Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolonoskopiaan valmistuminen

Vierailija
03.05.2015 |

Minulla on huomenaamulla aika kolonoskopiaan. Edellinen kerta oli tavattoman rankka kokemus - niin tyhjennyksen kuin tutkimuksenkin kannalta. Siksi yritän tällä kertaa valmistautua eri tavalla ja kysellä palstalaisilta kokemuksia ja neuvoja.

Mikä olisi vähiten pahanmakuinen tyhjennysaine, joka olisi kuitenkin riittävän tehokas? Suosivatko eri sairaalat erilaisia tyhjennysaineita? Minulla on vaikeuksia saada tyhjennysaineita juotua, niistä aiheutuu pahoinvointia, vatsakipuja jne. Viimeksi join Colonsteriliä ja vaikka sekoitin jauheen vahvaan greippimehuun, niin juominen oli yhtä tuskaa. Kellään hyviä vinkkejä, miten saisi tyhjennysaineita maistumaan vähemmän pahalta? Ideoita, mitä nesteitä voisi nauttia tyhjennysaineiden lisäksi? Voinko nauttia nutridrinkkejä (käyvätkö kaikki vai onko näissä jotain rajoituksia)? Voinko nauttia jotain ruokaisampaa, kuten maustamatonta jugurttia tai viiliä? Olen ymmärtänyt, että maitotuotteiden nauttiminen olisi kielletty, mikä on tähän syynä?

Tutkimus on aikaisin huomenaamulla, joten monelta tyhjennys olisi hyvä aloittaa? Olisiko kaikki tyhjennysaineet hyvä saada "nautittua" jo tänään vai pitääkö niitä juoda vielä huomenaamulla? Jos haluan ns. humautuksen, niin kuinka paljon aikaisemmin minun pitää tulla paikalle? Muuta huomioitavaa kipulääkityksen suhteen? Muita hyviä neuvoja?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moviprepia juodaan yhteensä 2 litraa, googlaamalla löydät selkeät ohjeet.

Vierailija
22/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:40"]

Moviprepia juodaan yhteensä 2 litraa, googlaamalla löydät selkeät ohjeet.

[/quote]

Kiitos. Miltä Moviprep maistuu Colonsteriliin suhtautettuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:14"]

Maitotuotteet on kielletty koska ne ei ole kirkkaita ja voivat jäädä näkyville ja haitata toimenpidetty.

[/quote]

Siis pelkkää vettä pitäisi juoda vai? Kun eihän mehutkaan oo kirkkaita.

Vierailija
24/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sekään mitään erityisen hyvää ole, molemmissa on varmasti se sama äitelä maku.

jos  tähystys on aamupäivällä, juodaan Moviprepia 1.litra n klo 17-18 edellisenä iltana. Toinen litra klo 20-21. Yhteensä on juotava vielä n. 1 litra muita nesteitä (mehuja ym.)

Näin siis omassa työssäni ohjaan potilaita sairaalan ohjeiden mukaan, käytäntö varmasti vaihtelee jonkin verran.

Vierailija
25/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 15:02"]

Ei sekään mitään erityisen hyvää ole, molemmissa on varmasti se sama äitelä maku.

jos  tähystys on aamupäivällä, juodaan Moviprepia 1.litra n klo 17-18 edellisenä iltana. Toinen litra klo 20-21. Yhteensä on juotava vielä n. 1 litra muita nesteitä (mehuja ym.)

Näin siis omassa työssäni ohjaan potilaita sairaalan ohjeiden mukaan, käytäntö varmasti vaihtelee jonkin verran.

[/quote]

Kiitos vastauksesta. En yhtään muista millaiset ohjeet sain viimeksi. Oletan, että ohjeissa puhuttiin Colonsterilistä, koska tyhjensin sillä. Osaatko sanoa, uskaltaako tyhjentää eri aineella kuin ohjeissa on mahdollisesti mainittu? Eli kuinka sairaalakohtaista tuo eri tyhjennysaineiden suosiminen on. 

Vierailija
26/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että valmisteella ei ole niin väliä, pääasia että suoli tyhjenee kunnolla.

voit kysyä apteekista vielä heidän mielipidettään, varmasti osaavat siellä neuvoa. Tsemppiä huomiseen!

Vierailija
27/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 15:18"]

Luulisin, että valmisteella ei ole niin väliä, pääasia että suoli tyhjenee kunnolla.

voit kysyä apteekista vielä heidän mielipidettään, varmasti osaavat siellä neuvoa. Tsemppiä huomiseen!

