Millaista huonoa hygieniaa olet ollut omin silmin todistamassa?
Tuli mieleen tosta paskaketjusta, että ihmiset paskoo järviin, eivätkä kaikki nähtävästi ymmärrä, että paska sisältää mielettömän määrän bakteereja, jotka aiheuttavat esim. just oksennustautia. Niin mitä kaikkea olet itse nähny ja ihmetelly. Tai onko tullu puheeksi joidenkin kanssa hygienia-asiat, oli se sitten käsienpesu tai vessassa käynti.
Itseä ällöttää, että jotku antaa 3-4 vuotiaiden pyyhkiä oma paskaperse ja sitten ne lapset likaisilla käsillä (tai huonosti pestyillä) käy kaiken läpi...Yök.
Kommentit (417)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 17:30"]
Äitini on ihan ylisiisti ihminen. Siivoaa ja touhuaa jatkuvasti, joka päivä pyyhitään kaikki lattiat ja pinnat kostealla jne. Nyt tulee se MUTTA. Pesee astianpesualtaassa tuhkakupin samassa vedessä ja samalla harjalla kuin astiat. Hyi saakeli!
[/quote]
tuhka on steriiliä.
[/quote]
Aina puhtaudessa ei ole kyse vain bakteereista, vaan myös rituaalisesta puhtaudesta. Minä esimerkiksi en haluaisi nukkua samoissa lakanoissa kuin missä vaikka mies olisi pettänyt minua jonkun naisen kanssa - ihan hypoteettinen esimerkki, mutta saastuneitahan sellaiset lakanat ja koko kämppä olisi, vaikka olisi desinfioitu. On mua kyllä petetty, ja koska se nainen käytti L'anzan hiustuotteita, en itse voi niitä ikinä käyttää enkä katso päinkään myymälässä. Ihan off-topicina...
Tuhkakupit vaan haisee pahalta, ei sitä lientä kukaan halua astioihin sotkea vaikka olisikin steriiliä.
Mun yksi kaveri kaivaa korvaa ja nenää ja aina SYÖ mitä niistä löytyy. Ei pese käsiään vessassakäynnin jälkeen ja ilmeisesti pyyhkiminenkin on mitä on, kun joutuu kaivamaan persettä aina välillä "kun kutittaa" ja aina haistaa kättä tämän jälkeen!? Tätä tapahtuu myös julkisilla paikoilla. Myös röyhtäilee ja piereskelee estoitta. Ei auta jos huomauttaa, hän ei joko välitä tai ymmärrä ällöttävyyttään. Samainen kaveri yskii ja aivastelee ihan mihin vaan, ei mitenkään yritä laittaa paperia/kyynärpäätä tm. eteen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:04"]
Mitenkähän te hygeniahullut olisitte koskaan pärjännyt entisaikaan, kun vedet kannettin kaivosta tai järvestä. Ei pyykkiäkään joka päivä pesty. Saunassa käytiin kerran viikossa ym...
Tietysti pidettiin, en sitä tarkoittanutkaa. Mutta tuskin joka huussissa käynnin jälkeen käsiä pestiin.. Eikä pöytärätteja joka päivä vaihdettu. Keitettiin sillointällöin.
Jääkaappejakaan ei joka mökissä ollut, kellarissa pidettiin tavaraa(jos oli kelleri)
Hyvin minäkin olen siistiksi oppinut elämäni aikana, mutta en nyrpistele joka sotkusta.
Toki olen minäkin käynyt kylässä monessakin paikassa, jotka sotkut inhottavat.
Ja niistä sairauksista. Ne sairastettiin eikä keksitty niille hienoja nimiä. Ja villit kakarat oli villiä kakaroita, ei mitään hienoa AHDH:ta ollut olemassakaan.
No, meni vähän OT.
Ei silloin tosin kauheesti sairasteltukaan, ainakaan enemmän kuin nyt.
Itse elin sitä aikaa. Nykyään kyllä pesen itseni suihkussa usein. Vessassakäynnin jälkeen pesen kädet sun muuta. Lisäksi minulla on puhdas koti, se kun on helppo pitää puhtaana nykyaikaisilla vehkeillä.
Mutta ei se tapa jos pesut joskus unohtuu.
[/quote]
Kyllä silloinkin paikat pidettiin puhtaana. Kerran viikossa siivottiin kunnolla.
[/quote]
Menipä sotkus toi vastaus ja edellisen kirjoitu.
Söin kerran tutullani itsetehtyä pullaa joka oli täynnä kissankarvoja. Niitä ei ollut yhtä eikä kahta vaan todella paljon niissä pullissa. Hyi yöks vieläki ällöttää vaikka siitä on aikaa jo yli 10 vuotta. Asunto oli muutenki täynnä kissoja ja hiekkalaatikosta tullutta hiekkaa ym. paskaa. Tavaraa oli tosi paljon ja asunto siis todella likainen. Kehui vielä että heillä käy siivooja kerran viikossa. Kissojen omistaja oli fiksu, akateeminen ja töissä suuressa ja arvostetussa yrityksessä.
Ja täytyy vielä todeta että olen itsekin kissaihminen ja minulla on omiakin kissoja mutta tuo talous oli uskomaton, en ole sen jälkeen siellä käynytkään..
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:03"]Pultsareitten haju kesäkuumalla julkisissa liikennevälineissä.
Elä jauha paskaa. Oikeat tosipulit eivät rahojaan linja-autokyyteihin pane.
[/quote]
Pummillahan pummit ajelevat, vähät rahat käytetään tarkasti viinaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 00:22"]
Asiakas oli kuollut S-marketin lattialle. Kauppa pidettiin auki, asiakkaat väistelivät elintarviketilan lattialla makaavaa kalmoa.
[/quote]
Mihin kaupan väki olisi muka voinut viedä ruumiin? Pakastealtaaseen tai maitohyllyn taakse? Ei kauppiaalla ole muuta mahdollisuutta kuin antaa peitetyn ruumiin odottaa hautaustoimiston väkeä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:04"]Mitenkähän te hygeniahullut olisitte koskaan pärjännyt entisaikaan, kun vedet kannettin kaivosta tai järvestä. Ei pyykkiäkään joka päivä pesty. Saunassa käytiin kerran viikossa ym...
Ei silloin tosin kauheesti sairasteltukaan, ainakaan enemmän kuin nyt.
Itse elin sitä aikaa. Nykyään kyllä pesen itseni suihkussa usein. Vessassakäynnin jälkeen pesen kädet sun muuta. Lisäksi minulla on puhdas koti, se kun on helppo pitää puhtaana nykyaikaisilla vehkeillä.
Mutta ei se tapa jos pesut joskus unohtuu.
[/quote]
No esim me asutaan mökillä hyvin yksinkertaisesti. Senkin voi tehdä siististi tai sitten sotkea ihan holtittomasti. Meillä on aina pata täynnä kuumaa vettä ja likaiset astiat säilytetään siististi ennen pesua. Ei niin että koirat nuolee astiat ja linnut hoitaa loput ja lapsen oksennus pyyhitään johonkin sukkaan. (kaveriperheen touhut, yäkkk!) Ihan vaan esimerkkinä nuo.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:51"]
Ei jumalauta! Luulin että anoppila on ainut paikka, missä tehdään näin! Koko perheen hammasharjat keikkuu aterimenkuivaustelineessä lusikoiden ja haarukoiden seassa ja hammastahnaputkilo on astiakaapissa. Tiskiallas on aina hammastahnaroiskeissa. Miksi ei voi pestä vessassa?
[/quote]
Kai kaikilla on tiedossa, että vessaa vetäessä kakkabakteerit leviää ilmaan ja samalla sinne hammasharjaankin....
Saatiin kutsu tuttujen luokse lounaalle. Siellä oli 3 alle kouluikäistä lasta. Nämä lapset saivat osallistua ruoanlaittoon mm. pilkkomalla salaattia ja siihen juustoa. Sehän on sinänsä hienoa. Mutta mun oli tosi vaikea syödä rentoutuneesti kun olin nähnyt miten lapsia ei ohjattu ennen ruoanlaittoa pesemään käsiään... Nuorilla lapsilla kun on luonnostaan sellaiset tahmaiset ja nihkeät kämmenet, joissa oikein rehottaa pöpökasvustot ja kynnetkin on usein pitkät... Suoraan sitten leikeistä salaattia ym. pilkkomaan. Hyi oksetus!
