Ihan rehellisesti duunarit: mikä on ammattisi ja tuntipalkkasi?
Kysyn siksi, että olen pitkän aikaan ollut hyvin alipalkatussa työssä, ja nyt kun olen vaihtanut työpaikkaa, en oikein osaa suhteuttaa onko palkkani hyvä vai huono.
Ymmärrän että tietyissä ammateissa on iso tuntipalkka, haen nyt ns. "normaalia" palkkaa mikä on se mitä yleensä tavallisesta duunarin työstä maksetaan. Tarkoitan siis kaupan kassaa, bussikuskia, sihteeriä jne. ammatteja, en sydänlääkäreitä ymv. ammatteja.
Kysyn siksi, että mietin jäänkö nykyiseen työhöni, vai kannattaako minun etsiä uutta työpaikkaa, jos ajattelen tuon puhtaasti rahan kautta. Siksi vaikea suhteuttaa kun entinen työni oli provisiopalkattua, ja vasta nyt olen ns. tuntipalkkalaisena hommissa.
Kommentit (264)
Kunnossapitoinsinööri. 18,5 € / h. Paskahko peruspalkka, mutta epäinsinöörimäisesti saan kaikenmaailman lisiä tuohon päälle 500 - 1500 € / kk, joten lisät mukaanlukien 24 - 25 € / h keskimäärin.
Myyjä, 12e/h + lisät... ei pitäisi valittaa, kun muut samassa kaupassa työskentelevät saavat 2-4e/h pienempää liksaa.
Minulle mielekäs työilmapiiri ja mielekäs työ on kaikki kaikessa. Näillä mennään.
myyjä reilu 11€/h tykkään niin paljon työstäni että matala palkka ei haittaa :) mieluummin näin kun jotain mistä ei tykkää.. ja vkl työt tuo lisätuloja!
Diplomi-insinööri, noin 35€ tunti
Henkilökohtainen avustaja, palkka on 9,86 euroa tunnilta. Olen filosofian maisteri.
Pikaruokatyöntekijä, tuntipalkka n. 11e, iltalisä reilu 1e ja yölisä reilu 2e. Pyhäpäivisin ja sunnuntaisin kaikki onneksi tuplana..
Projektipäällikkö IT-alalla. 31€/h.
Vierailija kirjoitti:
Videovuokraamon myyjä: 7.4e/h :( jep...
Kasvihuonetyöntekijä 8e/h. Olen usein työpäivän jälkeen ihan poikki. Videovuokraamossa ei varmasti tule hiki eikä tunnu siltä että olisi vetänyt koko päivän jumppaa. Eli tavallaan voitat.
Yleensä myös tavallaan painostetaan jäämään ylitöihin ja ylitöistä ei edes saa ylityölisiä, eikä siinä mitään mutta normaalin työpäivänkään jälkeen ei enää jaksa tehdä mitään kun pääsee kotiin.
Kaikki muu elämä syrjäytyy. Ei ole aikaa ystäville ei harrastuksille jne.
Ole tyytyväinen tuosta videovuokraamon työstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja 13e/tunti, mukana 1 ikälisä ja henkilökohtainen lisä
Mulla terveydenhoitajana sama tuntipalkka!
Ajanvaraaja 14e/h + provisiot, yleensä n.500e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videovuokraamon myyjä: 7.4e/h :( jep...
Kasvihuonetyöntekijä 8e/h. Olen usein työpäivän jälkeen ihan poikki. Videovuokraamossa ei varmasti tule hiki eikä tunnu siltä että olisi vetänyt koko päivän jumppaa. Eli tavallaan voitat.
Yleensä myös tavallaan painostetaan jäämään ylitöihin ja ylitöistä ei edes saa ylityölisiä, eikä siinä mitään mutta normaalin työpäivänkään jälkeen ei enää jaksa tehdä mitään kun pääsee kotiin.
Kaikki muu elämä syrjäytyy. Ei ole aikaa ystäville ei harrastuksille jne.
Ole tyytyväinen tuosta videovuokraamon työstäsi.
Aina on jollain asiat paremmin ja toisella paskemmin. Jos alkaa vertailemaan joka ikistä työpaikkaa keskenään, että kenellä ketjulaisella on peremmat oltavat, niin johan tässä menis ikä ja terveys. Ei siis loukkaannuta henkilökohtaisesti toisten palkoista ja työtehtävistä jooko? Se ei varmaan ollut ketjun tarkoituskaan.
- sivustahuomauttaja
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siksi, että olen pitkän aikaan ollut hyvin alipalkatussa työssä, ja nyt kun olen vaihtanut työpaikkaa, en oikein osaa suhteuttaa onko palkkani hyvä vai huono.
Ymmärrän että tietyissä ammateissa on iso tuntipalkka, haen nyt ns. "normaalia" palkkaa mikä on se mitä yleensä tavallisesta duunarin työstä maksetaan. Tarkoitan siis kaupan kassaa, bussikuskia, sihteeriä jne. ammatteja, en sydänlääkäreitä ymv. ammatteja.
Kysyn siksi, että mietin jäänkö nykyiseen työhöni, vai kannattaako minun etsiä uutta työpaikkaa, jos ajattelen tuon puhtaasti rahan kautta. Siksi vaikea suhteuttaa kun entinen työni oli provisiopalkattua, ja vasta nyt olen ns. tuntipalkkalaisena hommissa.
Aloittelevan dippainssin tasoa ja ylikin, jos hyvä projekti.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 08:03"]
Bussikuski pääkaupunkiseudulla, perustuntipalkka 16,50e, keskituntiansio (lisät siis mukana) n. 22e/h.
Oho, bussikuskeillahan on hyvä palkka!
Joutuuhan ne pidättelemään vessahätäänsä aika pitkään eli ihan ansaittua. Varsinkin jos ajavat seutulinjaa. Pitää olla aika hyvin kontrollissa oma suoli ja tiedossa sen oikut. Monesti HSL kuljettajat ovat vielä ihan mukavia, siitä plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä myös tavallaan painostetaan jäämään ylitöihin ja ylitöistä ei edes saa ylityölisiä,.
Kuka itseään kunnioittava ihminen alistuu tuollaiseen?
Eihän ketään voi pakottaa tai huutaa tai uhkailla jos työpäivä päättyy niin se päättyy.
Irtisano itsesi hyvä ihminen!
Olin puhelinmyyjä pari kuukautta, tunteja 37,5/vko, palkkaa ei sitten maksettu muusta kuin provikoista, vaikka työsopimusta allekirjoittaessani selkeästi sanottiin, että pohjapalkka on 1000e/kk, jos saa yli 5 kotisivua myytyä päivässä. Myin usein enemmän, vain ensimmäisellä viikolla myyntini alitti 5 x 5 = 25 kauppaa, ja sen viikon piti olla perehdytys viikko. Palkkaa sain lopulta 460e, tuntipalkaksi siitä jäi sellaiset hieman yli kolme euroa. Työkkärin orjatyössäkin tienaa paremmin.
Kellekään tuskin on yllätys, että koko puhelinmyyntiala perustuu hyväksikäytölle; firma, jossa tein töitä, teetti asiakkaidensa kotisivut ilmaiseksi ammattikorkeakoulujen opiskelijoilla, työntekijät eivät saaneet palkkaa pomoja lukuunottamatta, asiakas sitten sai valmiille pohjalle väsätyt kalliit kotisivut törkeän kalliilla 320e:n vuosimaksulla. Suomalaisten puh.myyntiyrittäjien ahneus ja koulutussysteemin suruton hyväksikäyttö, omien työntekijöidensä kusetus ym. lie vailla vertaa, pahinta on, että pian myös työttömien on pakko ottaa vastaan tuota luuriorjan hommaa. Jos näin käy, niin tuottakaa sille työnantajalle pelkkää harmia, sotkekaa tilaukset, lähettäkää niitä niille, jotka eivät tilanneet mitään, unohtakaa yhtä lailla tiedottaa pomoa myynneistänne (sillä ei ole mitään merkitystä teille, koska ette kuitenkaan saa niistä itsellenne mitään), möläyttäkää asiakkaille että olette pakon edessä töissä siellä, ettekä saa koskaan teille luvattua palkkaa ja asiakasta huijataan siinä missä teitäkin, näin tämä ihmisten hyväksikäytölle perustuva vilunkibusiness loppuu heti alkuunsa ja pääsette pois sieltä.
Klinikkasihteeeri keskussairaalassa, 14 €/h.
Osa-aikainen toimistosiivooja 10,2€/h.