Kolonoskopiaan valmistuminen
Minulla on huomenaamulla aika kolonoskopiaan. Edellinen kerta oli tavattoman rankka kokemus - niin tyhjennyksen kuin tutkimuksenkin kannalta. Siksi yritän tällä kertaa valmistautua eri tavalla ja kysellä palstalaisilta kokemuksia ja neuvoja.
Mikä olisi vähiten pahanmakuinen tyhjennysaine, joka olisi kuitenkin riittävän tehokas? Suosivatko eri sairaalat erilaisia tyhjennysaineita? Minulla on vaikeuksia saada tyhjennysaineita juotua, niistä aiheutuu pahoinvointia, vatsakipuja jne. Viimeksi join Colonsteriliä ja vaikka sekoitin jauheen vahvaan greippimehuun, niin juominen oli yhtä tuskaa. Kellään hyviä vinkkejä, miten saisi tyhjennysaineita maistumaan vähemmän pahalta? Ideoita, mitä nesteitä voisi nauttia tyhjennysaineiden lisäksi? Voinko nauttia nutridrinkkejä (käyvätkö kaikki vai onko näissä jotain rajoituksia)? Voinko nauttia jotain ruokaisampaa, kuten maustamatonta jugurttia tai viiliä? Olen ymmärtänyt, että maitotuotteiden nauttiminen olisi kielletty, mikä on tähän syynä?
Tutkimus on aikaisin huomenaamulla, joten monelta tyhjennys olisi hyvä aloittaa? Olisiko kaikki tyhjennysaineet hyvä saada "nautittua" jo tänään vai pitääkö niitä juoda vielä huomenaamulla? Jos haluan ns. humautuksen, niin kuinka paljon aikaisemmin minun pitää tulla paikalle? Muuta huomioitavaa kipulääkityksen suhteen? Muita hyviä neuvoja?
Kommentit (57)
Ei hitto mulla on sama edessä, olen jo lykännyt pari vuotta...En vaan uskalla, mulla on pieni keho,joten suolet varmmaanki mutkaisia ja olen lukenut että saattaa sattua aivan tajuttmasti...En taida uskaltaa, mutta ois varmaan pakko.
Ei kannata syödä enää mitään raskasta. Juo juotavaajogurttia ja syö jätskiä. Lisäksi kasvissosekeittoa ja teetä, ettei ala palella. .
.
Nutridrinkeistä käy ne jotka ei sisällä marjaa. Tiedäthän, että kaikkien marjojen ja siementen syönti on kiellettyä.
.
Tsemppiä koitokseen!
Numero 6 kyselee vielä että onko kaikissa sairaaloissa mahdollista saada kipulääkitys ennen tähystystä?
Moviprepiä tarvitsee juoda pienempi määrä, Colonsterilin määrähän on ihan valtava. Nutridrinkeistä ei voi juoda maitopohjaisia. Joillakin auttaa mehujään imeskely tyhjennysaineen juomisen aikana. Pillimehut on myös ok. Viiliä ym. et voi syödä, lihalientä saa juoda, mutta en tiedä haluaako sitä kukaan...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:33"]
Moviprepiä tarvitsee juoda pienempi määrä, Colonsterilin määrähän on ihan valtava. Nutridrinkeistä ei voi juoda maitopohjaisia. Joillakin auttaa mehujään imeskely tyhjennysaineen juomisen aikana. Pillimehut on myös ok. Viiliä ym. et voi syödä, lihalientä saa juoda, mutta en tiedä haluaako sitä kukaan...
[/quote]
Ohis: Voiko saada esimerkkejä ei-maitopohjaisista Nutridrinkeistä? Minä olen ymmärtänyt, että ne kaikki ovat maitopohjaisia. Eikö maitotuotteita saa siis nauttia ollenkaan ja miksi ei?
Eiköhän näistä asioista kannata suoraan kysyä sairaalasta.
Phosphoralia ei tarvi juoda paljoa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:05"]
Eiköhän näistä asioista kannata suoraan kysyä sairaalasta.
[/quote]
No miksi ei voisi kysyä muilta neuvoja?
Crohn-keskustelupalstalla oli muistaakseni hyviä vinkkejä.
Nutridrink juicy stylet ovat maidottomia. Sairaalassa, jossa työskentelen on ohjeistuksena, että tyhjennyspäivänä ei saa syödä/juoda mitään maitopohjaisia vaan juotavien on oltava sellaisia, että niistä näkee läpi.
Kävin ostamassa tyhjennysaineet ja ison kasan juotavaa. Apteekissa ei ollut muita vaihtoehtoja kuin Colonsteril, joten sillä siis :/
Mulle annettiin ohjeeksi ottaa Phosporalia ja tää oli kyllä hyvä ja helppo neste.
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=24116&i=CCS+CLEAN+CHEMICAL_PHOSPHORAL
Sekoitin litkuun pienen lorauksen nestemäistä Apteekin salmiakkia ja johan alkoi maistua.
Ap:lla kolonoskopia huomenna aamulla, ja illalla noin klo 19 alkaa kysellä tyhjennysnesteistä.
Joopa joo. Ei uskottavaa. Kun kutsu kolonospiaan on tullut, sen mukana on tyhjennysohjeet. Vai koirako ne ohjeet söi?
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla kolonoskopia huomenna aamulla, ja illalla noin klo 19 alkaa kysellä tyhjennysnesteistä.
Joopa joo. Ei uskottavaa. Kun kutsu kolonospiaan on tullut, sen mukana on tyhjennysohjeet. Vai koirako ne ohjeet söi?
Aloitusviesti vuodelta 2015.
Vierailija kirjoitti:
Ylläpito arpoi juuri tämän ketjun nostettavaksi 9 vuotta vanhoista . Ei sitten palsta näytä niin tyhjältä, kuin uusia aloituksia poistetaan
Kannattaa juoda se litku kylmänä, ei maistu niin ällöttävälle kuin huoneenlämpöisenä.