Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä

Vierailija
14.11.2014 |

Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.

Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tällainen kohtaus liittyi nuorena aina kuukautisten alkamiseen. Siis kamala alavatsakipu, oksentaminen, pyörtyminen ja litroittain kylmää hikeä. Etenkin silloin, kun olin tosi hoikasssa kunnossa tai kovassa stressissä. Olen pitänyt sitä jotenkin hormoneihin liittyvänä, koska mulla saattoi kasvaa kuukautisten ekana päivänä, samaan aikaan kohtauksen kanssa, poskeen piiitkä karva - siis yhdessä päivässä. Joskus yritin ennakoida kohtausta särkylääkettä etukäteen syömällä, joskus auttoi. Kohtauksen jälkeen oli aina tosi voipunut, mutta myös tosi jotenkin tosi rento ja pehmeä olo.

Vierailija
182/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin vertaistukea!!! Äkillinen pahoinvointi, ripulointi ja/tai oksentelu, heikotus, pyörrytys, kylmänhiki, näön sumeneminen... Niin hirveä olo, ettei tolpillaan pysy. Alkaa ihan puskista ja loppuu kuin seinään, kohtauksen kesto useimmiten puolisen tuntia, tosin kerran jopa viisi tuntia. Ei katso paikkaa tai aikaa. Tällaisia pahoinvointikohtauksia olen saanut teini-ikäisestä lähtien. Joskus tulee useita kertoja vuodessa, joskus kuluu välivuosi ilman yhtäkään kohtausta. Useimmiten liittyy kuukautisten alkamiseen, mutta on tullut myös esim. pahan virtsatietulehduksen yhteydessä tai "ihan muuten vaan". Olen maannut raatona milloin kenenkin tuttavani vessan lattialla, bussissa, kerran lumihangessakin. Heti kohtauksen jälkeen olen taas kuin ei mitään, pirteä kuin peipponen.

Ainakin itselläni kaikki on hyvin niin kauan kun on vessa vieressä tai muu paikka, jossa pääsee toimittamaan tyhjennyksen yksityisesti, ja kunhan on mahdollisuus päästä lepäämään. Vaan ainapa ei ole :(

Lääkäriin en ole vielä toistaiseksi hakeutunut. Monta kertaa käynyt kyllä mielessä, että jokin nopeasti vaikuttava pahoinvointilääke voisi tulla tarpeeseen...

Ärtyneen suolen oireyhtymä.

Lääkärissä voit käydä mutta parannusta siihen ei ole. Ruokavaliolla ja elämäntavoilla voi vaikuttaa.

Mulla on ollut IBS vasta vajaa kaksi vuotta, suolistoinfektion jälkitilana. Sen sijaan näitä pahoinvointikohtauksia olen saanut jo aiemmin, 10 vuoden ajan. Koen näiden olevan kaksi eri asiaa, voin toki olla väärässäkin.

Mutta IBS-vatsani ärtyy aina niistä samoista, tietyistä ruoka-aineista. Jos syön jotakin vatsalleni sopimatonta, oireilee se möyrintänä, kipuina, turvotuksena, ilmavaivoina ja järkyttävän hajuisena ripulina. En silloin koe kuvotusta, en oksenna, en tunne pyörtyväni. Pystyn kävelemään tai vaikka juoksemaan vessaan, nou problem.

Sitten taas nuo pahoinvointikohtaukset tulevat ihan puskista, ilman mitään yhdistävää tekijää. Vessaan on vaikea edes päästä, kun pyörryttää niin paljon, ettei meinaa pystyssä pysyä. IBS-ripulia pystyn pidättämään jonkin aikaa, mutta pahoinvointikohtauksissa laatta ja ripuli vain tulevat, kun päättävät tulla. Olen kohtauksen aikana todella sairas, avuton, veltto raato. Kuukautiskivut vielä siihen päälle, niin olen luullut jo kuolevani. Suun kautta otettava kipulääke ei auta enää, kun kohtaus on alkanut, ei pysy sisällä.

Lisäksi IBS:ni on jo hallinnassa, noudatan supertarkkaa ruokavaliota. Pahoinvointikohtaukset sen sijaan jatkuvat, viimeksi sain sellaisen heinäkuussa. Luojan kiitos satuin sillä kertaa sentään olemaan kotona.

Vierailija
184/254 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestakin eri syystä voi tulla niin huono olo ja olla niin kovat kivut, että meinaa taju lähteä, näköä haittaa ja lentää ripulit tai oksut. Lääketieteen ammattilainen hallitsee erotusdiagnostiikan, osaa kysyä juuri ne oikeat täsmentävät kysymykset ja teettää sopivat tutkimukset oireiden syyn selvittämiseksi. Ei täällä palstoilla voi kukaan antaa varmaa vastausta. Jos omat oireet huolestuttaa, niin lääkäriin mars.

Vierailija
185/254 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina tuu ripulia, mutta tyhjennys kuitenkin. Siis todella paljon paskaa.

En myöskään oksenna, eikä kohtaus kestä kauaa. Ehkä vartin.

Mutta muuten sama. Aivan järkyttävä olo, tuntuu että taju lähtee ja kylmä hiki. Joskus näkö muuttuu punertavaksi.

Kakkimisen jälkeen helpottaa.

Muutamia kertoja vuodessa, ei liity alkoholiin ja voi tulla mihin aikaan päivästä tahansa.

En tiedä liittyykö syömiseenkään koska voi tulla aamulla, jolloin syömisestä yön mittainen tauko.

Vierailija
186/254 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dumping/hypoglykemia oire. Nopeasti imeytyvä ruoka kulkeutuu liian nopeasti ohutsuoleen. Oireina ripuli, sydämentykytys, pahoinvointi, huimaus, heikotus, vapina

Vierailija
187/254 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri etsin näillä oireilla lisätietoa netistä.

Ihan tismalleen sama juttu. Olin koiran kanssa lenkillä kun alkoi kouristaa vatsasta. Kun pääsin kotiin, jätin koiran hihnoineen eteiseen ja huikkasin teinille että ottaisi sen. Itse harpoin vessaan. Hirveän omituinen ripuli, sellaisia isoja rakeita. Nyt makaan sohvalla hikisenä ja huipaten. Päässä kieppuu.

Vierailija
188/254 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama! Tänään sain ekaa kertaa ikinä tuollaisen kummallisen kohtauksen kun katsoin kun opettaja näytti meille peuran sisäelimiä. Tiedä sitten johtuiko siitä, kun ikinä ennen minua ei ole tuollaiset sisäelinjutut ja muut ällöttänyt. Kuitenkin oireina oli koko kehon läpi virtaava kylmänhiki, vatsakipu, kalpeus, tarve oksentaa ja käydä pöntöllä, metallin maku suussa. En kuitenkaan oksentanut ja pöntöllä ei tullut mitään.

Vierailija
189/254 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on lähes aina mysteerijuttuja joihin ei löydy syytä ikinä.

Haluan itse ajatella vastaavassa tilanteessa  vaan että se on elimistön muistutus että pitää elintavat kunnossa.  Sitte käyn läpi että onko tullu lipsuttua,yleensä on.

Vierailija
190/254 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Taas sain tuollaisen samanlaisen kohtauksen minkä tammikuussa. Eli noin 4kk aikaa edellisestä. Jännästi suunnilleen samaan aikaan kohtaus tuli kuin viimeksikin, ja aamulla taas. Tällä kertaa heti herätessäni pyörrytti, kylmä hiki virtas. Nyt ei kuitenkaan ollu maha kipee enkä taaskaan oksentanu vaikka melkein meinasin. En tiedä voisko tää kohtaus johtua siitä että mun menkat alkaa tällä viikolla, viime kerralla kun sain tän kohtauksen niin menkat meinaan alko seuraavana päivänä.

