Kirkosta eronnut, miksi erosit?
Olen alkanut miettiä kirkosta eroamista, ja olisi mielenkiintoista kuulla, miksi muut ovat eronneet, eli mikä se prosessi juuri sinun kohdallasi on ollut. Vai kävikö niin, että siinä ei mitään prosessia edes ollut, tuli vain huomanneeksi että on lapsena liitetty järjestöön johon ei koskaan ole antanut itselle mitään?
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Minä erosin, koska uskon Jumalaan, uskon Jeesukseen ja olen kristitty. Uskon, että Raamattu on Jumalan sanaa, auktoriteetti. Kirkko on maallistunut, eikä saarnoissa puhuta enää mitään asiaa. Kirkko haalii ihmisiä keinolla millä hyvänsä, unohtaa siinä samalla Jeesuksen ja kristilliset asiat. Minua häiritsi suuresti myös se, ettei kirkolla ole mihinkään asiaan suoraa linjaa. Jokainen pappi on eri mieltä aivan perustavanlaatuisistakin asioista.
Liityin toiseen kirkkokuntaan.
Itse en ole vielä eronnut, mutta käyn äänestämässä vielä näissä seurakuntavaaleissa, katson ketkä pääsevät läpi, ja jos (kun?) ehdokkaista valituksi tulee enemmistö liberaaleja, ei-elävässä uskossa olevia, kirkkoa maallisten mieltymyksiensä mukaan muokkaavia, niin sitten eroan.
Maallistuneella, maallisia ihmisiä Jumalan sijaan pelkäävällä kirkolla en tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:06"]
Erosin 18 vuotta täytettyäni, koska en usko.
sama täällä.
tosin kirkko/seurakunnat tekee muutakin hyvää, ei siis vaan paasaa jumalasta. tavallaan haluisin tukea tätä vaikka rahallisesti. en kyllä liity takaisin.
liity vaikka työväen palloseuraan. autat nuoria eikä tarvitse kuitenkaan olla kommari ;D
Kirkko on aattellinen yhteisö. En kannata sen aatetta, joten erosin.
Koin, etten saa yli 1.000 euron vuosittaiselle jäsenmaksulle riittävästi vastinetta. Maksan sillä mielummin vaikka sähkölaskun.
Woketus ja kirkon sotkeutuminen koronapolitiikkaan
Koska en halua palvoa tätä Jumalaa, joka kuulostaa ihan psykopaatilta, joka tykkää ihmisten kiduttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani kirkosta eroajat ovat uskoontulleita kristittyjä.
Olet aika poikkeuksellisissä porukoissa. Kirkon tutkimusten mukaan vain max 5% erosi liittyäkseen toiseen uskonnoliseen yhteisöön. Suurin osa eroaa koska uskonto/uskonnot tai kirkko ei hetkauta heitä millään tavalla. Siksi uutisointi uskonnosta nostaa erolukuja.
Ihmettelen näitä viestejä, jotka puhuvat siitä miten kirkko on lähiaikoina muuttanut "Jumalan" sanomaa.
Siis tuotahan on kristinusko AINA tehnyt? Vai ettekö ole tästä tietoisia?
Ja mitäpä sanoo kristinusko naisista? Että naisten pitäisi olla hiljaa ja seurata miehiä.
En usko mihinkään kirkollisiin juttuihin enkä halua maksaa kirkollisveroa. Lastani ei kastettu myöskään enkä halua että minut siunataan hautaan kirkossa. Hautaan pääsee ilman kirkkoakin.
Erosin heti kun täytin 18. Uskonto ei kuulu millään lailla omaan elämääni.
Minun vanhempani erosivat kirkosta tietty vieden lapset mukanaan.
Kun kaverit menivät rippikouluun/leireille minä olin täydellisen turhautunut. Eipä ollut mitään vaihtoehtoa tarjolla, ainoastaan häpeää.
Ps. Vanhempani olivat siis helluntailaisia, itseäni hävettää vieläkin!
Esikoista odottaessa erosin,koska en halunnut lapselle kummeja ja ilman niitä ei kirkon jäseneksi pääse. Halusimme olla kaikki kirjoilla samassa paikassa. Omassa kummisuhteessani ei ollut mitään sellaista, jota olisin halunnut siirtää omille lapsilleni.
Erosin heti kun täytin 18 vuotta. Sitä ennen olin jättänyt menemättä ripille, koska kristinusko ja kirkko eivät tuntuneet lainkaan omilta jutuilta. Eivätkä ne tunnu edelleenkään, 20 vuotta myöhemmin.
miksi erosin? koska oli aikanaan pakolla liitetty!
Jos haluaa erota kirkosta kannattaa erota vuoden loppuun mennessä, koska jos eroaa esim 1.1.2023 joutuu odottamaan vuoden loppuun että ero astuu voimaan.
Pidän kirkosta instituutiona. mielestäni se kuuluu tähän länsimaiseen kulttuuriimme. Pidän myös kirkkorakennuksista. Virsistä pidän myös ja paljon löytyy upeaa kirkollista musiikkia.
Erosin, vuosia sitten, pettyneenä kun seurakuntalehteni, jota aikaisemmin tykkäsin lukea, alkoi enenevässä määrin ylistämään islamia. Joka numerossa oli myönteistä tuputusta kys. uskonnosta, jota itse vierastan todella paljon. Tuli vahva tunne ettei tämä ole minua varten, joten siis ...
Vierailija kirjoitti:
Naispappeja ei hyväksytä. Koulukiusattuna en hyväksy esim. sukupuoleen perustuvaa syrjintää.
Eikö Suomessa ole naispappeja?
Jaa edellinen kommenttini taitaa jäädä moden haaviin, muotoillaan toisin. Eli erosin 2015 kun tänne alkoi lappaa porukkaa ja kirkko meinasi ryhtyä niitä suojelemaan.