Minkä käyttämäsi murresanan et tiennyt olevan murretta
kunnes myöhemmin asia valkeni.
Mulla esim suuli ja sadetakki lausuttuna siten kuin kirjoitetaan
Kommentit (329)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:48"]Joskus kaverit oli aivan h-moilasena kun sanoin suurin piirein näin, että sain mummultani perintöä vanhan raanun, mutta se on pahasti virttynyt. Toisin sanoen puhuin seinävaatteesta minkä aurinko on ajan kuluessa haalistanut.
[/quoteKyllä minäkin oisin nuin sanonu!
[/quote]
Eikös virttynyt tarkoita kulunutta/nukkavierua? Ei mulle tule siitä ensimmäisenä mieleen juuri auringon haalistama, vaikka toki virttynyt voi samalla olla myös haalistunut. Raanu sanan olen kuullut, mutta en olisi tiennyt, mikä se on.
kyläillessäni helsingissä ihmettelin, kun ihmiset ei ymmärtänyt mitä tarkoittaa sankko (=ämpäri) ja motti (=muki)
Korvee eli iso muovisanko, vetää useamman kymmenen litraa. Onko sillä joku yleiskielinen nimityskin? Lapsena mamman tykönä saunoessa kylvettiin aina korveessa, kun siellä ei ollut punkkaa.
Joskus nuorena luulin että kallata on ihan joka puolella Suomea käytettävä sana. Sama oli sukkaterin,jota ehkä laajemmin käytetäänki kun kallata-sanaa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 16:49"]
Ai niin. Mistään laikusta en ollut koskaan kuullutkaan ennen kirjastosta puhuttaessa. Onko tää joatin uddempaa tampereen kieltä?
[/quote]
Laikussa tai lainastossa me käytiin jo 70-luvulla, eli ei ihan uutta tampereen kieltä kuiteskaan. Lainastoautolla käytiin aina kun se siihen kodin lähelle tuli.
Mulle oli suurin yllätys, kun joku pohjoisen tuttava ei tiennyt mitkä on porkat.
[/quote]
Mulle kanssa laikku on tuttu sana samoilta ajoilta. Laikun lava se on siksi, kun sijaitsee vanhan pääkirjaston vieressä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:48"]Joskus kaverit oli aivan h-moilasena kun sanoin suurin piirein näin, että sain mummultani perintöä vanhan raanun, mutta se on pahasti virttynyt. Toisin sanoen puhuin seinävaatteesta minkä aurinko on ajan kuluessa haalistanut.
[/quoteKyllä minäkin oisin nuin sanonu!
[/quote]
Eikös virttynyt tarkoita kulunutta/nukkavierua? Ei mulle tule siitä ensimmäisenä mieleen juuri auringon haalistama, vaikka toki virttynyt voi samalla olla myös haalistunut. Raanu sanan olen kuullut, mutta en olisi tiennyt, mikä se on.
[/quote]
Musta auringon haalistama olisi ennemminkin kulahtanut. Toki se voi tarkoittaa muutakin kulumista.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:01"]Olen ajatellut, että raaskia on ihan normaalia puhetta. Ainakaan en keksi mitään muuta sanaa, millä olisi sama merkitys. Esim. en raaskinut komentaa muksuja vielä järvestä pois kun niillä oli niin hauskaa tai en raaskinut poimia kauniita kukkia.
[/quote]
hennoa, malttaa, raatsia oon ainakin kuullut käytettävän, en sit tiedä, mikä olis yleiskielinen versio noista sanoista
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:38"]
Rouhottaa, horottaa ja rotjata.
[/quote]
Mitä tarkoittaa, ja mistä murteesta on kysymys?
[/quote]
Rouhottaa ja horottaa tarkoittaa melkein samaa, eli jokin on huonosti/epämääräisesti jossakin. Esim. päiväpeitto rouhottaa kummasti sängyn päällä (peitto on huonosti aseteltu sängyn päälle) ja Tukka horottaa pystyssä. Rotjaaminen on likaamista tai sotkemista. Esim. rotjasin vahingossa pöytäliinan.
Enkä oikeasti luullut, että noita sanoja käytetään missään muualla (ainakaan virallisissa yhteyksissä). Tykkään vain noista sanoista niin kamalasti, että oli pakko heittää tänne. :D Pohjois-Savosta olen.
[/quote]
Tarkemmin ajateltuna horottaa on ehkä vähän sama kuin sojottaa.
[/quote]
Kyllähän ne hiukset harottaa ihan normaalissa puhekielessä.
[/quote]
Harottaa kyllä, mutta harvemmin horottaa.
vastuuki=pyyhe
känä=krillimakkara
mihinä tootte = missä te olette
mollahan tulos=me olemme tulossa
t: pohojammaan poijaat
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:17"]
Korvee eli iso muovisanko, vetää useamman kymmenen litraa. Onko sillä joku yleiskielinen nimityskin? Lapsena mamman tykönä saunoessa kylvettiin aina korveessa, kun siellä ei ollut punkkaa.
[/quote]
Yritin miettiä, kyllä sille joku nimitys on, mutta en saa mieleeni mikä.
Meillä sakean vastakohta on lientoonen. Kuvittelin aina, että yleiskielellä se olisi lientoinen, mutta ei sitäkään tunnistettu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:17"]Korvee eli iso muovisanko, vetää useamman kymmenen litraa. Onko sillä joku yleiskielinen nimityskin? Lapsena mamman tykönä saunoessa kylvettiin aina korveessa, kun siellä ei ollut punkkaa.
[/quote]
meillä puhuttiin korvosta eli jotain sankon ja saavin väliltä
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:01"]Olen ajatellut, että raaskia on ihan normaalia puhetta. Ainakaan en keksi mitään muuta sanaa, millä olisi sama merkitys. Esim. en raaskinut komentaa muksuja vielä järvestä pois kun niillä oli niin hauskaa tai en raaskinut poimia kauniita kukkia.
[/quote]
hennoa, malttaa, raatsia oon ainakin kuullut käytettävän, en sit tiedä, mikä olis yleiskielinen versio noista sanoista
[/quote]
Jotkut käyttävät viitsiä sanaa, olisko se sitten sitä normaalia yleiskieltä? Mutta totta se on, varsinkin eteläpohjanmaan murteessa on sanoja joille ei kunnollista normisanaa ole olemassa, esim. krassehtia, siitä pohjalaiset tietää justiin miten ihminen käyttäytyy, mutta selitäpä se puhekielellä :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:23"]
[/quote]
Yritin miettiä, kyllä sille joku nimitys on, mutta en saa mieleeni mikä.
[/quote]
Pienen googlettelun jälkeen toteaisin, että sehän on saavi!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:23"]vastuuki=pyyhe
känä=krillimakkara
mihinä tootte = missä te olette
mollahan tulos=me olemme tulossa
t: pohojammaan poijaat
[/quote]
eikö vastuuki ole pöytäliina ja hantuuki pyyhe?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:20"]
Itse pidin Pohjois-Pohjanmaalaiset juuret omaavana ihan itsestään selvänä sanaa motti, mutta ei sitä muualla yhdistetä muuhun kuin halkopinoihin, monta kertaa olen joutunut selittämään mitä juuri tarkoitin :D
[/quote]
Mitä muuta se tarkoittaa kuin halkopinoa? Tai no hämärä mielikuva on, että joku mukillinen jotakin voi olla motti. Sitäkö meinasit?
[/quote]
tarkkaan ottaen motti on kuutio halkoja, eli pinossa on vaikkapa viisi mottia eli 1m x 1m x 5m.. Ja tosiaan (iso) posliinimuki on myöskin motti..
[/quote]
Meillä päin se on korvo
Vastuuki, nästuuki ja hantuuki.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:38"]
Rouhottaa, horottaa ja rotjata.
[/quote]
Mitä tarkoittaa, ja mistä murteesta on kysymys?
[/quote]
Rouhottaa ja horottaa tarkoittaa melkein samaa, eli jokin on huonosti/epämääräisesti jossakin. Esim. päiväpeitto rouhottaa kummasti sängyn päällä (peitto on huonosti aseteltu sängyn päälle) ja Tukka horottaa pystyssä. Rotjaaminen on likaamista tai sotkemista. Esim. rotjasin vahingossa pöytäliinan.
Enkä oikeasti luullut, että noita sanoja käytetään missään muualla (ainakaan virallisissa yhteyksissä). Tykkään vain noista sanoista niin kamalasti, että oli pakko heittää tänne. :D Pohjois-Savosta olen.
[/quote]
Tarkemmin ajateltuna horottaa on ehkä vähän sama kuin sojottaa.
[/quote]
Kyllähän ne hiukset harottaa ihan normaalissa puhekielessä.