Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä

Vierailija
14.11.2014 |

Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.

Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan oikeasti epilepsiakohtaus. Epilepsia on vaikea ja monimutkainen sairaus, jossa on todella monenkaltaisia oireita, sekä monia erityyppisiä kohtauksia.

Vierailija
162/254 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ja miehelleni tuli pari vuotta sitten samanlaiset oireet kun oltiin käyty edellisenä päivänä syömässä yhdessä intialaisessa ravintolassa. Ajattelin että ruoka oli pilaantunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just äsken sain kohtauksen. Vatsaa alkoi kivistämään ja oli pakko kyyristellen hyppiä vessaan. Tuskanhiki, oksettaa, vatsaan sattuu. Pönttöön ei tule mitään, tuskanhiki muuttuu vilunväreiksi.

Välillä olo helpottuu hieman, ja sitten taas tuntuu ettet tiedä kummasta päästä tulee tavaraa. Peppua ei voi pöntöltä nostaa ja alat miettiä oksennatko syliisi, lattialle vai kurkotteletko lavuaariin.

Yleensä jossain vaiheessa aivan yhtäkkiä ripuli tulee. Tuntuu ettet ehdi edes reagoimaan (ei edes tunnu, että suolessa tapahtuisi mitään), ja paskavesi lorottaa täysillä. Kunnon ripulin jälkeen olo kohenee hetkessä. Joskus ripulointi on hyvin minimaalista ja kivistys jatkuu muutamia tunteja.

Olen oksentanut tällaisessa tapauksessa vain kerran. Yleensä vointi on hyvinkin riippuvainen siitä ripulin määrästä. Mutta onhan se sairasta kun pitelet päätäsi ja mietit että saatko happea ja mietit että kannattaako kaikki vaatteet riisua jos oksennatkin syliisi.

Itselläni näitä on tullut useasti. Ehkä puolen vuoden tai vuoden välein?

Olen aina kuvitellut, että on normaalia että joskus saa mahavaivoja.

Vierailija
164/254 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamyrkytys?

Vierailija
165/254 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa vaivaa on mullakin ollut. Alkaa sillä että tuntuu siltä kun suoli olisi tukossa. Sitten alkaa siristä ja pyörryttämään ja mahaa vääntää. Kun ei mitään tule ulos oksettaa myös. Kylmä hiki virtaa huolella ja vaatteet vaan äkkiä pois. Olen huomannut että ensin tulee kovempaa paskaa ja kunhan hana lähtee auki kaikki vetenä ulos. Vessan lattialla tulee maattua vuorotellen pöntöllä istumisen kanssa noin tunnin verran. Olen huomannut että kylmä auttaa esim niskaan kun laittaa. Sappirakko on multa leikattu pois. Ärtyvän suolen oireyhtymää on veikkailtu. Lisäksi löytyy laktoosiintoleranssi todettuna. Tätä tapahtuu useamman vuoden välein välillä tiheämmin välillä harvemmin ja kymmeniä vuosia jo ollut. Itse 38v. Sitten onkin voimat veks aina kohtauksen jälkeen.

Vierailija
166/254 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crohnin tauti. Kaverille kävi noin, vietiin sairaalaan ja suoraan saliin: puoli metriä ohutsuolta oli kuoliossa.

Vierailija
167/254 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta! Minulla on ollut 2x tuollainen kohtaus ja 1 vähän erilainen: viimeisimmässä en kaatunut ja loukannut itseäni... Se on kauhea kohtaus. Niin heikko tajunta, ettei siinä kykene soittamaan apua... Toivoo vain, että selviää elossa. Jos ei selviä, se oli sit siinä. Lohduttavaa kuulla, että muillakin ollut samantapaisia oireita.

Vierailija
168/254 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa esiin tulleet tapaukset ovat moninaisia ja niiden syyt ja taustat samoin. En itsekään halua turhaan mennä sairaalaan, mutta pelottaa, että jos joskus ei selviä kohtauksesta ja ei pysty soittaa apua...

Vierailija
169/254 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine on syynä. Verenpaine kun romahtaa niin tuossa on lopputulos, yhtäkkinen ripuli ja hiki & heikotus jossa voi mennä jopa taju. Oon paskonu pitkin lattiaa sairaalassa josta sitten tuli kuittailuja myöhemmin... mutta elämä on.

Tosin joo, maksoivat taksikortin mulle kun olo oli mikä oli,.etta semmoista.

Vierailija
170/254 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia? Siinä taudissa voi ilmetä vaikka mitä.

Vierailija
171/254 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla allerginen jollekin syödylle, esimerkiksi omanalle, viinirypäleille tms. Läheiseni saa tietyistä viineistä ja siidereistä tuollaisen kohtauksen parin siemauksen jälkeen.

Vierailija
172/254 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö, kokemusta on. Saattaa myös syke nousta, verenpaine ja kuristaa kurkkua. Paska vaiva on se. Tsemiä.

Vierailija
173/254 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tänä aamuna tuollainen kohtaus. Ei ollut kylmä hiki vaan ihan normaali hiki.

Nousin sängystä ja saman tien piti mennä vessaan tyhjennykselle ja siinä pöntöllä istuessa alkoi hiki virrata. Tuli niin hiki, että vaatteet oli aivan märät. Piti jäädä töistä pois, kun niin huono olo oli. Ruoka ei maistu ja vähän heikottava olo nyt.

Minulla on ollut vastaavanlainen kohtaus pari kertaa aiemminkin, aina useampi vuosi väliä, joten ei varmaan mitään kovin vakavaa? Ehkä jokin ruoka aiheuttanut?

Tuo hikoilu vain mietityttää. Miten tuollainen hiki yhtäkkiä iskee?

Vierailija
174/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin vertaistukea!!! Äkillinen pahoinvointi, ripulointi ja/tai oksentelu, heikotus, pyörrytys, kylmänhiki, näön sumeneminen... Niin hirveä olo, ettei tolpillaan pysy. Alkaa ihan puskista ja loppuu kuin seinään, kohtauksen kesto useimmiten puolisen tuntia, tosin kerran jopa viisi tuntia. Ei katso paikkaa tai aikaa. Tällaisia pahoinvointikohtauksia olen saanut teini-ikäisestä lähtien. Joskus tulee useita kertoja vuodessa, joskus kuluu välivuosi ilman yhtäkään kohtausta. Useimmiten liittyy kuukautisten alkamiseen, mutta on tullut myös esim. pahan virtsatietulehduksen yhteydessä tai "ihan muuten vaan". Olen maannut raatona milloin kenenkin tuttavani vessan lattialla, bussissa, kerran lumihangessakin. Heti kohtauksen jälkeen olen taas kuin ei mitään, pirteä kuin peipponen.

Ainakin itselläni kaikki on hyvin niin kauan kun on vessa vieressä tai muu paikka, jossa pääsee toimittamaan tyhjennyksen yksityisesti, ja kunhan on mahdollisuus päästä lepäämään. Vaan ainapa ei ole :(

Lääkäriin en ole vielä toistaiseksi hakeutunut. Monta kertaa käynyt kyllä mielessä, että jokin nopeasti vaikuttava pahoinvointilääke voisi tulla tarpeeseen...

Vierailija
175/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni.

Vierailija
176/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtynyt suoli.

Vierailija
177/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin vertaistukea!!! Äkillinen pahoinvointi, ripulointi ja/tai oksentelu, heikotus, pyörrytys, kylmänhiki, näön sumeneminen... Niin hirveä olo, ettei tolpillaan pysy. Alkaa ihan puskista ja loppuu kuin seinään, kohtauksen kesto useimmiten puolisen tuntia, tosin kerran jopa viisi tuntia. Ei katso paikkaa tai aikaa. Tällaisia pahoinvointikohtauksia olen saanut teini-ikäisestä lähtien. Joskus tulee useita kertoja vuodessa, joskus kuluu välivuosi ilman yhtäkään kohtausta. Useimmiten liittyy kuukautisten alkamiseen, mutta on tullut myös esim. pahan virtsatietulehduksen yhteydessä tai "ihan muuten vaan". Olen maannut raatona milloin kenenkin tuttavani vessan lattialla, bussissa, kerran lumihangessakin. Heti kohtauksen jälkeen olen taas kuin ei mitään, pirteä kuin peipponen.

Ainakin itselläni kaikki on hyvin niin kauan kun on vessa vieressä tai muu paikka, jossa pääsee toimittamaan tyhjennyksen yksityisesti, ja kunhan on mahdollisuus päästä lepäämään. Vaan ainapa ei ole :(

Lääkäriin en ole vielä toistaiseksi hakeutunut. Monta kertaa käynyt kyllä mielessä, että jokin nopeasti vaikuttava pahoinvointilääke voisi tulla tarpeeseen...

Ärtyneen suolen oireyhtymä.

Lääkärissä voit käydä mutta parannusta siihen ei ole. Ruokavaliolla ja elämäntavoilla voi vaikuttaa.

Vierailija
178/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on noita lähes viikottain. Ärtynyt suoli. En ole ikinä osannut edes epäillä muuta kuin johtuvan siitä, että maha on vain sekaisin. Iho menee kauttaaltaan kananlihalle, kylmähikeä ym. Helpottaa heti kun suoli on tyhjentynyt.

Vierailija
179/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärtyneen suolen oireyhtymä.

Lääkärissä voit käydä mutta parannusta siihen ei ole. Ruokavaliolla ja elämäntavoilla voi vaikuttaa.

Älä höpötä, et ole lääkäri, et voi suoraan sanoa, että on ärtyneen suolen oireyhtymä. Itselläni on. Kaikilla joilla tämä vaiva on on erilaisia oireita, kaikki eo ole samasta muotista. Ja ihan tiedoksi, että ärtyneessä suoleesa oireisiin ei todellakaan kuulu oksentelu (Pahoinvointi, kuvotus voi olla, mutta ei koskaan oksentelu) Myöskään näön sumeneminen ei liity tähän vaivaan. perusoireet ovat: Vatsakivut, joka alavatsassa tai siellä ja ylävatsassa molemmissa, harvoin pelkästään ylävatsassa. Kylkikivkut, ripuli, turvotus, ummetus, molemmat, pistely eri puolilla vatsaa, tyyppipaikka vasemmalle alavatsassa, suolen mutkat monesti kipukohtia. Yleistä on, että vaivat helpottuvat välillä, mutta palaavat myöhemmin takaisin.

Vierailija
180/254 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tällaista ja aurallista migreeniä, veikkaan että liittyvät toisiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi