Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä
Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.
Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?
Kommentit (254)
Hei, ihanan kauhea ketju!
Olen alkanut kärsiä ehkä samantyyppisestä oireilusta. Joskus oireita tulee tiheämmin, mutta useimmiten 1-4kk välein. Ihan puskista tulee kipu, huimaus ja hiki. Meinaa taju lähteä. Joskus on selkeämmin ripulia ja juurikin vettä, mutta usein tulee hyvin normaalin oloista ulostetta. Se on vain pienempää ja sitä tulee kuin parin päivän edestä kerralla.
Ruoka ei selvästikään ole laukaisija, vaikka herkkävatsainen olenkin. Sellaisen oireilun kyllä erottaa. Pidin myös vuosi sitten ruokapäiväkirjaa eikä punaista lankaa löytynyt.
Hyvin kummallista. Välillä on pidempään heikko olo, mutta joskus fiilis vaihtuu siitä Onko tämä menoa nyt? Apua, kuolen. Taju lähtee ja jaloissa ei ole tuntoa, puolen tunnin päähän Nyt töihin, jaksan kantaa vaikka hevosen!
Minulla tutkittu onko syynä naistenvaivat eli syön minipillereitä, mutta silti tuli tällainen kohtaus. Toisaalta minipillerit eivät ole juurikaan vienyt kuukautisiin liittyviä kipuja, ja kuukautiset ovat tulleet jatkuvasti peräkkäin, eli en vielä osaa vetää johtopäätöstä.
Toivottavasti lääkäri jaksaa tutkia kunnolla ensikerralla. En tiedä onko minulla enää pian varaa käydä tätä enemmän tutkituttamassa.
Pitkä vuodatus, pahoittelen mahdollisista virheistä
T. Pari vuotta mystisen sairauden kanssa kamppaillut
Tämä voi olla vaihdevuosista johtuvaa. Vaikka kohtausten välillä olisi usea kuukausikin.
Mulla on tullut tuollaisia kohtauksia eli ripuli, kylmää hikeä yms. mitä ap kuvaili.
Olen nelikymppinen ja kaksikymppisenä diagnosoitiin ärtyneen suolen oireyhtymä eli IBS.
Noita kohtauksia on ollut 20 vuoden aikana ehkäpä 5 kertaa.
Yhteen kohtaukseen tajusin mistä se johtui: erittäin runsaasta C-vitamiinipillereiden popsimisesta. Vedin niitä moninkertaisen määrän sallittuun nähden ja noin 2-5 tunnin kuluttua tuli järkyttävä kylmä hiki, tärinä, vapina ja ripuli.
Lensi C-vitamiinipillerit roskiin ja sen jälkeen olen syönyt C-vitamiinini hedelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin mars kirjoitti:
Monestakin eri syystä voi tulla niin huono olo ja olla niin kovat kivut, että meinaa taju lähteä, näköä haittaa ja lentää ripulit tai oksut. Lääketieteen ammattilainen hallitsee erotusdiagnostiikan, osaa kysyä juuri ne oikeat täsmentävät kysymykset ja teettää sopivat tutkimukset oireiden syyn selvittämiseksi. Ei täällä palstoilla voi kukaan antaa varmaa vastausta. Jos omat oireet huolestuttaa, niin lääkäriin mars.
No täällä nimenomaan on ihmisiä joilla samoja oireita ja sitä vertaistukea!
Haluaisin todellakin nähdä sen lääkärin joka perehtyisi näin epämääräisin ja ohi menneisiin oireisiin ja haluaisi selvittää mistä johtuu ja miksi!
Voin kertoa että näissä tapauksissa lääkäri toteaa vain että mars kotiin kuviteltujen oireittesi kanssa. valitettavasti näin se menee.
No miks tuommoisen takia pitäs tuhlata lääkärin aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on kokemusta tällaisista kohtauksista, en tiennyt että tämä on näinkin yleistä.:O Mulle kuten monelle muullekin on diagnosoitu ärtynyt suoli, ja olenkin veikannut sitä syyksi näihinkin vatsaongelmiin. Kokonaisuudessaan olo kohtauksen aikana on ihan hirveä, sellainen huimauksen, kivun ja oksetuksen sekoitus. Makasin vessan lattialla ja luulin suunnilleen kuolevani.