Ja onhan näitä... Yhdessä perheessä lapsia ei pestä usein, ja teini-iän kynnykselläkin oleva tytär saa olla käymättä suihkussa päiväkausiin. Hiukset on niin rasvaiset että näyttävät aina märiltä. Kissat saa hyppiä keittiön tasoilla ja kissankarvoja löytyy mm. hedelmistä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:28"]Anoppilassa ei taideta pahemmin siivota. Lattiat ovat aina täynnä murusia, pölyä ja likaa. Ikkunoita ei ole pesty vuosikausiin ja niissä roikkuu samat aneemiseksi auringossa haalistuneet pölyiset verhot vuodesta toiseen. Jääkaappi on täynnä kuivuneita ruokaroiskeita ja hyllyille läikkynyttä haisevaa tankkimaitoa. Pöydät ovat tahmaisia ja likaisia. Ruokapöydällä vahakangas, joka on riekaleina ja mustunut reunoilta paskaisilla housuilla istumisesta. Suurin osa huonekaluista on rikki ja likaisia.
Vessassa en ole koskaan uskaltanut käydä asioilla. Ovelta olen kurkannut ja todennut että ei saatana. Paskainen, tautisen näköinen pytty ja mustaksi pinttynyt käsienpesuallas, naulassa roikkuu kostea, homeelle haiseva pyyhe, jota koko perhe käyttää. Koko 70-luvun kuosissa oleva pimeä vessakoppi haisee aikaa sitten kostuneille tapeteille ja mädäntyvälle käsipyyhkeelle.
Kerran satuin vilkaisemaan vanhempien makkariin. Koko perkeleen huone täynnä romua, tavaraa ja rättejä pitkin lattioita, joku lakananriepu ikkunassa pimennysverhona ja kuvottavassa sängyssä ei lakanoita ollenkaan. Kuka helvetti nukkuu ilman vuodevaatteita? Tapetissa sängyn kohdalla oli joku hirveä rasvaläikkä.
Yääk. Oli kyllä pikkunen järkytys käydä anoppilassa eka kerran.
PS. Kerran satoi, kun menin käymään siellä ja lattialle oli aseteltu jotain pönttöjä (niinkuin Aku Ankassa) kun katto vuoti ja sisäkatosta tippasi vettä lattioille.
Näitä juttuja riittäs vaikka kuinka.
[/quote]
Onkohan meillä sama anoppi?
Ei vaiskaan, mun anoppikulta asuu kerrostalossa, on aina ollut kaaoksessa.
kuitenkin kyseessä siivoutyötä tekevä ihminen. Kävin ensi kertaa joskus 4 vuotta sitten ja järkytys oli suuri.
Vessassa siellä ei voi käydä, lattiat täynnä jokaista pyykkiä ja pönttö aivan musta ja kaikki pinnat kellastuneet ja täynnä likatahmaa.
Kävin ystävän luona (miespuolinen) kun oli sopivasti töistä viikonloppu vapaana joten hyppäsin junaan kohti Helsinkiä. Hän asui Lauttasaaressa vuokralla kerrostalossa. Ylin kerros ja jo asunnon ovella sain nenääni kellarimaisen hajun. Asuntoon astuessa totuus iski vasten kasvoja. 2H + k oli niin likanen! En edes halunnut ottaa kenkiä jaloista. Hiekkaa ja kuivunutta kuraa oli PALJON! Hänen makuuhuoneessa oli nurkassa kerääntynyt vuosia tyhjiä viinipulloja?! Pölyä oli kertynyt hyllyihin vuosien saatossa paksu kerros.jätkä ei oikeastaan tehnyt mitään muuta kuin pelasi tietokoneella eikä paljoa jutellut.. No illalla pyysin että saisin käydä suihkussa ja sielä seisoessani alasti mietin vaatemytty kädessä et mihin hittoo nääkin voi laskea!? Pinttynyttä löytyy likaa seinillä, ovessa, irtokarvoja, ..
no.. sänkyyn mentyäni järkytyin että tää tyyppi ei sitten vaihtanut puhtaita lakanoita ja vannon että silmänräpäystäkään en nukkunut ja tunsin koko yön että iholla vilisi ötököitä. Keittiö oli kyllä niin jäätävässä kunnossa että otin vain aamulla kahvia, rikkoutuneesta mukista jossa oli vahvasti pinttynyt kahvin jämät muutenkin.
Kerroin että nyt täytyy lähteä kotiin kun pomo laitto extra vuoron ja koko junamatkankin jouduin hillitsemään itseni sillä iholla tuntui kaikki se pöly ja lika. Kotona olin tulikuuman suihkun ja vaatteet pesin kaksi kertaa.
En ole käynyt enää hänen luonaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:32"]
Joo. Ilmeisesti näiden ihmisten takia rektaalisalvamainoksessa vilahtaa lause "pese kädet käytön jälkeen".
[/quote]
OT, mutta se johtuu siitä, että persvoiteissa on mentolia ja verisuonia kutistavia aineita, jotka tekevät gutaa joutuessaan vaikka silmiin. Itse asiassa niiden vuoksi ko. aineita ei kannata edes sinne perärööriin tunkea kovin pitkiä kausia kerrallaan (ohentavat limakalvoja ja lopulta lisäävät verenvuotoa).
Olimme ravintolassa syömässä.Ilmeisesti omistajan koira tuli laahaamaan takapuoltaan kiviseen laattalattiaan meidän ruokapöytämme viereen. Rahnutusääni kuului vietestä,kun yritin syödä. Mielikuvitukseni alkoi laukata miksiköhän se peffaansa laahaa...matoja ym...meni ruokahalu enkä ole kyseisessä ruokapaikassa sen koommin syönyt.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 04:13"]
Siis olin hammaslääkärissä. Lekurillahan on ne hanskat kädessä. Meni sitten tarkistamaan tietokoneelta jotakin, liikutti hiirtä niillä kumihanskakäsillään ja näppäili näppäimistöä. Eikö mitä, siitä suoraa, boing, hanskat on taas mun suussa. Kyllä vähän jähmetyin, en voinut tajunnut sekä ehtinyt reagoida, oli kamat suussa... Peruin seuraavan ajan. Näin kunnallisella täällä JYväskylässä <3
[/quote]
Olen törmännyt samaan pk-seudulla. Käydessäni hammaslääkärissä näin koneen vierellä lapun, jossa kiellettiin tekemästä noin; joku oli siis tehnyt siten oikein ajan kanssa. Seuraavalla kerralla olikin sitten tuo sama huone ja lääkäri, joka käytti hanskoja koneella ja suussa. Ei se pelkkä ällötys mitään, mutta satuin olemaan immuunipuutteinen ja sain 2 kk kestäneen ripulin, jonka lopussa edes vesi ei enää pysynyt sisällä ja mulla oli hb öpaut 60 joutuessani sairaalaan. Tiedän, että pöpö tuli sieltä lekurista, koska en käynyt missään muualla moneen viikkoon (vaan olin tietenkin kotosalla kun olin huonossa kunnossa).
Hoitoalan ihmisten välinpitämättömyys on rikollista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:28"]Anoppilassa ei taideta pahemmin siivota. Lattiat ovat aina täynnä murusia, pölyä ja likaa. Ikkunoita ei ole pesty vuosikausiin ja niissä roikkuu samat aneemiseksi auringossa haalistuneet pölyiset verhot vuodesta toiseen. Jääkaappi on täynnä kuivuneita ruokaroiskeita ja hyllyille läikkynyttä haisevaa tankkimaitoa. Pöydät ovat tahmaisia ja likaisia. Ruokapöydällä vahakangas, joka on riekaleina ja mustunut reunoilta paskaisilla housuilla istumisesta. Suurin osa huonekaluista on rikki ja likaisia.
Vessassa en ole koskaan uskaltanut käydä asioilla. Ovelta olen kurkannut ja todennut että ei saatana. Paskainen, tautisen näköinen pytty ja mustaksi pinttynyt käsienpesuallas, naulassa roikkuu kostea, homeelle haiseva pyyhe, jota koko perhe käyttää. Koko 70-luvun kuosissa oleva pimeä vessakoppi haisee aikaa sitten kostuneille tapeteille ja mädäntyvälle käsipyyhkeelle.
Kerran satuin vilkaisemaan vanhempien makkariin. Koko perkeleen huone täynnä romua, tavaraa ja rättejä pitkin lattioita, joku lakananriepu ikkunassa pimennysverhona ja kuvottavassa sängyssä ei lakanoita ollenkaan. Kuka helvetti nukkuu ilman vuodevaatteita? Tapetissa sängyn kohdalla oli joku hirveä rasvaläikkä.
Yääk. Oli kyllä pikkunen järkytys käydä anoppilassa eka kerran.
PS. Kerran satoi, kun menin käymään siellä ja lattialle oli aseteltu jotain pönttöjä (niinkuin Aku Ankassa) kun katto vuoti ja sisäkatosta tippasi vettä lattioille.
Näitä juttuja riittäs vaikka kuinka.
[/quote]
Onkohan meillä sama anoppi?
Ei vaiskaan, mun anoppikulta asuu kerrostalossa, on aina ollut kaaoksessa.
kuitenkin kyseessä siivoutyötä tekevä ihminen. Kävin ensi kertaa joskus 4 vuotta sitten ja järkytys oli suuri.
Vessassa siellä ei voi käydä, lattiat täynnä jokaista pyykkiä ja pönttö aivan musta ja kaikki pinnat kellastuneet ja täynnä likatahmaa.
[/quote] Ei saatana, ne täytyy olla hyasinttipuketin sisko Daisy ja ihana miehensä Onslow! Paitsi et niillä taisi olla vuodevaatteet sentään.
Joulun alla olin vieraana uudella hienolla mökillä ja kaikki sujui hyvin kunnes ... Alkoi glögitarjoilu ja lasien reunat olivat vanhoja suunkuvia täynnä ja rähmäisiä. Kahvituksen aikana jo pokkani petti kun huomasin että myös kahviastiat olivat edellisten vieraiden jäljiltä - pyysin isäntää pesemään paskasimman lautasen. Aiemmin olin jo ehdottanut että mulle käy kertiksetkin, muttei niitä annettu kun eivät ole muka tarpeeksi hienoja ;(
Yhteissvessassa nainen tuli uurastuksensa jälkeen kopista ulos ja käveli käsiään pesemättä pois. Kopista tuli aika kuvottava löyhkä. Ja oli vielä aika tyylikkään näköinen daami. Tilanne jäi jotenkin lähimuistiin ja nykyisin kun näen tyylikkään naisen tulee aina mieleen kyseinen tapaus.
Kakkakikkareita naisen alapään karvoituksessa usealla potilaalla. Yöks.
Eikä siis mitään laitapuolen kulkijoita vaan huoliteltuja aikuisia naisia siisteissä vaatteissa ja merkkilaukuissa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:27"]
Olin ostamassa Prisman kalatiskiltä kalaa, mutta poistuin vähin äänin takavasemmalle kun näin, miten iso ronski kalamestari aina yskäisi reippaasti hanskaansa, ennen kuin tarttui ottimiin ja kaloihin.
[/quote]
Kerran vuosia sitten kävi vastaavasti Jyväskylän sittarilla. Se mies kalatiskin takana käsitteli kaloja paljain käsin, eikä hirveästi houkuttanut se repsottava kangaslaastari toisessa kädessä. Ajattelin naiivisti, että varmaan kypsennys kuittaa. No, kala oli myös jostain syystä ehtinyt pilaantumaan tosi pahanhajuiseksi kotia päästyämme, jota ei siis aiemmin ollut käynyt. Varmasti ihan hyvä, että kala päätyi roskiin eikä kenenkään lautaselle, näin myöhemmin ajateltuna ja hygieniapassin saaneena. Sittemmin olen ostanut kalani muualta.
[/quote]
Tampereen kauppahallissa mustamakkarabaarissa täytyi pitää aina silmät annoksessa tai ottaa take away, koska vastapäisessä kojussa mies ei pessyt käsiään, jos hanskat, ei vaihtanut niitä, asiakkaiden kolikot setvi leikkuulaudan päällä eikä sitä pesty, kangaslaaastareita myös näin riittävästi. Mustamakkarapuolella putsattiin liiankin kanssa, vaikka tuotteet kypsiä, tuossa vastapäisessä kojussa taas raakatavaraa ja hygienia aivan miten sattuu. Toivottavasti asia muuttunut.