IVF/ICSI viikolla 2-3 (uusi pino)
Alkoi venyä tuo Mami:n alottama pino niin pitkäksi, että oli jo näin iäkkäällä tyttösellä vaikee pysyä perässä ;D Niinpä ajattelin alottaa uuden, josko tähän sattuis kohtalotovereita.
Eli " omaa napaa" , kuten niin hauskasti täällä sanotaan:
- nykyisen ukon kans yhessä 9 vuotta, käytännössä lähes sama aika lapsettomuutta takana (vähän aikaa ehkäisykapselit käytössä)
- miehen näyte ok vaikka toista aluksi annettiin ymmärtää...
- minä ok
- ensimmäinen IVF-hoito (pitkä kaava) julkisella puolella 11/05, josta nega
- nyt menossa toinen kierros (lyhyt kaava) VL:n puolella:
* Gonal-F 225 iu alotettu 30.12.05
* eka ultra tulossa 5.1., toinen ultra 9.1.
* nähtävästi päädytään ICSI:iin, joka luultavasti 16.1.
Kanssasisaret, tulkaapa kertaamaan vanhukselle taustoja lyhkäsesti ja pinoutumaan kaveriksi! :D
Kommentit (286)
Kärvistelen vielä tämänpäivän, huomenna punktio. Eilen myöhästyin pregnylin pistämisessä 2 minuutilla, kun en millään saanut sitä litkukapselin kaulaa katkaistua. Enkä uskaltanut oikein voimiakaan käyttää, kun pelkäsin, että kohta koko sisältö on käsissäni. Ja juuri ennen pistämistä töräytin siitä vielä suihkauksen ilmaankin, kun varmistin ettei ilmaa nyt varmasti sitten ole missään.
Viime yön nukuin tosi huonosti, jotenkin alkaa vaan jo jännittää; ensinnäkin tulosta ja toisekseen punktion onnistumista, kun se oikea munasarja on siellä jossakin...olen mielikuvissani saanut jo monta erilaista vastausta hoitajilta - olemme pahoillamme, mutta yhdessäkään rakkulassa ei ollut solua. Olemme pahoillamme, mutta yksikään munasolu ei hedelmöittynyt. Olemme pahoillamme, mutta yksikään hedelmöittynyt munasolu ei jakautunut. Olemme pahoillamme, mutta kaikissa hedelmöittyneissä ja jakautuneissa oli monitumaisuutta tai fragmentoituneisuutta.Olemme pahoillamme mutta ne 2 hedelmöittynyttä ja jakautunutta alkiota ei jatkanut jakaantumista enää seuraavana päivänä. Olemme pahoillamme, mutta siirrettävää ei ole.
No, tsemppiä kaikille piinailijoille! Te olette jo kadehdittavan pitkällä:)))!Ja Kamu oli muistaakseni menossa jo tänään punktioon - chilipähkinä ja seilori (kiitos tsempityksistä!) myös näinä päivinä!
No worries, Pulloposti, hyvin se punktio menee!
Helppo on tietty sanoo, mutta ainakaan mulla ei ollu ongelmia, ei ensimmäisessä eikä nyt tässä toisessakaan. Vaikka täytyy sanoo, että jännitin tätä toista kertaa sen takia enemmän ku ekaa että VL:ssa ei ruukata puuduttaa " alakertaa" vaan toimenpiteestä selviää pelkällä humauksella. Silti sekin meni hyvin. Tottakai pieniä nipistelyjä välillä tunsi, mutta sehän on aivan normaalia. Ja ihanan rauhottava hoitaja oli koko ajan vieressä, opasti hengityksen suhteen ja puhu muutenki niin rauhottavasti, että vei kivasti ajatuksia vähän pois ite tapahtumasta!