Loppupäivä meni sängyssä makoillessa, kun kouristelevat mahakivut tulivat aaltoina ja välillä hellittivät hetkeksi. En kumpanakaan päivänä ollut syönyt mitään erikoista, enkä edellisenäkään. En siis keksi, mistä nämä johtuvat. Parin kerran jälkeen voin todeta, etten menetä mitään, vaikka en tällaiseen enää elämässäni törmäisi..
Minulla on IBS ja näitä tällaisia kohtauksia tulee muutama vuodessa. Mitään muuta fyysistä vikaa esim. sydänsairaus ei ole löydetty, eikä oikein IBS:llekään muuta kuin sukuvika. Toinen vanhempi ja kaikki sisaruksensa ovat IBS-potilaita, samoin toisella on refluksi. Itse olen sitten perinyt molemmat, jee jee.
Mulla on ollut tuo vaiva 15 vuotta noin 3 kertaa vuodessa. Olen 31 v. Teininä kivut oli pahemmat, pyörryinkin muutamaan otteeseen pöntöllä ripuloidessani mahakipujen ja kylmän hien kanssa. Tänään sain kohtauksen taas pitkästä aikaa ja tällä kertaa ilmeni uusi oire, molemmat käteni puutuivat kyynärpäistä sormiin asti ja olivat täysin liikuntakyvyttömät. Lääkäreitä ei ihan kauheesti kiinnosta nämä kohtaukset joten en ole koskaan ollut kunnon tutkimuksissa enkä ole saanut mitään diagnoosia. Muuten olen epätavallisen terve yksilö. Esim. Kuumetta tai flunssaa ei ole ollut 10 vuoteen.
Tuleeko teille näitä koskaan yöllä? Kun tuntuu että aina kun tällainen iskee minulle niin se tulee joko heti muutama tunti nukahtamisen jälkeen tai sitten aamuyöstä.
Joitain syitä mitä itse epäilen IBS:n lisäksi on erilaiset ravintolisät, kuumat juomat illalla (tee tai kaakao), laktoosipitoinen suklaa tai jäätelö.
Ihan normaalia.
Tullut itselleni noroviruksen aikana. Makasin koko vuorokauden sängyssä ja välillä kävin oksentamassa. Sitten yöllä päätti tulla kamala kakkoshätä ja lähdin vessaan. Heti kun sängystä nousin rupesi silmissä pimenee ja muodostumaan putkinäkö sekä korvissa soi. Myös kävely oli kuin kännissä, kerkesin vessaan pöntölle ja heti kun ulostin, olo parani. En kerennyt pyörtymään.
Sama tuli hiljattain adenoviruksen aikana. Makasin sängyssä ja vatsassa/suoliston alueella rupesi tuntumaan heikolta. Maatessa se ei aiheuttanut mitään muuta ongelmia. Noustessa pahoinvointia lisääntyi ja vähän ajan päästä rupesi silmissä pimenemään. Pöntölle ja olo parantui. Kokeilin sitä ennen pelkkää istumista, se auttoi vähän mutta ei poistanut pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Just menossa tällanen 😱
Mulla just nyt,en tiedä liittyykö pms
Heh, mulla oli tuollainen kerran krapulan takia. Heräsin aamulla ja menin vessaan. Kävin kakalla ja sen jälkeen tuli kylmä hiki. Menin keittiöön ja pyörtyä kupsahdin. Olen elämässäni pyörtynyt vain kerran aikaisemmin, synnytyksen jälkeen, kun nousin ylös, joten ei ole mulle tavallista. Säikähdin tietenkin. Menin päivystykseen, ja kun juttelin lääkärin kanssa, tajusin, että tämähän johtuu krapulasta, nestehukasta. Edellisenä iltana yksi ystävä tuli lapsineen meille kylään ja istuttiin iltaa pitkään jutellen. Tuli sitten siinä juotua vähän useampi lasi viiniä kuin olin ajatellut. Oli vielä ollut kuuma päivä ja mä olin siivonnut ja laittanut ruokaa koko päivän.
Lääkäri kertoi, että ei ole tavatonta, että ulostamisen jälkeen pyörtyy, jos on jotain häikkää, vaikka nyt se nestehukka. Kylmä hiki edeltää pyörtymistä. Mulla oli toki myös alhainen hb ja ferritiini.
Mua tietty hävetti tosi paljon, kun menin krapulan takia lääkäriin. Maalailin etukäteen, että lääkäri kirjoittaa Kantaan tyyliin "potilas juonut eilen alkoholia, tulee nyt krapulan takia vastaanotolle". No, ihan asiallisesti kirjoitti, en enää muista, mitä. Mutta säikähdin kyllä, kun ei ole tapana pyörtyillä.
Itsellä liittynyt kuukautisten alkuun 4kymppisenä. Sain, harvoin, mutta erittäin rajuja kipukohtauksia aina yöllä ennen kuukautisten alkua.
Viime yönä pitkästä aika heräsin rajuun pahasnoloon, vatsan vääntelyyn, järkkyyn hikoiluun. Konttaamalla pääsin juuri ja juuri vessaan. Oksettaa ja kakattaa yhtäaikaa, vatsaa vääntää.
Ystäväni kertoi olevan hormonaalista, jos kerkeisi niin särkylääke auttaisi.
Yhdestä kolmeen hikoilin ja makasin kun olo oli hirveä.
Nukkunut tän päivää. Yhä huono olo. Olen 56, äitini ,92 hikoilee öisin yhä...
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia.
Tullut itselleni noroviruksen aikana. Makasin koko vuorokauden sängyssä ja välillä kävin oksentamassa. Sitten yöllä päätti tulla kamala kakkoshätä ja lähdin vessaan. Heti kun sängystä nousin rupesi silmissä pimenee ja muodostumaan putkinäkö sekä korvissa soi. Myös kävely oli kuin kännissä, kerkesin vessaan pöntölle ja heti kun ulostin, olo parani. En kerennyt pyörtymään.
Sama tuli hiljattain adenoviruksen aikana. Makasin sängyssä ja vatsassa/suoliston alueella rupesi tuntumaan heikolta. Maatessa se ei aiheuttanut mitään muuta ongelmia. Noustessa pahoinvointia lisääntyi ja vähän ajan päästä rupesi silmissä pimenemään. Pöntölle ja olo parantui. Kokeilin sitä ennen pelkkää istumista, se auttoi vähän mutta ei poistanut pahoinvointia.
Vähä verenpaine sulla vaan laski ku pomppasit nopeesti ylös. Sitte tasaantui kun istuit.
Voi johtua ihan huonosta kunnosta tuollainen myös.
Minulla kyse oli allergisesta reaktiosta. Ap:n mainitsemien oireiden lisäksi oli voimakasta oksentelua, sekavuutta, tärinää. Meni useampi vuosi ennenkuin selvisi mistä kyse, koska nuo eivät olleet minulle tyypillisiä ruoka-allergiaoireita ja tulivat muutaman tunnin viiveellä.
Ei siihen diabetekseen aina ylipainoa tarvita.
Voi tulla ihan normaalipainoisellekkin, ihme olettamus.
Mulla oli samaa. Aina tuli töissä ku söin työpaikan ruokaa, iltapäivästä rupesi kiertämään mahassa ja koitin pidätellä kun ei viitsinyt mennä ripuloimaankun haju aivan kaamea, no lopulta oli pakko ja kauhea räjähdys ja kylmä hiki nousi aina. Lopetin työpaikan ruoan syömisen niin loppui.
Pari kertaa ollut ruokamyrkytys ja olo aivan samanlainen. Vatsataudissa tällsista jalat menee alta tunnetta ei ole koskaan ollut. No. Aikuisiällä vatsatautikin ollut todella harvoin. Mutta siis ruokamyrkytystä veikkaan ja ei siinä lääkäriä tarvita, kun se yl. menee nopeasti ohi.
Mulla tismalleen samanlaisia kohtauksia ollut 1-2krt vuodessa, todettiin menierin tauti!
No täällä nimenomaan on ihmisiä joilla samoja oireita ja sitä vertaistukea!
Haluaisin todellakin nähdä sen lääkärin joka perehtyisi näin epämääräisin ja ohi menneisiin oireisiin ja haluaisi selvittää mistä johtuu ja miksi!
Voin kertoa että näissä tapauksissa lääkäri toteaa vain että mars kotiin kuviteltujen oireittesi kanssa. valitettavasti näin se menee.