Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituinen "kohtaus": ripuli, kylmä hiki, taju meinaa lähteä

Vierailija
14.11.2014 |

Pari kertaa osunut kohdalle tällainen omituinen "kohtaus" (noin 5 vuotta väliä). Eli yhtäkkiä alkaa vääntää vatsasta, tuntuu, että maha menee aivan sekaisin. Sitten tuntuu, että silmissä alkaa sumeta, tai pikemmin kirkastua. Tulee todella epätodellinen olo. Sitten iskee ripuli (onneksi ollaan jo pöntöllä), ihan vetenä tulee. Ja samalla iskee ihan kauhea kylmä hiki. Siis todella runsasta hikoilua.

Lääkärissä en ole käynyt, kun olen ajatellut vain, että olen syönyt jotain sopimatonta ja maha siksi mennyt sekaisin. Mutta miten tuo tunne, että taju lähtee, ja kauhea kylmä hiki liittyvät tuohon? Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai tietoa, mitä tämä voisi olla?

Kommentit (254)

Vierailija
21/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koskettaako tämä nyt ap:ta, mutta itselläni oli ihan vastaava kohtaus ollessani raskaana viikolla 20. Heräsin keskellä yötä hirvittävän huonoon oloon. Jälkeenpäin päättelin kohtauksen johtuneen siitä, että vauva oli kääntynyt kohdussa toisin päin (näkyi ultrassa ja potkut tuntuivat sen jälkeen eri kohdassa). Ilmeisesti _hieman_runnoi suoliani kääntyessään.

Vierailija
22/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollaista + menkkamaista alavatsakipua ja sairaalan päivystyksessä kävin kääntymässä kuolemanpeloissani. Vahvat kipulääkkeet auttoivat ja kipua oli n. 3 tuntia, sitten helpotti. Jälkikäteen gynen arvio oli, että saattoi olla puhjennut kysta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:04"]

Muakin kiinnostaisi kuulla tuosta dysautonomiasta lisää, koska mulla on samanlaisia oireita, epäiltiin rytmihäiriötä, mutta sellaista ei ollut, sydän vain hakkaa liian nopeasti.

[/quote]

No sehän on rytmihäiriö, jos sydän hakkaa liian nopeasti.

[/quote]

Sinustakykardia ei ole varsinainen rytmihäiriö. Esimerkiksi nuorilla naisilla tiheälyöntisyyttä aika monellakin ilman varsinaista rytmihäiriötä.

Vierailija
24/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta reaktiolta vatsan äkilliseen toimintaan, parasympaattinen hermosto reagoi.

Vierailija
25/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:04"]

Muakin kiinnostaisi kuulla tuosta dysautonomiasta lisää, koska mulla on samanlaisia oireita, epäiltiin rytmihäiriötä, mutta sellaista ei ollut, sydän vain hakkaa liian nopeasti.

[/quote]

No sehän on rytmihäiriö, jos sydän hakkaa liian nopeasti.

[/quote]

"Toisaalta varsin usein tykytys ei ole rytmihäiriön aiheuttama, vaan kyse on normaalista rytmistä, jonka syketaajuus on vain tavallista korkeampi (sinustakykardia)."

Äkillinen tykytys - Duodecim

Vierailija
26/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli auringonpistoksesta.

Vierailija
27/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mahataudissa on tuollainen olo. Ja ap tuo on juuri se tunne, millä kuvailisin myös ponnistussupistuksia. Kylmä hiki, taju meinaa lähtä, hillitön tärinä ja pakonomainen ponnistaminen. Subjektiivista tietysti tuo, mutta minulla ponnistamisen tunne synnytyksessä tuntuu juuri tuolta.

Vierailija
28/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tuollainen synnytyksen jälkeen, ehkä viikko siitä. Kärsin järkyttävästä ummetuksesta ja itku oli päästä aina kakatessa kun yhdistää repeämät, pukamat ja ummetuksen. Sitten yks ilta vaan alkoi tuntua että ummetus taisi vaihtua ripuliin ja siellä pöntöllä iski tuo kylmä hiki ja pyörrytys. Ryömin pois vessasta ja sammuin lattialle. Mulle nousi myös kuume. Sitten olo muuttui normaaliksi jonkun ajan päästä. Ei mitään tietoa, mistä johtui.

Vierailija
29/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home aiheuttaa äkillisen tyhjennys ripulin.

Vierailija
30/254 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko liittyä auralliseen migreeniin?

Vierailija
31/254 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamyyrkytys päällä

Vierailija
32/254 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu suolen nopeasta kouristelusta. Minua tutkittu tämän takia.

Vierailija
33/254 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/254 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnosoitu paniikkihäiriö ja on päivittäin just tollasia kohtauksia. Iskee tavallaan ihan tyhjästä ja vessaan on pakko päästä. Paitsi että hakkaako sulla sydänkin lujaa? Muuten just perusoireet: maha menee sekasin, tulee kylmä mut hiki vaan valuu, todella epätodellinen olo. Kestää useimmiten 10 minuutista muutamaan tuntiin. Ja vessassa joutuu joskus juosta 20kin kertaa, ruuat meinaa lentää ylä ja alakautta ulos ja sydän hakkaa ja happea ei tunnu saavan. Joskus on lievempiä kohtauksia eikä oo kaikkia noita oireita.

Mitä eroa muuten tolla autonomisen hermoston yliaktiivisuudella on paniikkihäiriön kanssa, koska paniikkikohtauksethan johtuu juurikin siitä hermoston yliaktiivisuudesta?

Vierailija
35/254 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:39"]

Mulla on diagnosoitu paniikkihäiriö ja on päivittäin just tollasia kohtauksia. Iskee tavallaan ihan tyhjästä ja vessaan on pakko päästä. Paitsi että hakkaako sulla sydänkin lujaa? Muuten just perusoireet: maha menee sekasin, tulee kylmä mut hiki vaan valuu, todella epätodellinen olo. Kestää useimmiten 10 minuutista muutamaan tuntiin. Ja vessassa joutuu joskus juosta 20kin kertaa, ruuat meinaa lentää ylä ja alakautta ulos ja sydän hakkaa ja happea ei tunnu saavan. Joskus on lievempiä kohtauksia eikä oo kaikkia noita oireita.

Mitä eroa muuten tolla autonomisen hermoston yliaktiivisuudella on paniikkihäiriön kanssa, koska paniikkikohtauksethan johtuu juurikin siitä hermoston yliaktiivisuudesta?

[/quote]

Mä luulen sen eron olevan se, että puuttuu se paniikki tai epätodellisuuden tuntu. Ja minulla ainakin sydän reagoi todella voimakkaasti vähän kaikkeen, koska autonominen hermosto on ylikierroksilla, ilman siis, että olisin koko ajan paniikissa.

Vierailija
36/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:04"]

Mulla on tullut samanlainen kohtaus, jos olen syönyt huonosti ja menen saunaan. Verenpaine laskee tai verensokeri. Tapahtui silloin, kun olin hoikassa kunnossa.

[/quote]

Mulle on vuosien varrella käynyt muutaman kerran +olen juonut kaljaa vielä, enkä ole ollut erityisen hoikka 181cm85kg.

Olo palaa normaaliksi kun käy paskomassa, tuntuu että tulee kaikki mahollinen pihalle mitä voi vaan tulla ja osa sisuskaluista kun kouristaa oikein perkeleesti, mutta koko homma ei kestä kuin muutamia minuutteja, vatsaa kouristaa, kylmä hiki, vapina tuntuu että melkein taju lähtee ja kaiken tuon jälkeen olo on normaali minuuteissa.

Mulla tulee myös viinan juonnista helposti ihan helvetillinen huuto-oksennus jossa myös kouristaa niin perkeleesti ja kanssa oikein tuskan hiki ja vapina.

Tv.mies39v

Vierailija
37/254 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtynyt suoli oireilee itselläni noin silloin kun stressiä.

Kipu laskee muutenkin matalaa verenpainettani ja se aiheuttaa huimausta ja kuvotusta.

Vierailija
38/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EBOLA

Vierailija
39/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli nuorempana tuollainen aina ennen menkkoja. Nyt raskausaikana samaa. Mun kohdalla siis todennäköisesti johtuu hormoneista.

Vierailija
40/254 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

halooo ihmiset eiköhän tuo ole vain vatsanväänteistä johtuvaa kaikki, suoli tyhjenee kerralla kunnolla ja nopeasti johon keho reagoi. ripulia se vain on.