Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen ilmiö - ei K-vitamiinia vastasyntyneelle...!!??? Tässä piilee iso vaara.

Vierailija
08.08.2014 |

Lukiko joku HS:n kirjoitus tästä, että USA:ssa moni vastasyntynyt sairastanut hengenvaarallisesti sen takia että vanhemmat eivät halunneet K-vitamiinipistosta vauvalleen. Järkyttävää on ja niin kauheata. Itse synnärillä töissä ja tämä "muotitrendi" kasvaa myös täällä, olen sanaton....mitähän on edessä vielä ja mikä on seuraava ilmiö....

Kommentit (52)

Vierailija
22/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa K-vitamiini annetaan suun kautta. Ei siis ole pakko antaa pistosten muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättärillä eivät kyllä meijän vauvalle vuodenvaihteessa antaneet K:ta tai sitten tekivät sen niin hissuksiin etten huomannu (mikä ois kyllä ollu väärin, ei sillä että oisin vastaan).

Vierailija
24/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:24"]Kättärillä eivät kyllä meijän vauvalle vuodenvaihteessa antaneet K:ta tai sitten tekivät sen niin hissuksiin etten huomannu (mikä ois kyllä ollu väärin, ei sillä että oisin vastaan).

[/quote]

Se annetaan heti syntymän jälkeen kun vauva pestään, puetaan, punnitaan, mitataan lämpö

jne. Ei ne kysy lupaa kun se on aivan rutiinitoimenpide eli jos siitä haluaa kieltäytyä niin pitää kieltäytyä kun vauva on vielä vatsassa.

Vierailija
25/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:24"]Kättärillä eivät kyllä meijän vauvalle vuodenvaihteessa antaneet K:ta tai sitten tekivät sen niin hissuksiin etten huomannu (mikä ois kyllä ollu väärin, ei sillä että oisin vastaan).

[/quote]

Se annetaan heti syntymän jälkeen kun vauva pestään, puetaan, punnitaan, mitataan lämpö

jne. Ei ne kysy lupaa kun se on aivan rutiinitoimenpide eli jos siitä haluaa kieltäytyä niin pitää kieltäytyä kun vauva on vielä vatsassa.

[/quote]

Olkoon kuinka rutiinia tahansa, ei mun mielestä silti oo oikein tehdä sitä automaattisesti ilman, että äiti edes huomaa. Eikä mulle tommosesta kerrottu etukäteenkään, joten miten olisin osannut kieltäytyä?

En siis ole K-vitamiinipistoksia vastaan, mutta periaatteesta ei mun mielestä (Huom alapeukuttajat: MUN mielestä) oo oikein pistää lapseen mitään ilman vanhempien suostumusta.

Vierailija
26/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2kertaa ilmoitettu että nyt saa k piikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

Vierailija
28/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]

Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

[/quote]

 

lue tuo linkin takana oleva juttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]

Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

[/quote]

En tiedä milloin on aloitettu Suomessa, mutta ainakin 25 vuotta sitten, kun opiskelin sairaanhoitajaksi ja synnytin esikoiseni, tapa oli jo aivan rutiinia. K-vitamiini vaikuttaa veren hyytymiseen, estää siis (etenkin suoliston) verenvuotoja vauvoilla. Näin muistelisin...

Vierailija
30/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]

Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

[/quote]

Auttaa veren hyytymisessä, jotta vauvalle ei tule aivoverenvuotoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:22"]Monissa maissa K-vitamiini annetaan suun kautta. Ei siis ole pakko antaa pistosten muodossa.

[/quote]

Miksiköhän tätä on alapeukutettu? Esim Belgiassa syntyneet lapseni ovat saaneet sen suun kautta, eka annos jo osastolla ja sitten kotona useamman annoksen. Siellä nyt vaan on tämä käytäntö, ihan yhtä hyvin toimii kuin tuo pistos..

Vierailija
32/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-vitamiini on äärimmäisen tärkeä tekijä veren hyytymisprosessissa, vaikuttaa siis aivan kaikkeen veren hyytymiseen. Kuvittele tilanne, jossa hemofilia, mutta 20-kertaa pahempi. Vauva vuotaa verta vatsaonteloon, suolistoon, ihon alle, ulkopuolelle.. Hengenvaarallista pelleilyä, minua ei kiinnosta jos aikuinen kieltäytyy jostakin OMAAN terveyteensä vaikuttavasta, mutta kuka kieltää K-vitamiinin lapseltaan?? Puolustuskyvyttömätä vauvalta??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

[/quote]

Onkai sitä annettu 30 vuotta vähintään. K-vitamiinia tuottaa yleensä suoliston bakteerit, mutta vastasyntyneeltä nuo bakteerit vielä puuttuu ja sen vuoksi annetaan piikkinä.

Suun kautta annettuna ei aina saada riittäviä pitoisuuksia sitä paitsi voihan se suun akutta annettuna aiheuttaa vatsavaivaa, miksei voisi antaa piikkiä, jolla asia on kerralla hoidettu kuntoon?

Vierailija
34/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suun kautta voi antaa myös k-vitamiini mutta ei ole yhtä tehokas kuin piikkinä annettuna. t kätilö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:24"]Kättärillä eivät kyllä meijän vauvalle vuodenvaihteessa antaneet K:ta tai sitten tekivät sen niin hissuksiin etten huomannu (mikä ois kyllä ollu väärin, ei sillä että oisin vastaan).

[/quote]

Se annetaan heti syntymän jälkeen kun vauva pestään, puetaan, punnitaan, mitataan lämpö

jne. Ei ne kysy lupaa kun se on aivan rutiinitoimenpide eli jos siitä haluaa kieltäytyä niin pitää kieltäytyä kun vauva on vielä vatsassa.

[/quote]

Olkoon kuinka rutiinia tahansa, ei mun mielestä silti oo oikein tehdä sitä automaattisesti ilman, että äiti edes huomaa. Eikä mulle tommosesta kerrottu etukäteenkään, joten miten olisin osannut kieltäytyä?

En siis ole K-vitamiinipistoksia vastaan, mutta periaatteesta ei mun mielestä (Huom alapeukuttajat: MUN mielestä) oo oikein pistää lapseen mitään ilman vanhempien suostumusta.

[/quote]

No kyllä mun mielestä on ihan hyvä edistää vauvan terveyttä, vaikka sitten ilman vanhempien lupaa. Kuitenkin vauvan elämä kyseessä, ei sun!

Vierailija
36/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]

Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

[/quote]

En tiedä milloin on aloitettu Suomessa, mutta ainakin 25 vuotta sitten, kun opiskelin sairaanhoitajaksi ja synnytin esikoiseni, tapa oli jo aivan rutiinia. K-vitamiini vaikuttaa veren hyytymiseen, estää siis (etenkin suoliston) verenvuotoja vauvoilla. Näin muistelisin...

[/quote]

Aivan näin. Ihan samasta syystä verenpainepotilaita kehotetaan välttämään kaikkea K-vitamiinipitoista. Yleensä sitä löytyy runsaasti lehtivihreää sisältävistä kasveista. Esim. miehen  suvussa yksi hyvin terveystietoinen, mutta todellisen geeni-jackpotin saanut (todellakin melkein kaikki miespuoliset sukulaiset ovat kuolleet sydänkohtaukseen noin viisikymppisinä) ihminen on todella suruissaan, koska ei voi syödä pinaattia ja lehtikaalia niin paljon kuin haluaisi. 

Vierailija
37/52 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan ylös. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni ei salli tätä vauvalleen?

Vierailija
38/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]

Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

[/quote]

En tiedä milloin on aloitettu Suomessa, mutta ainakin 25 vuotta sitten, kun opiskelin sairaanhoitajaksi ja synnytin esikoiseni, tapa oli jo aivan rutiinia. K-vitamiini vaikuttaa veren hyytymiseen, estää siis (etenkin suoliston) verenvuotoja vauvoilla. Näin muistelisin...

[/quote]

Aivan näin. Ihan samasta syystä verenpainepotilaita kehotetaan välttämään kaikkea K-vitamiinipitoista. Yleensä sitä löytyy runsaasti lehtivihreää sisältävistä kasveista. Esim. miehen  suvussa yksi hyvin terveystietoinen, mutta todellisen geeni-jackpotin saanut (todellakin melkein kaikki miespuoliset sukulaiset ovat kuolleet sydänkohtaukseen noin viisikymppisinä) ihminen on todella suruissaan, koska ei voi syödä pinaattia ja lehtikaalia niin paljon kuin haluaisi. 

[/quote]

No ei. Verenpainepotilaat saa kyllä syödä vihreitä vihanneksia. Heille salaatit yms ovat suositeltavia.

Marevan-lääkitystä käyttävät taas joutuvat katsomaan nauttimansa lehtivihreän määrää. Ja hekin sitä saavat syödä, kunhan vain syövät päivittäin saman kokoisen annoksen.

Vierailija
39/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:24"]

Kättärillä eivät kyllä meijän vauvalle vuodenvaihteessa antaneet K:ta tai sitten tekivät sen niin hissuksiin etten huomannu (mikä ois kyllä ollu väärin, ei sillä että oisin vastaan).

[/quote]

Synnytin myös Kättärillä vuodenvaihteessa. Olin itse tikattavana, kun vauva pestiin, mutta kyllähän se pistosjälki näkyi vauvan reidessä. Melko varma olen, että isä piikin nähdessään kysyi, mitä varten pistos annettiin, itse toki tästä tavasta tiesinkin, koska siitä kerrottiin jossain lukemassani synnytysvalmennusmateriaalissa (olisiko ollut se MLL:n lehtinen). Saattaa myös olla, että asia mainittiin sairaalatutustumisessa.

Vierailija
40/52 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:57"]

 

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]

 

Milloin ja mistä syystä tämä K-vitamiini on tullut vauvoille?

 

Kertoisiko joku, onko Suomessa tapahtunut jotain kamalaa niille vauvoille, joille sitä ei anneta, kun entiseen aikaan annettiin vaan joku tuberkuloosirokote hyvinkin pienille.

 

[/quote]

 

En tiedä milloin on aloitettu Suomessa, mutta ainakin 25 vuotta sitten, kun opiskelin sairaanhoitajaksi ja synnytin esikoiseni, tapa oli jo aivan rutiinia. K-vitamiini vaikuttaa veren hyytymiseen, estää siis (etenkin suoliston) verenvuotoja vauvoilla. Näin muistelisin...

 

[/quote]

 

Aivan näin. Ihan samasta syystä verenpainepotilaita kehotetaan välttämään kaikkea K-vitamiinipitoista. Yleensä sitä löytyy runsaasti lehtivihreää sisältävistä kasveista. Esim. miehen  suvussa yksi hyvin terveystietoinen, mutta todellisen geeni-jackpotin saanut (todellakin melkein kaikki miespuoliset sukulaiset ovat kuolleet sydänkohtaukseen noin viisikymppisinä) ihminen on todella suruissaan, koska ei voi syödä pinaattia ja lehtikaalia niin paljon kuin haluaisi. 

[/quote]

 

No ei. Verenpainepotilaat saa kyllä syödä vihreitä vihanneksia. Heille salaatit yms ovat suositeltavia.

Marevan-lääkitystä käyttävät taas joutuvat katsomaan nauttimansa lehtivihreän määrää. Ja hekin sitä saavat syödä, kunhan vain syövät päivittäin saman kokoisen annoksen.

[/quote]

No siis Marevan lääkityksellä ollaan, muistin asian väärin. Mutta siis käytännössähän tuo, että aina pitää syödä K-vitamiinia on ihan sama asia kuin että sen käyttöä pitää rajoittaa, jos tapana on esim. syödä salaattia joka päivä. Silloin ei siihen päälle voisi enää syödä esim. 200 grammaa pinaattia tai 100 grammaa ruusukaalia, ellei niitä söisi joka päivä,  koska K-vitamiinin saanti suurinpiirtein kahdeksankertaistuisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi