Ei ihme, että Suomessa imetysluvut on niin alhaiset!!
Kun käy tuolla syntyneet.fi sivulla katsomassa kuvia, niin johan on kaikilla vielä laitoksella olevilla vauvoilla tutit suussa! Siinä on hyvät eväät imetykselle. Hiljennetään vauva tutilla, niin saa äiti-ressukka nukkua! Sitten täällä valitetaan että " voi, voi kun ei se maito mulla noussut ollenkaan/riittänyt, ja Tuttelia tarvittiin alusta alkaen" .
Argh.
Kommentit (56)
Täällä Norjassa se luku on nimittäin yli 90%, muistaakseni 95%. KAIKKI tuntemani äidit täysimettää lastaan. Minä itse kuulun tuohon luuseriporukkaan joka ei onnistunut. En jaksa nyt kertoa koko pitkää tarinaa. Mutta minä pumppaan! Vauva on nyt 6kk, ja olen tähän päivään asti pumpannut, tosin nyt vain kerran päivässä.
Mitä olen näitä imetysviestejä lukenut, niin moni on " imupäivien" tullen todennut että maito ei riitä ja kiinteitä vaan 2,5 kk (hui hirvitys!) vauvalle. Siis se on sellainen päivä jolloin maataan sängyssä ja imetetään ja imetetään. Lukekaa Gro Nylandin kirjasta lisää, Äidiksi ensi kertaa oli kirjan nimi.
Missä on suomalaisten sisu?!!!
Ja näin ollen jokainen voi vapaasti kertoa, mitkä syyt omasta mielestä on niitä " vääriä" ja mitkä " oikeita" imettämättömyyteen. Valitettavasti minulla on tuttuja äitejä, jotka eivät ole halunneet imettää " mukavuussyistä" ts. maitoa olisi tullut ja vauva olisi imenyt, mutta tissiä ei vaan annettu (sairaalasta kotiutumisen jälkeen).
Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä: ei kukaan imetyksessä epäonnistunut tietenkään ole velvoitettu toitottamaan syitään ulkopuolisille. Tai ylipäätään kenenkään imetys ei muutenkaan kuulu muille. Siksipä en ole ikinä yhdeltäkään ihmiseltä kysynyt sanallakaan imetyksestä: en tiedä kuinka pitkään tuttuni/ystäväni ovat imettäneet, en tiedä kuka antaa korviketta ja kuka ei, en tiedä koska on aloitettu kiinteät. Minun tuttavapiirissäni näistä nyt ei vaan niin kauheasti jutella. Tai jos jutellaan, se tapahtuu aina jonkun muun kuin minun aloitteestani.
Joten en todellakaan mielessäni kategorisoi ihmisiä a) laiskuuttaan b) tietämättömyyttään c) kunnollisen syyn takia imetyksen lopettaneisiin. Enkä edes kuvittele, että tällaista jakoa osaisin tehdä, vaikka haluaisinkin.
Viestini ainoa tarkoitus oli todeta sinulle ja toiselle kirjoittajalle, että jos ITSE TIETÄÄ että imettämisen lopettamiselle on hyvä syy, miksi vetää herneet nenään siitä, että joku arvostelee " epälegitiimeistä syistä" imetyksen liian varhain lopettaneita. Tosin tuli nyt näin jälkikäteen mieleen, että onkohan sittenkin kyse siitä, että kommentit osuvat ja uppoavat.. ?
Kukaan 6kk täysimetykseen päässyt ei varmastikaan voi sanoa, että koko aika on ollut helppoa ja ongelmatonta. Toiset vain jaksaa yrittää pidempään ja toiset luovuttaa syystä tai toisesta.
Kaikilla meillä on erilaiset voimavarat ja siinä missä toinen jaksaa tapella imetyksen onnistumiseksi, toinen luovutta, koska voimavarat eivät riitä.
Pääasia, että jokainen tekee parhaansa ja jos itse tietää tehneensä sen, ei tarvitse potea huonoa omaatuntua vaikka ei tavoitteeseen pääsisikään.
