Kylläpä vaunujen kanssa julkisissa liikkuvia vihataan!
Olin maanantaina ekaa kertaa vauvan kanssa kaupungilla, vaunujen kanssa tietysti. Menin junalla Helsingin keskustaan ja eikös heti joku iäkkäämpi "herrasmies" syytänyt päälleni vihaa, kun liikuin vaunujen kanssa. Tulipa kiva fiilis... Huoh. Ei tarvitse tietenkään auttaa vaunujen kanssa, mutta tarviiko sitä tulla solvaamaan. Pitäisi varmaan jäädä kotiin neljän seinän sisälle. Ja olin liikenteessä puolen päivän aikaan, joten en ollut edes missään kello 16 ruuhkassa viemässä työmatkalaisilta tilaa.
Kommentit (127)
matkustaminen on mm.Helsingissä vaunujen kanssa julkisilla ilmaista turvallisuussyistä jotta vaunuja ei tarvitse jättää yksin,parin vuoden päästä tämäkin muuttuu kun tulee matkakortin lukijat keskioville.
rattaiden kanssa kuutisen vuotta ja pääasiassa ihmiset ovat olleet ystävällisiä. Yhdessä vaiheessa kuljin eniten (useita kertoja viikossa) ratikalla (jotka olivat tuolla reitillä lähes aina korkeita) ja niihinkin aina joku nosti valittamatta, kun pyysin apua. Joskus oli tietenkin sellainen tilanne, ettei pysäkillä ollut ketään muuta, eikä ratikassakaan montaa matkustajaa ja silloin huhuilin sitten ratikan sisään, että voisko joku tulla auttamaan ja nostamaan rattaita. Usein liikuin myös ruuhka-aikaan, jos meillä oli siihen aikaan menoa ja se oli toki ikävää (varsinkin junassa ja ratikassa), mutta en jättänyt menojani sen takia menemättä. Autoa ei ole, joten kaikki yli parin kilometrin matkat tehdään julkisilla (paitsi kesäaikaan myös pyörällä). Silloin kun oli vain yksi lapsi, kävelin useimmiten noi alle 2 km matkat, mutta toisen lapsen synnyttyä (esikoinen oli silloin 3 v), menin mielummin bussilla (ainakin toiseen suuntaan), koska matka oli sillä tavalla todella paljon nopeampi. Seisomalauta oli, mutta kaikkihan tietävät, kuinka kivaa sellaisen kanssa on rattaita työntää. Joskus saatoin mennä vain pari pysäkin väliä, jos oli kiire esim. neuvolaan (jos vauva olikin vääntänyt just tortut ennen lähtöä tms.). Harvemmin kuitenkin kuljen/kuljin alle kilometrin matkoja julkisilla.
AP:lle lohdutusta: Sulle sattui vain tympeät matkakaverit. Suurin osa helsinkiläisistä kyllä auttaa ilman valituksia tai nyrpeää ilmettä. Mun kokemuksen mukaan nuoret ja keski-ikäiset miehet auttavat eniten ja tarjoutuvat usein auttamaan jo ennen pyytämistä ja keski-ikäiset naiset taas vähiten. Muutenkin noi 50-60-vuotiaat naiset ovat Helsingin julkisessa liikenteessä ne eniten urputtavat. Tämä siis oma kokemukseni. Tsemppiä! Seuraavan kerran otat vaan sopivan näköiseen "nostajaan" katsekontaktin ja ystävällisesti kysyt, voisiko hän auttaa. Noston jälkeen otat taas katsekontaktin, hymyilet ja kiität. Muakin nimittäin jurppii ne ihmiset, joita tavalla tai toisella autan, mutta eivät voi katsoa edes päin, kiitoksesta puhumattakaan.
Ei siis kolmanneksi pyöräksi, heh. En ole kyllä ikinä joutunut kuulemaan pääkaupunkiseudun busseissa motkotusta kanssamatkustajilta itselleni enkä muille vaunuja kuljetteleville, vaikka olen aika paljon vaunujen kanssa liikkunut. Motkotusta olen kuullut vain joitakin kertoja toisilta äideiltä, jotka yrittävät mahtua bussiin kolmanneksi vaunuksi, niin etteivät matkustajat enää mahtuisi keskioven kohdalta ulos tai bussin perälle, ja kuski ei anna tähän lupaa. Lieneekö sattumaa, mutta tätä olen nähnyt muutaman kerran Lauttasaaressa, kun Espoosta tulevassa bussissa on jo kahdet vaunut ja motkottava kyytiinpyrkijä yrittää perustella sisäänpääsyä juuri tällä "vain pari pysäkinväliä"-argumentilla.
Oma mummonikin sanoi mulle että mitä sä siellä ilmaiskyydillä pummina ajelet kunnon kanslaisten tiellä, kun menin ratikalla näyttämään hänelle ensimmäistä neljännen sukupolven edustajaa suvussa eli esikoistani.
Lähes koskaan kukaan ei ole auttanut vaunujen nostossa korkealattiaisiin busseihin ja ratikoihin. Johtuukohan se sitten siitä että olen mies.
Kerran sain niin hirveän raivarin, kun pyysin jotain auttamaan korkealattiaiseen bussiin nousemisessa eikä kukaan reagoinut mitenkään vaikka karjuin kuskia ja matkustajia auttamaan että tempaisin vaunut rintakehän päällä keskiovesta bussiin sisään kaiteen yli vaunut vaakasuorassa.
Nykyään kiitokseksi saamastani kohtelusta liikun julkisissa muita pois tieltä potkien ja vanhuspaikalla istuen. Enkä nouse siitä, vaikka joku tärisevä käppänä tulisi pyytämään istumapaikkaa. Kehotan matkustamaan kuskin sylissä jos istumapaikat ovat täynnä.
AAMUN PARHAAT NAURUT!!!!!!! KIITOS, piristi huonosti nukutun yon jalkeen...
Meikalaisella ei ole kokemusta Suomessa liikkumisesta, mutta nykyisessa asuinmaassani ei pideta aiti+rattaat yhdistelmista esim. metrossa tai bussissa.... vievat kuulemma tilaa :-(
meidän kaupungissa ei ole ilmaisia kyytejä vaunujen kanssa kulkijalle. Itse kuljin muutaman kuukauden klo n.16 bussilla töiden jälkeen kotiin. Lapset olivat hoidossa työpaikan lähellä, toinen vielä vaunuissa. Bussikuskit eivät todellakaan olleet avuliaita, aina jouduin odottamaan toisen matkustajan apua.
Sitten kerran bussikuski pyysi, että rupeaisin käyttämään toista, 10min aikaisempaa bussia, joka kuljetti koululaisia. Se oli vanhempi bussimalli, jossa oli kapea oviaukko ja korkeat portaat, eikä todellakaan koululaiset tule nostelemaan vaunuja.
Onpa yksi kiukkuinen vanhus vähemmän...
Lieneekö sattumaa, mutta tätä olen nähnyt muutaman kerran Lauttasaaressa, kun Espoosta tulevassa bussissa on jo kahdet vaunut ja motkottava kyytiinpyrkijä yrittää perustella sisäänpääsyä juuri tällä "vain pari pysäkinväliä"-argumentilla.
Minäkin olen nähnyt juuri tämän Larun kolmanneksi yrittävän motkottajan useita kertoja. Viimeksi oli tosiaan kolmantena kyydissä sen pari pysäkinväliä. Ilmeisesti kuskit tietävät, ettei kyyti ole laiton kuin sen ajan ja antoivat tulla.
Joo. Kyllä tässä maassa ihmistä kuin ihmistä niin helvetin paljon vihataan!
ETTÄ IHAN TAPPOUHKAUKSIA JAELLAAN!
Vierailija kirjoitti:
eikä meidän maksavien asiakkaiden. Jos kuski ei auta, niin odota seuraavaa kyytiä
Ihan miten vaan, minä lupaan auttaa, jos satutaan samaan bussiin. Ja minusta on ihan normaalia, että kaupunkikuvassa näkyy ja kuuluu kaiken ikäisiä ihmisiä.
No ok, juopoista ja narkeista ei olisi niin väliksi, mutta niinhän nekin siellä seassa jheiluvat. :)
Kännikalat ja häiriköthän saavat Suomessa olla rauhassa kuin pyhät lehmät. Kävisivät pätijät niille mesoamaan. Jokaisesta lapsesta ja pyöräilijästä pitää olla tähän maailmanaikaan vain iloinen. Komppaan ylläolevaa, julkinen tila kuuluu kaiken ikäisille ja muulla tavoin kuin omalla autolla liikkumista pitää kannustaa.
Vierailija kirjoitti:
jostain syystä olevan vallalla tuommoinen lapsiviha. Se on todella surullista. Eihän ketään voi pakottaa pitämään ihmisistä yleensä tai auttamaan (tai edes sietämään?) lähimmäisiään, mutta siitäkin huolimatta itse koen nuo asiat siksi, mitä kutsutaan ihmisyydeksi.
Muista ihmisistä, eläimistä ja luonnosta välittäminen ja niiden kunnioittaminen on mielestäni tie parempaan.
Jännä, että Suomessa on tällainen lapsiviha ja lapset on hankalia jne jne.ilmapiiri. Kun menet jonnekin Välimeren maihin, niin lapset on siellä mukana syömässä ulkona, lapset on tervetulleita..
Vierailija kirjoitti:
käytin vuosien myötä paljon julkista liikennettä Helsingissä ja sain osakseni lapsivihaa niin hirveästi, että niistä tarinoista saisi aikaiseksi vaikka kirjasarjan. Ihan hirveää sättimistä, kiroilua ja huutelua, yleensä vielä vanhemmilta naisilta. Ja usein kävi niin, että vieressä oli naisen aviomies, joka yritti hillitä vaimoaan, mutta ei auttanut. Se tavallinen tarina oli se,että meni melkein tyhjään bussiin keskipäivällä vaunujen kanssa ja jokin vanhempi nainen alkoi huudella kovaan ääneen niin, että kaikki bussimatkustajat kuulisivat.
Mikä ihmisiä vaivaa?
Ette itse maksa matkoistanne, toisin kuin ilman vaunuja matkustavat. Lisäksi viette tilan kolmelta henkilöltä, ja usein
a) lapsenne joko kiljuu täyttä kurkkua tai
b) te itse lässytätte typerästi havaintojaan kovaan ääneen kimittävälle pershedelmälle.
Ette siis ole kovin haluttua porukkaa julkiseen liikennevälineeseen.
On huomioitu miten erään vuokratalon asukkaat pitävät KIMPPA ROLLAATTORIA.
Aina kun jollakin tarve käydä keskustassa bussilla ottaa yhteisen rollaattorin, sillä pääsee ilmaiseksi.
Muuten ajelevat pyörällä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jostain syystä olevan vallalla tuommoinen lapsiviha. Se on todella surullista. Eihän ketään voi pakottaa pitämään ihmisistä yleensä tai auttamaan (tai edes sietämään?) lähimmäisiään, mutta siitäkin huolimatta itse koen nuo asiat siksi, mitä kutsutaan ihmisyydeksi.
Muista ihmisistä, eläimistä ja luonnosta välittäminen ja niiden kunnioittaminen on mielestäni tie parempaan.Jännä, että Suomessa on tällainen lapsiviha ja lapset on hankalia jne jne.ilmapiiri. Kun menet jonnekin Välimeren maihin, niin lapset on siellä mukana syömässä ulkona, lapset on tervetulleita..
Siellä ne lapset osaavatkin käyttäytyä. Suomessa harvaa poikkeusta lukuunottamatta ei.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mätä omena pilaa koko korin...
Tulin yhtenä lauantai-iltana tyttäreni ja koirieni (iso koira ja sen puolikasvuinen pentu) junalla Helsinkiin ja jatkoin Kampista bussilla kotiin. Oli pakko kulkea julkisilla, kun omat autot olivat vasta matkalla Suomeen. No, odotimme siinä rauhassa bussia ja pääsimmekin sinne ensimmäisenä, maksoimme matkat ja asetuimme tyytyväisenä keskiovea vastapäätä olevaan välikköön, joka on ainoa paikka, mihin meidän kokoluokan koirien kanssa siedettävästi mahtuu.
Mutta eihän me siinä saaneetkaan olla: bussiin tunki äiti rattaissa istuvine lapsineen ja vaati välikköpaikan itselleen. Hänen mielestään ne koirat mahtui tavallisen penkin jalkatilaan... ja kun sanoin että eivät todellakaan mahdu, hän sanoi, että noeisemitään, ollaan sitten samassa, hänen tyttärensä (joka rattaissa istui) on tottunut koiriin. Samaan aikaan tämä "koiriin tottunut" lapsi väänsi itkua ja läpsi koiria. Äiti ei suostunut od
Miksi suurten eläinten kuljettaminen bussissa on itsestäänselvyys ja sitten närkästytään kun sinne "tunkee" ihmisiä eli äiti lapsineen? Yhtä hyvin voisi sanoa, että kävele koirinesi, koirathan haluavatkin aina kävellä.
Vierailija kirjoitti:
ja kyllä myönnän että sitä etua myös hyväksemme käytetään.Luovuimme autosta täysin,miehen työmatka kun on n.kilometri.Säästö on valtava,ja myös luontoystävällisempi tapa liikkua kuin omalla autolla huristelu.Jos joku tulee tupliemme nostamisessa auttamaan,niin kiva,kiitän kyllä kauniisti.Jos ei,niin nostan sitten itse...mua ei kiinnosta v****akaan jos joku närkästyy bussilla kulkemisestamme,jos joskus sanomaan tultaisiin,niin kehoittaisin hymyillen työntämään vaikka pään persuksiinsa,jos on niin vaikeaa...veroja kyllä on maksettu ihan riittämiin,jotta jos välillä takaisinpäinkin saa,niin totta ihmeessä eduksemme käännämme.Ja ihan parikin kertaa päivässä keskustaan matkustamme aina silloin tällöin (vajaan 5 km matkan)...
Kummasti rahat riitävät kaikkeen kivaan niin lapsille kuin vanhemmillekin,kun ei autoa tarvitse kustantaa/omia bussimatkoja :D
Eikös sitä ole laskettu, että ihmisen työviikosta keskimäärin yksi päivä menee auton kustantamiseen?
Ihminen, joka sätti, ei ole terve. Jatka matkustamista, vielä se on sallittua ilmaiseksi. Hsl tarve on viedä työmatkalaiset töihin, kotiin, kaikki muut eteenpäin jne. Käyttöön ne bussit, junat jne on tehty. Sinäkin olet ansainnut käyttöoikeuden. Onnea äitiydestä ja mukavaajatkoa