Tulehan sitte kertomaan saaliista. Etukäteen on turhaa pelätä tai jännittää, sen oon oppinu vaikka mulla vasta toinen kerta hoidoissa onki menossa. Ite tietää tehneensä ohjeiden mukaan kaiken, joten loppu on " Korkeimman kädessä" niin sanoakseni ;)
Sain hyviä uutisia, eli punktio on jo keskiviikkona! Nyt alko vähän jännittämään...Tänään piikitän pregnyliä sitten. Pitääköhän sen jälkeen olla kovinkin varovainen, ettei ne ennenaikojaan irtoile? Ippu67; luulisin kans,et vasta kiinnittymisen jälkeen niitä raskauoireita voi tuntea. Toiv. pääsemme kaikki niitä kokemaan:)!
Katselin ekaa kertaa sitä Pregnyl-pakkausta tarkemmin, luulin että se on kerta-annos, mutta siinähän onkin 15000iu:ta, eli käytänkin vain sen yhden 5000 iu:n ampullin? Lääkäri ei mitään maininnut tästä.Miksiköhän niitä ei ole pienempiä pakkauksia, nyt menee 10000 iu:ta hukkaan...
Tänään siis keräyksessä ja menihän se sitten ihan hyvin vaikka pelkäsin kipuja aika paljon. Itse toimenpide ei ollut kovinkaan kivulias, tosin sitten jälkeen päin alkoi kivut kun huumeet alkoivat kadota kropasta. Tämän päivän olen levännyt kotona ja nyt alkaa olla taas vähemmän kivuliasta istuminen ja liikkuminen.
Saaliiksi saatiin 11 munasolua joten ilmeisesti ihan hyvin! Huomenna sitten kuulee miten ovat hedelmöityneet ja päästäänkö keskiviikkona siirtoon. Toivottavasti saataisiin pakkaseenkin edes muutama, jottei tarvitsisi aloittaa koko rumbaa alusta jos ja kun ekasta ei kuitenkaan tärppää. ;) Jännittävää joka tapauksessa!
Kiitokset kaikille tsempeistä.
Punktio on takana ja hyvin meni. Kipuja ei ollut silloin eikä juuri vieläkään. (Kävin jo koiraakin ulkoiluttamassa.) 10 munasolua löytyi. Pitäkää peukkuja, että mahdollisimman moni hedelmöittyy. Viimeksi kato oli melko kova 20 ->12. Toivottavasti nyt ei käy yhtä huonosti. Huomenna selviää monenko päivän viljely alkioille tehdään. Vaihtoehdot ovat 2-3-5 päivää. 5 päivää houkuttelisi, mutta siirto sattuu lauantaille ja jos silloin jää ylimääräisiä alkioita, niitä ei voida pakastaa...
On tää vaikeeta.
Pullopostille onnea huomiseen punktioon. Älä murehdi lääkeannosta, tuskin se niin kovin tarkkaa on yhden annoksen kanssa. En usko myöskään, että irrotuspiikki on muutamasta minuutista kiinni. Minäkin pistin sen noin 5 minuuttia myöhässä, mutta punktio oli noin 15 minuuttia myöhässä eli ajoitus oli oikea silti...
Raskausoireet tulee joillekin melko nopeasti kiinnittymisen jälkeen, mutta ei oireita heti siirron jälkeen vielä voi olla. Mulla on ollut rinnat tosi arat jo ennen punktiota...
Hyvää päivänjatkoa ja piinailua kaikille!
Mulle ainakin määrättiin yksi annos eli 5000 iu:ta. Tällöin pakkauksessa oli yksi puteli valkoista jauhetta ja yksi puteli kirkasta nestettä, jotka siis sekoitetaan keskenään. Itse opastevihkosessa oli maininta, että pregnyliä on yksi pakkaus, joka sisältää 3 putelia valkoista jauhetta ja 3 putelia kirkasta netettä. ja minäkin menin siinä vaiheessa sekaisin ja aattelin, että minulle on taas myyty liian vähän ainetta. mutta sitten muistin, että ekallakin kerralla oli vaan yhdet putelit. että onkohan sulle chilipähkinä myyty vahingossa liikaa tavaraa. jääkaapissahan se säilyy, jhos (no ollaankosh sitä jo humalassa:) joskus tarvitset sitä. mutta kantsii ehkä mennä apteekkiin " valittamaan" ...
Kiitos ippu tsempityksestä!!!!
Kirsullakin oli hyvät löydökset!Onneva!
Nyt painun kaupungille alemyynteihin - tosin housuja on turha kokeilla - näitäkin pidän auki istuessani täällä työpaikalla...vaikkei siellä paljoa palleroita kasvakaan, niin vatsa on silti turvoksissa:)
Jotkut apteekit jakavat Pregnyl-pakkauksen ja myyvät vain yksittäisen ampullin. Jotkut taas vahingossa tai tarkoituksella antavat/myyvät koko pakkauksen vaikka resepti olisikin vain yhteen ampulliin. Jos et tarvitse kahta ylimääräistä, voit viedä ne klinikallesi tai takaisin apteekkiin. Myös palstalla lienee ottajia jos huhuilet.
aluksi Onnea tämän viikon punktioihin & siirtoihin!! Hyvin ne menee, uskokaa pois!
Lääkkeistä->jos kaikki olisi " minuutti peliä" +yhtään ei saisi mennä hukkaan, ME EI itse pistettäisi itseämme, tätä painotti kätilö-ystäväni! Eli dont´t worry, jos heitti minuuteilla pistot, tai vähän meni hukkaan ; )
Omat kuulumiset->Olo mielestäni aikas normaali, mahaa on kyllä nipistellyt joka päivä enempi&vähempi, töissä vähemmän, kun ei kerkeä miettiä/kuulostella kehoaan! Mulla oli rinnat arat jo ennen siirtoa, eli siitäkään ei voi vetää päätöksiä.
Nälkä on mukamas koko ajan, vai onkohan itsepetosta.....
Mun mieheni möyhys mulle yx ilta että et roiku siellä palstoilla, susta tulee ihan " vainoharhainen" hehh...nuo miehet ; )
Se on kyllä totta, että yksilöitä me olemme, ei saisi miettiä muiden oireita, mutta on tämä vertaistuki IHANAA ; ) Kiitos teille siitä!!!!
Kesällä kun alkoi luomuraskaus(tuulimuna), niin mulla oli mahottomat menkkakivut ja rinnat tosi arat, ja nämä oireet alkoi mulla vajaa viikko ennen menkkojen alkua. Ja just sellanen flunssanen/veto vex olo. Meinasin tukehtua spining tunnille, heh...Sitten viikko myöhässä testasin, en nimittäin VOINUT KUVITELLA luomu +:aa, että näin se menee.
Mutta nyt paljon ++++ meille, ja mieli positiivisena!
Toi helpotti oloa, ei tarvi enää ihmetellä;)
Täällä on pp4 menossa ja hyvin menee. Oon yrittäny miettiä ja muistella oliko ekalla kerralla mitään ihmeempiä oireita vielä tässä vaiheessa... tais olla isompia nipistelyjä/repimisiä just pp5-6 tienoilla, jotka lienee ollu niitä kiinnittymisyrityksiä? Vielä ei oo tuntunu mitään ja yritänki olla tällä kertaa enempiä kroppaani kuulostelematta ettei tästä tuu taas koko elämää hallitseva juttu näiksi pariksi viikoksi :)
Tuli mieleen tuosta punktionjälkeisestä ajasta... että kaikki muistais juoda tarpeeksi (vähintään 2 litraa) ettei hyperi pääsis yllättään. Ja ehkä se liika hyppelykin voi edesauttaa hyperin tuloa... nesteet kun siis kertyy suht pian takas sinne punktoituihin rakkuloihin.
KIRSU ja KAMU2, hienot saaliit punktiosta, onneksi olkoon! Nyt jännätään miten hedelmöittyvät.
Meillä hedelmöittyi kymmenestä vain 5, jotka päätimme jättää kaikki pitkään viljelyyn eli siirto on vasta lauantaina, jos jotakin siirrettävää jää. 3 munasolua oli epäkypsiä, 1 ei hedelmöittynyt ja 1 oli hedelmöittynyt jotenkin väärin.
Pakkaseen ei sitten jää yhtään, kun lauantaina ei voi pakastaa. Tässä pitänee alkaa toivoa, että edes siirtoon päästäisiin...
Toivottavasti muilla menee paremmin!
Nyt vaan kovasti itämisterveisiä teidän viidelle pienelle! Muista: yksikin riittää! Pidän peukut ja varpaat pystyssä sulle ja olen hengessä mukana!
tv. ippu + valopilkut (pp4)
Juttelin eilen pikkusiskoni kans, joka oottaa toista. Kerroin sillekki, miten jostain syystä eilen kotimatkalla töistä aloin aatteleen, että JOS raskaudun nyt näistä " Valopilkuista" , tulipa sieltä sitte 1 tai 2, otan ne täydellä sydämellä vastaan. Ja JOS sattuis vielä niin ikävästi, että heissä todettais joku vika, en keskeyttäis raskautta mikäli vika ei ois lapsen kannalta aivan surkea tulevaa ajatellen. Oon valmis kasvattamaan myös vammaisen lapsen, jos Luoja on niin päättäny mun kohalla.
Välillä suututti, kun siskoni aikasemmin pähkäili omaa luomuraskauttaan ja tuumas, että jos tulee kaksoset, hän jättää toisen synnytyksen jälkeen sairaalaan..
No, ehkä ei sentään kuitenkaan, mutta että edes ääneen sanoo tuollasta... vähän sattu isosiskoon...
Kumma kyllä, huomaan miettiväni aivan erilaisia asioita nyt ku ekalla yrityksellä! Jotenki on vakavammat ajatukset... ;)
Aika hyvä saalis mun mielestä 11 munasolusta. Nyt vaan odotellaan, jakaantuvatko niin kuin pitää, ja jos kyllä niin huomenna siirto. Meillä ei ole ollut mitään pitkistä / lyhyistä viljelyistä, vaan heti annettiin siirtoaika suoraan kahden päivän päävän punktiosta.
Yön aikana punktion jälkeiset kivut ovat lähes kadonneet, tänään aika normaali olo ja täyttä häkää töissä.
Raskausoireista: mulla on ihan klassikko-oireet aina ennen menkkoja, nälkä, flunssainen olo, rinat kipet jne. Eikä plussan plussaa. kerran olen plussannut luomusti 6 vuotta sitten - silloin oireet tulivat vasta kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Joten mun on ainakin turha tarkkailla tuntemuksiani! :)
Onnea kaikille piinailijoille ja punktioon / siirtoon menijöille!
Oon pitäny omaa päiväkirjaa hoidon alkumetreiltä lähtien. On tosi kiva sit jälkikäteen lukee omia ajatuksia ja pähkäilyjä. Ja huomasinpa nyt, että ensimmäisen kerran päiväkirjasta ja niiden sepostuksista on ollu tässä yrityksessä mulle itelle henkistä hyötyä!
KIRSU73: Loistava tulos! Nyt jännätään jakautumista. Lähetän täältä itämissäteitä omien Valopilkkujeni kans :)
Nukuttu ja maattu on koko päivä, nyt vois katsoa maailmaa vähän aikaa pystyasennosta. Punktio oli todella vaikea - " mahdottoman vaikeata oli saada rakkuloita sieltä oikealta puolelta" - sanos lääkäri.Vertakin tuli jonkin verran, mitä ei aiemmin ole tullut juuri lainkaan. No rakkuloiden määrä en tiedä, mutta 4 - siis 4 - neljä - munasolua löytyi kaiken sen kaivelun jälkeen! Se on nyt herran haltuun! Toivottavasti munikset ja siittiöt rakastuisivat nyt oikein kovin toisiinsa. Huomenna soittelen labratädille - tai itse asiassa minä en soita - mies saa soittaa - en itse uskalla. Se ei ainakaan ala itkeä puhelimessa...VOI kunpa ne ne neljä olisivat nyt oikein laadukkaita palleroita. Autossa takaisinpäin ajellessa rupesin puhumaan miehelle jo sijaisvanhemmuudesta . olisihan sekin ihan varteenotettava vaihtoehto. Näitä apua tarvitsevia lapsia on nykyaikana niin paljon. Kaksi koiraahan meillä on jo mieltä lämmittämässä, nuorin vasta ihan vauva, joulun alla tuli taloon. Ja todellakin kotomme näyttää nyt ihan lapsiperheen asunnolta - leluja siellä sun täällä:)
Tsemppiä punktioon meneville ja mun punktio kokemus johtui ihan vain siitä, että munis niin ylhäällä ja kohdun takana jotenkin kummasti. Normaalisti toimenpide on lähes kivuton. Niinkuin ippu sanoi - pientä nipistelyä vain! Ei tartte pelätä!
