Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi miehet ei ota vastuuta kotitöistä tai yleisestä siisteydestä?

Vierailija
16.11.2013 |

Vai onko jossain mies, joka tarttuu omatoimisesti imuriin tai pölyrättiin? Tai järjestelee paikkoja, korjaa tavaroita lattialta tms.? Mieheni veti aamulla herneen nenään kun kehtasin sanoa hänelle, että laittaisi tuolin nätisti pöydän alle kun poistuu ruokapöydästä kun jouduin sitä siirtämään kulkuväylältä. 

Jos mies on hakenut lapset hoidosta, niin kun tulen kotiin on kaikki ulkovaatteet pitkin lattioita, niin että joudun raivaamaan tilaa päästäkseni sisään. treenikassinjää aina eteiseen, missä on muutenkin ahdasta.

Sama juttu töissä, miesten istuessa keittiön tai neukkarin pöydissä, jäävät tuolit hujan hajan. pöydiltä löytyy vähän juotuja kertakäyttökahvimukea, karkkipapereita tms. Ei siis viitsitä vaivautua sen vertaa, että laitettaisiin roskat roskiin tai astia tiskikoneeseen. Ollaan huomattu myös miten likaisia miesten vessat ovat, vaikka ne siivotaan samaan aikaan naisten vessan kanssa. Eivät myöskään käytä käsisaippuaa, koska saippua on mennyt huonoksi annostelijassa. Ilmankos ovenpielet ja valokatkaisijat ovat ihan ruskeita, yök.

Kotona mies jättää esim. Tyhjän mehupurkin tiskipöydälle sen sijaan, että se menisi roskikseen. 

Suutahti siis tänä aamuna tuosta tuolijutusta. Olisi syytä siivota ja aloin pestä vessoja toivoen, että mies hoitaisi imuroinnin kun olen itse vähän kipeäkin. Noh, eihän se mies niitä roskia näe lattialla enkä viitsinyt enempää ärsyttää häntä pyytämällä imuroimaan. Mies alkoi sen sijaan lajitella sukkiaan! 

Miksi yleensäkin mies ei voi oma-aloitteisesti tehdä kotitöitä vaan niitä täytyy aina pyytää tekemään. uskallan väittää, että näin on monessa kodissa - mies on se apulainen! Minunkin mies on ihan siistissä sisätyössä, käy päivittäin suihkussa jne., mutta ei vaan huomaa sotkuja kotona, tai sitten ei vaan välitä.

Mites muilla, onko mies pölyrätin kanssa liikkeellä, huolehtii lasten vaatteista tms.?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen itse pyykkini ja siivoan sen mikä miellyttää minun silmää, emäntä on kyllä niuhompi siivoamisen suhteen ja mielestäni hänen vastuulla on sitten tuo extra-osuus perus siivoamisen lisäksi. Mutta eipä ole emäntä kertaakaan laittanut lamppua katton tai selvittänyt netin toimimattomuutta - saati kantanut mitään painavaa.

Vierailija
62/83 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppiset miehet siivoavat ja osallistuvat kuten naisetkin. Olen huomannut tämän kaveripiirissäni, mulla on opintojen takia paljon itseäni joitakin vuosia nuorempia miespuolisia kavereita. Heillä on kodit usein tiptop, vaikka asuvat yksin. Yksi myös erosi, koska naisensa ei koskaan tehnyt kotitöitä vaan kaikki oli miehen kontolla.

Mutta kun mennään lähemmäs kolmeakymppisiä, tilanne huononee. On automaatio, että nainen hoitaa kodin ja lapset, ja mies voi sitten autella ja osallistua, jos töiltä ja harrastuksilta ehtii. Sitähän meille hoetaan, että hyvä kun edes vähän osallistuu ja auttaa (lue: vie roskat kerran viikossa). Että mieheltä ei saa vaatia mitään, muuten mies lamaantuu kun akka vaan nalkuttaa eli vaatii miestä tekemään kotitöitä.

Harva mies tajuaa ja huomaa just esim pölyjen pyyhkimistä, kaapinoviin kertyvää likaa, vessan siivousta jne. Käsitetään kodinhoidoksi vain imurointi, pyykinpesu, tiskaus ja ehkä wc-pöntön harjaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/83 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että omien kokemuksieni perusteella sinkkunaisten asunnot ovat olleet pääsääntöisesti huomattavasti sotkuisempia kuin miesten vastaavat. Itse olen poikamies ja hetero, mutta en tykkää asua paskan keskellä ja siksi pidän asuntoni siistinä. Tietysti siivoan vielä erikseen mikäli vieraita on tulossa. Erityisesti vessan ja keittiön tulee olla moitteettomassa kunnossa.

Todettakoon vielä, että tällaisen yksiön hoito ja järjestyksessä pitäminen on mielestäni hyvinkin vaivatonta. Kaikille ei näytä olevan.

Useita yksinasuvien 20-30 -vuotiaiden naisten kämppiä nähneenä täytyy vain ihmetellä, miten kehtaavat ottaa vieraita sinne sotkun, vaatekasojen ja kissankarvojen keskelle. Minut varmastikin leimataan pinnalliseksi kulissien ylläpitäjäksi, mutta minun mielestäni siistissä asunnossa on miellyttävä olla ja samalla kyseessä on myös muiden huomioon ottaminen.