[/quote]

Kiitos :) Hyvä lopputuloshan on tärkeintä. Olen vain todella hermostunut, kun viimeksi tyhjennys ja tutkimus sujuivat niin huonosti. Täytyy kysyä, jos apteekista saisi vielä mielipidettä.

Vierailija
28/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet on kielletty koska ne ei ole kirkkaita ja voivat jäädä näkyville ja haitata toimenpidetty.

[/quote]

En kyllä edelleenkään ymmärrä tätä maidon kieltämistä. Samalla tavallahan se on kirkasta kuten hedelmälihaton mehukin. Itse olen nauttinut maitoa tyhjennysten yhteydessä joka kerta. Aina on kehuttu tyhjennyksen onnistuneen hyvin.

Vierailija
29/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:44"]

Minulla on huomenaamulla aika kolonoskopiaan. Edellinen kerta oli tavattoman rankka kokemus - niin tyhjennyksen kuin tutkimuksenkin kannalta. Siksi yritän tällä kertaa valmistautua eri tavalla ja kysellä palstalaisilta kokemuksia ja neuvoja.

Mikä olisi vähiten pahanmakuinen tyhjennysaine, joka olisi kuitenkin riittävän tehokas? Suosivatko eri sairaalat erilaisia tyhjennysaineita? Minulla on vaikeuksia saada tyhjennysaineita juotua, niistä aiheutuu pahoinvointia, vatsakipuja jne. Viimeksi join Colonsteriliä ja vaikka sekoitin jauheen vahvaan greippimehuun, niin juominen oli yhtä tuskaa. Kellään hyviä vinkkejä, miten saisi tyhjennysaineita maistumaan vähemmän pahalta? Ideoita, mitä nesteitä voisi nauttia tyhjennysaineiden lisäksi? Voinko nauttia nutridrinkkejä (käyvätkö kaikki vai onko näissä jotain rajoituksia)? Voinko nauttia jotain ruokaisampaa, kuten maustamatonta jugurttia tai viiliä? Olen ymmärtänyt, että maitotuotteiden nauttiminen olisi kielletty, mikä on tähän syynä?   Tutkimus on aikaisin huomenaamulla, joten monelta tyhjennys olisi hyvä aloittaa? Olisiko kaikki tyhjennysaineet hyvä saada "nautittua" jo tänään vai pitääkö niitä juoda vielä huomenaamulla? Jos haluan ns. humautuksen, niin kuinka paljon aikaisemmin minun pitää tulla paikalle? Muuta huomioitavaa kipulääkityksen suhteen? Muita hyviä neuvoja?[/quote]Pyydä kipulääkitys, annetaanhan luunmurtumapotilaallekin onnettomuudessa ilman että tarvitsee nukuttaa, kipu silti siedettävää.

Vierailija
30/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humautusta en ole koskaan kuullut annettavan kolonoskopiaan. Yleensä mitä voidaan antaa, on kipulääkitys ja esim diapam tabletti, rauhoittavaksi. (Humautus on siis ihan eri asia.) Esim kaupunkini terveyskeskuksessa yleensä yksi lääkäri ei halua antaa mitään ennen toimenpidettä. En ymmärrä miksi... Tosin jos haluat esilääkityksen, niin vaadit sen. Kipulääke ja diapam on helppo antaa. Itsellekin tulossa aika tähystykseen kesällä, ja teen selväksi, että ilman esilääkitystä en toimenpiteeseen suostu. Kärsin luultavasti ärtyvästä suolesta ja olen jo valmiiksi kipeä ilman kaasua ja tähystysputkea... Yleensä jos esilääkityksen haluaa, niin kannattaa mennä 45-60 minuuttia etuajassa. Lääkkeiden täytyy antaa vaikuttaa ennen toimenpidettä. Tsemppiä koitokseen!
T. Sh-opiskelija, joka avustanut useita tähystyksiä

Vierailija
31/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:34"]

Humautusta en ole koskaan kuullut annettavan kolonoskopiaan. Yleensä mitä voidaan antaa, on kipulääkitys ja esim diapam tabletti, rauhoittavaksi. (Humautus on siis ihan eri asia.) Esim kaupunkini terveyskeskuksessa yleensä yksi lääkäri ei halua antaa mitään ennen toimenpidettä. En ymmärrä miksi... Tosin jos haluat esilääkityksen, niin vaadit sen. Kipulääke ja diapam on helppo antaa. Itsellekin tulossa aika tähystykseen kesällä, ja teen selväksi, että ilman esilääkitystä en toimenpiteeseen suostu. Kärsin luultavasti ärtyvästä suolesta ja olen jo valmiiksi kipeä ilman kaasua ja tähystysputkea... Yleensä jos esilääkityksen haluaa, niin kannattaa mennä 45-60 minuuttia etuajassa. Lääkkeiden täytyy antaa vaikuttaa ennen toimenpidettä. Tsemppiä koitokseen! T. Sh-opiskelija, joka avustanut useita tähystyksiä

[/quote]

Kiitos vinkistä. Ihan uteliaisuudesta: mitä tuolla humautuksella sitten tarkoitetaan?

Vierailija
32/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 15:38"]

[/quote]

En kyllä edelleenkään ymmärrä tätä maidon kieltämistä. Samalla tavallahan se on kirkasta kuten hedelmälihaton mehukin. Itse olen nauttinut maitoa tyhjennysten yhteydessä joka kerta. Aina on kehuttu tyhjennyksen onnistuneen hyvin.

[/quote]

Kysyin joskus asiasta sairaanhoitajalta. Sain vastaukseksi, että monissa ohjeissa kielletään maitotuotteet mahdollisten ilmavaivojen vuoksi. Ainakin kyseisen sairaanhoitajan mukaan maitotuotteiden nauttiminen on ok, eikä pilaa tutkimusta.

Vierailija
33/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta vuotta sitten hoitanut tyhjennyksen Colonsterilillä enkä voi suositella sitä kenellekään. Join 4 l sitä litkua ja tyhjennys alkoi vasta 6 h:n kuluttua! Vatsa oli kuin täynnä kiviä ja olo oli helvetillinen.

Olin pari viikkoa sitten taas kolonoskopiassa ja nyt hoidin tyhjennyksen Picoprepillä. Kalliimpi mutta huomattavasti parempi aine. Suosittelen lämpimästi. :) 

Maitotuotteita ei saa käyttää tyhjennyksen aikana. Join teetä ja tuoremehuja. Niillä pärjää kyllä. Onnea matkaan :)

Vierailija
34/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin humautuksessa tähystys. Suosittelen.

Vierailija
35/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan sanonut mulle että ei kannata ottaa colonsteriliä? Tyhjennys tapahtui meinaan molemmista päistä.
Noo, se oli kamalaa, samaten kolonoskopia (sain rauhoittavia), MUTTA, siitä pääsee yli.
Tsemppiä!

Vierailija
36/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:34"]

Humautusta en ole koskaan kuullut annettavan kolonoskopiaan. Yleensä mitä voidaan antaa, on kipulääkitys ja esim diapam tabletti, rauhoittavaksi. (Humautus on siis ihan eri asia.) Esim kaupunkini terveyskeskuksessa yleensä yksi lääkäri ei halua antaa mitään ennen toimenpidettä. En ymmärrä miksi... Tosin jos haluat esilääkityksen, niin vaadit sen. Kipulääke ja diapam on helppo antaa. Itsellekin tulossa aika tähystykseen kesällä, ja teen selväksi, että ilman esilääkitystä en toimenpiteeseen suostu. Kärsin luultavasti ärtyvästä suolesta ja olen jo valmiiksi kipeä ilman kaasua ja tähystysputkea... Yleensä jos esilääkityksen haluaa, niin kannattaa mennä 45-60 minuuttia etuajassa. Lääkkeiden täytyy antaa vaikuttaa ennen toimenpidettä. Tsemppiä koitokseen! T. Sh-opiskelija, joka avustanut useita tähystyksiä

[/quote]

Kiitos vinkistä. Ihan uteliaisuudesta: mitä tuolla humautuksella sitten tarkoitetaan?
[/quote]
------
Olen nähnyt humautuksen vain kerran ja kyseessä oli potilas, jolta käännettiin eteisvärinä rytmi sinus rytmiin jysäyttämällä defriblibrillaattorilla (eli sähköinen rytminkääntö). Paikalle tarvittiin anestesiahoitaja ja -lääkäri. Suonensisäisesti annettiin lääke, joka nukutti potilaan kevyeen uneen. Lääkäri jysäytti ja rytmi kääntyi. Sitten anestesiahoitaja muistaakseni antoi vastalääkettä ja odoteltiin potilaan heräämistä. Humautuksia on käsittääkseni eri asteisia (eli joko potilas on vielä tajuissaan mutta sedatoitu tai unessa). Mutta humautuksella on omat riskinsä. Voit vaikka googlailla mitä haittavaikutuksia sedatiivisilla lääkkeillä on. Luin kyllä juuri netistä, että jotkut tähystys potilaat on oman kokemuksen mukaan humautettu. Mutta ellei se ole aivan välttämättömän tarpeellista, niin sitä kannattaa välttää. Särkylääkkeellä ja rauhoittavalla usein pärjää. Tuo humautus ilmeisesti tehdään potilaille, joilla on vakava suolistovaiva, kuten Chronin tauti. Mutta mun tietämys ei ole siis parasta luokkaa, sillä olen seurannut vain normaalin kaavan toimenpiteitä ja opiskelen vasta toista vuotta sairaanhoitoa. Esim. leikkaussaliin en ole vielä päässyt. :)
T. Se opiskelija

Vierailija
37/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:34"] Humautusta en ole koskaan kuullut annettavan kolonoskopiaan. Yleensä mitä voidaan antaa, on kipulääkitys ja esim diapam tabletti, rauhoittavaksi. (Humautus on siis ihan eri asia.) Esim kaupunkini terveyskeskuksessa yleensä yksi lääkäri ei halua antaa mitään ennen toimenpidettä. En ymmärrä miksi... Tosin jos haluat esilääkityksen, niin vaadit sen. Kipulääke ja diapam on helppo antaa. Itsellekin tulossa aika tähystykseen kesällä, ja teen selväksi, että ilman esilääkitystä en toimenpiteeseen suostu. Kärsin luultavasti ärtyvästä suolesta ja olen jo valmiiksi kipeä ilman kaasua ja tähystysputkea... Yleensä jos esilääkityksen haluaa, niin kannattaa mennä 45-60 minuuttia etuajassa. Lääkkeiden täytyy antaa vaikuttaa ennen toimenpidettä. Tsemppiä koitokseen! T. Sh-opiskelija, joka avustanut useita tähystyksiä [/quote] Kiitos vinkistä. Ihan uteliaisuudesta: mitä tuolla humautuksella sitten tarkoitetaan? [/quote] ------ Olen nähnyt humautuksen vain kerran ja kyseessä oli potilas, jolta käännettiin eteisvärinä rytmi sinus rytmiin jysäyttämällä defriblibrillaattorilla (eli sähköinen rytminkääntö). Paikalle tarvittiin anestesiahoitaja ja -lääkäri. Suonensisäisesti annettiin lääke, joka nukutti potilaan kevyeen uneen. Lääkäri jysäytti ja rytmi kääntyi. Sitten anestesiahoitaja muistaakseni antoi vastalääkettä ja odoteltiin potilaan heräämistä. Humautuksia on käsittääkseni eri asteisia (eli joko potilas on vielä tajuissaan mutta sedatoitu tai unessa). Mutta humautuksella on omat riskinsä. Voit vaikka googlailla mitä haittavaikutuksia sedatiivisilla lääkkeillä on. Luin kyllä juuri netistä, että jotkut tähystys potilaat on oman kokemuksen mukaan humautettu. Mutta ellei se ole aivan välttämättömän tarpeellista, niin sitä kannattaa välttää. Särkylääkkeellä ja rauhoittavalla usein pärjää. Tuo humautus ilmeisesti tehdään potilaille, joilla on vakava suolistovaiva, kuten Chronin tauti. Mutta mun tietämys ei ole siis parasta luokkaa, sillä olen seurannut vain normaalin kaavan toimenpiteitä ja opiskelen vasta toista vuotta sairaanhoitoa. Esim. leikkaussaliin en ole vielä päässyt. :) T. Se opiskelija

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Kuvauksesta päätellen minulle lopulta tehtiin humautus viime kerralla. Sairastan hankalaa Crohnin tautia, joten tähystys oli erittäin hankala ja kivulias.

Vierailija
38/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join phosporal, sekoitin marjajuissiin ja join aina yhden hörpyn tyhjennyslientä ja perään hörpyn pelkkää mehua.

Vierailija
39/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ! T.saman läpikäynyt

Vierailija
40/57 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse mikä tahansa muu tyhjennysaineeksi kuin Colonsteril.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän