Suomen ilmiö - ei K-vitamiinia vastasyntyneelle...!!??? Tässä piilee iso vaara.
Lukiko joku HS:n kirjoitus tästä, että USA:ssa moni vastasyntynyt sairastanut hengenvaarallisesti sen takia että vanhemmat eivät halunneet K-vitamiinipistosta vauvalleen. Järkyttävää on ja niin kauheata. Itse synnärillä töissä ja tämä "muotitrendi" kasvaa myös täällä, olen sanaton....mitähän on edessä vielä ja mikä on seuraava ilmiö....
Kommentit (52)
Tosiaan, monissa euroopan maissa tuo annetaan suun kautta. Pistoksessa on luonnottoman korkea määrä k-vitamiinia, josta saattaa joillekin tulla haittoja. Vähempikin määrä riittää, siksi suun kautta, eikä vauvan tarvitse tuntea kipua. Fakta on, että lähes jokainen vauva saa pistoksen turhaan, sisäisiä verenvuotoja tulee aika harvoin. Siksi pistetään kaikille, että se pieni osa selviäisi ilman pahempia seurauksia. Pistoksesta saa kieltäytyä, se ei ole kiellettyä. Jos on normaali hyvin sujunut helppo synnytys, ymmärrän hyvin, että luonnonmukaisempaa tyyliä kannattavat vanhemmat haluavat jättää pistoksen väliin haittojen pelossa. Tai valita suun kautta otettavan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:26"]
Tosiaan, monissa euroopan maissa tuo annetaan suun kautta. Pistoksessa on luonnottoman korkea määrä k-vitamiinia, josta saattaa joillekin tulla haittoja. Vähempikin määrä riittää, siksi suun kautta, eikä vauvan tarvitse tuntea kipua. Fakta on, että lähes jokainen vauva saa pistoksen turhaan, sisäisiä verenvuotoja tulee aika harvoin. Siksi pistetään kaikille, että se pieni osa selviäisi ilman pahempia seurauksia. Pistoksesta saa kieltäytyä, se ei ole kiellettyä. Jos on normaali hyvin sujunut helppo synnytys, ymmärrän hyvin, että luonnonmukaisempaa tyyliä kannattavat vanhemmat haluavat jättää pistoksen väliin haittojen pelossa. Tai valita suun kautta otettavan.
[/quote]
Ei ole kyse siitä että minkälainen synnytys on takana (toki VOI olla myös siitä) mutta voihan lapsi saada jonkun sisäisen vuodon vaikkak 4kk:n ikäisena jostain ihan muusta, tai kova ripulitauti, tai joku tulehdus johon voi ilmetä verenvuoto ym ym ja ilman tätä k-vitamiinilisä synnytyssalissa voi olla hengenvaarallinen tila edessä. Eihän tässä ole ainoastaan kyse verenvuotosairaudesta vaan myös (paljon yleisempiä) tiloja, tauteja joka voi aiheuttaa vuotoa jos keho ei saanut tarpeeksi k-vitamiinia. t kätilö
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:13"]Mitään vitamiineja/sokeria saatikka rokotteita ei anneta vastasyntyneille ilman vanhempien lupaa.
[/quote]
No todellakin annetaan, rokotteita ei kai edes rutiinisti anneta vastasyntyneelle, mutta ei meiltä kukaan mitään lupia kysellyt K-pistokselle, lisämaidoille tai sokeriliuokselle verikokeiden yhteydessä.
Ei sitä kyllä salaa anneta. :) mulle ainakin kerrottiin synnytysvalmennuksessa että mitä kaikkea synnytyksessä tapahtuu. K-pistoksesta kerrottiin myös kaikissa lippulappusissa mitä neuvolasta annettiin, ja kätilökin kertoi vielä sitten kun vauva oli syntynyt, että mitä seuraavaksi tapahtuu.
Sori, mutta jos infot on menneet ohi korvien, niin vika on kuulijassa eikä sairaalan toimissa.
Reiteenkö se muka laitetaan:-o ei meitin vastasyntyneille olla reiteen laitettu
Onko piikin antamisessa joitakin riskejä?
En tiennytkään että vauvoille annetaan rotanmyrkkyä,hämmentävää.
Länsi varsinkin suomi on hyvin paljon jäljessä taas k-vitamiini piikkien tiedon kanssa.. Se on paha kuinka paha vaikea sanoa koska vaikea sanoa varmasti että johtuu juuri siitä. Nyt kuitenkin alkaa prosentit kasvamaan siihen että aiheuttaa esim autismia tai edistää sen esiintymistä. Onko vain siitä ehkä joidenkin tapauksessa vaikuttaako se yhdessä jonkun muun kanssa että useammalle tulee luultavasti. Heitä noppaa ehkä ei tule mitään ehkä tulee jotain ehkä tulee jotain hyvin pahaa. Mahdolliset hyödyt eivät kata ikäviä asioita. Oli miten oli riskit ovat liian suuret että vastasyntyneelle annettaisiin yhtään mitään. Jos ei sitä tajua ei sitten tajua sitäkään miten lääketeollisuus toimii ja miten se vaikuttaa poliitikkohin sekä lääkärikoulussa opetettuihin käytäntöihin. Meille valehdellaan koko ajan.
Mitään vitamiineja/sokeria saatikka rokotteita ei anneta vastasyntyneille ilman vanhempien lupaa.