulisikaan. Ajattele sitä vähän niin kuin vakuutuksena. Onhan esim. monen koti vakuutettu tulipalon varalta, vaikka onneksi aika harvan talo oikeasti koskaan palaa. Avioeron riski onkin sitten jo paljon suurempi...
Avioliiton aikana juridisesti kumpikin pitää oman omaisuutensa. Avioikeus on uninuva oikeus, joka laukeaa vasta, kun avioliitto päättyy, joko eroon tai puolison kuolemaan. Se kuolemantapaus kannattaa muuten miettiä erikseen, onko järkevää, että avioehto pätee silloinkin. Avioehto voidaan nykyisin laatia siten, ettei se päde avioliiton päättyessä puolison kuolemaan.
Olen menossa nyt keväällä naimisiin. Aiomme tehdä avioehdon siksi, että toisella meistä on reilummin omaisuutta ja toisella ei oikeastaan lainkaan. Molemmat haluamme avioehdon, elämästä kun ei koskaan tiedä mitä se tuo tullessaan.
Avioehdonhan voi sopia koskemaan joko vain avioeroa tai kuolemantapausta, tai sitten molempia. Juristi osaa auttaa teknisissä yksityiskohdissa.
Vierailija:
Jos omaisuutta on jo valmiiksi, sehän eron/kuoleman sattuessa jää sille, kenen nimissä se on.Vain avioliiton aikana ostettu omaisuus menee jakoon.
Kyse on varmaan ollut tapauksesta, jossa kummallakin on ollut suunnilleen sama määrä omaisuutta, jolloin kumpikin on voinut pitää oman omaisuutensa, kun osuudet ovat menneet siten tasan. Avio-oikeus kyllä koskee myös ennen avioliittoa hankittua omaisuutta.
Ja naimisiinmeno vain vahvisti tunnetta että tämä juttu olisi " for life" ..