Vierailija
64/83 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea muita viestejä, mutta kommentoin avausta.

Ensinnäkin, on olemassa paljon miehiä, jotka panostaa oma-aloitteisesti siisteyteen. Oma mieheni ei ole sellainen. Tosin hän on jonkin verran oppinut tekemään joitain juttuja, esim. keräämään leluja ja laittamaan astioita tiskikoneeseen, mutta siinäpä se. Miestäni ei haittaa sotku, joten hän ei huomaa sitä. Onhan se ärsyttävää, mutta minkäs teet. Mä kyllä sitten komennan miestä tekemään kaikkea, raikkoamaan, pyyhkimään pöytiä, järjestelemään jne. Jos lähden pois kotoa yöksi, sanon, että pitää olla järjestys, kun tulen takaisin. Se on toiminut.

Kotitöitä mies tekee kyllä ihan oma-aloitteisesti. Minusta kotitöihin ei kuulu pelkästään tiskit, siivous, ruuanlaitto ja pyykki, vaan myös muu talon ja irtaimiston hoito. Mies lämmittää, huolehtii, että on puuta ja tekee lähes kaikki puuhommat. Hän huolehtii kaikki autoon liittyvät jutut, minä kyllä yleensä pesen ja siivoan sen. Moottoripyöristämmekin hän huolehtii ilman erillisiä kehotuksia. 

Kaikilla ei ole autoa, moottoripyörää eikä puulämmitystä. Siksi niitä ei aina muista laskea kotitöiksi.

Vierailija
65/83 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on paljon siistimpi, puunaa keittiöstä kahvikuppinikin saman tien tiskikoneeseen kun sen kädestä alas laitan :D Minä taas inhoan jos kylpyhuoneen tasolla on likaa, pyyhin saippuat ym jatkuvasti. Kumpikin sietää koiran karvoja hyvin, niitä kun riittää näin karvanlähdön aikaan. Pointtini on, että molemmat hyväksymme toistemme siisteyskäsitykset ilman, että yritämme toista muuttaa. Usein kotona enemmän oleskeleva, monesti nainen, kehittää omat standardinsa siisteydelle ja tavat kodinhoidolle joista muodostuu jumalainen totuus, kaikki muut tavat ovat kehnoja. Ja sitten asiasta riidellään. Onnellisia parisuhteita kun noin mitättömästä asiastakaan ei osata sopia?

Vierailija
66/83 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että pedantille perfektionistille se on vaikea paikka kun karkkipaperi jää näkyviin. Useimmat muut ei koe sitä niin maailmaa kaatavana asiana.

Kenessä siis vika? Sinussa jolla on odotukset että maailma pyörisi sinut´n tapojesi mukaan ja joista et osaa tai ymmärrä edes joustaa vähääkään.. vai siinä hulttio-miehessä joka ei tajua nostaa sukkaansa alle 3 sekunnin (jossa kohtaa sinä saat sen kilarin).

Vierailija
67/83 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään tiskaamassa aterian jälkeen, kun mies tuli kysymään, voiko olla avuksi. Sanoin, että homma on aika lailla hoidossa, mutta pöydän hän voisi pyyhkiä. Annoin rätin ja rikka-astian johon muruset saa pyyhkiä, ja jatkoin tiskaamista. Jossain vaiheessa mies toi rätin ja rikka-astian tiskipöydälle, joten oletin että homma on hoidettu. Eipä olis kannattanu. Olin jo laskenut pesuveden pois, ja vilkaisin taakseni.

Ruokapöydällä oli lapsen sukka, 2 kahvikuppia, aterimia, murusia ja pyyhkimättömiä tahroja. Likaisia astioita joita ei oltu tuotu minulle myös muualla keittiössä. Kysyin, että teetkö tahallasi huonosti, vai onko tämä joku mielenosoitus... ja sota oli valmis. Kuulemma mun olisi pitänyt tarkistaa, onko pöydällä vielä tiskiä, ennen kuin lasken altaan tyhjäksi, eikä syytellä muita omasta huolimattomuudesta. Ja sitten tietysti aletaan kaivella menneitä.

Mulla kun ei ole oikeutta sanoa hänelle asiasta, koska välilä masennun enkä jaksa tehdä mitään kotona. Tuolloin en kyllä myöskään valita siitä, miten mies asiat hoitaa, mutta mies tietysti väittää, että nalkutukseni on jatkuvaa.

Mä en vaan jaksa tuota, että ollaan auttavinaan mutta oikeesti ei kuitenkaan voi tehdä hommaa kunnolla. Se minua aina masentaakin, kun huomaan, että mitään mitä yritän organisoida ei toteuteta, vaan asiat on aina väärissä paikoissa, pöydät täynnä kaikkea mahdollista alushousuista lähtien, ja kaikki säilytyspaikat niin sekaisin ja täynnä ettei mihinkään mahdu mitään ilman perusteellista kaappien yms. järjestelyä.

Ja sotkuisuuttakin enemmän ahdistaa mieheni tyyli ottaa palautetta vastaan. Aina vika on muualla, joka jumalan kerta. Sanokaa nyt joku jotain lohduttavaa, ennenkö hajoaa pälli.

Vierailija
68/83 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinsä hyysäämä. Olisi opettanut tavoille, mutta varmaan sanonut että nainen hoitaa. Vaikkakin hänen kullannupulleen ei ollut kukaan tarpeeksi hyvä.

Vierailija
69/83 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit.

Vierailija
70/83 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan miehenä kodin siisteyden ja kotityöt.

Vierailija
71/83 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tänään tiskaamassa aterian jälkeen, kun mies tuli kysymään, voiko olla avuksi. Sanoin, että homma on aika lailla hoidossa, mutta pöydän hän voisi pyyhkiä. Annoin rätin ja rikka-astian johon muruset saa pyyhkiä, ja jatkoin tiskaamista. Jossain vaiheessa mies toi rätin ja rikka-astian tiskipöydälle, joten oletin että homma on hoidettu. Eipä olis kannattanu. Olin jo laskenut pesuveden pois, ja vilkaisin taakseni.

Ruokapöydällä oli lapsen sukka, 2 kahvikuppia, aterimia, murusia ja pyyhkimättömiä tahroja. Likaisia astioita joita ei oltu tuotu minulle myös muualla keittiössä. Kysyin, että teetkö tahallasi huonosti, vai onko tämä joku mielenosoitus... ja sota oli valmis. Kuulemma mun olisi pitänyt tarkistaa, onko pöydällä vielä tiskiä, ennen kuin lasken altaan tyhjäksi, eikä syytellä muita omasta huolimattomuudesta. Ja sitten tietysti aletaan kaivella menneitä.

Mulla kun ei ole oikeutta sanoa hänelle asiasta, koska välilä masennun enkä jaksa tehdä mitään kotona. Tuolloin en kyllä myöskään valita siitä, miten mies asiat hoitaa, mutta mies tietysti väittää, että nalkutukseni on jatkuvaa.

Mä en vaan jaksa tuota, että ollaan auttavinaan mutta oikeesti ei kuitenkaan voi tehdä hommaa kunnolla. Se minua aina masentaakin, kun huomaan, että mitään mitä yritän organisoida ei toteuteta, vaan asiat on aina väärissä paikoissa, pöydät täynnä kaikkea mahdollista alushousuista lähtien, ja kaikki säilytyspaikat niin sekaisin ja täynnä ettei mihinkään mahdu mitään ilman perusteellista kaappien yms. järjestelyä.

Ja sotkuisuuttakin enemmän ahdistaa mieheni tyyli ottaa palautetta vastaan. Aina vika on muualla, joka jumalan kerta. Sanokaa nyt joku jotain lohduttavaa, ennenkö hajoaa pälli.

Kuulostaa raskaalta.

Vierailija
72/83 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poika siivoan aina omat jälkeni kun olen vieraisilla. Ja kotini pidän siistinä, pesen vessa, imuroin, pyyhin pöydät. Ja olen 39v mies.

Vierailija
73/83 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selkeä työnjako. Ollaan sovittu, mitä kumpikin mieluummin tekee ja milloin, tyyliin päivittäiset ja viikoittaiset.

Ja oon maininnut, että astianpesukoneen saa tyhjentää, jos huomaa sen olevan valmis. Harvemmin tehtävistä pyydän erikseen, jos haluan, että mies tekee. Toimii ihan hyvin.

Vierailija
74/83 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rutussa oleva sukka ei kuivu.

Vierailija
75/83 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tällaisia miehiä pilvin pimein, mutta tällaiset miehet eivät naisia kiinnosta. 

Vierailija
76/83 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuti, nalkuti.

Vierailija
77/83 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kotona joutuu nainen olemaan enemmän, koska siivoamaan pystyy vasta sillon, kun saa muut ulos talosta. Sitten se oman elämän uhraaminen muiden jäljiltä siivoamiseen alkaa hieman harmittamaan 

Vierailija
78/83 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen tehtävä on kokata,siivota ja palvella miestä;) tiedän ei tule alapeukkuja ja turha kiittää hyvästä lauseesta.

Vierailija
79/83 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 190cm harteikkaana kodin siivoavana ja vaimon muutenkin huomioon ottavana miehenä sanosin liiton olevan kestävämpi kuin monella muulla. Sori vaan vätykset 😅. 

Vierailija
80/83 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin 190cm harteikkaana kodin siivoavana ja vaimon muutenkin huomioon ottavana miehenä sanosin liiton olevan kestävämpi kuin monella muulla. Sori vaan vätykset 😅. 

Mulla on siivoava mies (180 cm, en tiedä mitä väliä tällä on?), ja 20 vuoden onnellisen liiton kokemuksella voin väittää asian olevan juuri näin. Hän siivoaa, minä kokkaan, molemmat ovat tyytyväisiä. Vätystelyä tuskin kukaan jaksaa kovin kauaa.