T. 188

Vierailija
191/254 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla liittyy selvästi jännitykseen. Noita kuvaamasi kaltaisia kohtauksia tulee aina, kun stressitaso nousee liian korkealle. Lisänä tosin pahoinvointi, vaikken oksenna.

Lääkäriltä olen saanut pahoinvointilääkkeitä, joita käytetään myös syöpäpotilaiden hoitojen jälkeiseen oloon. Lamaavat tehokkaasti myös suolta. Ainoo vika, että yhden tuommoisen nauttimisen jälkeen olenkin seur. 12 h lähes unessa...

Syytä ei ole löydetty tälle ripulipahaolopyörrytyshikoilu-syndroomalle, mutta itse tosiaan uskon sen olevan jännityslähtöistä...

Vierailija
192/254 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla lievä ruokamyrkytys, mutta ihan myös vaan kropan reaktio johonkin epäsopivaan ruokaan. Itselläni on IBS ja tuollaiset oireet (pahoinvointi, hikoilu, huimaus) tulevat yleensä samoihin aikoihin kuin ns. täystyhjennys. 

Vierailija
193/254 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä just aloittajan kohtaus ollut!

En tiesää mikä ruoka nyt kyseessä, . Sienet ja valkosipuli ainakin aiheuttavat eli ne jätetty pois ruokavaliosta. Arvelen, että voimakkaat mausteet ovat nyt myös, chili. Ja just nuo olivat suurinta herkkusinappi. Vaoivoja jo parikymmentä vuotta seuraillut. Nyt 65- vuotias.

Vierailija
194/254 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsakipu, vesiripuli, pyortyminen tulee aina jos juon limsaa. Kokis, Jaffa, Fanta aina sama kohtaus

Vierailija
195/254 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui tänään sama juttu. Join saman jogurtin aamulla niinkun aina, kävin lyhyellä tapaamisella ja menin vaatekaupoille kun yhtäkkiä alkoi vääntö ja pian siitä huimaus ja kylmä hiki. Pääsin vessaan ja ihan normaali oli koostumus, lähdin takaisin kauppaan ja taas sama juttu. Normaalia tuotosta, keräilin itseäni aika kauan että uskalsi lähteä autolle ja kotiin. Nuorena näitä tuli kun aamulla joi vaan mehua ja laittoi tupakiksi, luulin että johtui siitä mutta ei näemmä.

Todella inhottava vaiva!

Vierailija
196/254 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee noita 1-2 kertaa vuodessa, eli yllättävät kouristuskrampit vatsaan niin että joutuu mennä kaksin kerroin, paniikki että pyörrynkö, ja tunne että suolen pitää tyhjentyä. Joskus ei tule mitään, joskus tulee eri muodossa. Joskus saattaa tuntua jopa ummetukselta.

Tulee hetkellinen pahoinvointi mutten oksenna. Kylmä hiki pukkaa pintaan ja aiheuttaa vilunväreet. Epätodellinen rinnakkaiselämä-tuntemus. Yleensä tämä menee ohi 15-30 min.

Olen tullut sellaiseen lopputulokseen että tätä aiheuttaa:

- stressi joka ei ole vielä rauhoittunut lomankaan aikana

- lämmin sää, koska tämä yleisempää kesällä sekä ulkomaan matkoilla

- olen ollut pitkään syömättä ja yllättäen syön isomman annoksen (tämä on se yleisin) ja saatan kärsiä lievästä nestehukasta lämpimällä

- jos suuressa ruoka-annoksessa tyhjään vatsaan on ollut erityisen paljon laktoosia, valkoisia jauhoja ja ehkä rasvaakin, ja lisäksi jos majoneesia, sinappia tai ketsuppia.

Tätä ei aiheuta paniikkihäiriö, migreeni eikä sappi koska minulla on kaikki nämä vaivat ja sappi on poistettu muutama vuosi sitten koska oli niin täynnä kiviä jotka painoivat rintaan.

