1-vuotias ei sano sanaakaan,ölisee vaan.
Kolmilapsinen ystäväni ihmetteli, kun esikoistyttöni ei sano vielä mitään, eikä matki mitään mitä hänelle sanoo. Itse en ole osannut edes ihmetellä asiaa, mutta nyt alkoi mietityttää...
Nyt olen sitten kiinnittänyt asiaan oikein todenteolla huomiota ja hänen aiemmin toistelemat tavusarjat (mam-mam-maa ym.) ovat jääneet pois. Ymmärtää hyvin, kun esim. pyytää tuomaan jonkin esineen, niin tuo, mutta ei sano mitään. Kulkee ympäriinsä sormi pystyssä ja sanoo kaikesta vaan öh-öh tai örisee, kiljuu tai hihkuu.
Olenko nyt vaan loukkaantunut esikoisen äiti vai onko asia syytä ottaa neuvolassa puheeksi?
Kommentit (5)
Mutta ymmärtää vaikka mitä. Laittaa oven kiinni ja ottaa lusikan yms. kun pyydetään (jos ei satu ottamaan päähän).
Ota neuvolassa puheeksi, itsesi takia. Mutta luulen, ettei ole mitään hätää.
joiden lapset sanovat ensimmäiset sanansa 2kuisina ;). Ole ihan huoletta , kyllä lapsesi lakaa aikanaan puhumaan ja silloin toivot, että olisi edes joskus hiljaa :)
ja silloin neuvolasta vaahdottiin vakavasta puheen viivästymisestä.
Se loppui vasta,kun karjasin neuvolan tädille,että anteeksi nyt perkele,kun ei tullut lapsen ylioppilastodistus mukaan.
Nyt muksu puhuu niin mahdottomasti ja pärjää eskarissa todella hyvin,ei mitään häikkää=)
Poistun takavasemmalle harjoittelemaan maalaisjärjen käyttöä ja yritän olla ottamatta ihan kaikkea itseeni :).
Ystävälläni lapsi ei oppinut puhumaan koska olikin hieman kuuro. Tämä todistettiin vasta 2vuotiaana.