Millaista huonoa hygieniaa olet ollut omin silmin todistamassa?
Tuli mieleen tosta paskaketjusta, että ihmiset paskoo järviin, eivätkä kaikki nähtävästi ymmärrä, että paska sisältää mielettömän määrän bakteereja, jotka aiheuttavat esim. just oksennustautia. Niin mitä kaikkea olet itse nähny ja ihmetelly. Tai onko tullu puheeksi joidenkin kanssa hygienia-asiat, oli se sitten käsienpesu tai vessassa käynti.
Itseä ällöttää, että jotku antaa 3-4 vuotiaiden pyyhkiä oma paskaperse ja sitten ne lapset likaisilla käsillä (tai huonosti pestyillä) käy kaiken läpi...Yök.
Kommentit (417)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:56"]
Muistan ammattikouluaikoinani bussissa ilmaantuneen kamalan kalan hajun. Siinä sitten luokkalaisten kanssa ihmeteltiin mistä ihmeestä se tulee. Kouluun päästyämme luulimme että koulussakin on kalaa tarjolla hajun voimistumisen myötä. Eräs luokkalaiseni piti minihametta joka hengaili kanssamme samassa porukassa ja äkkiä tajusimme hajun tulevan hänestä. Tyttö hyppäsi erään pulpetin päälle ja piti jalkojaan harallaan ja voi jumankauta mikä haju sieltä pääsi. Hän kertoikin usein että oli ollut kundillaan yötä ja siellä olikin sitten koko yö oltu hereillä ja peuhattu. Tyttö saikin lempinimekseen fisupillu....
Tämä sama haju toistui joka päivä niin pahasti aina kun tuli kundinsa luota että kaikki alkoivat häntä vältellä. En tiedä tietääkö vieläkään itse ongelmastaan, mutta ainakin koko koulu tiesi. Vuodetkin vierivät ja sattumalta kerran osuin samaan autonkyytiin hänen kanssaan ja jouduin koko matkan pidättelemään hengitystä, sama mädän kalanhaju oli edelleen ja taas puheenaiheena kuinka yö on peuhattu....
Kerran eräs hänen entisistä kumppaneista kyllä sanoi että oli niin karsee haju alakerrassa että jäikin homma siihen yhteen kertaan.
[/quote]
Bakteerivaginoosi on vaivan nimi, joka tytöllä oli. Usein just yhdyntä voi provosoida ne bakteerit villiintymään.. Haisee just mädälle kalalle.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:21"]
Yhdellä tutulla on kaksi sakemannia, koko kämppä haisee saatanalta ja paskalta. Koirien henki ym. lemuaa, piereskelevät ja kuolaavat, karvaavat jne. kaikki paikat. Sellaista tahmaista kaikkialla, hyi yök!
Syön usein kiinalaisissa paikoissa ja niissä on yleinen tapa, että keittiötyöntekijät räkivät lattialle. Kuvottaa.
[/quote]
Mulla on tämä kokemus kaikkien tuntemieni koiraihmisten kämpistä. Tuohon päälle vielä kuseskelua ympäriinsä, kun koira haastaa johtajuutta tai koiran ripuli, kun se on tonkinut ulkona jotain sopimatonta.
Mua inhottaa jotkut koirataloudet. Esim kavereilla on neljäkin koiraa sisällä ja ne haisee ja läähättää ja tunkee joka paikkaan. Vauvan vaatteet on täynnä karvoja ja eläimet syö samoista astioista ja nukkuu sängyissä. Mua ällöttää se vaatteiden nuoleminen ja sotkeminen mutta nuo nuolettaa kätensäkin niillä eläimillä.
Anoppi liottaa riskejä altaassa niin kauan että koneellinen on täynnä. Kiva kun jotkut lautaset likoaa pari vuorokautta siinä haaleassa vedessä ja sitähän ei tietenkään vaihdeta. Tiskirätti likoaa siellä samassa liemessä. Yritti laittaa lapsen maitopullon tuohon keitokseen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:02"]Kai pahimpia ovat persoonallisuushäiriöiset ihmiset, jotka käyttävät eritteitään osana vuorovaikutusta. Lanko, joka on aina kusella, kun menemme kylään, avaa vessanoven kulli kädessä ja tulee vetämättä ja käsiä pesemättä kusi ympärillään lemuten siihen eteiseen meitä halailemaan. Entinen kaveri, joka lopetti asuntonsa siivoamisen, mukaanlukien lemmikin jätökset, ja kun hälytimme ammattiapua, hän suuttui ja siellä oli seuraavalla kerralla käytetty side veripuoli ylöspäin meitä varten katetulla ruokapöydällä. Kerran lainattiin autoa, kiitokseksi kuskinpenkin reuna ja ratin alapinta oli täynnä räkää ja ties mitä. Kerran eräs kyläilijä otti sukan jalastaan ja rupesi repimään silsan rikkomasta ihosta paloja lattialle.
Koskaan näissä hygieniajutuissa ei ole kyse siitä, etteikö aikuinen tietäisi, mitä sopii tehdä ja mitä ei. He vain nautiskellen esittävät tietämätöntä ja jopa loukattua. Kaikkia koskaan tapaamiani epähygieenisiä ihmisiä yhdistää se, että he luulevat olevansa erikoislaatua. Heidän jalkasienensä ei tartu, heidän peniksensä on ihan puhdas, heillä kyllä riittää pyyhkeiden vaihto kerran vuodessa ja heitä ei tietenkään saisi vaivata sellaisella pikkuasialla kuin vierashuoneen vuodevaatteiden vaihto, koska onhan ne kelvanneet jo viidelle pariskunnalle ennen meitä.
[/quote]
Persoonallisuushäiriöiset? Tiedätkö nyt mistä oikein puhut?
[/quote]
Narsisteilla ainakin on tuota toisen ihmisen tahallista altistamista omalle paskalle, kaverin narsisti-ex laittoi varpaankynnenpalojaan kaverin röökin filtteriin ja sellasta kivaa eriteleikkiä.
Pienten pizzerioiden paakarit ottavat samoilla käsillä vastaan rahat ja levittävät pohjan päälle täytteet. Siis ei käsienpesua välillä. Yök!
Äitini on ihan ylisiisti ihminen. Siivoaa ja touhuaa jatkuvasti, joka päivä pyyhitään kaikki lattiat ja pinnat kostealla jne. Nyt tulee se MUTTA. Pesee astianpesualtaassa tuhkakupin samassa vedessä ja samalla harjalla kuin astiat. Hyi saakeli!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 04:13"]
Siis olin hammaslääkärissä. Lekurillahan on ne hanskat kädessä. Meni sitten tarkistamaan tietokoneelta jotakin, liikutti hiirtä niillä kumihanskakäsillään ja näppäili näppäimistöä. Eikö mitä, siitä suoraa, boing, hanskat on taas mun suussa. Kyllä vähän jähmetyin, en voinut tajunnut sekä ehtinyt reagoida, oli kamat suussa... Peruin seuraavan ajan. Näin kunnallisella täällä JYväskylässä <3
[/quote]
Mulla kerran Jyväskylässä kunnallisella joku hammaslääkäri (silloin purukalustoni kimpussa hääräsi 3, oikomishoitoja tehtiin) työnsi sormensa suuhuni ilman mitään hanskoja. HYI. Olin unohtanut tämän, nyt muistui trauma mieleeni. En valittanut silloin, olin lapsi vielä enkä osannut ottaa asiaa puheeksi. Hyi heleveeetti, pitikin muistaa, aikaa kulunut varmaan 15 vuotta tuostakin ja silti melkein nousee yrjö kurkkuun...
Oikaisut hampaani aikuisena ja yksityinen hammaslääkäri ei koskaan käyttänyt hanskoja, mainitsi vielä tästä erikseen ensimmäisellä kerralla. Sen sijaan pesi kätensä ja käytti käsidesiä, eikä tehnyt välillä mitään muuta, vaan hoiti käyntini alusta loppuun samalla kerralla. Hammashoitaja huolehti välineistä ja kirjaamisesta. Mua ei ällöttänyt lainkaan, hammaslääkärillä oli terveet kädet ja mulla on terve suu.
[/quote]
Nämä ovat niitä samoja ihmisiä, jotka valittavat suureen ääneen ja mielellään toimitusjohtajalle saakka, jos siivooja on unohtanut tyhjentää työhuoneensa roskiksen, vaikka siivooja tulee uudestaan illalla eikä varmaan unohda kahta kertaa peräkkäin :-D
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:02"]Kai pahimpia ovat persoonallisuushäiriöiset ihmiset, jotka käyttävät eritteitään osana vuorovaikutusta. Lanko, joka on aina kusella, kun menemme kylään, avaa vessanoven kulli kädessä ja tulee vetämättä ja käsiä pesemättä kusi ympärillään lemuten siihen eteiseen meitä halailemaan. Entinen kaveri, joka lopetti asuntonsa siivoamisen, mukaanlukien lemmikin jätökset, ja kun hälytimme ammattiapua, hän suuttui ja siellä oli seuraavalla kerralla käytetty side veripuoli ylöspäin meitä varten katetulla ruokapöydällä. Kerran lainattiin autoa, kiitokseksi kuskinpenkin reuna ja ratin alapinta oli täynnä räkää ja ties mitä. Kerran eräs kyläilijä otti sukan jalastaan ja rupesi repimään silsan rikkomasta ihosta paloja lattialle.
Koskaan näissä hygieniajutuissa ei ole kyse siitä, etteikö aikuinen tietäisi, mitä sopii tehdä ja mitä ei. He vain nautiskellen esittävät tietämätöntä ja jopa loukattua. Kaikkia koskaan tapaamiani epähygieenisiä ihmisiä yhdistää se, että he luulevat olevansa erikoislaatua. Heidän jalkasienensä ei tartu, heidän peniksensä on ihan puhdas, heillä kyllä riittää pyyhkeiden vaihto kerran vuodessa ja heitä ei tietenkään saisi vaivata sellaisella pikkuasialla kuin vierashuoneen vuodevaatteiden vaihto, koska onhan ne kelvanneet jo viidelle pariskunnalle ennen meitä.
[/quote]
Persoonallisuushäiriöiset? Tiedätkö nyt mistä oikein puhut?
[/quote]
Narsisteilla ainakin on tuota toisen ihmisen tahallista altistamista omalle paskalle, kaverin narsisti-ex laittoi varpaankynnenpalojaan kaverin röökin filtteriin ja sellasta kivaa eriteleikkiä.
[/quote]
muistaakseni se kiertoilmaus persoonallisuushäiriöiden tautiluokituksissa on "sosiaalisissa tilanteissa turmiollinen käytös", ja elävän elämän esimerkkejä ovat vaikkapa skitsoidilla ja psykoottisella kaatopaikkamainen kämppä jossa vierailevat satuttaa itsensä ja/tai sairastuu liasta , epäsosiaalinen ja narsistinen ei välitä hygieniasta koska se on sääntöjä jotka heidän mielestään ei koske heitä, saattavat rikkoa niitä tahallaan, käsitellä vieraan ruokaa paskakäsin, laittaa paskaisen pyyhkeen, huomiohakuinen ottaa huomion vaikka sitten esittelemällä ja itkemällä paskaista taloaan ja riippuvainen saattaa kateus- ja mustasukkaisuuspäissään kostaa jollain pilaantuneella ruualla tai muulla sellaisella. niin kuin kaikki luonteetkin myös persoonan häiriöt ilmenevät ihan tekoina, kaikilla elämänalueilla.
Vanhempani käyvät vain n. kerran viikossa oikein kunnolla saippuapesulla. Sauna voi lämmetä vaikka joka ilta, mutta sen jälkeen ei esim. hiuksia shampoolla pestä ettei vaan lämmintä vettä kulu.
Samat alusvaatteet voivat olla päällä kolmekin päivää ettei tule pyykkiä. Petivaatteet vaihdetaan ehkä kerran kuussa. Käsipyyhkeitä vaihdetaan samaan tahtiin, ja ne haisevat pahalta! Suihkun jälkeen otetaan kaapista pyyhe, kuivataan ja laitetaan pyyhe kuivumaan. Kuiva pyyhe sitten viikataan pyyhekaappiin odottamaan seuraavaa käyttäjää, eihän ne likaisiksi mene kun vain vettä iholta pyyhitään...
Kanaruokia en mielelläni vanhempieni luona syö, äitini ei "usko" salmonellaan. Ensin leikataan kanaa leikkuulaudalla, ja kun on valmista lauta ja veitsi vain huuhdellaan vedellä. Käsiäkään ei pestä saippualla. Käytettävä ennen -päiväyksistä ei välitetä, ihan huuhaata ja rahastusta.
Ala-asteikäisenä muistan kesän kun en kertaakaan harjannut hampaita, kukaan ei välittänyt suuhygieniastakaan. Ja kaikista ällöin juttu: meillä (minä n. 10 v + vanhemmat) oli yhdessä vaiheessa käytössä yhteinen hammasharja. Nehän ovat melko arvokkaita...
Nykyisin omassa kodissani siisteydestä ja puhtaudesta pidetään hyvin huolta, mikä herättää vanhemmissani hilpeyttä. Isä motkottaa, kun lasteni hiukset pestään joka toinen päivä (kesällä jopa päivittäin, jos ovat hikisiä ja aurinkorasvassa). Ihan turhaa haaskausta! Ei 50-luvulla! (Ovat varakkaita ihmisiä, tilillä kuusinumeroisia summia joten pihiys on vain elämäntapa.)
Ai niin, lukioikäisenä asuin solu-asunnossa. Meillä oli siistiä, mutta naapurirapun kämpässä asuvat pojat eivät jaksaneet viedä roskia. Eteisessä oli lattiasta kattoon roskapusseja, vain ohut kulkuväylä oli jätetty keskelle. Nice.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:27"]
Olin ostamassa Prisman kalatiskiltä kalaa, mutta poistuin vähin äänin takavasemmalle kun näin, miten iso ronski kalamestari aina yskäisi reippaasti hanskaansa, ennen kuin tarttui ottimiin ja kaloihin.
[/quote]
Kerran vuosia sitten kävi vastaavasti Jyväskylän sittarilla. Se mies kalatiskin takana käsitteli kaloja paljain käsin, eikä hirveästi houkuttanut se repsottava kangaslaastari toisessa kädessä. Ajattelin naiivisti, että varmaan kypsennys kuittaa. No, kala oli myös jostain syystä ehtinyt pilaantumaan tosi pahanhajuiseksi kotia päästyämme, jota ei siis aiemmin ollut käynyt. Varmasti ihan hyvä, että kala päätyi roskiin eikä kenenkään lautaselle, näin myöhemmin ajateltuna ja hygieniapassin saaneena. Sittemmin olen ostanut kalani muualta.
Olin vierailulla lapsiperheessä, jossa vauvan kakkatakapuoli pestiin keittiön pöydällä pesuvadissa. Vesi kaadettiin sitten keitiön tiskialtaaseen, jossa kahvikuppeja odottamassa pesua.
Vanhainkodin demeosastoilla näkee kaikkea laidasta laitaan. Tosin ihmiset sairaita ja eivät ymmärrä tekosiaan, joten jääköön omaan luokkaansa nämä. Enemmän ihmettelen suht järjissään olevia työssäkäyviä perheellisiä ihmisiä, joilla hygieniataso jää nollan alapuolelle.
Esimerkkejä näkemistäni perheistä:
-vettä juodaan lasista ja lasi laitetaan pesemätä/huuhtomatta takaisin astiakaappiin
-kesämökillä hammasharjat ja puolityhät hammastahnatuubit säilytetään elintarvikkeitten seassa
-saunapyyhkeissä näkyy ruskea ympyrä kuvaamassa peräreiän likaisuustasoa ja peräreiän kokoa
-vieraille tarjolla kahvia termospullosta ja kerrotaan sen keitetyn 2 päivää aiemmin
-juhlissa täytekakun päällä hiuksia ja herraskartanon leipien välissä hiustukko
-vessassa roikkuu käsipyyhe, joka kykenisi seisomaan itse lattialla
-juhlissa munavoi tehtiin vaivaamalla käsin
-koira nuoli tiskikoneessa olevia likaisia astioita
Olin työnhakureissulla 80 luvun puolivälissä Ahvenanmaalla. Paikka oli jokin lomakylä kaukana Maarianhaminan keskustasta. Lomakylän omistaja esitteli minulle keittiötä ja sanoi, että "Tämäkin se on sitten sinun tulevaa työmaatasi." Oli iltapäivä ja aamulliset lomakylän vieraille tarjotut aamuruuat ja aikaisemmatkin ateriat edellispäiviltä olivat kuivahtaneet kattiloihin ja ruoka-astioihin jämähtämällä, lukuisat kärpäset pörräsivät niissä ja osa astioista lillui tiskipaljussa harmaassa vedessä, sekin täynnä ruuan jämiä. Omistaja jatkoi innoissaan: "Kai sinä tykkäät keittiötöistä?" esitellessään kesätyöntekijöiden majoitustiloja, jotka olivat ahtaampia kuin vankisellit ja haisivat kauttaaltaan homeelle. Pako oli tuossa tilanteessa ainut kuviteltavissa oleva vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:03"]Pultsareitten haju kesäkuumalla julkisissa liikennevälineissä.
Elä jauha paskaa. Oikeat tosipulit eivät rahojaan linja-autokyyteihin pane.
Kävin kerran Helsingin jossain epämääräisessä pizzeriassa, missä työntekijät olivat aasialaisia. Yksi niistä aivasti päin ruokailuvälinekoreja, jotka olivat muutenkin jo likaisia. Eipä kyllä pöytiäkään ollut hyvin putsattu... Pizzojen hinta oli alle 5 €, todella outoa bisnestä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 17:30"]
Äitini on ihan ylisiisti ihminen. Siivoaa ja touhuaa jatkuvasti, joka päivä pyyhitään kaikki lattiat ja pinnat kostealla jne. Nyt tulee se MUTTA. Pesee astianpesualtaassa tuhkakupin samassa vedessä ja samalla harjalla kuin astiat. Hyi saakeli!
[/quote]
tuhka on steriiliä.
Kävin kaverin luona ala-asteikäisenä, tämän äiti oli jossain kauheessa räkätaudissa, oli maannut sängyssä ja räkinyt lattialla olevan sanomalehden päälle, ja minä menin ja astuin vahingossa sen sanomalehden päälle!!!! :-(((