Ja osa piinailijoista on jo LÄHES puolessa välissä:) Nyt taitaa olla ne kiinnittymisvaiheet käsillä!!Alkioliimaa lähettelen!!!
Soitin tänään Vl:n saadakseni tietää hedelmöittyneiden alkioiden määrää. Niitä oli 4, mutta mikä yllätyksellistä, niin luovuttajalta oli saatu vain 9 kpl ja yleensä jos on alle 10, niin ensi saaja saa kaikki, mutta nyt kumman syystä Vl oli ottanut riskin ja jakanut nämä. Me saatiin 5 ja 4 sai joku muu. Vähäsen olin pettynyt, sillä välttämättä pakastukseen ei saada alkioita. Toisaalta ymmärtän, että 2 saajalla oisi kova paikka keskeyttää hoidot.
Näin muutama viikko sitten unta jossa alkioita oli tullut vain 2 ja nekin vielä jaettiin molemmille saajille. Ihmettelin siinäkin tilannetta, mutta sattumalta näin unessa toisen saajan ja olinkin onnellinen hänenkin puolesta. Ehkäpä tämäkin uni rauhoitti nyt ensi shokin jälkeen ajatuksiani.
Välillä tulee kyllä mieleen, että on tämä aikas arpomista.
Nyt sitten pidetään miehen kanssa toivoa yllä, että huomenna saadaan siirtoon pikkuihminen!! Kyllä taas jännittää. Huomenna meen siirron jälkeen takas töihin ja yritän saada päivän kulumaan äkkiä. Ja sen jälkeen seuraavat 2 viikkoa!!!
Onnen toivotuksia kaikille piinailijoille, ja toivotaan hyvin hedelmöittyneitä soluja(jännäx menee osalla), tarraliimaa, ja paljon PLUSSIA viikolle 4-5, ja siitä eteenpäinkin!!!!
Oma napa->pp7 menossa, mieli tosi itkuherkällä,rinnat kipiät(ollut koko ajan), nälkä,jano, väsy,pissattaa....siinähän ne kaikki hyvät oireet, mutta onhan niitä ennenkin ollut....Täytyy koittaa pitää jalat maanpinnalla, että ei sitten putoa niin korkealta, jos huonosti käy!Mahassa jänniä kouristuksia, eilen etenkin oikealla puolella, ja aamulla heräsin 04:30 " pieneen kramppiin" , ja nälkään, hohhoijaa...
Sittenhän olikin hyvää aikaa miettiä " syntyjä syviä" , ja päiväkirjaideaa, joka oli loistava!
Nyt töiden kimppuun, niin pysyy ajatukset muualla taas tämänkin päivän!
Minne Nuru on hävinnyt, huhuuu????
Hyvää työpäivää sisaret ; )
Hei !
Tulin juuri klinikalta, 6 hedelmöittynyt ja yksi icsi alkio nyt laitettiin. 5 meni pakkaseen odottelemaan. Nyt on kaksi viikkoa piinailu aikaa, voi hitsi et alkoi heti jännittämään...??
Mitenkäs muut ?, on ollut aika hiljaista tässä meidän pinossa !!??
T:mami