Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä

Vierailija
14.11.2014 |

Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.

Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?

Kommentit (234)

Vierailija
41/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mitä olet sönyt juuri ennen kohtausta. Voisiko olla anafylaktinen kohtaus?

Vierailija
42/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:35"]

halooo ihmiset eiköhän tuo ole vain vatsanväänteistä johtuvaa kaikki, suoli tyhjenee kerralla kunnolla ja nopeasti johon keho reagoi. ripulia se vain on.

[/quote]

Ripuli on oire jostakin, ja ap kyseli, mistä se voisi olla oire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:52"]

Ap, oletko huomannut miten sydämesi reagoi samalla, hakkaako nopeammin? Kuulostaa nimittäin autonomisen hermoston ylireagoinnilta, tuon tyylisiä oireita on itselläni ollut parisen vuotta yhdistettynä rytmihäiriöihin. Mahavaivat ja hikoilu tosin tulevat lievempänä. Diagnoosi oli autonominen dystrofia/dysautonomia.

[/quote]

Mulle tuli ahdistava olo, sydämen tiheälyöntisyyskohtaus ja kiire vessaan ripuloimaan, kun otin ensimmäisen ja viimeisen kerran yskänlääkettä nimeltä Resilar. Sen jälkeen vastaavaa ei ole ollut. Kohtaus meni ohi kohtalaisen nopeasti. Tuotteessa on sorbitolia, jota sisältävistä karamelleista olen saanut vatsani sekaisin aikaisemminkin. Sen jälkeen olen osannut sitä välttää. Yskänlääkettä otin oikean annoksen.

Vierailija
44/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samar oireet johtuivat varmaan alhaisesta verensokerista. Nuo kohtaukset on iskeneet aamulla/yöllä. Viimekerralla heräsin yöllä juomaan, hanalla alkoi heikottamaan ja yksinkertaisesti ei pysty seisomaan vaan äkkiä maahan.
P

Vierailija
45/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:05"]

Ap, oletko huomannut miten sydämesi reagoi samalla, hakkaako nopeammin? Kuulostaa nimittäin autonomisen hermoston ylireagoinnilta, tuon tyylisiä oireita on itselläni ollut parisen vuotta yhdistettynä rytmihäiriöihin. Mahavaivat ja hikoilu tosin tulevat lievempänä. Diagnoosi oli autonominen dystrofia/dysautonomia.

[/quote]

Kerrotko vielä lyhyesti, mitä tiedät tuosta dysautonomiasta? Googletin, mutta tosi huonosti löytyi mitään tietoa. ap

[/quote]

Tosi huonosti tunnettu sairaus tai oikeastaan häiriötila, lääkäritkin ovat usein ihmeissään. Itse olen lukenut ja googletellut keskustelupalstoja sekä suomeksi että englanniksi. Yksi käytetty termi on myös sympatikotonia. Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että autonominen hermosto on joko jatkuvasti tai kohtauksittain ylikierroksilla eli tähän liittyy sydämentykytystä, verenpaineen heittelyä (itselläni alhainen), mahan tyhjentymistä, huimausta, hikoilua, you name it. Koko kroppa siis "sekoaa".

Laukaisevia tekijöitä voivat olla pitkittynyt sairastelu , selän/niskan pahat jumitukset, paha närästys, pitkittynyt stressi jne. Toisilla on alttiutta autonomisen hermoston reagointiin lapsesta asti. Ei ole vaarallista muuten, mutta usein toistuva/jatkuva tykyttely/verenpaineen heittely kannattaa hoitaa lääkityksellä ja tietysti se alkuperäinen syy etsiä & hoitaa. Pitkä ja vaikea tie itsellä takana, mutta parempaan päin menossa :). 

[/quote]

Eilen vähän googlasin ja niistä lähteista joista katsoin näytti että siihen kuuluisi myös jonkinlainen poltteleva kivuntunne keskeisenä oireena?

Vierailija
46/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:18"]Minulla oli tuollaista + menkkamaista alavatsakipua ja sairaalan päivystyksessä kävin kääntymässä kuolemanpeloissani. Vahvat kipulääkkeet auttoivat ja kipua oli n. 3 tuntia, sitten helpotti. Jälkikäteen gynen arvio oli, että saattoi olla puhjennut kysta. 
[/quote] mulla epäilty kystan puhkeemista myös. Oli pahempi kipu melkein ku synnytys. Mutta mulla on ollut myös vuosien väleissä tätä ap: n kuvailemaa. Joskus tulee olo et pitäiskö oksentaakkin. Kohtaus menee noin vartissa ohi.

Vierailija
47/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee samanlaisia kohtauksia aika useinkin, mutta aina yhdistävänä tekijänä on se, että tämä tapahtuu aamupalan tai runsaan lounaan jälkeen. Aina siis silloin kun vatsa on ollu pidemmän aikaa tyhjänä ja täyttyy yhtäkkiä nopeasti. 
Multa on leikattu aikoinaan sappirakko sappikivien takia ja nämä kohtaukset on alkanut kyseisen leikkauksen jälkeen. Kyseessä on siis sappihapporipuli. 
Lääkärin vinkki oli syödä useita pieniä aterioita usein niin sappihappoa ei pääse kertymään liikaa ruokailujen välissä. 
Omaan aamupalaani kuuluu nykyään aika vakkarina yksi ruisleivän pala päällisineen sekä lasillinen mehua. Tämän vatsa kestää ilman kohtausta.
Matkoilla kohtaus tulee melkeinpä joka aamu, sillä harvassa paikassa on tarjolla ruisleipää ja kyllähän ne hotellien buffat houkuttelee syömään enemmän kuin pitäisi...

Vierailija
48/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä tuo onneksi on. Joskus tuntuu ennen muita oireita aivan ennätyskova nälkä vaikka on juuri syönyt. Sellainen tunne että pitäisi saada rasvainen ja suolainen perhepitsa juuri nyt. Sitten alkaa hikoilut ja pyörryttäminen... Eiköhän tuo ole vaan sitä kun maha on sekaisin syystä tai toisesta. Ja esiintyy miehilläkin.

Vierailija
49/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut noita jo teini-ikäisestä, eli ainakin 10v. Ne on paniikkihäiriötä. Kannattaa miettiä mikä sulla laukaisee ne, niin voi kontrolloida tosi hyvin! Mulla oli niitä eniten opiskelujen loppuvaiheessa kun tein kahta työtä ja koulua, sekä koulu ja raha stressasi kovaa. Hirvein oli kun sain tollasen kohtauksen usein kouluun mennessä jossain metrossa.... Nykyään kun elämä menee tosi hyvin niin saan noita enää noin kerran tai kaksi vuodessa :) tsemppiä!

Vierailija
50/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui. Alko pelottaan kun näitä luin...
Itsellä ollut nyt puoli vuotta epäsäännöllisen enemmän ripulointia. Lähes heti ruokailun jälkeen. Stressiä on ollut, stressimaha.
Suolivaiva? Diabetes? Keliakia? Paniikkikohtaus? Hometalo?
Huh, onneks mulla on lääkäriaika varattuna ja verikoelähete.

Vierailija
51/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:35"]

halooo ihmiset eiköhän tuo ole vain vatsanväänteistä johtuvaa kaikki, suoli tyhjenee kerralla kunnolla ja nopeasti johon keho reagoi. ripulia se vain on.

[/quote]

eii kun kyllä tässä taustalla pitää väkisellä olla joku vakavampikin juttu

Vierailija
52/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperkalsemia. Kalkit veressä nousee liian korkeaksi. Voi olla lisäkilpirauhasen liikatoiminta, käy endokrinologilla ja pyydä kilpirauhasen uä.

Vierailija
53/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin!!!! Joskus jopa niin paha, etten töihin päässy!! Aivan kamalia kohtauksia

Vierailija
54/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo liittyi sappikohtaukseen

[/quote]

Sappikohtaukset minullakin. Ripulin ja pahoinvoinnin lisäksi kipua oikean rinnan alapuolella.

Kun yritin terveyskeskukseen päivystykseen, inttivät että minulla on vatsatauti. Pääsin lopulta kuitenkin tutkimuksiin ja ultrassa todettiin, että sappirakko on täynnä kiviä. Sittemmin sappirakko leikattiin. 

Vierailija
55/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:49"]

Verenpaine laskee äkillisesti. Olitko syönyt ja juonut normaalisti? Olitko esim. väentungoksessa tai paikassa missä on huono happi?

äkillinen verenpaineen lasku tekee juuri hikoilua, silmissä sumenee, tuntuu että tulee kurat housuihin tai voi oksettaakin. Sitte pulssi hakkaa kun yrittää korvata sitä verenpainetta. Jos siulla on noita 5vuoden välein niin tuskin on mitään vaarallista taustalla.

[/quote]

Molemmilla kerroilla kotona, rauhallisen koti-illan jälkeen. Yhteistä se, että molemmat tuli alkuyöstä. Eka kerralla olin jo nukkumassa, toisessakin jo sängyssä unta odottamassa. Ja kohtaus alkaa tosiaan niin, että alkaa vatsassa kiertää ja maha kipeytyy. Siitä sitten vasta ripuloinnin seurauksena tai yhtä aikaa kylmä hiki ja taju lähtee -tunne. ap

[/quote]

Noin minunkin sappikohtaukseni alkoivat. Rasvainen ruoka ja muutamat muut ruoka-aineet laukaisivat sappivaivat. Eikä sappirakon poistaminekaan poistanut ripulikohtauksia. Joudun yhä varomaan syömisiäni. Ripuloin myös ennen kuukautisia.

Sun kannattaa mennä lääkärille ja vaatia sisäelinten tutkimista. Ei ole normaalia. 

Vierailija
56/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:05"]

[/quote]

Kerrotko vielä lyhyesti, mitä tiedät tuosta dysautonomiasta? Googletin, mutta tosi huonosti löytyi mitään tietoa. ap

[/quote]

Tosi huonosti tunnettu sairaus tai oikeastaan häiriötila, lääkäritkin ovat usein ihmeissään. Itse olen lukenut ja googletellut keskustelupalstoja sekä suomeksi että englanniksi. Yksi käytetty termi on myös sympatikotonia. Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että autonominen hermosto on joko jatkuvasti tai kohtauksittain ylikierroksilla eli tähän liittyy sydämentykytystä, verenpaineen heittelyä (itselläni alhainen), mahan tyhjentymistä, huimausta, hikoilua, you name it. Koko kroppa siis "sekoaa".

Laukaisevia tekijöitä voivat olla pitkittynyt sairastelu , selän/niskan pahat jumitukset, paha närästys, pitkittynyt stressi jne. Toisilla on alttiutta autonomisen hermoston reagointiin lapsesta asti. Ei ole vaarallista muuten, mutta usein toistuva/jatkuva tykyttely/verenpaineen heittely kannattaa hoitaa lääkityksellä ja tietysti se alkuperäinen syy etsiä & hoitaa. Pitkä ja vaikea tie itsellä takana, mutta parempaan päin menossa :). 

[/quote]

Eilen vähän googlasin ja niistä lähteista joista katsoin näytti että siihen kuuluisi myös jonkinlainen poltteleva kivuntunne keskeisenä oireena?

[/quote]

Ei minulla ainakaan kuulu polttava kipu siihen, joskus vasemmalla rinnassa jomottaa. Eikä ap:llä välttämättä ole tätä samaa häiriötä pysyvänä, mutta autonominen hermosto voi kellä tahansa seota hetkellisesti, syythän voivat olla moninaisia.  T: se diagnoosin saanut

Vierailija
57/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuohon lisäksi vatsan turpoaminen ja olo menee ohi aivastamalka miljoonasti. Mulla tuo on jokin yliherkkyyskohtaus. Eka tuli vastaantulijan hajuvedestä, toinen lasten sipseistä. Tokalka kerralla tajusin mistä johtui ja otin Zyrtekin, meni vartissa ohi. Lievempänäkin on tullut hajysteidta, silloin maha vain turpoaa ja tulee tosi huono olo ja jonkin ajan päästä alkaa kauhea aivastelu, joka laukaisee huonon olon pois.

Vierailija
58/234 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:41"]

Kankkusessa.

[/quote]

Kyllä, kunnon krapula.

Vierailija
59/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö?

Itse olen saanut samanlaisen kohtauksen myös kahdesti, monen vuoden väli oli.

Vierailija
60/234 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankkusessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan