Minkä käyttämäsi murresanan et tiennyt olevan murretta
kunnes myöhemmin asia valkeni.
Mulla esim suuli ja sadetakki lausuttuna siten kuin kirjoitetaan
Kommentit (331)
Korvo Keski-Suomessam saavi yleiskielessä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:35"]
Kisuta
seku vain
Kartanolla
[/quote]
Kisuta = nahistella
seku vain = sen kun vain, olkoon, tms.
kartanolla = pihalla
Taas unohtui, mikä murre. Mur ;)
Hellunen! Olen koko ikäni luullut, että on ihan yleinen normaali sana, mutta jokin aika sitten selvisi ettei sitä käytä juuri muut kuin vaasalaiset. Tarkoittaa siis söpöä yms.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:37"]
Mun mielestä virttynyt on nimenomaan auringon haalistama siten, että värit on vaalentuneet/haalistuneet. Esimerkiksi juuri maton, verhojen tai raanun värit on aurinko polttanut vaaleammiksi.
Ajattelisin, että sana kulahtanut tarkoittaa sitä, että kangas on kulunut käytössä, ei välttämättä puhki, mutta kuitenkin kulunut mekaanisesta rasituksesta.
[/quote]
Minä taas ymmärrän ihan päin vastoin. Kulahtanut on sellainen kun värit on haalistuneet ja virttynyt kuvaa kulunutta kangasta josta ei ole enää käyttöön koska se saattaa hajota hetkenä minä hyvänsä. :D
Käyttääkö kukaa sanaa tussu kun pyörän kumi on tyhjentynyt? Joo kuulostaa aika koomiselta mutta tuon sanan joskus oppinut :D juuret kainuusta ja oulun seudulta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:46"]Käyttääkö kukaa sanaa tussu kun pyörän kumi on tyhjentynyt? Joo kuulostaa aika koomiselta mutta tuon sanan joskus oppinut :D juuret kainuusta ja oulun seudulta.
[/quote]
Kumi tussuna, juu. Treelta olen :)
Rotinat. Sekä tapana että sanana.
Kuvittelin että niitä harrastetaan kaikkialla Suomessa, mutta näköjään jo savossakin herättää osassa ihmetystä.
Kertokaahan aina myös ne yleiskielen vaatineet, jookos? :) Isoa osaa noista murresanoista ei millään arvaa.
Tuolla jossakin mainittiin, että kutti tarkoittaa kuhmua, kun joku sitä kyseli.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:35"]Kisuta
seku vain
Kartanolla
[/quote]
Mitä nämä tarkoittavat?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:19"]Joskus nuorena luulin että kallata on ihan joka puolella Suomea käytettävä sana. Sama oli sukkaterin,jota ehkä laajemmin käytetäänki kun kallata-sanaa.
[/quote]
Mitä tarkoittaa kallata? Sukkaterin tarkoittaa ilmeisesti sukkasillaan...?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:03"]Kertokaahan aina myös ne yleiskielen vaatineet, jookos? :) Isoa osaa noista murresanoista ei millään arvaa.
Tuolla jossakin mainittiin, että kutti tarkoittaa kuhmua, kun joku sitä kyseli.
[/quote]
Siis yleiskielen VASTINEET ...
Potti eli potta.
Posso eli munkkipossu.
Töpseli. Mikähän sille edes olisi yleiskielen vastine...? Siis se sähköjohdon osa, joka työnnetään pistorasiaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:43"]
Pakko ihmetellä että eivätkö tässä ketjussa ihmettelevät lue kirjoja? Miten voi edes luulla omia murresanojaan kirjakieleksi, todella vähä-älyistä...
[/quote]
Luulen, että ainakin useimmat kyllä tunnistavat murresanansa murteeksi eivätkä oleta sen olevan yleiskieltä. Eivät vaan ole lukeneet ap:n kysymystä (Minkä käyttämäsi murresanan et tiennyt olevan murretta?) vaan huolettomasti kirjoittavat tänne kaikki mahdolliset murresanat ja murteelliset ilmaisut. Kiinnostavampi ketju kyllä olisi, jos ihmiset tosiaan vastaisivat siihen, mitä kysyttiin.
Päinvastainen esimerkki, eräs tärkeilyyn taipuvainen tuttu luulee sanan "televisio" olevan murteellisesti äännetty ja paremmuutensa osoittaakseen puhuu aina "telvisiosta."
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:04"]
Rotvalli on jalkakäytävän reunakiveys.
t. Tamperelainen
[/quote]
Ei rotvalli itse asiassa ole jalkakäytävän reunakiveys vaan itse jalkakäytävä. Se tulee ruotsin kielen sanasta trottoar, johon se on tullut ranskan trottoirista. Samaa perää on Oulun rotuaari.
Tampereella trottoar on vääntynyt rotvalliksi, ja ilmeisesti sanaa ja sen alkuperää tuntemattomat olettavat lopun -"valli" - osan tarkoittavan jotain vallia, muuria tms. ja siitä päättelevät sen tarkoittavan jalkakäytävän reunaa, vaikka se tarkoittaa koko jalkakäytävää.
Jalkakäytävän reuna on sitten tietysti ja yksinkertaisesti rotvallin reuna, johon voi sitten vaikka joskus törmätä.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Trottoir
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:06"]
Emännänjatke tarkoittaa keittiöjakkaraa.
[/quote]
Mä luulin, että se tarkoittaa sen emännän miestä :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:20"]
Lintsit auki (Oulu), pahki on toinen jonka käyttöä en osaa lopettaa vaikka kukaan ei tajuakaan. Lintsit on ihan samaa luokkaa. Tiedättekö mitä tarkoittaa?
[/quote]
Vetoketju auki. Oulussa asunut keskisuomalainen. Joku oululainen mainitsi hiuti-sanan. Sitä en ole kuullut, mutta kangas hiutuu, kun se kuluu miltei puhki. Verbinä on tuttu sana.