Lähin migreenityyppinen mikä tätä aiheuttaa, on niin sanottu vatsamigreeni, mutta se ei ole näin äkkillinen. Minun äidillä on vatsamigreeni, kun taas minulla on päämigreeni. :)

Olen normaalipainoinen 46-vuotias nainen.

Minulla on ollut pari kertaa ruokamyrkytys, ja silloin nuo oireet tuntuvat kymmenkertaisilta, ja silloin ripuloin ja oksennan.

Yritän juoda säännöllisemmin, syödä pienempiä annoksia ja liikkua enemmän.

Vierailija
197/254 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm oon nyt pari päivää kärsinyt näistä vaivoista. Ripulin yhteydessä päässä pyörii ja huono olo. Vaikuttaa joltain vatsataudilta (oksennusta ei oo tullut pientä puklua lukuunottamatta). Oon saanut syötyä ja juotua semiookoo, mut kyl tää vertaistuki auttaa, etten suurentele päässäni asiaa. Äsken pystyin pari tuntia toimimaan ihan normaalisti, mut nyt kaaduin petiin.

Samalla kyllä huomasin, että viime viikot on elintavat olleet huonoja, joten ei ihmekään että kroppa pistää vastaan. Pitää nyt vaan olla armollinen ja olla sairaslomalla sen verran ku tarve vaatii ja hakeutua tarvittaessa tutkimuksiin jos tämä ei nyt viikonlopun aikana helpota.

Vierailija
198/254 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli kerran noin peppuseksin jälkeen. Siihen aikaan ylipäätänsä oli ärtyneen suolen ongelmaa.

Vierailija
199/254 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:49"]

Verenpaine laskee äkillisesti. Olitko syönyt ja juonut normaalisti? Olitko esim. väentungoksessa tai paikassa missä on huono happi?

äkillinen verenpaineen lasku tekee juuri hikoilua, silmissä sumenee, tuntuu että tulee kurat housuihin tai voi oksettaakin. Sitte pulssi hakkaa kun yrittää korvata sitä verenpainetta. Jos siulla on noita 5vuoden välein niin tuskin on mitään vaarallista taustalla.

[/quote]

Molemmilla kerroilla kotona, rauhallisen koti-illan jälkeen. Yhteistä se, että molemmat tuli alkuyöstä. Eka kerralla olin jo nukkumassa, toisessakin jo sängyssä unta odottamassa. Ja kohtaus alkaa tosiaan niin, että alkaa vatsassa kiertää ja maha kipeytyy. Siitä sitten vasta ripuloinnin seurauksena tai yhtä aikaa kylmä hiki ja taju lähtee -tunne. ap

juu ihan täsmälleen samanlaisia tulee välillä, ehkä pari vuodessa! 

En tiedä mistä johtuu ja tulevat aina yöllä. 

herään vatsakipuun ja sit vessassa iskee se kylmä hiki ja pyörrytys. 

Vierailija
200/254 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kerran tai kaksi vuodessa samanlainen kohtaus, paitsi etten pysty edes istumaan pöntöllä. Yritä kyllä, mutta alkaa pyörryttää tai pyörrynkin. Olen kerran soittanut ambulanssinkin, kun luulin kuolevani. Yleensä en edes pystyisi soittamaan, niin huono olo on.

Olen tullut vainoharhaiseksi, joku pöpöhän sen tekee. Koetan välttää suun/huulien koskettelua sormilla, koska koskettelen puhelinta, kaukosäädintä, ovien kahvoja, tiskiriepua yms. Olen tehostanut käsien pesua, koska pelkään sitä tautia suunnattomasti. Puhelinta esim. ei tule päivittäin desinfioitua.

Kerran tätä pahoinvointia tutkittiinkin. Löytyi matalat natriumit. Seuraavana päivänä koe uusittiin, ja olisin joutunut nesteytykseen, mikäli arvo olisi vielä ollut samaa luokkaa. Sen jälkeen olen ottanut tavaksi juoda nesteytysjuomaa, jos vähänkään hikoilen tai on muuten kuuma.

Minulla on myös ärtyvän suolen oireyhtymä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän