♥ Voxra ♥
Kommentit (309)
Itse laukaisi hiustenlähdön, että sellaista. Hiustenlähtö on ainakin tietyissä bupropioni-valmisteissa sivuoirelistalla.
jaa. No minä oon päässy kummastakin lääkkstä eroon ihan kertaheitolla, ilman mitään oireita. Eli varmaan vaikuttaa sitten ihan geeniperimä näihin kaikkiin addiktiohin
No niin, kommentoin aiemmin että aloitin vasta Voxran (150mg). Nyt olen syönyt sitä yli 2kk enkä huomaa yhtään mitään. Aivan yhtä aikaansaamaton olen ja huonolla tuulella. Ruokahalu ennallaan, unet pitkiä.
En tiedä nostaisiko annosta. Lääkäri sanoi että voisin kokeilla sitä. Itse en kuitenkaan halua syödä lääkkeitä, mutta tähän suostuin kun siitä en ollut kuullut kovin huonoa. Eikä minullakaan ole mitään ikäviä sivuvaikutuksia. Alkoholia en halua kokonaan jättää pois ja tällä nykyisellä annoksella ei ongelmia olekaan. Annoksen nosto tietäisi sitten täysraittiutta. Sitä en haluaisi. Terapia on parempi apu kuin pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Loppui Voxran käyttö reiluun viikkoon. Ei ole mitään mieltä kärsiä viikkokausia pää- ja vatsavaivoista ja lisääntyneestä väsymyksestä vain sen pienin mahdollisuuden takia, että joskus tulisi joku positiivinen vaikutus. Lääkkeen lopettaminen paransi oloa jo seuraavana päivänä.
Psykiatria on säilynyt puoskarointina. Määrätään tällaisia lääkkeitä, joiden vaikutusmekanismia ei edes valmistaja tiedä (kerrotaan Voxran tuoteselosteessa). Puututaan potilaan aivokemiaan vaikkei tosiasiallisesti tiedetä, onko siinä vikaa. Vastuu lääkkeen käytön seurauksista jää yksinomaan potilaalle. Pahimmillaan potilas voi lääkkeen vaikutuksesta päättää päivänsä. Noitatohtori sen kun jatkaa rummutustaan ilman seurauksia. Yhtä hyvin psykiatri voisi pyytää potilasta lyömään pään seinään kerran päivässä. Ehkä silläkin parin kuukauden päästä saisi jonkin positiivisen vaikutuksen aikaiseksi. Ainakin lopettamalla sen.
Vanha ketju, mutta vastaan silti:
Myyntiluvallisten lääkkeiden vaikutusmekanismit eli mitä ne saavat aikaan minkäkin elimen kohdereseptorissa tunnetaan yllättävänkin tarkasti, ihan molekyylitasolla.
Tuo on väärinkäsitys ettei vaikutusmekanismia tunneta. Kyse on siitä, että bupropionin vaikutusmekanismii juuri masennuksen hoitoon ei tunneta, koska masennuksen tarkkaa fysiologiaa ei vieläkään tunneta: eli tiedetään että voi auttaa oireisiin ja millä mekanismeilla mutta ei varsinaisesti tiedetä miksi.
Painotan: voxran farmakokinetiikka ja -dynamiikka tunnetaan mutta sitä ei kunnolla tiedetä, miksi nämä tunnetut vaikutukset auttavat masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppui Voxran käyttö reiluun viikkoon. Ei ole mitään mieltä kärsiä viikkokausia pää- ja vatsavaivoista ja lisääntyneestä väsymyksestä vain sen pienin mahdollisuuden takia, että joskus tulisi joku positiivinen vaikutus. Lääkkeen lopettaminen paransi oloa jo seuraavana päivänä.
Psykiatria on säilynyt puoskarointina. Määrätään tällaisia lääkkeitä, joiden vaikutusmekanismia ei edes valmistaja tiedä (kerrotaan Voxran tuoteselosteessa). Puututaan potilaan aivokemiaan vaikkei tosiasiallisesti tiedetä, onko siinä vikaa. Vastuu lääkkeen käytön seurauksista jää yksinomaan potilaalle. Pahimmillaan potilas voi lääkkeen vaikutuksesta päättää päivänsä. Noitatohtori sen kun jatkaa rummutustaan ilman seurauksia. Yhtä hyvin psykiatri voisi pyytää potilasta lyömään pään seinään kerran päivässä. Ehkä silläkin parin kuukauden päästä saisi jonkin positiivisen vaikutuksen aikaiseksi. Ainakin lopettamalla sen.Vanha ketju, mutta vastaan silti:
Myyntiluvallisten lääkkeiden vaikutusmekanismit eli mitä ne saavat aikaan minkäkin elimen kohdereseptorissa tunnetaan yllättävänkin tarkasti, ihan molekyylitasolla.
Tuo on väärinkäsitys ettei vaikutusmekanismia tunneta. Kyse on siitä, että bupropionin vaikutusmekanismii juuri masennuksen hoitoon ei tunneta, koska masennuksen tarkkaa fysiologiaa ei vieläkään tunneta: eli tiedetään että voi auttaa oireisiin ja millä mekanismeilla mutta ei varsinaisesti tiedetä miksi.Painotan: voxran farmakokinetiikka ja -dynamiikka tunnetaan mutta sitä ei kunnolla tiedetä, miksi nämä tunnetut vaikutukset auttavat masennukseen.
Jaa. Itse en ole vielä ikinä kuullut miten on mitattu esim. Jonkin tietyn välittäjäaineen määrä tms. Ja miksi osa saa kamalia oireita näistä ja vastaavista. Lepteistä yms. Joskus Jopa pysyviä.
Edes psykiatrit eivät ole osanneet/halunneet selittää mihin tämä vaikutus muka kohdistuu.
Minulla ollut myös Voxra käytössä viitisen vuotta. Ilman en pysty olemaan.
Mulle lääkäri määräsi tätä tänään masennukseen vaikka on bipo ja päihdetaustaa. Saa nähdä onko tästä apua, toivottavasti..
Kuukauden syönyt nyt voxraa ja toimintakyky on noussut huomattavasti. Myös tupakointi on vähentynyt. Ja mikä parasta, ei masenna :) Hyvä lääke, vaikka alussa oli tosi kovaa ahdistusta, mutta onneksi lääkäri määräsi diapameja pienen määrän.
Vierailija kirjoitti:
No niin, kommentoin aiemmin että aloitin vasta Voxran (150mg). Nyt olen syönyt sitä yli 2kk enkä huomaa yhtään mitään. Aivan yhtä aikaansaamaton olen ja huonolla tuulella. Ruokahalu ennallaan, unet pitkiä.
En tiedä nostaisiko annosta. Lääkäri sanoi että voisin kokeilla sitä. Itse en kuitenkaan halua syödä lääkkeitä, mutta tähän suostuin kun siitä en ollut kuullut kovin huonoa. Eikä minullakaan ole mitään ikäviä sivuvaikutuksia. Alkoholia en halua kokonaan jättää pois ja tällä nykyisellä annoksella ei ongelmia olekaan. Annoksen nosto tietäisi sitten täysraittiutta. Sitä en haluaisi. Terapia on parempi apu kuin pillerit.
Vanha kommentti mutta vastaan silti jos joku muu sattuisi keskustelua lukemaan ja miettii alkoholin käyttöä.
Voxran pakkausselosteesta: "Alkoholi voi vaikuttaa siihen, miten Voxra vaikuttaa ja joskus harvoin yhdessä käytettynä ne voivat vaikuttaa hermoihin tai henkiseen tilaan. Jotkut huomaavat olevansa herkempiä alkoholin vaikutuksille, kun he ottavat Voxraa. Lääkäri voi ehdottaa, että et juo alkoholia (olutta, viiniä tai väkeviä juomia) Voxra-hoidon aikana tai kehottaa juomaan mahdollisimman vähän."
Eli ei mitenkään automaattisesti edellytä voxra täysraittiutta. Itse käytän alkoholia satunnaisesti eikä voxra ole millään tavalla vaikuttanut asiaan (annostus 300 mg). Kukaan lääkärikään ei ole nähnyt tätä ongelmana.
Voxra on ainoa masennuslääke joka ei ole kohdallani aiheuttanut ikäviä sivuvaikutuksia. Pitää yllä toimintakykyä ja auttaa jaksamaan perusarjessa. SSRI- ja SNRI-lääkkeet eivät yhtään sopineet minulle ja Brintellix myös aiheutti ikäviä sivuvaikutuksia. Terapiassa olen myös käynyt mutta voxra on toiminut terapian suurena tukena.
Lukisin mielelläni lisää kokemuksia voxrasta, etenkin olis kiva lukea kokemuksia niiltä jotka ovat syöneet voxraa vuosia?
Ei toiminut mulla. Tosin kokeiltiin ADHD:hen, kun diagnoosia ei vielä ollut. Sivuvaikutukset ihan älyttömät, sydämentykytystä, unettomuutta jne.
Onko totta että vaikutus voi alkaa vasta kuukauden päästä aloittamisesta? Masennukseen olen nyt syönyt tätä pari viikkoa ja en huomaa mitään vaikutusta paitsi että pari tuntia ottamisesta alkaa voimakas väsymys, siksi otaniin nyt illalla. Ei piristä itselläni ollenkaan ja edelleen olen täysin toimintakyvytön :( Annos 300mg. Kaikki muut yleiset masennuslääkkeetkin käyty läpi ilman vaikutusta... kyllä on turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukisin mielelläni lisää kokemuksia voxrasta, etenkin olis kiva lukea kokemuksia niiltä jotka ovat syöneet voxraa vuosia?
Minä olen syönyt sitä kai lähemmäs kymmenen vuotta niin, että välissä oli vajaan vuoden tauko. Ajattelin silloin, ettei lääke tee mitään - joten voin sen yhtä hyvin lopettaa. En tiedä vieläkään, että paheniko masennukseni silloin lääkkeen lopettamisen - vai yleisen elämäntilanteen vaikeutumisen vuoksi - mutta katsoin parhaimmakseni palata Voxraan, kun vihdoin tajusin, kuinka huonoon kuntoon olin mennyt.
Lääkkeessä on tavallaan ongelma se, että sen syöminen ei "tunnu" mitenkään: ei olotiloja tai sivuvaikutuksia alun ahdistusta lukuunottamatta. Siksi ajattelin, ettei se toimi ollenkaan...ja enhän minä mikään energinen ilopilleri vieläkään ole - mutta ehkä sentään huomattavasti toimintakykyisempi, kuin aiemmin.
Voxraa ennen kokeilin sertraliinia - mutta se sai minut niin uniseksi, ettei mistään tullut mitään. Muutama vuosi sitten koitin vaihtaa Voxraa Brintellixiin, kun lääkäri sitä suositteli, kun epäilin Voxran toimintaa. Brintellix-kokeilu kaatui todella pahoihin vatsakipuihin ennen kuin mitään muuta vaikutusta ehdin tuntemaankaan.
Tuskin enää lääkettä yritänkään vaihtaa - ellei sitten jotain sivuvaikutuksia ala ilmenemään kaikkien vuosien jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että vaikutus voi alkaa vasta kuukauden päästä aloittamisesta? Masennukseen olen nyt syönyt tätä pari viikkoa ja en huomaa mitään vaikutusta paitsi että pari tuntia ottamisesta alkaa voimakas väsymys, siksi otaniin nyt illalla. Ei piristä itselläni ollenkaan ja edelleen olen täysin toimintakyvytön :( Annos 300mg. Kaikki muut yleiset masennuslääkkeetkin käyty läpi ilman vaikutusta... kyllä on turhauttavaa.
Voisiko olla että sulla on ADHD jos se vaikuttaa sulla noin?
Pääsääntöisesti täysin turha lääke; vähän piristävää vaikutusta kuusi tuntia mutta masennuslääkkeen jarrutuksella, siis ristiriitainen lääke. Ehkä ideaalinen siten bi-polaariin tai skitsofreniaan.
Masennukseen se voi olla paras lääke, kun siinä on toi piristävä, joka on kai hyvästä, ja pelkkä masennuslääke ei silloin väsytä yhtä helposti.
illemmalla otettuna voi johtaa aikaisempaan nukahtamiseen, vaikkei sitä odottaisi piristävän osuudesta johtuen.
Sotkee unirytmejä pahastikin, että siltä osin ainoa oikea aika ottaa se, on myöhintään kuutisen tuntia ennen nukkumaanmenoa ja ei missään nimessä aamulla, kun piristävän vaikutus häviää ikävästi, mutta jarruttavan ei, ja se nukuttavuuden lisäksi (käytetään lähinnä unilääkkeenä) masentaa, kuten masennuslääkkeet, joka näkyy nimestäkin. Jos ei ole nukkunut täysin, se väsyttäisi myös aamupäivällä.
Mitä hyötyä on ottaa sitä päivällä, niin ei yleensä mitään, että juuri sen vuoksi täysin turha lääke. Sen lisäksi, että sotkee unirytmejä, energiarytmejä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutuksen alkaminen voi tosiaan kestää- ja muistaakseni se alussa väsytti minuakin. Anna sille aikaa.
Saan voxran ansiosta tiskattua ja hoidettua muut päivän askareet. Toimii kuin pannullinen kahvia tai jotain muuta piristettä
Sopii itselleni myös hyvin. Syön 300mg aamuisin. Useampi ssri-lääke kokeiltu, mutta niistä aina joitain haittavaikutuksia. Lisäksi syon aripiprazololia, olanzapinia, Tenoxia ja opamoxia. Sopii hyvin muiden lääkkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sopii itselleni myös hyvin. Syön 300mg aamuisin. Useampi ssri-lääke kokeiltu, mutta niistä aina joitain haittavaikutuksia. Lisäksi syon aripiprazololia, olanzapinia, Tenoxia ja opamoxia. Sopii hyvin muiden lääkkeiden kanssa.
Itse pyysin voxraa lääkäriltä ja suostui kirjoittamaan reseptin.
Mulla Voxra toimi hyvin. Antoi boostia, että jaksoin hoitaa itseäni, eli käydä terapiassa. Nyt jo muutaman vuoden ollut ilman enkä terapiassakaan enää käy.