En ymmärrä, jos lähiomaiset hylkäävät huumeiden käyttäjän
Esim. tapaus Martina Aitolehti, hylkäsi narkkarisiskon. Äitinsä ei onneksi hylännyt. Eikö tuollainen tarvitse juuri eniten tukea.
Onneksi Martina oli kuitenkin sanonut, että hän ottaa siskon avosylin vastaan jos lopettaa käytön.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:11"]
Kyse on monasti siitä, että antaako narkkarin pilata myös muun perheen elämän. Minun on pitänyt katkaista välini äitiini, koska haluan suojella lapsiani. Jotenkin tuntuu, että ap ei ole elänyt koskaan todella hankalan huumeriippuvaisen ihmisen kanssa. Kun on uupunut ja peloissaan jatkuvasti , ei voi enää ajatella , että sehän on vaan sairaus. Täytyy pelastaa itsensä siitä kuviosta. En edes koe että hyvkäsin äitini, jos äiti tulisi takaisin sellaisena kun hän voisi olla ilman huumeita, hän olisi kyllä tervetullut. Mutta sitä väkivaltaista, valehtelevaa ja räyhäävää eukkoa en halua enää koskaan nähdä.
[/quote]Joo, halusin tuolla muutama viesti edellä juuri täsmentää että tarkoitin lähinnä oman lapsen tai sisaruksen hylkäämistä. Oman vanhemman hylkäämisen ymmärän siinä mielessä että vanhemmanhan pitäisi juuri lastaan hoitaa. Lisäksi oman aviopuolison hylkäämisen ymmärrän siinä mielessä, että avioliittoon kuuluu vastuu, jota käyttäjä ei pysty hoitamaan. Toki kaikkensa pitäisi avioliitossa yrittää.
Oman vanhemman kanssa ei.
Ja kuten sanottu on kokemusta, ihan lähimpien mahdollisten omaisten riippuvuudesta ja kuolemasta sen johdosta.
ap
Ap, mistä sitä jaksamista hankitaan? Ja entäs jos narkkariläheisen taholta täytyy pelätä väkivaltaa, et voi ottaa kotiisi, et anna rahaa ja tapaamisia ei voi järjestää väkivallan pelossa. Onko tämä hylkäämistä. Kuinka monta kertaa pitää ottaa turpaansa, että voi sanoa että ei kiitos enää tai jos joutuu pelkäämää jotain huumevelkojia. Miksi hakattuja vaimoja ei kehoiteta vaan hankkimaan jaksamista.
Ap.hienoa jos olet tosiaan niin jalo íhminen,ettet "hylkäisi" edes rappionistiä,mutta älä viitsi tuomita niitä jotka niin tekevät.Ketään ei tarvitse loputtomiin hyysätä oman hyvinvointinsa kustannuksella,varsinkaan jos hyysättävällä ei ole mitään halua muuttaa asioita(joo,addiktio voi olla sairaus,mutta siihen saa apua jos hakee).
Addiktion ja mielisairauden rinnastaminen ei toimi. Harvoin mielisairaan omaisen kaverit yulee uhkailemaan ja vaatimaan rahaa väkivalloin.
Helppo sanoa kun ei ole itse kokenut. Huumeita käyttävä ei ole ollenkaan sama henkilö ja käyttäytyy lähimmäisistä piittaamattomasti ja vielä olla koko ajan pyytämässä rahaa. Huumeidenkäyttäjän elämä pyörii ainoastaan ja vain huumeidn ympärillä eikä järkipuhe paljoa siinä auta.
Itse ymmärrän jos vanhemmat / sisrukset katkaisevat suhteensa. Huumeiden käyttäjää ei voi auttaa jos ei itse sitä halua.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:26"]
Addiktion ja mielisairauden rinnastaminen ei toimi. Harvoin mielisairaan omaisen kaverit yulee uhkailemaan ja vaatimaan rahaa väkivalloin.
[/quote] Se oli vain sille yhdelle kirjoittajalle.
ap
Huumeiden käyttöä ei voi verrata vaikkapa alkoholismiin tai syömishäiriöihin siinä mielessä, että huumeet todellakin tuhoaa sen ihmisen. Siitä tulee aivan toinen ihminen. Vaikka se joskus lopettaisi (montako ap tiedät näitä?!?), niin entinen rakas ihminen ei tule takaisin. Läheisen on siis valittava joko hylkääminen tai erittäin raastava elämä, jossa narkomaani käyttää muita häikäilemättä hyväkseen. Jatkuvaa valehtelua, varastelua, vaikeuksia, epävarmuutta ja pelkoa.
Yhden lopettaneen - ennen kuolemaansa tiedän. Itseni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:43"]Yhden lopettaneen - ennen kuolemaansa tiedän. Itseni.
Ap
[/quote] 40 olen ihan sama persoona kuin ennenkin. Vanhempana tietenkin vain paljon vahvempi. Ap
Ja nyt kun ap et enää käytä niin olet katkera kaikille jotka "narkkari-sinut" hylkäsivät?
Eivätkä luota enää koskaan samalla lailla kuin ennen? Kuinkahan paljon surua, vihaa, pelkoa ja kaaosta aiheutit läheisille?
Shit happens...
Niinpä niin...pahat ihmiset hylkää ja itsekäs sekopäänarkkari syyttää kaikki muita kuin itseään siitä paskasta mihin on ihan itse itsensä sotkenut!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:55"]
Ja nyt kun ap et enää käytä niin olet katkera kaikille jotka "narkkari-sinut" hylkäsivät?
Eivätkä luota enää koskaan samalla lailla kuin ennen? Kuinkahan paljon surua, vihaa, pelkoa ja kaaosta aiheutit läheisille?
Shit happens...
[/quote] XD XD XD ja kolmelle plussa peukuttajalle.
Kivoja olettamuksia :) Ei KUKAAN hylännyt, eikä tuota toistakaan joka kuoli.
Tuo alkuperäinen viesti ei muuten liittynyt itseeni mitenkään, tuli vaan tuosta Martinasta mieleen. Alkuperäinen viestini oli siinä mielessä huono, että en tarkoittanut aviopuolisoja ja omia vanhempia. Omia vanhempia lähinnä silloin jos ne ovat käyttäneet lapsuudesta lähtien.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:08"]
Shit happens...
Tuo alkuperäinen viesti ei muuten liittynyt itseeni mitenkään, tuli vaan tuosta Martinasta mieleen. Alkuperäinen viestini oli siinä mielessä huono, että en tarkoittanut aviopuolisoja ja omia vanhempia. Omia vanhempia lähinnä silloin jos ne ovat käyttäneet lapsuudesta lähtien.
ap
[/quote]
Ketä sitten tarkoitit? Kenen läheisten huumeidänkäyttö pitäisi mielestäsi hyväksyä?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:07"]
Ap jeesustelee. Hänellä ei ilm. ople minkäänlaista kokemusta siitä, millaista on elää addiktin kanssa (oli addiktion kohde mikä hyvänsä, huumeet, viina, seksi ...)
[/quote]
Ap myös sanoo tunteneensa huumeidenkäyttäjiä,silloin kuin oli myös itse huumeidenkäyttäjä.Ei taida olla ihan sama asia kun olla itse huumeeton ihminen,joka joutuu sivusta seuraamaan kun toinen tekee hidasta itsemurhaa. Niin kuin ketjussa onkin jo sanottu,käyttäjän hyysääminen on karhunpalvelus hyysättävälle. Oma sekakäyttäjämieheni on ollut parhaimmillaan silloin kun olen heittänyt hänet kadulle.Kummasti on löytynyt motivaatiota löytää oma asunto ja muutenkin huolehtia asioista,kun joku muu ei ole tehnyt sitä hänen puolestaan.Mikäs se on narkkarin narkkaillessa,kun lähimomaiset vain "tukevat"eikä tarvitse edes persettään pyyhkiä itse.
(Anteeksi karkea kärjistys,mutta toisin kuin AP minä tiedän mistä puhun.)
[/quote] Ei, kun kerroin jo että itse lopetin ja SELVÄNÄ seurasin, no sanotaan nyt ihan suoraan sisareni hidasta itsemurhaa ja kuolemaa AINEISIIN, lääkkeisiin ja viinaan.
ap
Läheltä seuranneena voin sanoa, että hohhoijjakkaa! Siinä vaiheessa kun kotiisi tehdään kotietsintöjä (ja löydetään varastettua tavaraa), korusi myydään ja päin naamaa valehdellaan, kimppuusi käydään, hoidosta karataan, ovella käy toinen toistaan pelittavampia ihmisiä voin vain sanoa, että ymmärrän täysin sen että välit pannaan poikki.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:08"]
Shit happens...
ap
[/quote]
Ketä sitten tarkoitit? Kenen läheisten huumeidänkäyttö pitäisi mielestäsi hyväksyä?
[/quote] Olenko sanonut missään että huumeiden käyttö pitää hyväksyä? Ihmisillä on aina tapa tehdä olettamuksia. En ymmärrä lähiomaisen hylkäämistä = lähiomaisen huumeidenkäyttö pitää hyväksyä. Ei ole! En myöskään ole tarkoittanut että näille narkomaaneille pitäisi rahaa käyttöön antaa ja jos ovat väkivaltaisia kotiin ei tarvitse ottaa, mutta yhteyttä voi pitää ja syli avoinna voi olla muutenkin.
Siis lähinnä tarkoitin sisarruksia ja omia lapsia. Tietty ei oikeat ystävätkään hylkää! Mutta huonoa käytöstä ei tarvitse sietää!
Jos vanhempi on ollut huumeiden käyttäjä tai vaikkapa alkoholisti koko lapsuuden ajan ymmärrän hylkäämisen hyvinkin, sillä vanhelmmanhan pitäisi juuri tukea lastaan eikä toisin päin. Lisäksi jos normaali ihmisen kanssa on liittoon mennyt, mutta huumeongelmat tulee, niin silloin myös. Toki avioliitossa pitää yrittää mahdollisuuksien mukaan auttaa toista. Toisaalta varmaan aika harvinainen ongelma, tosin on niitä aikuisenakin (ja perheellisenä) aloittaneitakin.
ap
Lisäksi olen seuranut koko tämän astisen elämäni pahasti riippuvaista, alkoholisti vanhempaani, joten kyllä on kokemusta.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 12:01"]
En minäkään. Varsinkin kun on vielä kyse lievemmistä huumeista eikä tilanne ole päässyt toivottomaksi. Vanhemmalle sitten kuitenkin jää ikävä ja ehkä syyllisyyskin, jos lapsi tekee itsemurhan...
[/quote]No voi hyvää päivää, eihän kukaan hylkää jotain pilvenpolttajaa tai kokkelin viihdekäyttäjää. Nyt puhutan narkomaaneista.
Kun yrittää tarpeeksi kauan auttaa saamalla palkaksi pelkkää p**aa niskaan niin ei ole vaihtoehtoja