Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta eronnut, miksi erosit?

Vierailija
09.09.2014 |

Olen alkanut miettiä kirkosta eroamista, ja olisi mielenkiintoista kuulla, miksi  muut ovat eronneet, eli mikä se prosessi juuri sinun kohdallasi on ollut. Vai kävikö niin, että siinä ei mitään prosessia edes ollut, tuli vain huomanneeksi että on lapsena liitetty järjestöön johon ei koskaan ole antanut itselle mitään? 

Kommentit (410)

Vierailija
101/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun krisillisdemokraatit yrittää saada tupakan täyskiellon Suomeen ja siksi kun jeesus oli syvästi kehitysvammainen homosekuaalinen pedofiili ja eläimiinsekaantuja.

Oletko ottanut lääkkeesi?

Vierailija
102/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa voi käydä ja uskoa tai olla uskomatta ilman, että siitä hyvästä antaa kirkolle rahaa. Lipert kaulassa satuja suoltavan henkilön kuunteleminen ei vain ole sitä, mitä pidän tärkeänä elämässäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kirkko kertoi minun olevan vastuussa asioista, joille en todellakaan mitään voinut.

Vierailija
104/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa erota kirkosta  kannattaa erota vuoden loppuun mennessä, koska jos eroaa esim 1.1.2023 joutuu odottamaan vuoden loppuun että ero astuu voimaan.

Tämä ei pidä paikkaansa. Ero astuu kyllä heti voimaan mutta verot maksa koko vuodelta.

Vierailija
105/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärä kasteen armo

naispapit lässyttää paskaa ja armoa , leipäpapit

homojen siunaaminen ja lgbt myönteisyys pride ja sateenkaarimessut suurin syy

rituaalit ja vanhat kaavat

saatanan synagooga se on, pahempi kuin ortodoksit

Vierailija
106/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähipiirissä monen uskonnon edustajia ja monenlaista uskontoa. Aloin lopulta miettiä, että on aika järjetöntä uskoa johonkin, minkä olemassaoloa et toi todistaa. Ihmiset riitelevät siitä, kuka on oikeassa ja pahimmassa tapauksessa tappavat toisiaan uskonnon ja heimon vuoksi. Kun me kaikki kuitenkin voitaisiin istua sovussa samassa kesäpöydässä, kun ei riideltäisi jostain, mitä et voi todistaa.....päätin erota uskonnoista. 

Vierailija
107/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naispappeja ei hyväksytä. Koulukiusattuna en hyväksy esim. sukupuoleen perustuvaa syrjintää.

Eikö Suomessa ole naispappeja?

Ei esimerkiksi ortodokseilla, juutalaisilla tai muslimeilla. Luterialaisilla toki on.

Itse erosin luterilaisesta kirkosta, koska en usko luterilaisen kirkon opetuksiin. Miksi siis kuuluisin kirkkoon? Kaikki uskonnolliset yhteisöt tulisi rajata täysi-ikäisille ja jäsenyyden tulisi vaatia omaa valintaa. Nyt vanhemmat tekevät päätöksen lapsen puolesta.

Vierailija
108/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistivat keksityillä helvetintulillaan

Vierailija
109/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen oli monia syitä. Kirkon epäjohdonmukaisuus esim. samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkimisestä. Olisi reilusti jotakin mieltä, oli se sitten mitä tahansa ja pysyisi kannassaan. Meidän seurakunnassa erään herätysliikkeet suosiminen kesätyöpaikoista jne. En minä, eivätkä lapsemmekaan saaneet seurakunnasta kesätyöpaikkaa koskaan. Sitten oli näitä l-positiivisia, jotka olivat kesätöissä joka vuosi. Kirkko hyysää tänne pyytämättä tulleita kristinuskon vastustajia. Olin jo. Eronnut, kun tänne valittiin tähän yhteen herätysliikkeeseen kuuluva kirkkoherra.

Vierailija
110/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastataan nyt kuitenkin. Erosin vuonna 2008. Silloin Päivi Räsänen alkoi olemaan enemmän esillä. Vaikka Päivi edustaakin lähinnä omia kantojaan, tuntui kuitenkin siltä, että en halua olla mukana instituutiossa, jossa on sellaistakin sakkia mukana. Enkä usko jumalaan eikä uskonto kuulu elämääni mitenkään niin miksi pitäisi kuulua kirkkoon, jossa olin vain siksi kun vanhempani olivat halunneet kastaa minut.

Vierailija
111/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä muuta ollut kuin etten halunnut vaan kuulua kirkkoon. En aikoinaan olisi halunnut käydä edes rippikoulua mutta vanhemmat siihen pakottivat.

Vierailija
112/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli känniraivari päällä ja läppäri auki. Muuta syytä ei ollut.

Vierailija
113/410 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulun takia - en käynyt riparia mutta itse kirkkoherra kävi koululla haukkuakseen uskonnontunnillla minut, "mustan lampaan joita tässä seurakunnassa ole". Ukkohan menetti malttinsa aivan täysin. Armeijassa uhattiin RUK-reissun estämisellä jos ei riparia käydä. Aikuisena pariin kertaan houkuteltu, mm siviilivihkimisen päälle rouvan mieliksi kirkkokarkelot, pappi olisi kuitannut riparin "tunnin uskonnollisella keskustelulla" tms jotta kirkkoteatterista olisi tullut "aito liitto jumalan edessä".

Eniten kuitenkin raivostuttaa se, että muutenkin herkässä iässä olevia teinejä pelotellaan/houkutellaan riparille,.jolla ei ole mitään merkitystä myöhemmän elämän kannalta.

Vierailija
114/410 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
115/410 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan uskonut jumaliin tai raamatun yliluonnolliseen alkuperään, mutta suoritin kiltisti ev.lut. temppurataa rippikouluun asti.

Lukiossa sitten tuli mitta täyteen kun uskontojen kriittinen tarkastelu puuttui uskonnontunneilta kokonaan ja erosin koko laitoksesta.

Ei ole tullut ikävä ja omatkin lapset on kasvatettu jo ateistisiksi aikuisiksi.

Vierailija
116/410 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niitä ns. tavallisia ihmisiä jotka jokunen vuosi sitten erosi Päivi Räsäsen ahdasmielisyyden vuoksi

Vierailija
117/410 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki uskonnot ovat ihmisen keksimiä valheita. En halua tukea sellaista.

Vierailija
118/410 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kymmeniä vuosia sitten. Isoisäni ei saanut sairaalassa toivomaansa ehtoollista vaikka useampi lapsi sitä koitti järjestää. Saivat vastaukseksi, että palatkaa virka-aikana asiaan. Ehti kuolla ennen. Olisi ollut hänelle tärkeä. Silloin ymmärsin, että uskoon ei tarvita kirkkoa eikä siihen voi luottaa.

Vierailija
119/410 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt Jumalaa tai Jeesusta kertaakaan vaikka maksoin siitä joka vuosi. 

Vierailija
120/410 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellinen maailmankuva.