Ihan rehellisesti duunarit: mikä on ammattisi ja tuntipalkkasi?
Kysyn siksi, että olen pitkän aikaan ollut hyvin alipalkatussa työssä, ja nyt kun olen vaihtanut työpaikkaa, en oikein osaa suhteuttaa onko palkkani hyvä vai huono.
Ymmärrän että tietyissä ammateissa on iso tuntipalkka, haen nyt ns. "normaalia" palkkaa mikä on se mitä yleensä tavallisesta duunarin työstä maksetaan. Tarkoitan siis kaupan kassaa, bussikuskia, sihteeriä jne. ammatteja, en sydänlääkäreitä ymv. ammatteja.
Kysyn siksi, että mietin jäänkö nykyiseen työhöni, vai kannattaako minun etsiä uutta työpaikkaa, jos ajattelen tuon puhtaasti rahan kautta. Siksi vaikea suhteuttaa kun entinen työni oli provisiopalkattua, ja vasta nyt olen ns. tuntipalkkalaisena hommissa.
Kommentit (264)
Vastaanottovirkailija hotellissa, 12,85€/h. Iltalisä tyyliin 1,05€/h, yölisä 2€/h, sunnuntaisin tuplapalkka.
Opintosihteeri 18€/h. Työkokemusta 7 vuotta.
Pikaruokaravintolan vuoropäällikkö 11,73€/h
Elementtityöntekijä 17e/h+vuorolisät
Osastonsihteeri sairaalassa, 5 v työkokemuslisien kanssa 13.77 e/h.
Kohdallani juoksevat (järkyttävää kyllä) palvelualan korkeimmat ikälisät ja työnantaja-yrityksessäni on käytössä suorituslisä yli kaksi vuotta firmassa olleille henkilöille, joka kuukaudesta riippuen vaihtelee välillä 2-3 € / h . Tuntipalkkani kielilisineen liikkuu siis 14,5 € + ilta- ja viikonloppulisät.
Olen 27-vuotias, kerran alaa vaihtanut yliopisto-opiskelija, joka on tehnyt teini-ikäisestä (15-vuotiaasta) lähtien aina osa-aikaisia palvelualan töitä. Parin vuoden sisällä työllistynen oman alani tehtäviin, kun VALVIRA:n koulutus-standardit antavat myöten. Tällöin tuntiliksani melkein tuplaantuu.
Peltiseppä n.18€/h. 40 000 vuosi ilman ylitöitä.
Ilmastointiasentaja kuudetta vuotta. 11,80e/t. Vähän paremmin tulee joskus kun saa muutaman tunnin ylityötä tehdä.
Maatalousalan sekatyöläinen. Noin 2000e/kk.
Virkamies, valtiolla hommissa hulppealla 2500 euron palkalla, viimeisin palkankorotus v. 2012.
11,10 € /t rakennusmies. En ole koskaan saanut en teollisuudessa tai raksahommissa yli 11€ perustuntipalkkaa ja olen jo 37v.
Duunarien palkat ovat romahtaneet kautta linjan. Rakennusliiton tessi on pelkkä vitsi 14€ ammattilaisen palkkoineen.
Parempia palkkoja saavat vain ne 50-60 v jotka saivat korotuksia ennen lamaa ja ovat vielä samassa työpaikassa.
Sosionomi.
15€/h.
Tai 2400 brutto/kk.
Kokemuslisät ja lomat tapissa päälle.
Vuoro ja pyhälisät tietty tilliin vielä.
Röntgenhoitaja, 15e/h. Onneksi työ on maailman parasta :)
Lähihoitaja, töissä avoimessa varhaiskasvatuksessa. 12,40e/h muistaakseni on tuntipalkka. Mitään lisiä en saa. Ylitöitä tulee mutta niitäkään ei makseta rahana. Semmosta. Onneksi pidän työstäni, se on kuitenkin tärkeintä.
Vesiliikunnanohjaaja. 18-28€/h, riippuu toimeksiantajasta. Mutta näitä töitä ei riitä 8h päivässä.
Ensihoitaja-sairaanhoitaja. Suomessa palkka oli 15,5 euroa per tunti. Nyt ruotsissa 20,6 euroa per tunti.
Parturi-kampaaja 12e/h