Rentoa mieltä kaikille, sillä pääsee jo aika pitkälle :)
Vierailija:
mutta ei tulisi mieleenkään sanoa asiaa kenellekään ääneen livenä - täällä on hyvä nimettömänä ihmetellä. Sillä KAIKKI ne tuttuni joilla imetys on loppunut " maidon riittämättömyyteen" ovat antaneet lisämaitoa: aluksi imetyksen päälle " varmuuden vuoksi" tai imetysten välissä " kun eihän se maito nyt tunnissa ehdi uudelleen nousta" ja sitten kierre onkin valmis - eihän sitä maitoa tule tarpeeksi kun lapsi ei sitä pääse tilaamaan! ENKÄ sano että näin olisi aina, mutta hyvin usein on ja kaikissa minun tietämissäni tapauksissa just ja jetsulleen näin. Kiva olisi kuulla muunlaisia kokemuksia niin ei sitten olisi niin tietämätön. =)
Yritti todella imettää, vuorokaudet läpeensä. Kieltäytyi antamasta korviketta vaikka miehensä sitä lähes rukoili. Syystä tai seitsemännestä lapsen paino ei vaan noussut, vaikka rinnalla oli lähes 24h/vrk. Lopulta neuvolassa turvauduttiin jo uhkailuun; lapsen parhaaksi olisi pakko aloittaa lisäruokinta! Siinä vaiheessa joutui sitten ottamaan korvikkeet avuksi. Ja siis avuksi, ei suinkaan rintamaidon tilalle.
T:Neiti21, kera halkiotytön (jolle siis lypsin ekat 2 kk:tta kaiken maidon kunnes valitettavasti ehtyi, kun lapsi ei minkäänlaisella imemisellä saanut maitoa rinnasta ja pumppu ei riittänyt maidon nostamiseen rintoihin enää. Myös mammateetä kokeilin)
Nämä varmaan pari ihan perussyytä sille, että " 24 h/vrk rinnalla viettävä" lapsi ei vaan tunnu saavan maitoa ja kasvavan.
Mun mielestä toi ero oli niin suuri jopa täällä Pohjoismaiden sisällä, että tarkistin tietoni. Eilen ilmestyneessä lehdessä (Foreldre & Barn) lukee et " 99 % norjalaisista imeväisikäisistä saa äidinmaitoa alkuajan (aikaa ei oltu määritelty, ja sit oli tutkimuksen lähde). Kahdeksan kymmenestä äidistä imettää lasta 6 kk asti, ja 36 % aina yhteen vuoteen asti."
Lehden artikkeli käsitteleekin sitten sitä miten painostus imettämiseen sattuu niitä joilta se ei syystä tai toisesta onnistu.
jos joku äiti on päättänyt olla imettämättä, ja vauva kasvaa korvikkeella. Mutta, sillon kyllä ärsyynnyn kun eräs kaverini selittää kaikille, että vauvaa ei rinta kiinnostanut ja maito ei riittänyt. Kun tiedän, että hän yritti sairaalasta kotiuduttuaan imettää TASAN YHDEN KERRAN! Siis miksi ei voi sanoa että ei halua imettää tai olla sanomatta mitään?! Jos tekee omasta mielestään aivan oikein ja toimii vauvansa parasta ajatellen, niin miksi sitä ei voi myöntää??
Tai näin ainakin oletan, koska ensimmäiset 3kk lapsi kasvoi todella mukavasti. ystäväni kyllä kiinnitti huomioa syömisiinsä ja luki ja kyseli apua kaikista löytämistään paikoista. oli ottanut täysimettämisen kunniatehtäväkseen ja siksi ei halunnutkaan siirtyä lisäruokintaan ennen viimeistä pakkoa.
Itse olen joskus miettinyt, aiheuttiko täysimetyksen tuoma stressi maidon vähenemisen. Tarkoitan että jos hän ei olisi kiinnittänyt asiaan niin paljon huomioa ja murehtinut sen vuoksi, olisiko maito riittänyt paremmin...
t:51
Vierailija:
Tosin tuli nyt näin jälkikäteen mieleen, että onkohan sittenkin kyse siitä, että kommentit osuvat ja uppoavat.. ?
Luit siis viestini 31. Jos vedät siitä johtopäätöksen, että olin laiska, niin sillehän en mitään voi -onhan sinulla oikeus mielipiteeseesi. Minä jään taas ihmettelemään, että mitäköhän muuta keinoa olisin vielä voinut kokeilla -vaikka myöhäistähän se nyt on :(
Syyllistämistä ja moittimista enemmän imetysasiaakin auttaisi enemmän kannustava ja neuvova ilmapiiri...
siitä maidon riittämättömyydestä.. Olen varmaan se kolmen prosentin sakkiin kuuluva ja suoraan sanottuna v...ttaa ihmettelyt, että miten maito ei vain riitä. Miksi te jaksatte sitä päivitellä????
Itsellä vauva oli yötä päivää rinnalla ja vierihoidossa, pakko antaa lisämaitoa kun lapsi menee veteläksi ja paino vain laskee. Sitten lypsetään koneella ja käsin. Vauvalle korviketta..eihän se muuten elä.
Epätoivoisena imetystukilistalle. Ihanan imetys" tuki" listan neuvojen mukaan kahden tunnin välein on lypsettävä niin kyllä se siitä lähtee.. Huudatetaan lasta rinnalla(kun rinnalla täytyy pitää), sitten vauvalle lisämaitoa ja sitten lypsetään ja kas kummaa aikaa on vierähtänyt taas pari tuntia ei kun lypsämään ja parissa viikossa määrä on huimat 40ml päivässä.. näin sitä mennään, ollaan sitkeitä äitejä, jos en jatka tätä rumbaa niin olen huono äiti, en jaksa tarpeeksi yrittää, täytyy kestää täytyy jaksaa...tuloksena hermostunut äiti, hermostunut vauva ja edelleen se onneton määrä maitoa..huonommuuden tunnetta ja epätoivoisuutta. On kokeiltu juomiset, syömiset, homeopatiat, mammateet, jatkuvat lypsämiset...
MITÄ VIELÄ PITÄISI TEHDÄ KUN SE ON NIIN IHMEELLISTÄ JA MAHDOTONTA ETTÄ MAITOA EI VAAN TULE???????
Ehkä sinä kuulut siihen 3%:n, uskon sen.
Sitä en usko, että kaikki ne sadat tai tuhannet äidit, joilla maito loppuu, kuuluvat siihen..
En ole kertaakaan sanonut, että olet laiska. Ihmettelen vain, miksi loukkaannut imetyskeskusteluista jos kerran itse tiedät, että sinulla on hyvä syy sille, ettet imettänyt pidempään. Jos kerran tiedät, että kaikkesi yritit. Enempäähän ei kukaan voi. En siis käsitä, miksi hermostut tällaisista ketjuista, ellei sitten kyse ole siitä, ettet itsekään usko tehneesi kaikkeasi. Edelleen toistan, etten tietenkään voi tietää, onko kyse tästäkään. Kunhan spekuloin kun ihmetyttää, miksi niin kovasti loukkaannuit tästä keskustelusta.
Mutta koska et ilmiselvästi oikein tajua, mitä ajan takaa, lopetan keskustelun osaltani tähän. Hyvää yötä kaikille!
Vierailija:
Ihmettelen vain, miksi loukkaannut imetyskeskusteluista jos kerran itse tiedät, että sinulla on hyvä syy sille, ettet imettänyt pidempään. Jos kerran tiedät, että kaikkesi yritit. Enempäähän ei kukaan voi. En siis käsitä, miksi hermostut tällaisista ketjuista, ellei sitten kyse ole siitä, ettet itsekään usko tehneesi kaikkeasi. Edelleen toistan, etten tietenkään voi tietää, onko kyse tästäkään. Kunhan spekuloin kun ihmetyttää, miksi niin kovasti loukkaannuit tästä keskustelusta.
Siksi, että luulen monella muullakin olevan ihka oikeat syynsä, joita eivät vain tuo julki! Siksi, että miettisitte sitä, ennen kuin syyllistätte. Siksi, että ajattelen muutakin kuin omaa napaani.
Vierailija:
Harva tuttvapiiristäni pon onnistunut täysimettämään lastaan tuohon 6kk asti. Varmasti jonkun mielestä varsinainen luuserisakki, itsekkäitä akkoja kaikki tyyni. Kuitenkin kun asiasta keskustelee, niin joka ikisellä on ollut syynsä toimia näin. Ja todella kipeitä syitä löytyy...
Kuitenkaan kukaan ei ole velvoitettu laulamaan koko seurakunnalle itselleen kipeitä ja raskaita asioita. Siksi saavat sitten vieraammilta osakseen tuota halveksuntaa ja seläntakana haukkumista (kun eihän kukaan sitä suoraan sano).