Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolonoskopiaan valmistuminen

Vierailija
03.05.2015 |

Minulla on huomenaamulla aika kolonoskopiaan. Edellinen kerta oli tavattoman rankka kokemus - niin tyhjennyksen kuin tutkimuksenkin kannalta. Siksi yritän tällä kertaa valmistautua eri tavalla ja kysellä palstalaisilta kokemuksia ja neuvoja.

Mikä olisi vähiten pahanmakuinen tyhjennysaine, joka olisi kuitenkin riittävän tehokas? Suosivatko eri sairaalat erilaisia tyhjennysaineita? Minulla on vaikeuksia saada tyhjennysaineita juotua, niistä aiheutuu pahoinvointia, vatsakipuja jne. Viimeksi join Colonsteriliä ja vaikka sekoitin jauheen vahvaan greippimehuun, niin juominen oli yhtä tuskaa. Kellään hyviä vinkkejä, miten saisi tyhjennysaineita maistumaan vähemmän pahalta? Ideoita, mitä nesteitä voisi nauttia tyhjennysaineiden lisäksi? Voinko nauttia nutridrinkkejä (käyvätkö kaikki vai onko näissä jotain rajoituksia)? Voinko nauttia jotain ruokaisampaa, kuten maustamatonta jugurttia tai viiliä? Olen ymmärtänyt, että maitotuotteiden nauttiminen olisi kielletty, mikä on tähän syynä?

Tutkimus on aikaisin huomenaamulla, joten monelta tyhjennys olisi hyvä aloittaa? Olisiko kaikki tyhjennysaineet hyvä saada "nautittua" jo tänään vai pitääkö niitä juoda vielä huomenaamulla? Jos haluan ns. humautuksen, niin kuinka paljon aikaisemmin minun pitää tulla paikalle? Muuta huomioitavaa kipulääkityksen suhteen? Muita hyviä neuvoja?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:48"]

Mulle annettiin ohjeeksi ottaa Phosporalia ja tää oli kyllä hyvä ja helppo neste.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=24116&i=CCS+CLEAN+CHEMICAL_PHOSPHORAL

[/quote]

Minusta tuo on vielä pahemman makuista kuin Colonsteril. Sitruuna-inkivääri muka!

Vierailija
2/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole vielä tyhjennysaineita vaikka huomenna on jo aamulla toimenpide? Mä sain litkut sairaalasta ja sitä piti alkaa juomaan jo lauantaina päivällä kun maanantaina aamulla oli aika. Tosin oon ummetustapaus että piti juoda litkua enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aluksi ihan kauhuissani Colonsterilin mausta ja ajattelin, etten ikimaailmassa kykene moista litkua litratolkulla juomaan. Mutta ekan litran tienoilla siihen jotenkin "turtui" ja loppu-urakka sujui helpommin. Ehdottomasti jääkaappikylmänä lasillinen kerrallaan naamariin ja äkkiä Mynthon tai vastaava suuhun.

Vierailija
4/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:55"]

Eikö sulla ole vielä tyhjennysaineita vaikka huomenna on jo aamulla toimenpide? Mä sain litkut sairaalasta ja sitä piti alkaa juomaan jo lauantaina päivällä kun maanantaina aamulla oli aika. Tosin oon ummetustapaus että piti juoda litkua enemmän.

[/quote]

En ole ap, mutta en ole minäkään koskaan saanut litkuja sairaalasta. En ole koskaan kuullutkaan, että kukaan olisi saanut.

Vierailija
5/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:49"]

Itse join phosporal, sekoitin marjajuissiin ja join aina yhden hörpyn tyhjennyslientä ja perään hörpyn pelkkää mehua.

[/quote]

Kiitos vinkeistä. Miltä tuo Phosporal maistuu, onko se kauhean vahvan makuista? Paljonko sitä tarvitsee juoda ja kuinka aikaisin tarvitsee tyhjennys aloittaa sillä? Peittävätkö nuo marjajuissit tarpeeksi tyhennysliemen makua? Oman kokemukseni mukaan ne ovat melko mietoja.

Vierailija
6/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:50"]

Tsemppiä ! T.saman läpikäynyt

[/quote]

Kiitos :)

Vierailija
7/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:27"]

Kannattaa juoda se litku kylmänä, ei maistu niin ällöttävälle kuin huoneenlämpöisenä.

[/quote]

Juu, ehdottomasti. Tämä on hyvä neuvo. Muuten en saisi varmasti tyhjennyslitkua ollenkaan alas.

Vierailija
8/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:30"]

Ei kannata syödä enää mitään raskasta. Juo juotavaajogurttia ja syö jätskiä. Lisäksi kasvissosekeittoa ja teetä, ettei ala palella. . . Nutridrinkeistä käy ne jotka ei sisällä marjaa. Tiedäthän, että kaikkien marjojen ja siementen syönti on kiellettyä. . Tsemppiä koitokseen!

[/quote]

Kiitos vinkeistä. Tiedän, mutta onhan tuosta hyvä muistuttaa, ettei vahingossa tee typeryyksiä. Yritin katsella täältä, että mitkä Nutridrinkit olisivat parhaimpia http://www.nutricia.fi/images/uploads/Files/K%C3%A4ytt%C3%B6valmiit/Nutridrink.pdf

Onko kukaan käyttänyt näitä tyhjennyksen yhteydessä?

Vierailija
9/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:33"]

Moviprepiä tarvitsee juoda pienempi määrä, Colonsterilin määrähän on ihan valtava. Nutridrinkeistä ei voi juoda maitopohjaisia. Joillakin auttaa mehujään imeskely tyhjennysaineen juomisen aikana. Pillimehut on myös ok. Viiliä ym. et voi syödä, lihalientä saa juoda, mutta en tiedä haluaako sitä kukaan...

[/quote]

Kysyisin tuosta vielä, että miksi viili on kielletty? Liha- ja kanalientä olen tykännyt itse juoda. Kaipaan kuitenkin ns. ruokaisampaa / suolaisempaa nestettä.

Vierailija
10/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä olet kuitenkin jo keventänyt ruokavaliota mennellä viikolla ja välttänyt vadelmia, tomaatteja ym. joissa on siemeniä? Kun ajoissa keventää ruokavalion niin tyhjennyskin on helpompi. Olethan saanut ohjeet terveyskeskuksesta/sairaalasta?

Kaikki tuntuvat parjaavan colonsteriliä, mutta mulla ei ollut ongelmaa sen kanssa vaikka sitä peloteltiin. Tein sen jääkaappiin litran kannuun ja join sen noin vajaassa tunnissa eli lasillinen vartin välein. Koko lasi kerralla niin ei tarvitse maistella ja kirkas pastilli suuhun jos maku ällöttää.

Se, saako tyhjennysnesteet vai pitääkö ne ostaa itse riippuu kunnasta jossa asuu.

http://www.vauva.fi/keskustelu/1484359/ketju/kokemuksia_kolonoskopiasta_eli_suolitahystyksesta Tuolla on myös kokemuksia.

Vierailija
11/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:33"]

Moviprepiä tarvitsee juoda pienempi määrä, Colonsterilin määrähän on ihan valtava. Nutridrinkeistä ei voi juoda maitopohjaisia. Joillakin auttaa mehujään imeskely tyhjennysaineen juomisen aikana. Pillimehut on myös ok. Viiliä ym. et voi syödä, lihalientä saa juoda, mutta en tiedä haluaako sitä kukaan...

[/quote]

Kuinka paljon moviprepiä pitäisi juoda ja jos tyhjennyksen hoitaa tällä valmisteella, niin koska tyhjennysaineen juominen pitäisi aloittaa?

Vierailija
12/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:05"]

Eiköhän näistä asioista kannata suoraan kysyä sairaalasta.

[/quote]

En jostain syystä saanut postitse mitään ohjeita. Yritin soittaa sairaalaan, mutta viikonloppuna on hankalaa saada tietoa. Tällä palstalla käy niin paljon ihmisiä, että ajattelin kysellä ihmisiltä vinkkejä.

Vierailija
13/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta. Sen litkun (3litraa) juominen oli aivan kauheeta, join, itkin ja oksensin ja join,itkin ja oksensin.. Ei pysynyt tuo pahanmakuinen litku sisällä millään.. Jo litran jälkeen luovutin,mutta onneksi se litra riitti. Taisin sekoittaa puolenlitran lasiin 1dl litkua ja 4dl kaikenlaisia mehuja, mutta se maku tuli kaikesta läpi

Vierailija
14/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:05"]

Kai sä olet kuitenkin jo keventänyt ruokavaliota mennellä viikolla ja välttänyt vadelmia, tomaatteja ym. joissa on siemeniä? Kun ajoissa keventää ruokavalion niin tyhjennyskin on helpompi. Olethan saanut ohjeet terveyskeskuksesta/sairaalasta?

Kaikki tuntuvat parjaavan colonsteriliä, mutta mulla ei ollut ongelmaa sen kanssa vaikka sitä peloteltiin. Tein sen jääkaappiin litran kannuun ja join sen noin vajaassa tunnissa eli lasillinen vartin välein. Koko lasi kerralla niin ei tarvitse maistella ja kirkas pastilli suuhun jos maku ällöttää.

Se, saako tyhjennysnesteet vai pitääkö ne ostaa itse riippuu kunnasta jossa asuu.

http://www.vauva.fi/keskustelu/1484359/ketju/kokemuksia_kolonoskopiasta_eli_suolitahystyksesta Tuolla on myös kokemuksia.

[/quote]

Olen keventänyt ruokavaliota ja vältellyt siemeniä ja kuituja yms. Ohjeita ei jostain syystä tullut, vain pelkkä aika. Colonsteril olisi siinä mielessä varma valinta tyhjennysliuokseksi, että on kokemusta siitä viime kerralta. Pelkään, että jos suolisto ei tyhjenekään kunnolla, jos kokeilisin uutta tyhjennysainetta. Toisaalta viimeksi Colonsteril aiheutti niin pahaa pahoinvointia, että mielummin kokeilisin siksi jotain uutta. En ole oikein löytänyt pastilleja, joista pitäisin ja jotka kuitenkin peittäisivät Colonsterilin maun. Kellään pastillivinkkejä tai muita vinkkejä Colonsterilin maun peittämiseen?

Kiitos linkistä tuohon toiseen ketjuun, täytyypä lukea sekin :)

Vierailija
15/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet on kielletty koska ne ei ole kirkkaita ja voivat jäädä näkyville ja haitata toimenpidetty.

Vierailija
16/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:21"]

Crohn-keskustelupalstalla oli muistaakseni hyviä vinkkejä.

[/quote]

Juu, olen katsonut vinkkejä myös täältä. Tällä palstalla on kuitenkin enemmän aktiivisia keskustelijoita :)

Vierailija
17/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, kylläpä kuulostaa kamalalta. Voimia ap:lel!

Vierailija
18/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri sairaaloissa on eri tyhjennysaineet, joten yritä ottaa selvää, mitä sinun sairaalassasi käytetään.

Vierailija
19/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:10"]

Mulla on kokemusta. Sen litkun (3litraa) juominen oli aivan kauheeta, join, itkin ja oksensin ja join,itkin ja oksensin.. Ei pysynyt tuo pahanmakuinen litku sisällä millään.. Jo litran jälkeen luovutin,mutta onneksi se litra riitti. Taisin sekoittaa puolenlitran lasiin 1dl litkua ja 4dl kaikenlaisia mehuja, mutta se maku tuli kaikesta läpi

[/quote]

Oi, tuo kuulostaa niin tutulta :( Muistatko mitä mehuja kokeilit? Minusta greippimehu peittää colonsterilin maun parhaiten. Sekoitin jauheen suoraan mehuun. 

Vierailija
20/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:17"]

Hyi, kylläpä kuulostaa kamalalta. Voimia ap:lel!

[/quote]

Kiitos tsempistä :) Viimeksi koko kokemus oli kamala, toivottavasti tällä kerralla sujuu edes hieman paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan